Page 71 - akademi 2 e dergisi
P. 71

MAKALE



























            tedir. Bireylerin öğrenmeye karşı motivasyonlarının olumlu   de durulmaktadır. Bu eksikliklerin giderilmesine yönelik
            yönde geliştirilebilmesi için, bireyin katılım ve aktif öğreni-  birçok yenilikçi yaklaşım ile ilgili araştırmalar yapılması
            mine dayalı öğrenme ortamlarının sağlanması çok önemli-  sonucunda “Öğrenme Döngüsü Yaklaşımı” nın temelleri
            dir. Yani bireyin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerileri-  atılmıştır. Bu yaklaşım Piaget’nin bilişsel öğrenme yaklaşımı
            nin tamamını içeren, tüm özelliklerine cevap verici öğren-  ışığında temellenmiş olup fen öğretiminde pasif öğrenme
            me ortamları, kalıcı öğrenme ortamlarının oluşmasını   yöntemlerine göre daha başarılı sonuçlar elde edildiğine
            sağlamaktadır (Uyanık, 2017).                     vurgu yapılmaktadır (Marek ve Cavallo, 1997; Ören, 2005).
            Uluslararası değerlendirme sınavları olan PISA ve TIMMS   Öğrenme  döngüsü yaklaşımı Piaget’nin bilişsel  öğrenme
            sonuçları incelendiğinde matematik ve fen bilimleri alanla-  kuramı yaklaşımından hareketle Robert Karplus tarafından
            rında ülke sıralamamızın istenilen seviyede olmaması ,   1960’lı yıllarda geliştirilmiştir (Lawson, Abraham ve Renner,
            seviye belirleme, liselere giriş ve benzeri sınavlarda  da   1989). Bu yaklaşım keşfetme (exploration), terim tanıtma/-
            çocukların fen bilimlerine yönelik düşük performanslarının   kavram geliştirme (term introduction / concept develop-
            olması fen öğretim programlarında öğrenciyi merkeze alan   ment) ve kavram uygulama (concept application) basamak-
            ve ilk elden bilgiye ulaşmalarını sağlayan yaklaşımlara   larından oluşmaktadır (Marek ve Cavallo, 1997). Başlangıç-
            yönelinmesine sebep olmuştur. Kalıcı öğrenmelerin   ta üç aşamalı  olarak ortaya çıkan bu yaklaşım  ilerleyen
            sağlanması için özellikle kavram öğretimine dayalı yakla-  süreçte genişletilerek dört, beş ve yedi aşamalı modeller
            şımlar üzerine odaklanılmaktadır. Bilgilerin temeli kavram-  olarak düzenlenmiştir (Kanlı, 2009).
            lardan oluşmakta olup bu yapıtaşı kavramların öğrenilmesi
            daha üst seviyede bilgilerin öğrenilmesi için temel adımı   Öğrenme döngüsü yaklaşımı keşfetme aşaması ile başlar
            oluşturmaktadır. Eğer bu öğrenme sürecinde kavramlar ve   ve bu aşamada birey öğrenmeyi gerçekleştirmek için sahip
            aralarındaki  ilişkilerin  öğrenilmesi  gerçekleşmezse  ilke  ve   olması gereken bilgiye yönelik merak duygusu ile araştır-
            genellemelerin de öğrenilmesi gerçekleşemez. Bu da   ma yapar. Bu süreç küçük gruplarla ya da bütün sınıf olarak
            yanlış öğrenmelere neden olmaktadır (Atasayar Yamık,   yapılan deney, gözlem ve ölçümlerle veri toplama işlemle-
            2015;  Başer  ve Çataloğlu,  2005;  Uygun  ve  Batur, 2015).   rini içermektedir (Marek ve Cavallo, 2003). Temelde akran-
            Öğrencilerin fen bilimleri dersini öğrenmelerinin temelinde   ları ile veri toplama ve elde etikleri verileri paylaşma,
            kavramların öğrenimi yatmakta olup bu aynı zamanda da   karşılaştırma ve anlamlandırma süreçlerini içermektedir.
            bir ön koşuldur. Öğrenciler “fen” e yönelik bilgileri sadece   Öğretmen bu süreçte pasif rol oynamakta olup öğrencilere
            okulda öğrenmedikleri için yanlış edindikleri bilgiler sonra-  gerekli  olduğunda  rehberlik  yaparak  sürecin  verimli
            ki öğrenmelerini de olumsuz yönde etkileyebilmektedir. Bu   ilerlemesini sağlamaktadır. Öğretmen öğrencilerinin elde
            nedenle öğrencilerin somut deneyimlere dayalı kavramlara   ettikleri verileri içeren sorularla onların sorgulamalarına
            ulaşmaları çok önemlidir. Bu önemden kaynaklı olarak   destek olarak gerekli yönlendirmeleri yapmaktadır. Bu
            uygulanan öğretim yaklaşımı kavramlar arasındaki ilişkinin   sayede öğrencilerin veriler ışığında hipotezler kurmalarına
            kurulmasına yardımcı olmaktadır.                  yönelik çalışmalar yapmaları desteklenmektedir (Türkmen,
                                                              2006). Ayrıca bu aşamada öğrencilerin önceki bilgilerinde
            Formal öğrenme sürecine devam eden öğrencilerin kendi   eksik ya da hatalı öğrenmeleri varsa çocukta bir çelişki
            araştırmaları ile bilgiye ulaşıp ulaştıkları bilgileri karşılaştık-  (disequilibrium) oluşur, bu aşama Piaget’nin bilişsel öğren-
            ları yeni durumlara uyarlayabilmeleri, fen bilimlerine yöne-  me kuramında özümseme aşaması olarak adlandırılmakta-
            lik sahip oldukları tutum ve motivasyonlarının yüksek   dır (Maier ve Marek, 2006).
            olması, buradan hareketle başarıya ulaşmak için pasif değil
            aktif öğrenme  ortamları aracılığıyla sağlanan öğrenme   Öğrenme döngüsü yaklaşımının ikinci aşaması olan terim
            ortamlarında, çağdaş yaklaşımların uygulanmasına ihtiyaç   tanıtım/ kavram geliştirme aşamasında; öğrenciler bir
            duyulmaktadır. Bu durum da farklı fen programları ve bireyi   önceki aşama olan keşfetme sürecinde edindikleri bilgileri
            merkeze alan yaklaşımlarla mümkün olmaktadır. İyi hazırla-  birbirleriyle paylaşır, karşılaştırır ve tartışırlar.  Böylece
            nan fen programlarının farklı uygulamalarla zenginleştiril-  ulaştıkları bilgileri derleyip bilgi birikimine dönüştürerek
            mesi sonucunda öğrencilerin aktif öğrenmelerine büyük   karşılaştıkları problemin ana sebebini, ilk elden ve kendi
            katkı sağlayacağı açıktır. Bu amaca yönelik hazırlanabilecek   yaşantılarıyla elde etmiş olurlar (Marek, Eubanks ve Galla-
            program çalışmalarını içeren araştırmalarda (Altınboz,   her, 1990). Bu aşamanın en önemli noktası öğrencilerin
            2007; Fisher, 1985; Marek ve Cavallo, 1997), öğrencilerin   öğrendiklerini yapılandırmasıdır. Birey, öğrendiği ya da
            fen konularını öğrenmede bazı güçlükler yaşadıkları üzerin-  ulaştığı kavramları bir önceki deneyimlerine dayalı olarak


                                                                                                           69



































            kontrol etmenizi zorlaştırır ve sürekli olarak ayarlanması   diploması almaktadırlar. Bu bölümü tercih edecek öğrenci-
            gerekir.                                           ler için lise düzeyinde sahip olacakları dalış deneyimi
                                                               hazırbulunuşluklarını arttıracaktır.
            BCD (Buoyancy Control Device- Yüzerlik Kontrol Cihazı):
            BCD'nizle  pratik  yapmak  çok  önemlidir.  Havanın  serbest   Gelişmekte olan ve fırsatlar sunan turistlik amaçlı dalış
            bırakılmasına veya eklenmesine nasıl tepki verdiğini tam   endüstrisinde istihdam edilebilme  şansları da olacaktır.
            olarak bilmelisiniz.                               Dalış ekipmanı üreticiliği, dalış bayiliği, dalış eğitmenliği,
                                                               dalgıç eğitim kursları, dalış tatil yerleri, dalış danışmanlığı,
            Dalgıçlar kadar dalış için kullanılan ekipmanlar da su altı   dalış rehberliği, dalış kulüpleri ve lisanslı dalgıçlık gibi
            ekosistemi üzerinde olumsuz etkilere sebep olmaktadır.   birçok alanda faaliyet gösteren kişi veya kuruluşlar bu dalış
            Dalışlar genellikle dalış botu ile gerçekleştirilmektedir. Bu   endüstrisinin içinde yer almaktadır. Ortalama 30 milyon
            botların pervaneleri ve çapaları kırılgan resif ekosistemleri   insanın her yıl faaliyet gösterdiği bir turistik endüstridir.
            üzerinde önemli hasarlar ortaya çıkarmaktadır. Bunun   (Graver, 2016).
            yanında dalış turizminde sıkça rağbet gören balık besleme
            etkinliklerinin  balığın davranışını  değiştirdiği gözlemleni-  Dalış etkinliklerine katılım amaçları arasında ;doğayla iç içe
            yor. Beslenmeye alışan deniz canlıları, avlanmayı bırakıp ve   olmak, su altını keşfetmek, yaşadığı çevreye yararlı olmak,
            böylece kendi avlarını kovalama yeteneklerini kaybedip aç   su alanlarına yakın olmak, sürdürülebilirliği göz ardı etme-
            kalabiliyorlar.                                    den kısa sürede farklı deneyimler yaşamak gelmektedir
                                                               (Sevinç ve Özel, 2018). Su altında gerçekleştirilecek olan
            Çevre duyarlılığıyla dalış gerçekleştiren bir dalgıç hem   bu faaliyetlerin bütünü öğrencilerin sosyal hayatında spor,
            mevcut  ekosisteme  zarar  vermemeli  hem de  gördüğü   deniz ve çevre bilinci üzerine bir fark yaratacaktır. Bu etki
            olumsuz durumlar için elinden geleni yapmalıdır. Her   zamanla aile, sınıf ve okul düzeyine ulaşacaktır. Lise
            dalışta bir parça kirletici atığı, BCD cebine koyup kıyıya   düzeyinde oluşturulacak bu farkındalık ile  hobi veya
            geri getirmek ile başlanabilir. Küçük adımlar bir bütün   meslek olarak dalış yapan kişilerin su altındaki davranışları-
            oluşturur. Bu bilincin oluşması için deniz ve su altı yaşamına   nı olumlu etkileyecektir. Ülkemizdeki deniz kültürüne ve
            saygı kültürünün lise düzeyinde öğrenciler ile buluşmasının   denizcilik eğitimine katkı sağlayacaktır.
            önemli olduğu  kri oluşmaktadır.
            Sportif dalış seçmeli ders seçeneği olarak sunulmalıdır.
            Denizcilik eğitimi veren meslek liselerinde sportif dalışın   KAYNAKLAR
            seçmeli ders seçeneği ile sunulması bu konuda önemli   Brockhattingen KK. (2019). Decompression illness at low depth. Ugeskr
            katkı sağlayacaktır. Mevcut dalıcı eğitim sistemi buna izin   Laeger, 181(22).
            vermektedir. On dört yaşında liseye başlayan öğrenci aynı   Cerrano, C., Milanese, M., & Ponti, M. (2017). Diving for science science for diving:
            zamanda 1 Yıldız dalıcı eğitimi alabilecek yaşta olmaktadır.    volunteer scuba divers support science and conservation in the Mediterranean Sea.
            Sağlık problemi olmayan 14 yaşını doldurmuş, toplam 15   Aquatic Conservation: Marine and Freshwater Ecosystems, 27(2), 303-323.
            saat teorik eğitim ve 5 adet açık deniz dalışı ve tüm   Dimmock, K. (2009). Comfort in adventure: The role of comfort, constraints and
            eğitimin sonunda yazılı sınavda başarılı olan dalıcı adayları   negotiation in recreational SCUBA diving (Doctoral  dissertation, Southern Cross
            uluslararası geçerli TSSF (Türkiye Sualtı Sporları Federasyo-  University).
            nu) CMAS (Dünya Sualtı Aktiviteleri Konfederasyonu-   Edney J, Spennemann R. (2015). Can arti cial wrecks reduce diver impacts on
            Confederation Mondiale Des Activites Subaquatiques) 1   shipwreck? The management dimension, 10(2),141-157.
            Yıldız dalıcı serti kası almaya hak kazanırlar. Bunun deva-  Graver, D.  (2016). Scuba  Diving: Diving  into scuba (Fifth  Edition). 2-9.  Human
            mında CMAS 1 Yıldız dalıcı brövesi sahibi olup dalış defte-  Kinetics.
            rinde 20 kayıtlı dalış yapan 15 yaşını doldurmuş kişiler 2   Gözcelioğlu B. (2017).  Mercanlar. https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/mercanlar
            Yıldız dalıcı brövesine sahip olabilir (TSSF, 2019).  Öğrenci-  İnce H. K., (2022). Mercanlar 101: Dünyanın Yaşam Kaynağı Mercanlara Dair Her Şey.
            ler, lise eğitim hayatı içerisinde 2 Yıldız dalıcı brövesine   https://www.oggusto.com/surdurulebilir-yasam/mercanlarin-ozellikleri-ve-ekosistem
            ulaşabilir. Uluslararası geçerliliği olan sportif dalışın son   deki-yer
            limiti olan 30 metreye kadar dünyanın her yerinde dalış   Kahraman Ö. G. B. B., Aşiret A. G. G. D., Devrez U. H. N., Özdemir D. D. L., Akdemir
            yapabileceği bir serti kaya sahip olabilirler.     P. D. N. (2012).  Dalış Sporu ve Dalışlarda Yaşanan Sağlık Sorunlarının Önlenmesinde
                                                               Hemşirenin Rolü. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 19(1), 73-81.
            Dalış eğitimi almış denizcilik eğitimi veren meslek lisesi   Levett DZH, Millar IL. (2008). Bubble trouble: a review of diving physiology and
            öğrencilerinin,  deniz  kültürüne  ilgisi  artacaktır.  Denizcilik   disease. Postgrad Med J., 84(997), 571-578.
            alanında eğitim veren yükseköğrenim tercihleri yaparken   Medio D., Ormond R.F.G., Pearson M. (1997).  Effect of brie ngs on rates of damage
            farkındalık düzeyleri geliştirecektir. Mesleki ve teknik   to corals by scuba divers, Biological Conservation, 79(1), 91-95.
            ortaöğretim kurumu mezunlarının ek puanları ile yerleşebi-  Sevinç, F. & Özel, Ç. H. (2018). Boş zaman aktivitesi olarak dalış ve yaşam doyumu ile
            lecekleri ön lisans programları listesine göre mevcut   ilişkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3) , 397-415.
            durumda Denizcilik  Alanı öğrencileri  Su  Altı  Teknolojisi   Türkiye Sualtı Sporları Federasyonu (2019). Donanımlı Dalış Sınav Rehberi, 2-3.
            Bölümlerini tercih  ettikleri  takdirde  ek  puan  almaktadır.
            Üniversitelerin Su altı Teknolojisi Programını bitiren öğren-  Yarmacı, N., Keleç, Ç. M. ve Ergil, Ö. (2017). Su Altı Dalış Turizminin Mevcut Durumu,
                                                               Sorunları ve Geliştirilmesine Yönelik Öneriler: Kaş Örneği. Güncel Turizm
            ciler; “Birinci Sınıf Sanayi Dalgıçlığı” (First Class Diver)   Araştırmaları Dergisi, 1(1), 66-87.
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76