Page 16 - Dergi Tek Parça
P. 16

İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ                                                                                            SAYI: 5




                                                                SINAV STRESİ: EBEVEYNLER BUNUNLA NASIL
                                                                 BAŞA ÇIKABİLİR?
                                                                Ebeveynler, çocuklarını endişelendirmeden kendi-
                                                          lerini sınav yılına hazırlayabilirler.
                                                          Hem  öğrencilerin  hem  de  velilerin  sınav  baskısının  yo-
                                                          ğunluğunu  hissetmeye  başladığı,  temponun  zirvede  ol-
                                                          duğu zamanlardır yılın bu zamanları. Kimi zaman denge-
                                                          de  tutulmuş  bir  rekabet  ortamı  sağlıklı  olurken,  onları
                                                          kaygı ve stresten uzak tutmaya çalışmak, anne babaların
                                                          hisleri yüzünden zor olabilir. Öncelikle bunun nedenine

                                                          beraber göz atalım.






            Tüketim toplumu içinde büyüyen “Z Kuşağı” temsilcileri, kendinden önce gelen tüm kuşaklardan çok farklı
            düşünmekteler. Bu çocuklar zihinsel ve psikolojik açıdan çok hızlı gelişim göstermekteler, dolayısı ile öz gü-
            venleri inanılmaz derecede gelişmiş durumdadır. Ailelerinin korumacı davranışlarına karşın, bağımsız olmayı
            tercih ediyorlar. Fakat X veya Y Kuşağında doğan anne babalar, suskun kuşak ya da sonrasındaki kuşağın
            özelliklerinden dolayı aşırı korumacı tutumları sonucu çocuklarına özgüven dışında hiçbir sorumluluk almala-
            rına izin vermiyorlar. Dolayısıyla sınava girecek öğrenci bu durumun doğal gidişatını yaşamadan anne baba-
            lar, alınan düşük puanlarda öğrenciden önce kaygılanmaya başlıyor. Bu arada neden yüksek not alındığında

            öğretmen ziyaret edilmez de düşük not alındığında görüşmeye gelinir; bunun da düşünülmesi gerekir.
            Biz şimdi yazımıza geri dönelim, normal şartlar altında, her öğrenci ailesi ya da toplumumuzun bir getirisi
            olarak sınav stresini periyodik olarak mutlaka yaşamaktadır.
            Psikologlar, akademik performansa ve çocuğun yaşamındaki nihai etkisine ilişkin bu endişelerin, bilinçli ya da
            bilinçsiz bir şekilde, ebeveynlerin çocuklarına zarar veren tutumlarından kaynaklandığını sıklıkla fark etmiş-
            lerdir.
            Ebeveynler, sınav zamanını öğrenci için daha zor ve karmaşık bir hale getirmemeliler. Unutmayın, öğrenci
            zaten sınavlardaki performansları konusunda endişeli ve stresli hissediyor.
            Bu noktada, bir ebeveyn olarak şunları yapabilirsiniz:

            *Çocuğunuzun uyabileceği bir çalışma takvimi oluşturmasında yardımcı olabilirsiniz, böylece konuları gözden
            geçirmek için yeterli zaman kalsın.
            *Çocuğun çalışma materyallerini (kaynakları, eksikleri) gözden geçirmesine yardım edebilirsiniz.
            *Zinde ve sağlıklı olmaları için yeterli ve besleyici yiyecekler sağlayabilirsiniz.
            *Çocuğunuzun uyku düzenini izleyerek yeterli dinlendiklerinden emin olabilirsiniz.
            *Çocuğunuzun endişelerinin üstesinden gelmesi için gereken güvenceyi ve duygusal desteği sağlayabilirsiniz.













                                                            13
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21