Page 21 - Dergi Tek Parça
P. 21

İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ                                                                                            SAYI: 5



            Doğrudan Zorba Davranış:
            Yumruklama, dürtme, itme, vurma, bağırma, ısırma, tükürme, küfür ya da hakaret etme, tehdit etme utanç

            verici veya zalimce şakalar yapma, din, sosyal imkânsızlıklar, maddi durum ya da sosyal statüyle alay etme,
            şaka yapma vb.

            Dolaylı Zorba Davranış:
            Reddetme, kabul etmeme, şantaj, nefret dolu bakma, küfür içeren el kol hareketleri yapma, hakaret edici ya
            da küçük düşürücü notlar yazma, zarar verici söylenti ya da dedikodu yayma, kendi çıkarları için arkadaşlarını
            kullanma, web sitelerinde karalayıcı yazılar yazma, yokmuş gibi davranma, gruptan dışlama vb.

            Zorbalık Davranışı Gösteren Çocukların Genel Özellikleri
            • Empati kurma yeteneği gelişmemiştir.
            • Sosyal becerilerde ve ilişki kurma biçimlerinde yetersizlik olabilir.
            • Saldırgan ve dürtüsel bir yapıya sahiptirler.

            • Etraflarında hâkimiyet kurma eğilimleri vardır.
            • Genellikle bilimsel ve akademik yönden yetersiz olup, saygı ve güç elde edebilmek için bunu yaparlar.
            • Akranlarından yaşça ve fiziksel olarak büyük olabilirler.

            Mağdur Çocukların Genel Özellikleri
             • Genellikle güvensiz ve kendilerini koruyamayan, pasif ve boyun eğici bir tarzları vardır.
             • Utangaç ve içine kapanıktırlar.
             • Farklı özelliklere sahip olabilirler. (kekemelik, gözlük kullanma, diş aparatı kullanma vb.)
             • Genellikle aşırı koruyucu ailelerin çocuklarıdır.


            Seyircilerin Genel Özellikleri
             • Zorbalık olaylarının %85’indeakranlar seyirci durumundadır.
             • Zorbalık davranışı gösterenlerden farkları suçluluk duymalarıdır.
             • İspiyoncu damgası almaktan korkabilir ve bu yüzden sessiz kalabilirler.
              Sıklıkla  zorbalık  davranışı gösteren  kişiyi  haklı  bulup  mağdurun  hak ettiğini  düşünürler.  Çünkü  zorbalık
               davranışında bulunanlar öncesinde mağduru kışkırtabilmekte ve seyirci önünde mağduru hak etmiş gibi
               gösterebilmektedir.
            Öğretmenler Sınıfta Zorbalığa Karşı Ne Yapabilir?
            • Zorbalığı önlemek için öğrencilerle okul kuralları hakkında konuşmak ve onlara bilgi vermek
            • Öğretmenlerin sınıf kurallarını etkili ve sürekli bir şekilde uygulaması

            • Sınıfın sosyal ve fiziksel görünümünü sağlamlaştırmak için öğrencilerin paylaşım sorumluluklarını geliştirmek
            • Öğrencilerden yardım istemek. Öğrenciler, zorbalık, zulüm ya da sıkıntıya maruz kaldıklarında rapor etmele-
            rini sağlamak amacıyla eğitmek
            • Yardım çağrılarına cevap vermek










                                                            18
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26