Page 13 - Dergi Tek Parça
P. 13
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ SAYI: 5
Öğrenme Zorluğu Yaşayan Öğrencilerde (Çocuklarda) Başarı Nasıl
Yakalanır?
Size bir hikâye anlatacağım masallar ülkesinden…
Evvel zaman içinde kalbur saman içinde masal bu ya, dağlar ardında,
dereler altında, gök kuşağının son renginde bir ülke varmış. Tüm çi-
çeklerin rengârenk olduğu bu güzel ülkede şeffaf bir çiçek yeşermiş.
Öyle narin öyle güzelmiş ki… Ama diğer çiçekler renksiz olduğundan
onu aralarına almak istememişler. Çok üzülmüş şeffaf çiçek, yaprakla-
rı toprağa değerken ilk çimen fark etmiş onu. Yemyeşil aynı onun
gibi… Güneş ise gökyüzünden görmüş yansımasını sapsarı. Yanında
açan çiçekler ilk kez bakmışlar ona; içinde kendilerini görmenin mut-
luluğuyla. Ne de güzelmiş aslında kırmak ön yargıları, bakabilince gö-
rüyormuşsun aslında diğerimizin içinde var olan bizi.
Aslında farklı olduğu düşünülen ama önyargılar kaldırıldığında; bizim gibi olan özel çocuklarımız… Tıpkı diğer ço-
cuklar gibi onlar da büyüyorlar ancak; ayrı bir gelişme ve öğrenme takvimiyle. Özel çocuklarımızı en erken dö-
nemde, uygun eğitim ortamlarında, çeşitli yöntem ve araç-gereçler kullanarak en çok da; öğretmenlerine duy-
dukları sevgi ve güven duygusu ile onları başarıya ulaştırabiliriz.
Büyümekte olan bir çocuğun öğretmeninden ilk beklentisi sevgidir. Özel gereksinimli çocuklara sevgi ile yaklaş-
mak onların iç dünyalarında açılan duygusal yıpranmışlıkların iyileşmesi açısından çok önemlidir. Bu çocuklarımız
sevildiklerini hissettiklerinde var olan yetersizliklerini ortadan kaldırıp başarıya ‘’Ben de varım.’’ diyebilmektedir-
ler. Öğretmeninin gözünde değerli olması, ne olursa olsun öğretmeninin ona destek olması, zorluklarda yanında
olduğunu bilmesi, yanlış yapsa da onu seveceğine, ondan vazgeçmeyeceğine inanması yani ona güvenmesi yapa-
bilecekleri üzerindeki sınırları ortadan kaldırır. Özel gereksinimli çocuklarımız için şunu da unutmamamız gerekir;
farklılıklarına ve sınırlılıklarına rağmen bilgi ve becerileri algılayıp kavrama, onları davranışa dönüştürme ve ba-
ğımsız şekilde yaşayabilmeyi öğrenme ancak doyurucu bir sevgi ve güven duygusuyla oluşturulur.
Beynin farklı alanlarda, farklı kısımlarının daha çok çalıştığı kabul
gören bir gerçektir. H. Gardner’ın da tanımladığı gibi “Zekâ, as-
lında içinde yaşanılan toplumda faydalı bir şeyler yapabilme ka-
pasitesi, her insanda kendine özgü bulunan yetenek ve beceriler
bütünüdür.” İşte tam bu noktada öğretmenin yapabileceği en
büyük işlerden biri, çocuklara özgü yetenekleri belirleyip, bu
yetenekler doğrultusunda neler yapabileceklerini hem çocuğa
hem de ailesine fark ettirmektir.
Çocuklar ki bu masal ülkesinde açmış farklı çiçekler gibidir. En
renklisinden en sadesine kadar her birini ayrı ayrı sulamak, bes-
lemek, büyütmek ancak sevgi ve güven duygusu veren öğret-
menlerin işidir. Kendi masalımızın içinde rengârenk çiçeklerle
dolu bahçelerde mis kokulu çocuklarla yaşamak umuduyla…
Betül Köşlüoğlu
Beydağ Atatürk İlkokulu
Özel Eğitim Öğretmeni
10