Page 73 - akademi 2 e dergisi
P. 73

MAKALE














            ÖRNEK BİR UYGULAMA:                               (Ders saati ve uygulamada hangi aşamaya ne kadar süre
                                                              ayrılacağı öğretilecek kavrama göre değişiklik gösterebil-
            Ders Planı: Maddelerin farklı halleri var mıdır?  mektedir.)
            Konu: Maddenin halleri: katı, sıvı, gaz.
            Kavram: Katı, sıvı, gaz.                           KAYNAKLAR
            Amaç: Maddenin farklı hallerinin olduğunu ayırt edebilme.  Altınboz, N. G. (2007). Öğrenme halkası modelinin biyoloji öğretmen
                                                               adaylarının difüzyon ve ozmoz konularını öğrenmelerini biyoloji öğretimine
            Kullanılacak  Malzemeler: Suyun katı, sıvı ve gaz halleri,   yönelik  özyeterlik  inançları  ve  tutumları  üzerine  etkileri.[Yayımlanmamış
            deney kabı, video kaydı, bilgisayar ve kâğıt.      doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
                                                               Atasayar Yamık, G. (2015). Fen eğitiminde kavram karikatürü uygulamasının
                                                               ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin motivasyonları üzerine etkisi. [Yayımlanma-
            İŞLEM BASAMAKLARI                                  mış yüksek lisans tezi]. Ege üniversitesi.
            Keşif Aşaması:                                     Başer, M.  ve  Çataloğlu, E.  (2005). Kavram  değişimi yöntemine  dayalı
                                                               öğretimin öğrencilerin ısı ve sıcaklık konusundaki “yanlış kavramların”
               Sınıf dört gruba ayrılır.                       giderilmesindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29,
                                                               43-52.
               Her gruba birer bilgisayar ve kâğıt verilir.
                                                               Cavallo, M. L. (2003). Eliciting students’ understandings of chemical
               Bilgisayarların sesinin asla açılmayacağı belirtilir.  reactions using two forms of essay questions during a learning cycle.
                                                               International Journal of Science Education, 25(5), 583-603.
               Birinci gruba suyun katı halini keşfeden ve onu inceleyen
            video, ikinci gruba sıvı hali üçüncü  gruba gaz hali ve   Fisher, K. M. (1985). A misconception in biology: amino acids and translati-
                                                               on. Journal Of Research in Science Teaching, 22 (1), 53-62.
            dördüncü gruba ise tüm hallerin olduğu ve değişimlerini
            içeren video sesi açılmadan izletilir.             Kanlı, U. (2009). Yapılandırmacı kuramın ışığında öğrenme halkasının kökleri
                                                               ve evrimi-örnek bir etkinlik. Eğitim ve Bilim, 34(151), 44-65.

              İzlenen videolarda en çok dikkatlerini çeken ve önemli   Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. Milli Eğitim Basımevi.
            olan yerlerin resmini çizip açıklamaları, bu bulgularını kâğıt-  Köseoğlu, F. v Tümay, H. (2010). Temel kimya laboratuvarlarında öğrenme
            lara not etmeleri istenir.                         döngüsü yönteminin öğrencilerin kavramsal değişim, tutum ve algılarına
                                                               etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 279-295.
            Terim Tanıtım Aşaması:
                                                               Lawson, A.E., Abraham, M. R. & Renner, J. W. (1989). A Theory of instructi-
               Tahta dört grubun görüşlerini almak için bölümlendirilir.  on: using the learning cycle to teach science concepts and thinking skills.
                                                               National Association of Research in Science Teaching, 69-76.
               Her  grubun  bulgularını  içeren  paylaşımlarını  seçtikleri   Lawson, A. E. (2000). A learning cycle approach to introducing osmosis. The
            sözcünün yazması istenir.                          American Biology Teacher, 62(3), 189-197.

               Tüm grupların bulgularını not ettikten sonra, bulguları   Maier S. J. & Marek E. A. (2006). The learning cycle: a reintroduction. The
            incelemeleri ve benzeyen ya da ayrılan noktaları belirtme-  Physics Teacher, 44, 109-113.
            leri, diğer gruplara göre hatalı ya da eksik bilgileri öğret-  Marek, E. A. & Cavallo, A. M. L. (1997). The Learning Cycle: Elementary
            menin soruları ile elemeleri istenir.              School Science and Beyond. L. Peake And V. Merecki (Eds.). USA:
                                                               Heinemann. Portsmouth, NH. Marek, E.A. & Cavallo, A. M. L. (2003).

               Sınıf olarak tüm veriler elde edildikten sonra her grubun   Eliciting students’ understandings of chemical reactions using two forms of
            kavramların (1. grup katı; 2. g grup sıvı; 3. grup gaz ve 4.   essay questions during a learning cycle. International Journal of Science
                                                               Education, 25(5), 583–603.
            grup bu maddelerin arasında hal değişimi olabileceği,
            doğada farklı hallerde bulunabileceği) isimlendirilmesi   Marek, E. A. (2000). Student absences during learning cycle phases: a
                                                               technological alternative for make-up work in laboratory based high school
            öğretmen tarafından yapılır ya da tekrar edilir (Bu süreç   chemistry. International Journal of Science Education, 22(10), 1055-1068.
            sınıfın elde ettikleri verileri tartışmalarına dayalı olarak   Nuhoğlu, H. ve Yalçın, N. (2006). Fizik laboratuvarı çalışmalarında öğrenme
            şekillendirilebilir).                              halkası modelinin öğrenci başarısına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2),
                                                               50-65.
            Kavram Uygulama Aşaması:
                                                               Ören, F. (2005). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası
               Tüm sınıfa                                      yaklaşımının öğrencilerin başarı, tutum ve mantıksal düşünme yetenekleri
                                                               üzerine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi). Kırıkkale Üniversitesi.
            Bu duruma başka örnekler verilebilir mi?           Patlı, U. H.  (1998). Lise kimya öğretiminde öğrenme halkası  metodunun
            Karşılaşabileceğimiz bu örneklere yönelik her grubun bir   başarıya etkisi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi.
            drama senaryosu yazıp canlandırması istenir.       Türkmen H. (2006). Öğrenme döngüsü yaklaşımıyla ilköğretimde fen nasıl
                                                               öğretilmelidir? İlköğretim Online, 5(2), 1-15.
             Hazırlanan drama gösterileri sınıfta sergilenir, her sergile-
            mede maddenin hangi hâlinin olduğu, özellikleri tartışılır.   Türkmen, H. ve Topkaç D. D. (2015). Effect of learning cycle modern in
                                                               preschool kids learning of the growth of plant. Participatory Educational
            Bu tartışma sonucunda neler eklenebileceği, nerelerde   Research (PER), 2(3), 32-42.
            hata yaptıkları ya da en güzel vurguladıkları özellikler konu-  Uyanık, G.  (2017). İlkokul öğrencilerinin fen  bilimleri dersine  yönelik
            şulur. Bu sayede yanlış öğrenmeler ve eksiklikler belirlen-  tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Tübav Bilim Dergisi, 10(1),
            miş olup anında düzeltme, geribildirim yapılmış olur.  86-93.
                                                               Uygun, K. ve Batur, Z. (2015). Öğretmen adaylarının sosyal bilgiler
             Bir sonraki kazanım için minik bir araştırma görevi verile-  öğretiminde kullanılan kavramlara ilişkin algıları. Uluslararası Sosyal ve
            rek çalışma sonlandırılmış olur.                   Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 127-147.
                                                                                                           71



































 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78