Page 79 - akademi 2 e dergisi
P. 79

MAKALE






 lerini kullanmakta olduğu ifade edilmektedir. Öğretmenle-
 rin  bunu  yapamamalarının  gerekçelerinden  biri  de  bu   mak durumundadırlar (Ally, 2019). Bu da teknolojiyi daha   re sahip olacak şekilde yetiştirilmesi de etkili bir hizmet
 becerilerin eksikliği ve hızlı teknolojik ilerlemeye ayak   etkin kullanan bireylerin yetiştirilmesi anlamına gelmekte-  öncesi ve hizmet içi eğitim ile sağlanabilir. Bu bakımdan
 uyduramamalarıdır. Bu bakımdan 21. yüzyıl becerilerini   dir. Cep telefonları ve internetin yaygın kullanımı ile öğren-  mevcut öğretmen yetiştirme sistemlerinin 21.yüzyıl beceri-
 önemseyen ve benimsemiş olan, bu becerilere sahip   ciler iletişime daha açık durumdadır. Teknolojiyi kullanım   lerini kazandıracak şekilde gözden geçirilmesi ve geliştiril-
 öğretmenlerin yetiştirilmesi oldukça önemlidir (Yavuz vd.,   açısından ebeveynlerinden ve öğretmenlerinden daha   mesi oldukça önemlidir.
 2015).     başarılı bir durumda olan 21.yüzyıl öğrencilerinin, bu bece-
            rilerini eğitim alanında kullanabilmeleri açısından öğret-
 21. yüzyıl becerilerinin belirlenmesine yönelik olarak birçok   menlerinin rehberliğine ihtiyaçları vardır (Trilling & Fadel,
 çalışma yapılmasına rağmen geniş kabul gören tek bir   2009). 21. yüzyıl eğitiminde öğretmenler teknolojiyi öğren-
 tanımı yoktur.  Toplumların,  eğitimcilerin,  politikacıların,   me sürecinde daha etkin bir şekilde kullanabilmelidir (Rian-  KAYNAKLAR
 işverenlerin ve yükseköğretim kurumlarının yapılarında   di, Apriliana, & Purwianingsih 2018). Tüm dünyada eğitim-  AACTE (2010, November 11). 21st Century Knowledge and Skills in
 bulunan farklılıklar göz önüne alındığında, bunun beklenen   cilerden politikacılara kadar çok geniş bir kesim teknoloji-  EducatorPreparation.Pearson.https:// les.eric.ed.gov/fulltext/ED519336.pdf.
 bir durum  olduğu  söylenebilir  (Suto  & Eccles,  2014).  Bu   nin eğitimin temel bir bileşeni olduğu konusunda hem kir-  Abualrob, M. M. (2019). The role of science teachers in developing the 21st
 becerilerin modellenmesine ilişkin çeşitli kurum ve kuruluş-  dir.  Bu nedenle ülkeler okulların teknolojik altyapılarını   century skills fort he elementary school students. Interdisciplinary Journal of
 lar tarafından çalışmalar yapılmış ve farklı çerçeveler ortaya   iyileştirmek için önemli çalışmalar yapmaktadır. Bunun   Environmental and Science Education, 15 (1), e02206.
 konulmuş olup 21. yüzyıl  becerileri,  P21 (Partnership  for   yanında teknolojiyi öğretim programlarına entegre etmeye
 Teknolojinin baş döndürücü bir şekilde gelişmesi, bilginin   21st Century Learning), US National Research Council,   yönelik çalışmalar da devam etmektedir (Lamb, Maire &   Ally, M. (2019). Competency pro le of the digital and online teacher in
                                                              future education. International Review of Research in Open and Distributed
 ve bilgiye  ulaşmanın önemli bir güç haline gelmesiyle   EnGauge (The Metiri Group and The Learning Point   Doecke, 2017).  Learning Volume, 20 (2), 302- 318.
 birlikte toplumlardaki insan pro li değişime uğramıştır.   Associates), ATC21S (Assesment and Teaching of 21st                              Su altının merak uyandıran dünyasını keşfedebilmek
 Bireylerin sahip olması gereken özellikler ve beceriler   Century Skills) gibi birçok kurum tarafından tanımlanmıştır.  Öğretmenlerin teknolojiyi etkin kullanmaları ve öğretme   Gelen, İ. (2017). P-21- 21st century skill frameworks in curriculum and   amacıyla Mühendis Émile Gagnan ve Teğmen Jacques-Y-
 kaçınılmaz olarak değişmiş ve bu değişimden eğitimin   ortamına entegre  etmelerinden  öğrencilerin öğrenmeleri   instruction (USA practices). Journal of Interdisciplinary Educational Resear-  ves Cousteau tarafından 1942-43 döneminin kış mevsimin-
                                                              ch, 1 (2), 15- 29.
 nasıl etkileneceği de büyük bir inceleme konusu olmuştur.   Bu çalışmaların en önemlilerinden biri olan ve The US   de olumlu yönde etkilenmektedir (Menzi vd, 2012). Eğitim-  de yenilikçi ve etkili bir sistem olan bağımsız su altı
 OECD (2018) tarafından yapılan araştırmada bir ülkedeki   Partnership for 21st Century Learning (P21) tarafından   de teknolojinin gelişmesinin en önemli etkeni öğretmenler   Kozikoğlu, İ. & Altunova, N. (2018). The predictive of prospective teachers’
 eğitimin niteliğinin öğretmenlerin niteliği ile orantılı   hazırlanan çerçevede 21.yüzyıl becerileri “Bilgi, Medya ve   ve bu öğretmenlerin teknolojiyi öğretme süreçlerine dâhil   self-ef cacy perceptions of 21st century skills for their lifelong learning   solunum cihazı (Aqua Lung) geliştirilmiştir (Cerrano et.al.,
 olduğu, öğrencinin öğrenmesinin birçok faktörden etkilen-  Teknoloji Becerileri”, “Öğrenme ve Yenilenme Becerileri”   etmelerine yönelik tutumları, yeterlikleri ve bu alanda daha   tendencies. Journal of Higher Education and Science, 8 (3), 522- 531.  2017). Dalış tarihi için bir dönüm noktası olan bu gelişme,
 diği, öğretmen ve öğretim ile ilgili faktörlerin öğrenci   ve “Yaşam ve Meslek Becerileri” başlıkları altında toplan-  fazla eğitim alma istekleridir (Malinina, 2015). Nitekim   Lamb, S., Maire, Q. & Doecke, E. (2017). Key skills for the 21st century: An   günümüze kadar kullanılmış ve hâlâ ufak modi kasyonlarla
 öğrenimi üzerinde önemli etkileri olduğu özellikle de   maktadır (Lamb, Maire & Doecke, 2017). Bu bakımdan   teknoloji temelli yeniliklerin okullarda uygulanması eğitim-  evidence-based  review.  Education Future  Frontiers Report.  NSW   kullanılmaya devam etmektedir.
 “öğretmen kalitesinin” öğrenci başarısını etkileyen en   teknolojik gelişme, eğitim ortamları, uygulamalı eğitim,   ciler tarafından benimsenmesi ile mümkündür. Bu nedenle   Department of Education. http://vuir.vu.edu.au/35865/1/Key-Skills-for-the-21st-Cen-
 önemli değişken olduğu ifade edilmektedir. Bu bakımdan   interaktif/ etkileşimli/ uzaktan eğitim, yöneltme, bilgiye   bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımın işe yaradığına   tury-Analytical-Report.pdf    Güvenli ve sağlam dalış ekipmanlarının ticari olarak temin
 öğretmenlerin, öğrencilerin eğitim ihtiyaçlarına cevap   ulaşma- bilgi kaynağı, küreselleşme- uluslararası eğitim,   inanan öğretmenler, bu teknolojik tabanlı yaklaşımları   Malinina, I. (2015). ICT competencies of foreign languages teachers. Procedia-   edilebilmeye başlandığı 1940’lı yılların ortalarından bu
 verebilecek nitelikte olmaları önemlidir.  öğrenmeyi düşünme becerileri 21. yy. eğitimi için belirleyi-  benimseyeceklerdir (UNESCO, 2011).  Social and Behavioral Sciences, 182, 75- 80.  tarafa, rekreasyonel dalıcılar denizel çevreden yararlan-
 ci kavramlar olarak karşımıza çıkmaktadır (Gelen, 2017).
 Yüzyılın başından bu yana, eğitime yön veren ciddi   Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanımının   MEB (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/-  maktadırlar (Dimmock, 2019). Rekreasyonel dalış 1980’ler
 değişimler yaşanmaktadır. Özellikle son yıllarda yaşanan   21. yüzyıl becerileri ve teknoloji birbiriyle oldukça ilişkili   öğretmen ve öğrenci açısından birçok faydası bulunmakta-  yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf  ve  90’lar  boyunca  dünyanın en  hızlı  büyüyen  eğlence
 teknolojik gelişmeler ve değişiklikler, bu doğrultuda kendi-  olup 21.yüzyıl becerilerinden biri olan bilgi, medya ve   dır. Eğitimin birden fazla yönünü etkileyen bilgi ve iletişim   Menzi, N., Çalışkan, E. & Çetin, O. (2012). Examination of the competencies   aktivitelerinden biri olmuş ve günümüzde de küresel ölçek-
 ni geliştirebilecek eğitim sistemlerinin gerekliliğini ortaya   teknoloji becerilerinin etkin kullanımı eleştirel düşünme ve   teknolojileri, öğrencilere okul dışında öğrenme fırsatı   of pre-service teachers in terms of some variables. Anadolu Journal of   li popüler bir endüstri olma yolunda ilerlemektedir (Edney
 koymaktadır  (Abualrob,  2019).  Günümüzde  öğrencilerin   problem çözme, iletişim ve işbirliği ile yaratıcılık ve yenilik-  sağlamasının yanında öğretmenlerin de pedagojik yaklaşı-  Educational Sciences International, 2 (1), 1- 18.  and Spennemann, 2015). Son 30 yılda gerçekleşen bu hızlı
 bilgiye sınırsız ve özgür erişimlerinin olması öğretmenlerin   çilik gibi diğer becerilerin de öğrenilmesini desteklemekte-  mını değiştirebilmektedir. Bu nedenle eğitim sistemleri   Mitsiou, D. (2019). The  ipped classroom learning model as a means for   ilerleme aktif rekreasyonel dalıcı sayısının yaklaşık 7 milyo-
 de süreçteki rollerini değiştirmektedir. Bu bakımdan   dir (Lamb, Maire & Doecke, 2017). Bu bakımdan öğrencile-  dijital yeterlikleri daha fazla eğitim sistemlerine ve müfre-  acquiring 21st century skills. Journal of Contemporary Education, Theory &   na ulaşmasını sağlamıştır (Levett and Millar, 2008). Dalış
 eğitimcilerin  öğretim  süreçlerini  yeniden  tasarlamaları,   rin 21.yüzyıl becerilerini kazanmalarında teknolojik yeterlik-  datlarına entegre etmektedirler (OECD, 2019). Teknoloji-  Research, 2, 16- 23.  turizminin popülaritesi, insanların deniz ekosistemlerine ve   Dalış yapan  bir kişinin deniz  ortamı üzerinde potansiyel
 öğrenciler için yenilikçi bir öğrenme deneyimi oluşturmala-  lere sahip bireyler olarak yetiştirilebilmesi için öğretmenle-  nin etkin bir şekilde entegrasyonunun sağlanabilmesi   OECD(2018),EffectiveTeacherPolicies:insightsfromPISA.https://www.oecd-i  yaban hayatına olan ilgilerini göstermektedir. Turistlerin su   olarak yaratabileceği etkinin tam olarak farkında olması
 rı ve teknolojiyi aktif bir şekilde kullanmaları gerekmekte-  rin de teknolojiyi etkin bir şekilde kullanma yeteneklerinin   dijital öğrenmeyi teşvik eden ve kullanan öğretmenlerin   library.org/docserver/9789264301603-5-en.pdf?expires=1600547811&id=  altı dünyasını deneyimlemek için harcadıkları para miktarı,   önemlidir. Bu olumsuz etkilerin kontrol altına alınabilmesi
 dir. Ayrıca öğretmenlerin; öğrencilerin problem çözme,   geliştirilmesi gerekmektedir (AACTE, 2010).  hazırlanmasıyla mümkündür (Raob vd, 2012). Bilgi ve   id&accname=guest&checksum=C562806CB5D6103C31F1C2EC5DE34C  ve farkındalık oluşturulması için çeşitli organizasyonlar
 eleştirel düşünme, yaratıcılık, takım çalışması, üst biliş,   Günümüzde teknolojinin her yerde kullanılıyor olması,   iletişim teknolojilerinin eğitime başarılı bir şekilde entegre   CF  dalış turizminin  nansal değerinin de bir göstergesidir   kurulmuştur. Bunlar: Güneydoğu Asya'daki Yeşil Yüzgeçler
 etkili iletişim ve sosyal beceriler gibi 21.yüzyıl becerilerini   erişilebilir olması ve sağladığı kolaylıklar sonucunda tekno-  edilmesi, öğrencilere yönelik eğitimin kullanılabilirliğini ve   OECD (2019). PISA 2021 ICT framework. November 11, 2020, https://www.   (Yamancı vd., 2017) Bu gelişmelerin yanında, dalış aktivite-  (Yeşil  Yüzgeçler  11  ülkede  mevcuttur:  Mısır, Endonezya,
 geliştirmelerine yardımcı olmaları beklenmektedir (Mitsiou,   loji hayatımızın önemli bir unsuru haline gelmiş ve bunun   esnekliğini artırmayı sağlamasının yanında öğrencilerin iş   oecd.org/pisa/sitedocument/PISA-2021-ICT-Framework.pdf  leri doğru şekilde yönetilmezse deniz yaban hayatı ve kıyı   Antigua ve Barbuda, Dominik Cumhuriyeti, Malezya,
 2019).  sonucunda toplumsal yaşantımız da buna uyum sağlamış-  birliğine ve  bilgiyi etkin bir şekilde  kullanmalarına da   Raob, I., Al-Oshaibat, H. & Ong, S. L. (2012). A factor analysis of teacher   ekosistemleri için bir tehdit oluşturabileceği unutulmamalı-  Maldivler, Palau, Filipinler, Singapur, Tayland ve Vietnam.)
            yardımcı olmaktadır. Ayrıca teknolojinin süreçte aktif
 Genel anlamda 21.yüzyıl becerileri olarak adlandırılan   tır. Toplumun değişimine neden olan bu teknolojik   kullanımı öğrencilerin motivasyonlarını artırmakla birlikte   competency in technolgy. New Horizons in Education, 60 (1), 13- 22.  dır. Suyun altında geçirdiğimiz süreler ve katılımcı sayıları-  ve ABD'deki Resif Çevre Eğitim Vakfı (Reef Environmental
 becerilere yönelik olarak yapılan araştırmaların ortak   gelişmelerden eğitim ortamları da etkilenmiş ve bunun   hem öğretmenlerin hem de öğrencilerin genel bilgi ve   Riandi, R., Apriliana, V. & Purwianingsih, W. (Eds.). (2018). The analysis of   mız arttıkça çevreye verdiğimiz etkiler de artmaktadır   Education Foundation) gibi girişimler çevreye duyarlı dalış
 noktaları; işbirliği, iletişim, dijital okuryazarlık, problem   sonucunda da öğrenme süreçlerinde ve ortamlarında   iletişim teknolojileri yeterlik düzeyini artırmaya da yardımcı   21st century teachers’ ability in technological pedagogical content knowle-  (Kahraman, 2012).  Bilimsel kanıtlar, dalgıçların bazı düşün-  turizmini geliştirmeyi çalışmaktadır.
 çözme, eleştirel düşünme, yaratıcılık, üretkenlik kavramları-  yenilikler ve değişiklikler yapılmıştır (Usta ve Korkmaz,   olmaktadır (Malinina, 2015). Teknolojinin öğrenim süreçle-  dge from: 2nd International Conference on Education Innovation (ICEI   cesiz davranışlarıyla resif yaşamına zarar vermekten doğru-
 dır.  Özellikle yaratıcılık  ve dijital okuryazarlık gibi yeni   2010; Menzi vd, 2012).  rine entegre edilmesi ile öğrencilerin okul içindeki ve   2018), Atlantis Press.  dan ve/veya dolaylı olarak sorumlu olduğunu göstermek-  Bir dalgıç nötr yüzdürmeyi korumalıdır.
 kavramların eklenmesiyle birlikte eğitimde gerekli olan   Bilim ve teknolojinin gelişmesiyle birlikte yaşanan hızlı   dışındaki öğrenme süreçleri etkilenmektedir (OECD,   Snape, P. & Fox-  Turnbull, W. (2011). Twenty-   rst century  learning and   tedir (Medio et.al., 1997).  Su altı dünyasındaki yaşam çok
 bilgi ve beceriler, 19. ve 20. yüzyıl eğitim sistemlerinden   değişim sonucunda bilgiye erişim kolaylaşmış, insanlar her   2019).  technology eduction nexus. Problems of Education in The 21st Century, 34,   kırılgandır, mercanlar ve diğer deniz canlılarına zarar   Nötr yüzdürme, "sıfır yerçekimi" hissinin tadını çıkararak
 oldukça farklılaşmıştır. Bilgi ve teknolojide yaşanan   an her yerden bilgiye ulaşabilir hale gelmiştir.  Bu kadar   149- 161.              vermek kolaydır. Geçmişte pek çok insan mercan resi eri-  tamamen hareketsiz havada durmanızı sağlayan şeydir.
 gelişmeler eğitimi daha küresel ve uluslararası bir hale   hızlı bir değişimin sonucu olarak 21. yüzyılda insanların   Sonuç olarak tüm bunlar göz önüne alındığında 21.yüzyıl   Suto, I. & Eccles, H. (2014). The Cambridge approach to 21st century skills:   nin aslında canlı olduğunun farkında bile değildi. Mercan   Mükemmel dengede olmak, zahmetsizce yüzmenize,
 getirmiştir (Suto & Eccles, 2014). Eğitimin başlıca rollerin-  ihtiyacı  olan tüm  bilgi  ve birikimler dijital ortamlar   becerilerine ve dolayısıyla teknolojik yeterliğe sahip birey-  de nitions, development and dilemmas for assesment. IAEA Conference,   havayı daha verimli kullanmanıza ve daha yakından
 den biri, öğrencileri gelecekte karşılaşabilecekleri zorluk-  yardımıyla insanlığın hizmetine sunulmuştur (Kozikoğlu ve   lerin  yetiştirilmesinde en önemli görevin öğretmenlerde   Singapore.  resi eri sadece denizdeki güzel renkli kayalar (Mercanların   bakmak için ürkek deniz yaşamına ustaca yaklaşmanıza
 larla başa çıkmaya hazırlamaktır. Bu nedenle eğitimin, 21.   Altınova, 2018). Bu imkânlardan öğrencilerin en üst düzey-  olduğunu söylemek mümkündür. Çalışmalar öğretmenlerin   Şad, S. N. & Nalçacı, Ö. İ (2015). Prospective teachers’ perceived compe-  rengi gerçekte beyazdır, ancak mikro algler sayesinde göz   olanak tanır (Brockhattingen, 2019). Nötr yüzdürmeyi
 yüzyılda ekonomik hayatta kalmanın anahtarı haline geldiği   de yararlanması tüm toplumlardaki eğitim sistemlerinin   21.yüzyıl becerilerine ve teknolojik yeterliğe sahip olduğu-  tencies about integrating information and communication technologies   alıcı renklerde görünürler (İnce, 2022).) değildir. Aşırı özen   korumak için üç unsura dikkat edilmelidir: nefes, ağırlık ve
 düşünülebilir (Trilling & Fadel, 2009). Ayrıca günümüzde   önceliklerindendir. Ülkemizde de öğrencilerin bilişim   nu gösterse de bu yeterliklerin öğrenme- öğretme süreçle-  into education.  Mersin University Journal of the Faculty of Education, 11   ve dikkat gerektiren canlı organizmalardır.  BCD.
 öğrencilerin; üst düzey düşünme becerileri, çoklu okurya-  teknolojilerini  çevrim içi  ve çevrim  dışı ortamlarda   rine yansıtılması ayrı bir yeterlik gerektirmektedir. Yani bilgi   (1), 177- 197.
 zarlık, teknolojik okuryazarlık gibi yeterliklere daha çok   “üretim”, “sorunlara çözüm geliştirme” ve “hayallerini   ve iletişim teknolojilerinin müfredata entegre edilmesi ve   Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our   Okyanusların derinliklerinde  milyonlarca yıl içinde  oluşan   Nefes: Akciğerlerinize daha fazla hava solumak yüzdürme
 ihtiyaç  duyduğu  görülmektedir  (Snape  &  Fox-  Turnbull,   hayata geçirme” aracı olarak kullanmaları amaçlanmakta-  teknoloji destekli öğretim faaliyetleri için öğretmenlerin   times. Francisco: Jossey-Bass.  bu yapılar “Mercan Resi eri” barındırdıkları canlı çeşitliliği   gücünüzü artıracak ve daha sığ bir nefes yüzdürme gücü-
 2011).  dır (MEB, 2018). Nitekim dünyada da ülkeler vatandaşlarını   dijital araçlarla öğrenme süreci, ders materyallerinin   UNESCO (2011). ICTs and teacher competencies. Retrieved November 15,   ile âdeta su altındaki yağmur ormanlarıdır. Okyanuslardaki   nüzü azaltacaktır. Bu nedenle, yüzdürme gücünüzü kontrol
 Öğretmenlerin geleneksel olarak bilinen görev ve özellik-  21. yüzyılda başarılı olacak şekilde eğitmek  için dijital   hazırlanması ve sınıf yönetimi hakkında belirli becerilere ve   2020, https://iite.unesco.org/pics/publications/en/ les/3214694.pdf  canlı türlerinin yaklaşık %25’i mercan resi erinde yaşar   ettiğinizden emin olmak için tam ve sabit nefes kullanmalısınız.
            bilgi birikimine sahip olmasını gerektirmektedir (OECD,
 lerinin de değişime uğraması  sonucunda  öğretmen   öğrenme teknolojisini uygulamaktadırlar. Geleceğin eğitim   Usta, E. & Korkmaz, Ö. (2010). Pre-service teachers’ computer competen-  (Gözcelioğlu, 2017). Su altı ekolojisi için bu denli önemli
 yetiştirmede bu yönde değişiklikler yapılması kaçınılmaz-  sistemlerinin başarısı, sistemin öğrencileri 21. yüzyıl dünya-  2019). Öğretmen yetiştirme sürecinde teknolojinin   cies, perception of technology use and attitudes toward teaching career.   olan resi ere, dalgıçların palet vururken zarar verdiği rapor   Ağırlıklar: Doğru ağırlıkta olmak, yüzdürmeyi korumak için
 dır. Abualrob (2019) tarafından yapılan araştırmada öğret-  sına ve Endüstri 4.0’a ne kadar iyi hazırladığına göre değer-  öğrenim ortamlarına entegrasyonunda bu teknolojinin   International Journal of Human Sciences, 7 (1), 1335- 1349.  edilmiştir. Mercan resi eri örneğinde olduğu gibi dalgıçla-  çok önemlidir. İlk adım, kullandığınız ağırlık miktarının
 menlerin birçoğunun hala geleneksel yöntemleri kullandık-  lendirilecektir (Ally, 2019).  nasıl kullanılacağı ve pedagojik olarak ne anlama geldiğine   Yavuz, M., Özkaral, T. & Yıldız, D. (2015). The teacher competencies and   rın deniz canlılarıyla yapacakları etkileşimin bir sınırı olması   aşağı inmenize neden olmamasıdır, fazla kilonun BCD'nizle
 ları, çok az sayıda öğretmenin ise eleştirel düşünmeyi, etkili   Eğitim sistemleri, gelişen teknolojilere ve Endüstri 4.0’ın   yönelik beceriler de kazandırılması gerektiği söylenebilir   teacher education in international  reports. SDU International  Journal of   bir gerekliliktir. Bir dalgıç, bir mercan resi nde dalış yapar-  tela  edilmesi gerekecektir. Nötr yüzdürmede kalmak için
 iletişimi, iş birliğini, müzakereyi ve problem çözme beceri-  gerektirdiği insan pro line uygun olan öğrencileri hazırla-  (Şad ve Nalçacı, 2015). Öğretmenlerin bu bilgi ve becerile-  Educational Studies, 2 (2), 60- 71.  ken doğaya karşı tutkuya ve sevgiye sahip olmalıdır.  daha fazla hava eklemek, aslında sudaki konumunuzu


                                                                                                           77



































 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84