Page 82 - akademi 2 e dergisi
P. 82

KİTAP İNCELEME
            KİTAP İNCELEME
            ÇOCUK, KÖSTEBEK,
 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi   TİLKİ VE AT
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):   Dr. Sevil KALIPÇI SÖYLER*
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi   “Çocuk, Köstebek, Tilki ve At” Charlie MACKESY’nin yazıp
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış   resimlediği, 5 yaş ve üzeri bütün okurlara hitap eden bir
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon   kitap. Arkadaşlık üzerine kurgulanan kitapta ilk sayfalardan
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.   itibaren okuyucuya, farklı bir yapı ve üslup ile yazılan içerik
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).  hissettiriliyor. Kitap içeriği ve yazım aşamaları için hazırlanan
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme   ön söz bu yapının en belirgin olanı. Ön söz okumayı tercih
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe   eden kitapseverlere yönelik ilginç ve bir o kadar sıcak bir
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,   anlatımla giriş yapılmış kitaba.
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-  Kitapta bir çocuk ve köstebeğin arkadaşlığı ve daha sonra
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir   sırasıyla onlara katılan tilki ve at arasında geçen diyaloglar
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan   olabildiğince nazik ve duygulara hitap eder nitelikte kaleme
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,   alınmış. Genel olarak hayata bakış açısında bireysel farklılık-
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki   lar, nezaket, umut ve iyilik üzerine her bir karakterin duygu
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise   ve düşüncelerine ayrı ayrı değinilerek iyi olma ve değerli
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya   hissetmeye yönelik ifadelere sıklıkla yer verilmiş. Karakterler   2021). Kitapta da sözcüklerin ve resimlerin harmonisi
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-  arasındaki iletişimi aktaran ifadeler , okuyucunun zihninde   yazarın duygu ve düşüncelerini olduğu gibi içeriğe yansı-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve   yer ederek hayata dair olumlu bakış açısı geliştirme yönünde   tan siyah-beyaz formda kullanılan çizimlerle kapak tasarımın-
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.  umut verici nitelikler taşıyor. Kitapta yer alan karakterlerin   dan itibaren okuyucuyu karşılamaktadır. Koşulsuz sevginin
            her biri farklı özellikler taşıyor. Bir bahar günü tek başına
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.  dolaşan  çocuğun korku ve zayı ıklarını  sorguladığı sırada   vurgulandığı kitapta, her bir ifade aynı zamanda Oxford
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.  karşısına ilk çıkan ve en küçük karakter olan köstebekle   University Press illüstratörü olan yazarın kendi çizimleri ve el
            duygularını paylaşması buna karşılık olarak köstebeğin   yazısı  ile  aktarılarak  bütünlük sağlanmıştır.  Bununla  birlikte
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR  bilgelikle ve sevgi dilini kullanarak cevapladığı sorular ,   yazar sadece metni görselleştirmekle kalmamış, eserin yazım
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr   aralarında güven duygusunun gelişmesini sağlıyor. Birlikte   ve çizim aşamalarında yaşadığı birtakım olayları da kitap
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).  yola devam ederken yeni karşılaştıkları ve kırgınlıkları nede-  akışında esprili bir anlatım ile ifade etmiştir.
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:   niyle güven konusunda temkinli olan tilki, başlangıçta çok   Yakın  dönemde  kısa   lm  olarak  da  yayınlanan  ve  büyük
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.   yaklaşmak istemese de köstebeğin sevgi dili onun da   oranda metne sadık kalınarak yapılan bu yayın 4 yaş ve
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.  iyileşmesine destek olarak güven duymasını ve bununla   üzeri her yaş grubunun izleyebileceği şekilde tasarlanmış-
            birlikte  vahşi davranışlarını geride  bırakmasını  sağlıyor.  Son
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and   olarak aralarına katılan at ise keyi i vakit geçirmelerinin yanı   tır. Hazırlanan bu kısa  lm son olarak en iyi kısa animasyon
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross   sıra kırılganlıklarını da olduğu gibi aktararak ifade ediyor.  Olay    lm dalında Oscar Ödülü’nü de alarak başarısını taçlandır-
                                                              mıştır.
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).  ve duygular , diyaloglar halinde kaleme alınıyor ve karakter-
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on   lerin birbirlerini olduğu gibi kabul ettikleri ifadelere yansıtılı-  Rundell (2021)’e göre “Çocuklar için yazanlar, onları bütün
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.  yor. Farklı bakış açılarıyla karşılaşılan durumlara yönelik   doğrularla donatarak önlerinde uzanan hayata hazırlamaya
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human   adeta bir rehber niteliğini barındırıyor.  çalışıyorlar. Ve belki yetişkinlere de ne olursa olsun tutuna-
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.  Çocuk kitaplarında eski dönemlerin aksine, çocuklara neler   bileceğimiz doğruların hep var olduğu ve olacağını hatırla-
                                                              tarak, hayatta verilmesi gereken tavizlere ve kaçınılmaz
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar  yapılmasının ya da yapılmamasının söylenmesinden çok,   yaralara karşı onları gizliden gizliye hazırlıyorlar.” Birçok
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.   nelerin yapılıp yapılamayacağı ile ilgili akıl yürütmeye dayalı   uzman , kitap ve kısa  lm ile ilgili tanıtım ve bilgilendirme
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem  örneklemeler sunulmaktadır.(Sever, 2019:22). “Çocuk, Köste-  yazısı yazarak okurlara ve izleyicilere yararlı olacağı yönün-
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer  bek, Tilki ve At” ta bu akıl yürütmenin ustaca yapıldığı   de çeşitli tavsiyelerde bulunuyor. Özellikle ülke olarak
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir   görülmektedir. Kitapta bulunan kahramanların arasında geçen   yaşamış olduğumuz deprem felaketi sonrası dergi ekibi
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde   diyaloglarda, günlük yaşamda hissedilen olumsuz duygularla   olarak okur ve izleyicilerin yaşanılan süreçte umut etmeye
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.  nasıl başa çıkılabileceğine ilişkin ipuçları  verilmekte ve bir   devam etmeleri ve iyi olma hali ile ilgili kendilerinden
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and   anlamda okuyucuyu kendi iç dünyasındaki problemlerin   çeşitli kesitler bulabilecekleri bu eseri sıklıkla tavsiye ediyor
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.  çözümüne yönlendirmektedir.    ve keyi i okumalar diliyoruz.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage   Çocuk kitaplarında bir diğer önemli nokta kullanılan resim-
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.  lerdir. Resimler dikkatimizi sözcüklerin belirgin bir yönüne
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile   odaklar  ve sözcükleri belirgin biçimde  yorumlamamıza   KAYNAKLAR
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.  olanak sağlar. Bu yönüyle resimli kitaplar, en az üç öykü   Lukens, R.J., Smith, J.J., Coffel, C.M. (2021). Çocuk edebiyatına eleştirel bir
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.  barındırır: Sözcüklerle ifade edilen, resimlerle yansıtılan ve   bakış. Erdem Yayınları.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.   ikisinin birleşmesiyle ortaya çıkan. Temelde öykü; resimler,   Mackesy, C. (2021). Çocuk, köstebek, tilki ve at. Mundi.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,   sözcükler ve bunların birleşimi ile ulaşılacak yorumlar   Rundell, K. (2021). Neden çocuk kitapları okumalıyız? Domingo Yayınevi.
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.  olmadan bütünüyle var olamaz (Lukens, Smith ve Coffel;   Sever, S. (2019). Çocuk ve edebiyat. Tudem Yayınevi.
                                                                         *Dr., Karşıyaka, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, sevilkalipçi@gmail.com
             80
   77   78   79   80   81   82   83   84