Page 76 - akademi 2 e dergisi
P. 76

MAKALE
















            Yapılan leke gözlemlerinde belirli zaman aralıklarıyla leke
            sayılarının artıp azaldığı görülmüştür. 19. yy ortasında
            Güneş  lekelerinin sayılarındaki bu değişimi inceleyen
            Alman amatör gökbilimci Heinrich Schwabe tarafından
            çevrimsel davranış sergilediği bulunmuştur. 1843 yılında
            Heinrich Schwabe Güneş lekelerinin sayısında yaklaşık 11
            yıllık bir döneme sahip bir değişim olduğunu fark etmiştir
            (Schwabe, 1844). Güneş yüzeyindeki leke kaplı alan ve leke
            sayısı gözlemlerine ait tüm veriler incelendiğinde, 1645 ile
            1715 yılları arasında Güneş yüzeyinde çok az sayıda çok az
            alanda leke olduğu görülür. Bu süre zarfında Güneş’in,
            manyetik aktivite açısından sakin bir dönemde olduğu
            görülmüştür. Bu döneme, “Maunder Minimum” adı verilir
            ki ilginç bir bulgu ise bu zaman zarfında Dünya’da bir “Mini
            Buzul Çağı” yaşandığı bilinmektedir. Yapılan kapsamlı
            çalışmalarda, önceki tarihlerde de bu duruma benzer bir                        Şekil 6: Güneş Kelebek Diyagramı.
            sakinlik döneminin ve Dünya’da da benzer buzul çağlarının   salar (H-alfa salması). Bu salma nedeniyle, tam Güneş
            eş zamanlı olarak yaşandığı bulunmuş ve gelecekte de   tutulması sırasında Güneş’in kenar kısmında dev alevler
            yaşanabileceğini fark edilmiştir.                  (prominenceler) görülebilir. Bu salma ile ortaya çıkan

            Çevrim başlangıcında, lekeler Kuzey ve Güney yarıkürede   kırmızımsı renk dağılımı nedeniyle kromosfer katmanına
            yaklaşık ±40° enlemlerinde ortaya çıkar ve üst enlemlerden   “renk küre” ismi verilmiştir. Kırmızı renge duyarlı bir H-alfa
            alt enlemlere yani eşleğe doğru hareket eğilimindedir.    ltresi takılı bir teleskop ile Güneş gözlemi yapıldığında, bu
            Hareketten kasıt, ömrünü tamamlayan lekenin yerine yeni   katmanda manyetik alanın  kromosferik  ağ  bileşenleri,
            oluşan lekenin daha alt enlemlerde ortaya çıkmasıdır.   Güneş diskine göre karanlık iplik gibi görünen  lametler,
            Ancak leke çevriminin sonuna doğru neredeyse ± 5°   Güneş fotosferindeki lekeleri çevreleyen fakülar yapıların
            aralığına kadar gelir ve bu aralıkta artık hiç leke görülmez.   kromosfer katmanındaki karşılığı olan  plage bölgeleri,
            Güneş yüzeyinde lekesiz olan bu bölgeye “Royal  Zone   korona katmanına dek ulaşabilen plazma jetleri olan
            (kraliyet bölgesi)” adı verilir.                   spiküller, disk kenarında görülen dev alevler ve şiddetli
                                                               parlamalar üreten flareler görülür.
            1874’ten bugüne kadar toplanan tüm leke verilerinin
            zamana göre değişimi Şekil 6’da verilmiştir. Lekelerin   Farklı kaynaklarda “parlama veya patlama” şeklinde de
            görüldüğü enlemlerin zamana göre noktalandığı bu diyag-  adlandırılan  “Flareler”  yıldız  atmosferlerinde meydana
            rama “Kelebek Diyagramı” adı verilir. Şekil incelendiğin-  gelen, manyetik alanın sıcak plazma ile etkileşime girdiği
            de  çevrim başlangıçlarında leke sayısının  az olduğu ve   şiddetli patlamalar şeklinde gerçekleşir. Bu parlamalar, çok
            çevrim maksimumuna doğru leke sayılarının arttığı görülür.   sayıda manyetik alan çizgilerinin bükülmesi ile oluşan
            Çevrim sonuna doğru ise leke sayıları tekrar azalmaktadır.  manyetik tüplerin içinde serbest haldeki Güneş parçacıkla-
                                                               rını ivmelendirir ve çok yüksek sıcaklıklara kadar ısıtabilir.
            Leke aktivitesinde lekeler tek başına oluşabileceği gibi
            büyük  bir  lider leke  ve  onu  takip  eden  takipçi  bir  leke
            grubu şeklinde de oluşabilir. Leke çevriminin başlangıcında
            lider leke bulunduğu yarıkürenin uçlağı ile aynı işaretlidir.
            Lider leke eşleğe doğru hareket eder ve diferansiyel
            dönme etkisi ile onu izleyen takipçi leke grubundan uzakla-
            şarak manyetik alanı azalır. Takipçi leke grubunun manyetik
            alan işareti lider leke ile tam zıttır ve bulunduğu yarıkürenin
            işaretine ters işarete sahiptir. Lekelerin ortaya çıktığı alanlar
            “aktif bölgeler” olarak adlandırılır ve bölgeler Güneş’in dış
            katmanlarında etkin olan meridyenel akışlar sebebi ile
            uçlağa doğru sürüklenir. Bütün bu alanların toplamı çevrim
            maksimumunda sıfırlanır ve manyetik işaretler tersine
            döner. Sonuç olarak Güneş uçlaklarının yine aynı işarete

            gelebilmesi için 2 leke çevrimine ihtiyaç vardır ve “Manye-
            tik Çevrim”olarak adlandırılan bu çevrimin süresi 22 yıldır.

            Fotosfer katmanının hemen dış kısmında “Kromosfer
            Katmanı” yer almaktadır. Yer’den bakıldığında fotosfer
            katmanının görüldüğü gibi doğrudan gözlenemez. Bu
            katmanda sıcaklık 6000 K°’den 20000 K°’e yükselir ve bu
            sıcaklıklarda hidrojen uyartılarak kırmızımsı renkte bir ışık                   Şekil 7: Güneş Flare Parlaması.


             74



































 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81