Page 79 - akademi 2 e dergisi
P. 79
MAKALE
lerini kullanmakta olduğu ifade edilmektedir. Öğretmenle-
rin bunu yapamamalarının gerekçelerinden biri de bu mak durumundadırlar (Ally, 2019). Bu da teknolojiyi daha re sahip olacak şekilde yetiştirilmesi de etkili bir hizmet
becerilerin eksikliği ve hızlı teknolojik ilerlemeye ayak etkin kullanan bireylerin yetiştirilmesi anlamına gelmekte- öncesi ve hizmet içi eğitim ile sağlanabilir. Bu bakımdan
uyduramamalarıdır. Bu bakımdan 21. yüzyıl becerilerini dir. Cep telefonları ve internetin yaygın kullanımı ile öğren- mevcut öğretmen yetiştirme sistemlerinin 21.yüzyıl beceri-
önemseyen ve benimsemiş olan, bu becerilere sahip ciler iletişime daha açık durumdadır. Teknolojiyi kullanım lerini kazandıracak şekilde gözden geçirilmesi ve geliştiril-
öğretmenlerin yetiştirilmesi oldukça önemlidir (Yavuz vd., açısından ebeveynlerinden ve öğretmenlerinden daha mesi oldukça önemlidir.
2015). başarılı bir durumda olan 21.yüzyıl öğrencilerinin, bu bece-
rilerini eğitim alanında kullanabilmeleri açısından öğret-
21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesine yönelik olarak birçok menlerinin rehberliğine ihtiyaçları vardır (Trilling & Fadel,
çalışma yapılmasına rağmen geniş kabul gören tek bir 2009). 21. yüzyıl eğitiminde öğretmenler teknolojiyi öğren-
tanımı yoktur. Toplumların, eğitimcilerin, politikacıların, me sürecinde daha etkin bir şekilde kullanabilmelidir (Rian- KAYNAKLAR
işverenlerin ve yükseköğretim kurumlarının yapılarında di, Apriliana, & Purwianingsih 2018). Tüm dünyada eğitim- AACTE (2010, November 11). 21st Century Knowledge and Skills in
bulunan farklılıklar göz önüne alındığında, bunun beklenen cilerden politikacılara kadar çok geniş bir kesim teknoloji- EducatorPreparation.Pearson.https:// les.eric.ed.gov/fulltext/ED519336.pdf.
bir durum olduğu söylenebilir (Suto & Eccles, 2014). Bu nin eğitimin temel bir bileşeni olduğu konusunda hem kir- Abualrob, M. M. (2019). The role of science teachers in developing the 21st
becerilerin modellenmesine ilişkin çeşitli kurum ve kuruluş- dir. Bu nedenle ülkeler okulların teknolojik altyapılarını century skills fort he elementary school students. Interdisciplinary Journal of
lar tarafından çalışmalar yapılmış ve farklı çerçeveler ortaya iyileştirmek için önemli çalışmalar yapmaktadır. Bunun Environmental and Science Education, 15 (1), e02206.
konulmuş olup 21. yüzyıl becerileri, P21 (Partnership for yanında teknolojiyi öğretim programlarına entegre etmeye
Teknolojinin baş döndürücü bir şekilde gelişmesi, bilginin 21st Century Learning), US National Research Council, yönelik çalışmalar da devam etmektedir (Lamb, Maire & Ally, M. (2019). Competency pro le of the digital and online teacher in
future education. International Review of Research in Open and Distributed
ve bilgiye ulaşmanın önemli bir güç haline gelmesiyle EnGauge (The Metiri Group and The Learning Point Doecke, 2017). Learning Volume, 20 (2), 302- 318.
birlikte toplumlardaki insan pro li değişime uğramıştır. Associates), ATC21S (Assesment and Teaching of 21st Su altının merak uyandıran dünyasını keşfedebilmek
Bireylerin sahip olması gereken özellikler ve beceriler Century Skills) gibi birçok kurum tarafından tanımlanmıştır. Öğretmenlerin teknolojiyi etkin kullanmaları ve öğretme Gelen, İ. (2017). P-21- 21st century skill frameworks in curriculum and amacıyla Mühendis Émile Gagnan ve Teğmen Jacques-Y-
kaçınılmaz olarak değişmiş ve bu değişimden eğitimin ortamına entegre etmelerinden öğrencilerin öğrenmeleri instruction (USA practices). Journal of Interdisciplinary Educational Resear- ves Cousteau tarafından 1942-43 döneminin kış mevsimin-
ch, 1 (2), 15- 29.
nasıl etkileneceği de büyük bir inceleme konusu olmuştur. Bu çalışmaların en önemlilerinden biri olan ve The US de olumlu yönde etkilenmektedir (Menzi vd, 2012). Eğitim- de yenilikçi ve etkili bir sistem olan bağımsız su altı
OECD (2018) tarafından yapılan araştırmada bir ülkedeki Partnership for 21st Century Learning (P21) tarafından de teknolojinin gelişmesinin en önemli etkeni öğretmenler Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). The predictive of prospective teachers’
eğitimin niteliğinin öğretmenlerin niteliği ile orantılı hazırlanan çerçevede 21.yüzyıl becerileri “Bilgi, Medya ve ve bu öğretmenlerin teknolojiyi öğretme süreçlerine dâhil self-ef cacy perceptions of 21st century skills for their lifelong learning solunum cihazı (Aqua Lung) geliştirilmiştir (Cerrano et.al.,
olduğu, öğrencinin öğrenmesinin birçok faktörden etkilen- Teknoloji Becerileri”, “Öğrenme ve Yenilenme Becerileri” etmelerine yönelik tutumları, yeterlikleri ve bu alanda daha tendencies. Journal of Higher Education and Science, 8 (3), 522- 531. 2017). Dalış tarihi için bir dönüm noktası olan bu gelişme,
diği, öğretmen ve öğretim ile ilgili faktörlerin öğrenci ve “Yaşam ve Meslek Becerileri” başlıkları altında toplan- fazla eğitim alma istekleridir (Malinina, 2015). Nitekim Lamb, S., Maire, Q. & Doecke, E. (2017). Key skills for the 21st century: An günümüze kadar kullanılmış ve hâlâ ufak modi kasyonlarla
öğrenimi üzerinde önemli etkileri olduğu özellikle de maktadır (Lamb, Maire & Doecke, 2017). Bu bakımdan teknoloji temelli yeniliklerin okullarda uygulanması eğitim- evidence-based review. Education Future Frontiers Report. NSW kullanılmaya devam etmektedir.
“öğretmen kalitesinin” öğrenci başarısını etkileyen en teknolojik gelişme, eğitim ortamları, uygulamalı eğitim, ciler tarafından benimsenmesi ile mümkündür. Bu nedenle Department of Education. http://vuir.vu.edu.au/35865/1/Key-Skills-for-the-21st-Cen-
önemli değişken olduğu ifade edilmektedir. Bu bakımdan interaktif/ etkileşimli/ uzaktan eğitim, yöneltme, bilgiye bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımın işe yaradığına tury-Analytical-Report.pdf Güvenli ve sağlam dalış ekipmanlarının ticari olarak temin
öğretmenlerin, öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarına cevap ulaşma- bilgi kaynağı, küreselleşme- uluslararası eğitim, inanan öğretmenler, bu teknolojik tabanlı yaklaşımları Malinina, I. (2015). ICT competencies of foreign languages teachers. Procedia- edilebilmeye başlandığı 1940’lı yılların ortalarından bu
verebilecek nitelikte olmaları önemlidir. öğrenmeyi düşünme becerileri 21. yy. eğitimi için belirleyi- benimseyeceklerdir (UNESCO, 2011). Social and Behavioral Sciences, 182, 75- 80. tarafa, rekreasyonel dalıcılar denizel çevreden yararlan-
ci kavramlar olarak karşımıza çıkmaktadır (Gelen, 2017).
Yüzyılın başından bu yana, eğitime yön veren ciddi Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanımının MEB (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/- maktadırlar (Dimmock, 2019). Rekreasyonel dalış 1980’ler
değişimler yaşanmaktadır. Özellikle son yıllarda yaşanan 21. yüzyıl becerileri ve teknoloji birbiriyle oldukça ilişkili öğretmen ve öğrenci açısından birçok faydası bulunmakta- yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf ve 90’lar boyunca dünyanın en hızlı büyüyen eğlence
teknolojik gelişmeler ve değişiklikler, bu doğrultuda kendi- olup 21.yüzyıl becerilerinden biri olan bilgi, medya ve dır. Eğitimin birden fazla yönünü etkileyen bilgi ve iletişim Menzi, N., Çalışkan, E. & Çetin, O. (2012). Examination of the competencies aktivitelerinden biri olmuş ve günümüzde de küresel ölçek-
ni geliştirebilecek eğitim sistemlerinin gerekliliğini ortaya teknoloji becerilerinin etkin kullanımı eleştirel düşünme ve teknolojileri, öğrencilere okul dışında öğrenme fırsatı of pre-service teachers in terms of some variables. Anadolu Journal of li popüler bir endüstri olma yolunda ilerlemektedir (Edney
koymaktadır (Abualrob, 2019). Günümüzde öğrencilerin problem çözme, iletişim ve işbirliği ile yaratıcılık ve yenilik- sağlamasının yanında öğretmenlerin de pedagojik yaklaşı- Educational Sciences International, 2 (1), 1- 18. and Spennemann, 2015). Son 30 yılda gerçekleşen bu hızlı
bilgiye sınırsız ve özgür erişimlerinin olması öğretmenlerin çilik gibi diğer becerilerin de öğrenilmesini desteklemekte- mını değiştirebilmektedir. Bu nedenle eğitim sistemleri Mitsiou, D. (2019). The ipped classroom learning model as a means for ilerleme aktif rekreasyonel dalıcı sayısının yaklaşık 7 milyo-
de süreçteki rollerini değiştirmektedir. Bu bakımdan dir (Lamb, Maire & Doecke, 2017). Bu bakımdan öğrencile- dijital yeterlikleri daha fazla eğitim sistemlerine ve müfre- acquiring 21st century skills. Journal of Contemporary Education, Theory & na ulaşmasını sağlamıştır (Levett and Millar, 2008). Dalış
eğitimcilerin öğretim süreçlerini yeniden tasarlamaları, rin 21.yüzyıl becerilerini kazanmalarında teknolojik yeterlik- datlarına entegre etmektedirler (OECD, 2019). Teknoloji- Research, 2, 16- 23. turizminin popülaritesi, insanların deniz ekosistemlerine ve Dalış yapan bir kişinin deniz ortamı üzerinde potansiyel
öğrenciler için yenilikçi bir öğrenme deneyimi oluşturmala- lere sahip bireyler olarak yetiştirilebilmesi için öğretmenle- nin etkin bir şekilde entegrasyonunun sağlanabilmesi OECD(2018),EffectiveTeacherPolicies:insightsfromPISA.https://www.oecd-i yaban hayatına olan ilgilerini göstermektedir. Turistlerin su olarak yaratabileceği etkinin tam olarak farkında olması
rı ve teknolojiyi aktif bir şekilde kullanmaları gerekmekte- rin de teknolojiyi etkin bir şekilde kullanma yeteneklerinin dijital öğrenmeyi teşvik eden ve kullanan öğretmenlerin library.org/docserver/9789264301603-5-en.pdf?expires=1600547811&id= altı dünyasını deneyimlemek için harcadıkları para miktarı, önemlidir. Bu olumsuz etkilerin kontrol altına alınabilmesi
dir. Ayrıca öğretmenlerin; öğrencilerin problem çözme, geliştirilmesi gerekmektedir (AACTE, 2010). hazırlanmasıyla mümkündür (Raob vd, 2012). Bilgi ve id&accname=guest&checksum=C562806CB5D6103C31F1C2EC5DE34C ve farkındalık oluşturulması için çeşitli organizasyonlar
eleştirel düşünme, yaratıcılık, takım çalışması, üst biliş, Günümüzde teknolojinin her yerde kullanılıyor olması, iletişim teknolojilerinin eğitime başarılı bir şekilde entegre CF dalış turizminin nansal değerinin de bir göstergesidir kurulmuştur. Bunlar: Güneydoğu Asya'daki Yeşil Yüzgeçler
etkili iletişim ve sosyal beceriler gibi 21.yüzyıl becerilerini erişilebilir olması ve sağladığı kolaylıklar sonucunda tekno- edilmesi, öğrencilere yönelik eğitimin kullanılabilirliğini ve OECD (2019). PISA 2021 ICT framework. November 11, 2020, https://www. (Yamancı vd., 2017) Bu gelişmelerin yanında, dalış aktivite- (Yeşil Yüzgeçler 11 ülkede mevcuttur: Mısır, Endonezya,
geliştirmelerine yardımcı olmaları beklenmektedir (Mitsiou, loji hayatımızın önemli bir unsuru haline gelmiş ve bunun esnekliğini artırmayı sağlamasının yanında öğrencilerin iş oecd.org/pisa/sitedocument/PISA-2021-ICT-Framework.pdf leri doğru şekilde yönetilmezse deniz yaban hayatı ve kıyı Antigua ve Barbuda, Dominik Cumhuriyeti, Malezya,
2019). sonucunda toplumsal yaşantımız da buna uyum sağlamış- birliğine ve bilgiyi etkin bir şekilde kullanmalarına da Raob, I., Al-Oshaibat, H. & Ong, S. L. (2012). A factor analysis of teacher ekosistemleri için bir tehdit oluşturabileceği unutulmamalı- Maldivler, Palau, Filipinler, Singapur, Tayland ve Vietnam.)
yardımcı olmaktadır. Ayrıca teknolojinin süreçte aktif
Genel anlamda 21.yüzyıl becerileri olarak adlandırılan tır. Toplumun değişimine neden olan bu teknolojik kullanımı öğrencilerin motivasyonlarını artırmakla birlikte competency in technolgy. New Horizons in Education, 60 (1), 13- 22. dır. Suyun altında geçirdiğimiz süreler ve katılımcı sayıları- ve ABD'deki Resif Çevre Eğitim Vakfı (Reef Environmental
becerilere yönelik olarak yapılan araştırmaların ortak gelişmelerden eğitim ortamları da etkilenmiş ve bunun hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin genel bilgi ve Riandi, R., Apriliana, V. & Purwianingsih, W. (Eds.). (2018). The analysis of mız arttıkça çevreye verdiğimiz etkiler de artmaktadır Education Foundation) gibi girişimler çevreye duyarlı dalış
noktaları; işbirliği, iletişim, dijital okuryazarlık, problem sonucunda da öğrenme süreçlerinde ve ortamlarında iletişim teknolojileri yeterlik düzeyini artırmaya da yardımcı 21st century teachers’ ability in technological pedagogical content knowle- (Kahraman, 2012). Bilimsel kanıtlar, dalgıçların bazı düşün- turizmini geliştirmeyi çalışmaktadır.
çözme, eleştirel düşünme, yaratıcılık, üretkenlik kavramları- yenilikler ve değişiklikler yapılmıştır (Usta ve Korkmaz, olmaktadır (Malinina, 2015). Teknolojinin öğrenim süreçle- dge from: 2nd International Conference on Education Innovation (ICEI cesiz davranışlarıyla resif yaşamına zarar vermekten doğru-
dır. Özellikle yaratıcılık ve dijital okuryazarlık gibi yeni 2010; Menzi vd, 2012). rine entegre edilmesi ile öğrencilerin okul içindeki ve 2018), Atlantis Press. dan ve/veya dolaylı olarak sorumlu olduğunu göstermek- Bir dalgıç nötr yüzdürmeyi korumalıdır.
kavramların eklenmesiyle birlikte eğitimde gerekli olan Bilim ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte yaşanan hızlı dışındaki öğrenme süreçleri etkilenmektedir (OECD, Snape, P. & Fox- Turnbull, W. (2011). Twenty- rst century learning and tedir (Medio et.al., 1997). Su altı dünyasındaki yaşam çok
bilgi ve beceriler, 19. ve 20. yüzyıl eğitim sistemlerinden değişim sonucunda bilgiye erişim kolaylaşmış, insanlar her 2019). technology eduction nexus. Problems of Education in The 21st Century, 34, kırılgandır, mercanlar ve diğer deniz canlılarına zarar Nötr yüzdürme, "sıfır yerçekimi" hissinin tadını çıkararak
oldukça farklılaşmıştır. Bilgi ve teknolojide yaşanan an her yerden bilgiye ulaşabilir hale gelmiştir. Bu kadar 149- 161. vermek kolaydır. Geçmişte pek çok insan mercan resi eri- tamamen hareketsiz havada durmanızı sağlayan şeydir.
gelişmeler eğitimi daha küresel ve uluslararası bir hale hızlı bir değişimin sonucu olarak 21. yüzyılda insanların Sonuç olarak tüm bunlar göz önüne alındığında 21.yüzyıl Suto, I. & Eccles, H. (2014). The Cambridge approach to 21st century skills: nin aslında canlı olduğunun farkında bile değildi. Mercan Mükemmel dengede olmak, zahmetsizce yüzmenize,
getirmiştir (Suto & Eccles, 2014). Eğitimin başlıca rollerin- ihtiyacı olan tüm bilgi ve birikimler dijital ortamlar becerilerine ve dolayısıyla teknolojik yeterliğe sahip birey- de nitions, development and dilemmas for assesment. IAEA Conference, havayı daha verimli kullanmanıza ve daha yakından
den biri, öğrencileri gelecekte karşılaşabilecekleri zorluk- yardımıyla insanlığın hizmetine sunulmuştur (Kozikoğlu ve lerin yetiştirilmesinde en önemli görevin öğretmenlerde Singapore. resi eri sadece denizdeki güzel renkli kayalar (Mercanların bakmak için ürkek deniz yaşamına ustaca yaklaşmanıza
larla başa çıkmaya hazırlamaktır. Bu nedenle eğitimin, 21. Altınova, 2018). Bu imkânlardan öğrencilerin en üst düzey- olduğunu söylemek mümkündür. Çalışmalar öğretmenlerin Şad, S. N. & Nalçacı, Ö. İ (2015). Prospective teachers’ perceived compe- rengi gerçekte beyazdır, ancak mikro algler sayesinde göz olanak tanır (Brockhattingen, 2019). Nötr yüzdürmeyi
yüzyılda ekonomik hayatta kalmanın anahtarı haline geldiği de yararlanması tüm toplumlardaki eğitim sistemlerinin 21.yüzyıl becerilerine ve teknolojik yeterliğe sahip olduğu- tencies about integrating information and communication technologies alıcı renklerde görünürler (İnce, 2022).) değildir. Aşırı özen korumak için üç unsura dikkat edilmelidir: nefes, ağırlık ve
düşünülebilir (Trilling & Fadel, 2009). Ayrıca günümüzde önceliklerindendir. Ülkemizde de öğrencilerin bilişim nu gösterse de bu yeterliklerin öğrenme- öğretme süreçle- into education. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11 ve dikkat gerektiren canlı organizmalardır. BCD.
öğrencilerin; üst düzey düşünme becerileri, çoklu okurya- teknolojilerini çevrim içi ve çevrim dışı ortamlarda rine yansıtılması ayrı bir yeterlik gerektirmektedir. Yani bilgi (1), 177- 197.
zarlık, teknolojik okuryazarlık gibi yeterliklere daha çok “üretim”, “sorunlara çözüm geliştirme” ve “hayallerini ve iletişim teknolojilerinin müfredata entegre edilmesi ve Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our Okyanusların derinliklerinde milyonlarca yıl içinde oluşan Nefes: Akciğerlerinize daha fazla hava solumak yüzdürme
ihtiyaç duyduğu görülmektedir (Snape & Fox- Turnbull, hayata geçirme” aracı olarak kullanmaları amaçlanmakta- teknoloji destekli öğretim faaliyetleri için öğretmenlerin times. Francisco: Jossey-Bass. bu yapılar “Mercan Resi eri” barındırdıkları canlı çeşitliliği gücünüzü artıracak ve daha sığ bir nefes yüzdürme gücü-
2011). dır (MEB, 2018). Nitekim dünyada da ülkeler vatandaşlarını dijital araçlarla öğrenme süreci, ders materyallerinin UNESCO (2011). ICTs and teacher competencies. Retrieved November 15, ile âdeta su altındaki yağmur ormanlarıdır. Okyanuslardaki nüzü azaltacaktır. Bu nedenle, yüzdürme gücünüzü kontrol
Öğretmenlerin geleneksel olarak bilinen görev ve özellik- 21. yüzyılda başarılı olacak şekilde eğitmek için dijital hazırlanması ve sınıf yönetimi hakkında belirli becerilere ve 2020, https://iite.unesco.org/pics/publications/en/ les/3214694.pdf canlı türlerinin yaklaşık %25’i mercan resi erinde yaşar ettiğinizden emin olmak için tam ve sabit nefes kullanmalısınız.
bilgi birikimine sahip olmasını gerektirmektedir (OECD,
lerinin de değişime uğraması sonucunda öğretmen öğrenme teknolojisini uygulamaktadırlar. Geleceğin eğitim Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Pre-service teachers’ computer competen- (Gözcelioğlu, 2017). Su altı ekolojisi için bu denli önemli
yetiştirmede bu yönde değişiklikler yapılması kaçınılmaz- sistemlerinin başarısı, sistemin öğrencileri 21. yüzyıl dünya- 2019). Öğretmen yetiştirme sürecinde teknolojinin cies, perception of technology use and attitudes toward teaching career. olan resi ere, dalgıçların palet vururken zarar verdiği rapor Ağırlıklar: Doğru ağırlıkta olmak, yüzdürmeyi korumak için
dır. Abualrob (2019) tarafından yapılan araştırmada öğret- sına ve Endüstri 4.0’a ne kadar iyi hazırladığına göre değer- öğrenim ortamlarına entegrasyonunda bu teknolojinin International Journal of Human Sciences, 7 (1), 1335- 1349. edilmiştir. Mercan resi eri örneğinde olduğu gibi dalgıçla- çok önemlidir. İlk adım, kullandığınız ağırlık miktarının
menlerin birçoğunun hala geleneksel yöntemleri kullandık- lendirilecektir (Ally, 2019). nasıl kullanılacağı ve pedagojik olarak ne anlama geldiğine Yavuz, M., Özkaral, T. & Yıldız, D. (2015). The teacher competencies and rın deniz canlılarıyla yapacakları etkileşimin bir sınırı olması aşağı inmenize neden olmamasıdır, fazla kilonun BCD'nizle
ları, çok az sayıda öğretmenin ise eleştirel düşünmeyi, etkili Eğitim sistemleri, gelişen teknolojilere ve Endüstri 4.0’ın yönelik beceriler de kazandırılması gerektiği söylenebilir teacher education in international reports. SDU International Journal of bir gerekliliktir. Bir dalgıç, bir mercan resi nde dalış yapar- tela edilmesi gerekecektir. Nötr yüzdürmede kalmak için
iletişimi, iş birliğini, müzakereyi ve problem çözme beceri- gerektirdiği insan pro line uygun olan öğrencileri hazırla- (Şad ve Nalçacı, 2015). Öğretmenlerin bu bilgi ve becerile- Educational Studies, 2 (2), 60- 71. ken doğaya karşı tutkuya ve sevgiye sahip olmalıdır. daha fazla hava eklemek, aslında sudaki konumunuzu
77
kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
gerekir. ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
BCD'nizle pratik yapmak çok önemlidir. Havanın serbest Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam endüstrisinde istihdam edilebilme şansları da olacaktır.
olarak bilmelisiniz. Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır. birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun (Graver, 2016).
yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
etkinliklerinin balığın davranışını değiştirdiği gözlemleni- Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
kalabiliyorlar. den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
(Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
mevcut ekosisteme zarar vermemeli hem de gördüğü deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile hobi veya
geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
önemli olduğu kri oluşmaktadır.
Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın KAYNAKLAR
seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin Laeger, 181(22).
vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır. volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15 Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral dissertation, Southern Cross
uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo- University).
nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu- Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1 shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva- Graver, D. (2016). Scuba Diving: Diving into scuba (Fifth Edition). 2-9. Human
mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte- Kinetics.
rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2 Gözcelioğlu B. (2017). Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019). Öğrenci- İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son deki-yer
limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler. P. D. N. (2012). Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
öğrencilerinin, deniz kültürüne ilgisi artacaktır. Denizcilik disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997). Effect of brie ngs on rates of damage
farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi- Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
durumda Denizcilik Alanı öğrencileri Su Altı Teknolojisi Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
Bölümlerini tercih ettikleri takdirde ek puan almaktadır.
Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren- Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver) Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.