Page 74 - akademi 2 e dergisi
P. 74

MAKALE















            MAKALE
                                                               Güneş’in merkezinden yüzeyine kadar olan yarıçapı 1 R
                                                                                                            ⊙
                                                               olarak düşünülürse, çekirdek bölgesi merkezden 0.25 R ‘e
                                                                                                           ⊙
                                                                                                           ⊙
            GÜNEŞ LEKELERİ VE                                  kadar uzanır. Işınım bölgesi ise bu noktadan itibaren 0.70 R ’e
                                                               kadar olan bölgede yer alır ve sıcaklık bu bölgede yaklaşık
            GÜNEŞ PATLAMALARI                                  7 milyon K° düzeyindedir. Işınım bölgesinin hemen üstün-
                                                               den fotosfere kadar olan bölge ise konvektif katman olarak
                                                               adlandırılır. Bu bölgenin sıcaklığı yüzeyde yaklaşık 5800 K°
            Dr. Öğr. Ezgi YOLDAŞ*                              ve yoğunluk suyun yoğunluğunun 2x10-7 katı kadardır.



            Güneş, Samanyolu Gökadası’nda bulunan yaklaşık 2 trilyon
            yıldızdan sadece  biridir.  1.989x1030 kg’lık  kütlesi  (M ⊙ ),
            696.000 km’lik yarıçapı (R ⊙ ) ve ışıtma gücü (L ⊙ ) açısından
            (saniyede 3.85x1026 watt) diğer yıldızlarla karşılaştırıldığın-
            da sıradan bir yıldızdır. Gezegenimize yakınlığından dolayı
            (149.96 milyon km, 1 Astronomik Birim) büyük öneme
            sahiptir. Bir yıldız olarak ele alındığında ise diğer yıldızlar
            hakkında bilgi edinebileceğimiz tek ve en önemli laboratu-
            varımızdır. Güneş’in nükleer füzyon ile ürettiği enerji Şekil
            1’de görüldüğü gibi radyo bölgeden optik bölgeye, optik
            bölgeden gamma bölgeye kadar geniş bir band aralığında
            yüzeyinden yayılsa da enerjinin üretildiği yer, sıcaklık ve
            basıncın çok büyük olduğu çekirdek kısmıdır.

                                                                     Şekil 2: Güneş ve benzeri yıldızların iç yapısı ve atmosfer katmanları (sol) ile
                                                                   Güneş’in kuramsal iç yapı modellerinden elde edilen iç yapı parametreleri (sağ).

                                                              Güneş’in merkezinde üretilen elektromanyetik ışınım

                                                              (foton salınımı), yüzeye ulaşana kadar geçtiği katmanlarda
                                                              birçok çarpışmaya, soğurulmaya ve salınıma maruz kalır.
                                                              Güneş tümüyle geçirgen bir yapıya sahip olsaydı merkezin-
                                                              de üretilen bir fotonun yüzeye ulaşması yalnızca 2 saniye
                                                              sürecekti ancak yıldızın iç katmanlarındaki yoğunluk nede-
                                                              niyle gerçekte maruz kaldığı süreçler gözönüne alındığın-
                                                              da, Şekil 2’nin sağ panelinde görüldüğü gibi bir fotonun
                                                              merkezden yüzeye gelebilmesi için neredeyse 200 bin yıllık
                                                              bir süre gerekmektedir.

                                                              Güneş’in ışınım bölgesi ile konvektif bölgesi arasında yer
                                                              alan ara bir bölge daha vardır. Bu bölge 0.69 R  ile 0.71 R
                                                                                                            ⊙
                                                                                                   ⊙
                                                              aralığında olup oldukça ince bir katmandır. Çekirdekte
                                                              üretilen elektromanyetik ışınım, Işınım bölgesi boyunca
                                                              elektromanyetik dalgalar ile iletilip, “Takokline” adı verilen
                                                              bu ince ara katmana ulaşır. Şekil 2’nin sağ panelinde görül-
                                                              düğü gibi bu bölgede aniden değişen dönme hızı ve
                                                              sıcaklık,  enerjinin  konvektif  yolla  yani ısıtılmış  maddenin
                                                              hareketi ile iletilmesini mümkün kılar. Bu durum, tıpkı
                                                              kaynayan suyun içerisindeki kabarcıkların hareketine
                                                              benzer. Konvektif katmanın daha derin bölgelerinde ısınan
                      Şekil 1: Güneş ve Güneş’in görsel bölge dışındaki yüzey görüntüleri.
                                                              akışkan haldeki maddenin genleşerek üst yüzeye doğru
            Güneş ve benzer yapıya sahip yıldızlara dair araştırmalar,   yükselmesine ve üst katmana doğru yükseldikçe de soğu-
            bu yıldızların Şekil 2’nin sol panelinde görüldüğü gibi iç   masına neden olur. Yüzeye yaklaştıkça soğuyan madde ise
            katmanlarının temel olarak çekirdek, ışınım bölgesi ve   yeniden, daha derin katmanlara doğru iner ve böylece bir
            konvektif katmandan oluştuğuna işaret etmektedir. Şekil   sirkülasyon hareketi gerçekleşir. Bu sirkülasyon hareketi,
            2’nin sağ panelinde görüldüğü gibi çekirdekte sıcaklık   Güneş’in yüzeyi diyebileceğimiz fotosfer (ışık küre) katma-
            yaklaşık 15.7  Milyon Kelvin derece (K°)  iken, yoğunluk   nında bulgurlanma (granül) yapılarına neden olur ve fotos-
            suyun yoğunluğunun  150 katıdır. Hem sıcaklık hem de   fer katmanının Şekil 3’te görülen manzaraya sahip olmasına
            yoğunluk merkezden yüzeye  doğru gidildikçe azalır.   neden olur.

                                                             *Dr., Ege Üniversitesi Gözlemevi Uygulama ve Araştırma Merkezi ,ezgiyoldas@gmail.com
             72



































 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79