Page 80 - akademi 2 e dergisi
P. 80

MAKALE











            MAKALE



            ÇEVRE BİLİNCİNE SAHİP
            BİR DALGIÇ OLMAK

            Uzm. Çağatay TOPÇU*




            Su altının merak uyandıran dünyasını keşfedebilmek
            amacıyla Mühendis Émile Gagnan ve Teğmen Jacques-Y-
            ves Cousteau tarafından 1942-43 döneminin kış mevsimin-
            de yenilikçi ve etkili bir sistem olan bağımsız su altı
            solunum cihazı (Aqua Lung) geliştirilmiştir (Cerrano et.al.,
            2017). Dalış tarihi için bir dönüm noktası olan bu gelişme,
            günümüze kadar kullanılmış ve hâlâ ufak modi kasyonlarla
            kullanılmaya devam etmektedir.
            Güvenli ve sağlam dalış ekipmanlarının ticari olarak temin
            edilebilmeye başlandığı 1940’lı yılların ortalarından bu
            tarafa, rekreasyonel dalıcılar denizel çevreden yararlan-
            maktadırlar (Dimmock, 2019). Rekreasyonel dalış 1980’ler
            ve  90’lar  boyunca  dünyanın en  hızlı  büyüyen  eğlence
            aktivitelerinden biri olmuş ve günümüzde de küresel ölçek-
            li popüler bir endüstri olma yolunda ilerlemektedir (Edney
            and Spennemann, 2015). Son 30 yılda gerçekleşen bu hızlı
            ilerleme aktif rekreasyonel dalıcı sayısının yaklaşık 7 milyo-
            na ulaşmasını sağlamıştır (Levett and Millar, 2008). Dalış   Dalış yapan  bir kişinin deniz  ortamı üzerinde potansiyel
            turizminin popülaritesi, insanların deniz ekosistemlerine ve   olarak yaratabileceği etkinin tam olarak farkında olması
            yaban hayatına olan ilgilerini göstermektedir. Turistlerin su   önemlidir. Bu olumsuz etkilerin kontrol altına alınabilmesi
            altı dünyasını deneyimlemek için harcadıkları para miktarı,   ve farkındalık oluşturulması için çeşitli organizasyonlar
            dalış turizminin  nansal değerinin de bir göstergesidir   kurulmuştur. Bunlar: Güneydoğu Asya'daki Yeşil Yüzgeçler
            (Yamancı vd., 2017) Bu gelişmelerin yanında, dalış aktivite-  (Yeşil  Yüzgeçler  11  ülkede  mevcuttur:  Mısır, Endonezya,
            leri doğru şekilde yönetilmezse deniz yaban hayatı ve kıyı   Antigua ve Barbuda, Dominik Cumhuriyeti, Malezya,
            ekosistemleri için bir tehdit oluşturabileceği unutulmamalı-  Maldivler, Palau, Filipinler, Singapur, Tayland ve Vietnam.)
            dır. Suyun altında geçirdiğimiz süreler ve katılımcı sayıları-  ve ABD'deki Resif Çevre Eğitim Vakfı (Reef Environmental
            mız arttıkça çevreye verdiğimiz etkiler de artmaktadır   Education Foundation) gibi girişimler çevreye duyarlı dalış
            (Kahraman, 2012).  Bilimsel kanıtlar, dalgıçların bazı düşün-  turizmini geliştirmeyi çalışmaktadır.
            cesiz davranışlarıyla resif yaşamına zarar vermekten doğru-
            dan ve/veya dolaylı olarak sorumlu olduğunu göstermek-  Bir dalgıç nötr yüzdürmeyi korumalıdır.
            tedir (Medio et.al., 1997).  Su altı dünyasındaki yaşam çok   Nötr yüzdürme, "sıfır yerçekimi" hissinin tadını çıkararak
            kırılgandır, mercanlar ve diğer deniz canlılarına zarar   tamamen hareketsiz havada durmanızı sağlayan şeydir.
            vermek kolaydır. Geçmişte pek çok insan mercan resi eri-  Mükemmel dengede olmak, zahmetsizce yüzmenize,
            nin aslında canlı olduğunun farkında bile değildi. Mercan   havayı daha verimli kullanmanıza ve daha yakından
            resi eri sadece denizdeki güzel renkli kayalar (Mercanların   bakmak için ürkek deniz yaşamına ustaca yaklaşmanıza
            rengi gerçekte beyazdır, ancak mikro algler sayesinde göz   olanak tanır (Brockhattingen, 2019). Nötr yüzdürmeyi
            alıcı renklerde görünürler (İnce, 2022).) değildir. Aşırı özen   korumak için üç unsura dikkat edilmelidir: nefes, ağırlık ve
            ve dikkat gerektiren canlı organizmalardır.
                                                               BCD.
            Okyanusların derinliklerinde  milyonlarca yıl içinde  oluşan   Nefes: Akciğerlerinize daha fazla hava solumak yüzdürme
            bu yapılar “Mercan Resi eri” barındırdıkları canlı çeşitliliği   gücünüzü artıracak ve daha sığ bir nefes yüzdürme gücü-
            ile âdeta su altındaki yağmur ormanlarıdır. Okyanuslardaki   nüzü azaltacaktır. Bu nedenle, yüzdürme gücünüzü kontrol
            canlı türlerinin yaklaşık %25’i mercan resi erinde yaşar   ettiğinizden emin olmak için tam ve sabit nefes kullanmalısınız.
            (Gözcelioğlu, 2017). Su altı ekolojisi için bu denli önemli
            olan resi ere, dalgıçların palet vururken zarar verdiği rapor   Ağırlıklar: Doğru ağırlıkta olmak, yüzdürmeyi korumak için
            edilmiştir. Mercan resi eri örneğinde olduğu gibi dalgıçla-  çok önemlidir. İlk adım, kullandığınız ağırlık miktarının
            rın deniz canlılarıyla yapacakları etkileşimin bir sınırı olması   aşağı inmenize neden olmamasıdır, fazla kilonun BCD'nizle
            bir gerekliliktir. Bir dalgıç, bir mercan resi nde dalış yapar-  tela  edilmesi gerekecektir. Nötr yüzdürmede kalmak için
            ken doğaya karşı tutkuya ve sevgiye sahip olmalıdır.  daha fazla hava eklemek, aslında sudaki konumunuzu

                                                                * Uzm., Konak, Çınarlı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, cagataytopcu33@gmail.com
             78



































 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84