Page 15 - Dergi Tek Parça
P. 15

İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ                                                                                            SAYI: 5




                                                  Çocuk Ve Oyun

                                                  Oyun, yapılan tarihi kazıların da kanıtladığı gibi 3000 yıl öncesine
                                                  dayanan,  insanların  vaktini  hoş  geçirmesini  sağlayan,  genellikle
                                                  belli  kuralları  olan  eğlencedir.  İran  ve  Mezopotamya’da  yapılan
                                                  arkeolojik kazılarda bulunan topraktan çıngıraklar, tekerlekli hay-
                                                  vanlar, o dönemin oyun materyali iken çağımızda gelişim alanları-
                                                  nı destekleyici yeni nesil oyuncaklar üretilmektedir. Bu da gösteri-
                                                  yor  ki  o  zamanlardan  günümüze  değişmeyen  tek  şey  çocukların
                                                  oyun ihtiyacıdır. Çocuk için oyun dediğimizde ise eğlenerek öğren-

                                                  me kavramı ortaya çıkar.





            Yetişkinler çoğu zaman oyunu çocukların hoşça vakit geçirme yöntemi olarak algılarken, çocuk için son derece
            önemli bir uğraştır. Tüm dünyada uygulanan, çocukların kendine yetmesini, yaparak yaşayarak öğrenmesine

            fırsat verilmesini savunan Montessori Eğitiminin kurucusu Maria Montessori’ye göre, “Oyun, çocuğun işidir.”
            Bu düşünceye göre çocuk oynayarak büyüyecek, gelişecek ve olgunlaşacaktır. Tüm gelecek öğrenmelerinin
            temelini bu oyunlarda kazandığı deneyimlere göre atacaktır.

            Okul öncesi öğretmeni olarak deneyimlerim sonucunda görüyorum ki yaratıcı ve ifade edici bir ortam olarak
            oyun, çocuğun tüm gelişim alanlarına katkı sağlıyor. Oyun çocukların zihinsel, fiziksel, duygusal ve sosyal geli-
            şim alanlarını destekliyor. Çocukların oyun oynarken gözle görülür bir şekilde iletişim ve konuşma becerileri
            gelişiyor. Kimi zaman doktorların konuşma geriliği görülen çocukların ailelerine, çocuklarını bir oyun grubuna
            yazdırmalarını tavsiye ettiğini duyarız. Bu durumun birçok sebebi olmakla birlikte; yeterince oyun oynamama,

            arkadaşları ile sosyalleşememe ve iletişim ortamlarının azlığı da konuşma geriliğine bir sebep olarak gösterili-
            yor. Aynı zamanda çocukların duygudaşlık ve sempati yeteneği ile paylaşma duyguları gelişiyor. Çatışma yaşa-
            dıkları durumlarda problem çözme becerileri, oyun kurarken kullandıkları kurgulama duygusu ise ileri dönem
            soyut düşünme becerilerini tetikliyor.

            Oyun oynayan çocuklar tüm bunların beraberinde eğleniyorlar ve mutlu oluyorlar. Psikolojik açıdan da sağlıklı
            birer yetişkin adayları oluyorlar. Oyun çocuk gelişiminin tamamlayıcı bir öğesidir. Oyunun çocuk gelişimine
            katkılarını göz önüne alırsak oyunsuz bir çocukluk düşünülemez.


                                                                                                                                    Gülin Öztürk
                                                                             Okul Öncesi Öğretmeni

                                                                                                                   Kınık Remziye Alkanlı Anaokulu










                                                            12
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20