Page 73 - akademi 2 e dergisi
P. 73
MAKALE
ÖRNEK BİR UYGULAMA: (Ders saati ve uygulamada hangi aşamaya ne kadar süre
ayrılacağı öğretilecek kavrama göre değişiklik gösterebil-
Ders Planı: Maddelerin farklı halleri var mıdır? mektedir.)
Konu: Maddenin halleri: katı, sıvı, gaz.
Kavram: Katı, sıvı, gaz. KAYNAKLAR
Amaç: Maddenin farklı hallerinin olduğunu ayırt edebilme. Altınboz, N. G. (2007). Öğrenme halkası modelinin biyoloji öğretmen
adaylarının difüzyon ve ozmoz konularını öğrenmelerini biyoloji öğretimine
Kullanılacak Malzemeler: Suyun katı, sıvı ve gaz halleri, yönelik özyeterlik inançları ve tutumları üzerine etkileri.[Yayımlanmamış
deney kabı, video kaydı, bilgisayar ve kâğıt. doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
Atasayar Yamık, G. (2015). Fen eğitiminde kavram karikatürü uygulamasının
ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin motivasyonları üzerine etkisi. [Yayımlanma-
İŞLEM BASAMAKLARI mış yüksek lisans tezi]. Ege üniversitesi.
Keşif Aşaması: Başer, M. ve Çataloğlu, E. (2005). Kavram değişimi yöntemine dayalı
öğretimin öğrencilerin ısı ve sıcaklık konusundaki “yanlış kavramların”
Sınıf dört gruba ayrılır. giderilmesindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29,
43-52.
Her gruba birer bilgisayar ve kâğıt verilir.
Cavallo, M. L. (2003). Eliciting students’ understandings of chemical
Bilgisayarların sesinin asla açılmayacağı belirtilir. reactions using two forms of essay questions during a learning cycle.
International Journal of Science Education, 25(5), 583-603.
Birinci gruba suyun katı halini keşfeden ve onu inceleyen
video, ikinci gruba sıvı hali üçüncü gruba gaz hali ve Fisher, K. M. (1985). A misconception in biology: amino acids and translati-
on. Journal Of Research in Science Teaching, 22 (1), 53-62.
dördüncü gruba ise tüm hallerin olduğu ve değişimlerini
içeren video sesi açılmadan izletilir. Kanlı, U. (2009). Yapılandırmacı kuramın ışığında öğrenme halkasının kökleri
ve evrimi-örnek bir etkinlik. Eğitim ve Bilim, 34(151), 44-65.
İzlenen videolarda en çok dikkatlerini çeken ve önemli Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. Milli Eğitim Basımevi.
olan yerlerin resmini çizip açıklamaları, bu bulgularını kâğıt- Köseoğlu, F. v Tümay, H. (2010). Temel kimya laboratuvarlarında öğrenme
lara not etmeleri istenir. döngüsü yönteminin öğrencilerin kavramsal değişim, tutum ve algılarına
etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 279-295.
Terim Tanıtım Aşaması:
Lawson, A.E., Abraham, M. R. & Renner, J. W. (1989). A Theory of instructi-
Tahta dört grubun görüşlerini almak için bölümlendirilir. on: using the learning cycle to teach science concepts and thinking skills.
National Association of Research in Science Teaching, 69-76.
Her grubun bulgularını içeren paylaşımlarını seçtikleri Lawson, A. E. (2000). A learning cycle approach to introducing osmosis. The
sözcünün yazması istenir. American Biology Teacher, 62(3), 189-197.
Tüm grupların bulgularını not ettikten sonra, bulguları Maier S. J. & Marek E. A. (2006). The learning cycle: a reintroduction. The
incelemeleri ve benzeyen ya da ayrılan noktaları belirtme- Physics Teacher, 44, 109-113.
leri, diğer gruplara göre hatalı ya da eksik bilgileri öğret- Marek, E. A. & Cavallo, A. M. L. (1997). The Learning Cycle: Elementary
menin soruları ile elemeleri istenir. School Science and Beyond. L. Peake And V. Merecki (Eds.). USA:
Heinemann. Portsmouth, NH. Marek, E.A. & Cavallo, A. M. L. (2003).
Sınıf olarak tüm veriler elde edildikten sonra her grubun Eliciting students’ understandings of chemical reactions using two forms of
kavramların (1. grup katı; 2. g grup sıvı; 3. grup gaz ve 4. essay questions during a learning cycle. International Journal of Science
Education, 25(5), 583–603.
grup bu maddelerin arasında hal değişimi olabileceği,
doğada farklı hallerde bulunabileceği) isimlendirilmesi Marek, E. A. (2000). Student absences during learning cycle phases: a
technological alternative for make-up work in laboratory based high school
öğretmen tarafından yapılır ya da tekrar edilir (Bu süreç chemistry. International Journal of Science Education, 22(10), 1055-1068.
sınıfın elde ettikleri verileri tartışmalarına dayalı olarak Nuhoğlu, H. ve Yalçın, N. (2006). Fizik laboratuvarı çalışmalarında öğrenme
şekillendirilebilir). halkası modelinin öğrenci başarısına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2),
50-65.
Kavram Uygulama Aşaması:
Ören, F. (2005). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası
Tüm sınıfa yaklaşımının öğrencilerin başarı, tutum ve mantıksal düşünme yetenekleri
üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi). Kırıkkale Üniversitesi.
Bu duruma başka örnekler verilebilir mi? Patlı, U. H. (1998). Lise kimya öğretiminde öğrenme halkası metodunun
Karşılaşabileceğimiz bu örneklere yönelik her grubun bir başarıya etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
drama senaryosu yazıp canlandırması istenir. Türkmen H. (2006). Öğrenme döngüsü yaklaşımıyla ilköğretimde fen nasıl
öğretilmelidir? İlköğretim Online, 5(2), 1-15.
Hazırlanan drama gösterileri sınıfta sergilenir, her sergile-
mede maddenin hangi hâlinin olduğu, özellikleri tartışılır. Türkmen, H. ve Topkaç D. D. (2015). Effect of learning cycle modern in
preschool kids learning of the growth of plant. Participatory Educational
Bu tartışma sonucunda neler eklenebileceği, nerelerde Research (PER), 2(3), 32-42.
hata yaptıkları ya da en güzel vurguladıkları özellikler konu- Uyanık, G. (2017). İlkokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik
şulur. Bu sayede yanlış öğrenmeler ve eksiklikler belirlen- tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Tübav Bilim Dergisi, 10(1),
miş olup anında düzeltme, geribildirim yapılmış olur. 86-93.
Uygun, K. ve Batur, Z. (2015). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler
Bir sonraki kazanım için minik bir araştırma görevi verile- öğretiminde kullanılan kavramlara ilişkin algıları. Uluslararası Sosyal ve
rek çalışma sonlandırılmış olur. Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 127-147.
71
kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
gerekir. ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
BCD'nizle pratik yapmak çok önemlidir. Havanın serbest Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam endüstrisinde istihdam edilebilme şansları da olacaktır.
olarak bilmelisiniz. Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır. birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun (Graver, 2016).
yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
etkinliklerinin balığın davranışını değiştirdiği gözlemleni- Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
kalabiliyorlar. den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
(Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
mevcut ekosisteme zarar vermemeli hem de gördüğü deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile hobi veya
geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
önemli olduğu kri oluşmaktadır.
Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın KAYNAKLAR
seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin Laeger, 181(22).
vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır. volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15 Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral dissertation, Southern Cross
uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo- University).
nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu- Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1 shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva- Graver, D. (2016). Scuba Diving: Diving into scuba (Fifth Edition). 2-9. Human
mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte- Kinetics.
rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2 Gözcelioğlu B. (2017). Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019). Öğrenci- İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son deki-yer
limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler. P. D. N. (2012). Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
öğrencilerinin, deniz kültürüne ilgisi artacaktır. Denizcilik disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997). Effect of brie ngs on rates of damage
farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi- Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
durumda Denizcilik Alanı öğrencileri Su Altı Teknolojisi Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
Bölümlerini tercih ettikleri takdirde ek puan almaktadır.
Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren- Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver) Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.