Page 75 - akademi 2 e dergisi
P. 75

MAKALE










                                                              Manyetik alanın güçlendiği bölgelerde, manyetik basınç
                                                              kuvvetlidir ve yoğunluk düşüktür. Yoğunluğun düşük
                                                              olması manyetik yüzdürme kuvvetini tetikler ve manyetik
                                                              çizgiler yumağı olan manyetik tüpler, Güneş’in yüzeyine
                                                              fotosfere doğru yükselmeye başlar. İlerlediği katmanda
                                                              devam etmekte olan konveksiyon hareketi, bu yükselmeyi
                                                              daha da hızlandırır. Bu sürecin sonunda, Güneş atmosferle-
                                                              rinin ilk katmanı olan ve yüzeyi diyebileceğimiz “Fotosfer”
                                                              katmanında, dipten gelen manyetik aktivite yapıları görün-
                                                              meye başlar.
                                                              Şekil 2’nin sol panelinde görüleceği gibi Güneş atmosferi;
                                                              fotosfer (ışık küre) , kromosfer (renk küre) ve korona (taç
                                                              küre) olarak adlandırılan 3 katmandan oluşur.
              Şekil 3: Güneş fotosfer katmanındaki bulgurlanma (granül) yapısı. Güneş’in konvektif   Fotosfer Katmanı, yüzeyinde gösterdiği karanlık lekeler ile
                  katmanının Güneş’in yüzeyi kabul edilen fotosfer katmanında yarattığı ,sürekli
                                            değişen yüzey desen yapısı.  tanınır. Güneş diskinde zaman zaman yüzeye göre daha
            İnce takokline katmanının üzerindeki konvektif katmanın   soğuk ve daha karanlık yapılar ortaya çıkar ve bu bölgeler

            başladığı bölgedeki madde, akışkanlar mekaniğine uyacak   “Güneş Lekeleri”  olarak adlandırılır. Güneş  lekelerinin
            şekilde davranırken sıcak ortamda iyonlaşmış maddenin   teleskop ile yapılan ilk gözlemi Galileo Galilei’ye aittir. Leke
            hızında oluşan ani değişimler, ortamda elektrik akımları   alanları, etrafındaki bölgelerden ortalama 1000 ilâ 1500 K°
            üreterek manyetik alan oluşumuna ve güçlenmesine neden   daha soğuktur ve yüzeye göre ortalama 3 kat daha az
            olur. Şekil 4’te görüldüğü üzere oluşan manyetik alan   ışınım yayar. Güneş lekelerinin ömürleri birkaç gün ile
            çizgileri ufuksal düzlemde tıpkı bir dinamo gibi sarılmaya   birkaç ay arasında değişir. Şekil 5’te de görüldüğü üzere,
            başlar ve bu benzerlikten dolayı, yüklü parçacıkların   Güneş lekesinin merkezindeki siyah alan manyetik alan
            hareketi sonucu üretilen manyetik alanın oluşum mekaniz-  şiddetinin en yüksek olduğu bölgedir ve “Umbra”olarak
            ması, “Dinamo Modeli” olarak adlandırılmaktadır. Manye-  adlandırılır. Umbra’nın çevresindeki daha açık renkte
            tik sarılmaya neden olan bu  ziksel ortam, Güneş’in bir katı   görülen gri bölgeler ise “Penumbra” olarak adlandırılır ve
            cisim gibi dönmemesinden kaynaklanır. Güneş’in katı bir   umbraya göre daha düşük manyetik alan şiddetine sahiptir.
            küreden ziyade, bir yandan yüzeyden merkeze doğru   Güneş yüzeyinde genel olarak manyetik akı (birim alandaki
            hızlanarak bir yandan da kutuplarından ekvatoruna doğru   toplam manyetik alan şiddeti) 1 Gauss mertebesinde iken,
            artan bir açısal hızla dönmesine “diferansiyel dönme” adı   lekelerde 3-4 bin Gauss’a çıkabilmektedir. Lekelerin umbra
            verilir ve bu davranış nedeniyle Güneş’in her enleminde   bölgesinde bu yüksek manyetik alan, o bölgelerde yüksek
            dönüş hızı bir diğerinden farklıdır. Güneş’in kendi ekseni   manyetik basınç yaratır ve bu basınç nedeniyle lekelerin
            etrafındaki bir dönüşü ortalama 27 günlük bir döneme   umbra bölgelerinde madde miktarı yüzeye  göre çok az
            sahiptir. Eşlek (ekvator) bölgesinde bir tam dönüşü yaklaşık   yoğunluktadır. Bu nedenle, Şekil 5’ten de görüleceği
            25 gün sürerken, bu süre kutup bölgelerinde 36 güne çıkar.   üzere, lekelere yakından bakıldığında lekelerin umbra
            Dönme hızında gerek  enlemden enleme ve gerekse  de   kısmı sanki Güneş’in iç kısmına doğru inen bir boşluk gibi
            yarıçap boyunca gözlenen bu fark, Şekil 4’te görüldüğü   görünür. Bazı  lekelerin etrafında ayrıca  parlak  bölgeler
            gibi yıldızın iç katmanlarındaki manyetik alan çizgilerini   oluşur ve bu bölgelere “Faküla” adı verilir.
            büker ve birbirleri üzerine sarılmasına neden olur.






















                          Şekil 4: Güneş’in iç katmanlarında oluşmaya başlayan
                      Dinamo Modeli ile manyetik alan üretim ve manyetik akı artışı.  Şekil 5: Güneş yüzeyinde (Fotosfer’de) gözlenen Güneş lekeleri ve lekenin yapısı.

                                                                                                           73



































 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80