Page 72 - akademi 2 e dergisi
P. 72

MAKALE




























                                                              yaklaşımının etkili olduğunu vurgulamaktadırlar. Başka bir
                                                              araştırmada ise Nuhoğlu ve Yalçın (2006), öğretmen
                                                              adaylarının  zik laboratuvarlarında öğrenme döngüsü
                                                              yaklaşımına dayalı uygulamaların tutum ve başarılarındaki
                                                              etkisine vurgu yapmışlardır. Öğretmen adaylarına yönelik
                                                              yapılan bir diğer araştırma da Altınboz (2007), ozmoz ve
                                                              difüzyon konularının öğrenilmesinde öğrenme döngüsü
                                                              yaklaşımının etkili olduğunu belirtmişlerdir. Türkmen ve
                                                              Topkaç (2015), öğrenme döngüsü yaklaşımına dayalı olarak
                                                              planlanan  etkinliklerin,  okul  öncesi  dönem  öğrencilerinin
                                                              öğrenmelerine kalıcı etkilerinin olduğunu belirtmişlerdir.

                                                              Öğrenme döngüsü yaklaşımı ile ilgili yurt dışında yapılan
            tanımlar ve özümser. Bu özümseme süreci sınıf içerisinde   araştırmalar incelendiğinde Lawson (2000), fen bilimlerine
            yapılan tartışma ya da bilgi paylaşımı sırasında oluşur. Tüm   yönelik kavramların öğretilmesinde en iyi yaklaşımın
            öğrenciler edindikleri bilgileri sunduktan sonra kavramın   öğrenme döngüsü yaklaşımı olduğunu belirtmektedir. Yine
            adı verilir (Marek ve Cavallo, 2003). Öğretmen bu süreçte   başka bir araştırmada Marek (2000), lise kademesinde
            hala  rehber rolündedir  ve  öğrencilerin  ulaştıkları  bilgileri   kimya derslerinde kavram öğretiminde öğrenme döngüsü
            tartışıp  özümsemeleri  için  sorular  ile  yönlendirme  yapar.   yaklaşımı ile yapılan uygulamaların öğrenci başarısında
            Sadece kavramın isminin verilip tanımlanması sürecinde   etkili olduğu üzerinde durmaktadır. Cavallo (2003), 9. Sınıf
            aktif rol oynar. Yani öğrenciler ulaşılacak olan kavrama   öğrencilerinin  kimyasal reaksiyonlara  yönelik  öğrenme
            yönelik gerekli tanımlamaları yapar, öğretmen ismini verir.   döngüsü yaklaşımına dayalı olarak hazırlanan çalışma
            Bu aşama Piaget’nin bilişsel öğrenme kuramında düzenle-  yapraklarının öğrencilerin öğrenmelerinde daha etkili
            me aşamasına karşılık gelmektedir (Maier ve Marek, 2006).  olduğuna vurgu yapmaktadır. Diğer bir araştırmada Marek

            Öğrenme döngüsü yaklaşımının son aşaması olan kavram   ve Maier (2006), öğrenme döngüsü yaklaşımı ile öğrenilen
            uygulama aşamasında;  öğrenci kendi  yaşantıları yoluyla   fen kavramlarının bilgileri yapılandırmada pozitif yönlü
            elde ettiği bilgiyi yeni ya da ilk kez karşılaştığı durumlara   etkisinin olduğunu belirtmişlerdir.
            uyarlamaktadır. Bu sayede öğrendiklerinin kalıcı olması ve
            pekiştirilmesi sağlanmaktadır (Marek ve Cavallo, 1997). Bu   Görüldüğü  gibi  öğrenme  döngüsü  yaklaşımı  her sınıf  ve
            aşamada ön öğrenme etkinliklerine ek olarak yapılan   seviyedeki öğrenci ile uygulanabilen, geniş bir öğretim
            geziler, deneyler, etkinlikler aracılığıyla edindikleri bilgi   alanına sahiptir. Bireyin ön bilgilerini harekete geçirip kalıcı
            genişletilir, uygulama alanı büyür ve gerçek hayatla   öğrenmelere imkân sağlayan bu yaklaşım, bireyi merkeze
            bağdaştırılarak öğrenmenin kalıcılığı artırılır. Çocuk edindiği   alıp ilk elden kalıcı öğrenmeleri desteklemesi nedeniyle de
            bilgiyi hayatına adapte ederek organize bir biçimde kullan-  fen öğretiminde önemli bir yere sahiptir. Çağımız öğretim
            maya başlar. Böylelikle bu yaklaşım Piaget’nin öğrenme için   programlarının ana hede nin çocukları merkeze alıp bilişsel
            gerekli gördüğü; deneyim, etkiletişim-iletişim, özümseme,   öğrenme süreçlerine dayalı olarak öğrenmelerinin destek-
            bilişsel dengesizlik ve organize etme süreçlerinin aktif   lenmesi olduğu düşünüldüğünde hiç şüphesiz öğrenme
            olarak uygulanmasını sağlamaktadır (Köseoğlu ve Tümay,   döngüsü yaklaşımının bu ihtiyaçlara cevap verdiği açıkça
            2010). Bu aşama Piaget’nin bilişsel öğrenme kuramında   görülmektedir. Her yerde uygulama yapılabilmesi, her
            örgütleme aşamasına karşılık gelmektedir (Maier ve Marek,   yaşantının kavram öğretiminde kullanılabilmesi, verimli ve
            2006).                                            uygulanabilirlik açısından ekonomik olması nedeni ile fen
                                                              öğretiminde  büyük  bir kolaylık  sağlayacağı  açıkça  görül-
            Öğrenme döngüsü yaklaşımı öğrencilerin fen bilgisine   mektedir. Öğrencilerin öğrenmelerinde , her öğrenim
            yönelik ilgi, motivasyon ve başarıları açısından önemli bir   kademesinde kalıcı öğrenme sağlamayı amaçlayan
            yere sahiptir. Patlı (1998), lise kademesinde kimya dersi alan   meslektaşlarımızın bu yenilikçi yaklaşıma çalışmalarında yer
            öğrencilerin, öğrenme döngüsü yaklaşımı ile gerçekleştiri-  vermelerinin faydalı olacağının altının özellikle çizilmesi
            len kavram öğretiminin çocukların başarılarını artırdığına   gerekmektedir. Öğrenciler için eğlenceli, ilk elden ve aktif
            vurgu yaparken; Ateş ve Polat (2005), elektrik devreleri ile   öğrenmeye dayalı fen kavramlarının öğretimini öğrenme
            ilgili kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme döngüsü   döngüsü yaklaşımından bir örnek ile sunacak olursak;


             70



































 kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
 gerekir.  ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
 hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
 BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
 BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
 bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
 olarak bilmelisiniz.  Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
 dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
 Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
 ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
 Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
 botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
 üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
 yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
 etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
 yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
 böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
 kalabiliyorlar.  den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
 (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
 Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
 mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
 olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
 dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
 geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
 oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
 saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
 önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
 Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
 Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
 seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
 katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
 vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
 zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
 Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
 saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
 eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
 uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
 nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
 Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
 Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
 mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
 rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
 Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
 ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
 ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
 limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
 yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.  P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
 Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
 Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
 öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
 alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
 farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
 ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
 lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
 durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
 Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
 Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
 Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
 ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77