Page 72 - akademi 2 e dergisi
P. 72
MAKALE
yaklaşımının etkili olduğunu vurgulamaktadırlar. Başka bir
araştırmada ise Nuhoğlu ve Yalçın (2006), öğretmen
adaylarının zik laboratuvarlarında öğrenme döngüsü
yaklaşımına dayalı uygulamaların tutum ve başarılarındaki
etkisine vurgu yapmışlardır. Öğretmen adaylarına yönelik
yapılan bir diğer araştırma da Altınboz (2007), ozmoz ve
difüzyon konularının öğrenilmesinde öğrenme döngüsü
yaklaşımının etkili olduğunu belirtmişlerdir. Türkmen ve
Topkaç (2015), öğrenme döngüsü yaklaşımına dayalı olarak
planlanan etkinliklerin, okul öncesi dönem öğrencilerinin
öğrenmelerine kalıcı etkilerinin olduğunu belirtmişlerdir.
Öğrenme döngüsü yaklaşımı ile ilgili yurt dışında yapılan
tanımlar ve özümser. Bu özümseme süreci sınıf içerisinde araştırmalar incelendiğinde Lawson (2000), fen bilimlerine
yapılan tartışma ya da bilgi paylaşımı sırasında oluşur. Tüm yönelik kavramların öğretilmesinde en iyi yaklaşımın
öğrenciler edindikleri bilgileri sunduktan sonra kavramın öğrenme döngüsü yaklaşımı olduğunu belirtmektedir. Yine
adı verilir (Marek ve Cavallo, 2003). Öğretmen bu süreçte başka bir araştırmada Marek (2000), lise kademesinde
hala rehber rolündedir ve öğrencilerin ulaştıkları bilgileri kimya derslerinde kavram öğretiminde öğrenme döngüsü
tartışıp özümsemeleri için sorular ile yönlendirme yapar. yaklaşımı ile yapılan uygulamaların öğrenci başarısında
Sadece kavramın isminin verilip tanımlanması sürecinde etkili olduğu üzerinde durmaktadır. Cavallo (2003), 9. Sınıf
aktif rol oynar. Yani öğrenciler ulaşılacak olan kavrama öğrencilerinin kimyasal reaksiyonlara yönelik öğrenme
yönelik gerekli tanımlamaları yapar, öğretmen ismini verir. döngüsü yaklaşımına dayalı olarak hazırlanan çalışma
Bu aşama Piaget’nin bilişsel öğrenme kuramında düzenle- yapraklarının öğrencilerin öğrenmelerinde daha etkili
me aşamasına karşılık gelmektedir (Maier ve Marek, 2006). olduğuna vurgu yapmaktadır. Diğer bir araştırmada Marek
Öğrenme döngüsü yaklaşımının son aşaması olan kavram ve Maier (2006), öğrenme döngüsü yaklaşımı ile öğrenilen
uygulama aşamasında; öğrenci kendi yaşantıları yoluyla fen kavramlarının bilgileri yapılandırmada pozitif yönlü
elde ettiği bilgiyi yeni ya da ilk kez karşılaştığı durumlara etkisinin olduğunu belirtmişlerdir.
uyarlamaktadır. Bu sayede öğrendiklerinin kalıcı olması ve
pekiştirilmesi sağlanmaktadır (Marek ve Cavallo, 1997). Bu Görüldüğü gibi öğrenme döngüsü yaklaşımı her sınıf ve
aşamada ön öğrenme etkinliklerine ek olarak yapılan seviyedeki öğrenci ile uygulanabilen, geniş bir öğretim
geziler, deneyler, etkinlikler aracılığıyla edindikleri bilgi alanına sahiptir. Bireyin ön bilgilerini harekete geçirip kalıcı
genişletilir, uygulama alanı büyür ve gerçek hayatla öğrenmelere imkân sağlayan bu yaklaşım, bireyi merkeze
bağdaştırılarak öğrenmenin kalıcılığı artırılır. Çocuk edindiği alıp ilk elden kalıcı öğrenmeleri desteklemesi nedeniyle de
bilgiyi hayatına adapte ederek organize bir biçimde kullan- fen öğretiminde önemli bir yere sahiptir. Çağımız öğretim
maya başlar. Böylelikle bu yaklaşım Piaget’nin öğrenme için programlarının ana hede nin çocukları merkeze alıp bilişsel
gerekli gördüğü; deneyim, etkiletişim-iletişim, özümseme, öğrenme süreçlerine dayalı olarak öğrenmelerinin destek-
bilişsel dengesizlik ve organize etme süreçlerinin aktif lenmesi olduğu düşünüldüğünde hiç şüphesiz öğrenme
olarak uygulanmasını sağlamaktadır (Köseoğlu ve Tümay, döngüsü yaklaşımının bu ihtiyaçlara cevap verdiği açıkça
2010). Bu aşama Piaget’nin bilişsel öğrenme kuramında görülmektedir. Her yerde uygulama yapılabilmesi, her
örgütleme aşamasına karşılık gelmektedir (Maier ve Marek, yaşantının kavram öğretiminde kullanılabilmesi, verimli ve
2006). uygulanabilirlik açısından ekonomik olması nedeni ile fen
öğretiminde büyük bir kolaylık sağlayacağı açıkça görül-
Öğrenme döngüsü yaklaşımı öğrencilerin fen bilgisine mektedir. Öğrencilerin öğrenmelerinde , her öğrenim
yönelik ilgi, motivasyon ve başarıları açısından önemli bir kademesinde kalıcı öğrenme sağlamayı amaçlayan
yere sahiptir. Patlı (1998), lise kademesinde kimya dersi alan meslektaşlarımızın bu yenilikçi yaklaşıma çalışmalarında yer
öğrencilerin, öğrenme döngüsü yaklaşımı ile gerçekleştiri- vermelerinin faydalı olacağının altının özellikle çizilmesi
len kavram öğretiminin çocukların başarılarını artırdığına gerekmektedir. Öğrenciler için eğlenceli, ilk elden ve aktif
vurgu yaparken; Ateş ve Polat (2005), elektrik devreleri ile öğrenmeye dayalı fen kavramlarının öğretimini öğrenme
ilgili kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme döngüsü döngüsü yaklaşımından bir örnek ile sunacak olursak;
70
kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
gerekir. ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
BCD'nizle pratik yapmak çok önemlidir. Havanın serbest Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam endüstrisinde istihdam edilebilme şansları da olacaktır.
olarak bilmelisiniz. Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır. birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun (Graver, 2016).
yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
etkinliklerinin balığın davranışını değiştirdiği gözlemleni- Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
kalabiliyorlar. den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
(Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
mevcut ekosisteme zarar vermemeli hem de gördüğü deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile hobi veya
geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
önemli olduğu kri oluşmaktadır.
Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın KAYNAKLAR
seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin Laeger, 181(22).
vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır. volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15 Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral dissertation, Southern Cross
uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo- University).
nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu- Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1 shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva- Graver, D. (2016). Scuba Diving: Diving into scuba (Fifth Edition). 2-9. Human
mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte- Kinetics.
rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2 Gözcelioğlu B. (2017). Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019). Öğrenci- İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son deki-yer
limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler. P. D. N. (2012). Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
öğrencilerinin, deniz kültürüne ilgisi artacaktır. Denizcilik disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997). Effect of brie ngs on rates of damage
farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi- Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
durumda Denizcilik Alanı öğrencileri Su Altı Teknolojisi Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
Bölümlerini tercih ettikleri takdirde ek puan almaktadır.
Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren- Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver) Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.