Page 22 - Dergi Tek Parça
P. 22

İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ                                                                                            SAYI: 5



            • Öğrencilerin zorbalıkla ilgili görüşlerini araştırmak

            • Gözlemci olmak, öğrencilerin birbirleriyle olan ilişkilerini gözlemlemek
            • Okul rehber öğretmeniyle işbirliği içinde çalışmalar yürütmek
            Zorba ve mağdur öğrenciler için gerektiğinde bireysel ya da grupla psikolojik danışma hizmeti sunulmalıdır.
            Bu hizmetlerin, saldırgan davranışların yerine daha uygun davranışları yerleştirecek becerilerin geliştirilmesi
            ya da kaçınma ve geri çekilme davranışlarının yerine daha medeni ölçüler içerisindeki atılgan davranışların
            yerleştirilmesinin üzerinde durulduğu zaman daha etkili sonuçlar verdiği unutulmamalıdır.


            Akran Zorbalığı ile Mücadelede Aileye Düşen Görevler:

            Çocuklarımıza model olmayız. Çocuklarımıza şiddet içeren filmler izletmemeli takip etmeliyiz. Şiddet içeren
            bilgisayar oyunları ile oynamalarına izin vermemeliyiz.
            Akran zorbalığı ile mücadelede okulda öğretmenler, evde ailelerin aynı tutarlılık ile hareket etmesi gerekir.
            Aileler kendi çocuklarını hatasız görmeye devam ettiği sürece zorbalık ile uğraşmak öğretmenlerin işlerini bir
            hayli zorlaştırır. Örneğin, çocuğumuz doğduğu an büyük bir heyecanla gelişim sürecini takip etmeye başlarız.
            O bizim prensimiz, prensesimiz olur. Bütün planlar çocuğa göre yapılır. İlk çıkardığı sesler, emeklemesi, ilk
            adımları aileler için bir hayli mutluluk verici bir durumdur. Sonra yavaş, yavaş ağlayarak isteklerini yaptırma-
            sı, ailelerin ağlamasına dayanamayıp isteğini yerine getirmesi ve ardından isteği gerçekleştirilmediğinde, aile
            bireylerine fiziksel tepki göstermesine izin verilmesi.
            İşte bu noktada; ailenin gülmek yerine çocuğuna yaptığının yanlış olduğunu söyleyip ellerini tutarak hayır
            bana vuramazsın demesi gerekir. Üç yaş dönemi kazanacağı davranışlar açısından çocuklar için kritik bir dö-

            nemdir. Burada ailelere büyük iş düşüyor. Çocuk yaptığı davranışların yanlış ya da doğru olduğunu bu dö-
            nemde öğreniyor. Çocuk vuruyor ve anne-baba gülüyorsa, demek ki bu davranışım doğru düşüncesi gelişe-
            rek tekrar ve süreklilik kazanıyor. Okul çağına geldiğinde aynı davranışları arkadaşlarına uygulamaya başlıyor.
            Bu dönemde süreklilik kazanan olumsuz davranışların değiştirilmesi zaman alıyor.
            Okul çağına gelmeden çocuklarımıza “HAYIR” demeyi öğretmeliyiz.


            Zorbalık Davranışlarının Olası Etkileri
            Davranışa Maruz Kalan Çocuklar:

            Benlik saygısını yitirirler ve bunu geri kazanmak yıllarca sürebilir.
            Kendine ve diğerlerine olan güvenini yitirebilirler.
            Arkadaşlarından soyutlanabilir ve yalnız kalabilirler.
            Depresyona girebilirler.
            Devamsızlığı artabilir ya da okulu terk edebilirler.
            Akademik başarılarında düşme meydana gelebilir.
            Öfkesini başka çocuklara yönlendirebilirler.












                                                            19
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27