Page 52 - İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ E-DERGİ SAYI:1
P. 52
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ SAYI: 1
Çocuğunuz okumaya başladığı ilk zamanlarda, yeni bir dünyaya adım atmanın heyecanıyla
gördüğü her şeyi okumaya çalışacaktır. Bu konuda onun en büyük yardımcısı yollarda gördüğümüz
tabelalar olacaktır. Yolda giderken tabela okumaya çalışırsa, aceleniz yoksa durun ve onunla birlikte
okuma çalışması yapın. Okuduğu her sözcük onu hem çok sevindirecek hem de özgüvenini
arttıracaktır. Bu ya da benzer şeyler, diğer zamanlarda da birlikte yapabileceğiniz güzel bir ev dışı
aktivite olacaktır.
“Yemeğini siz yedirmeyin”
Okula başladı çok yoruluyor diye düşünüp yemeğini siz yedirmeye kalkmayın. Unutmayın, 1.
sınıf sadece okuma-yazma öğrenilen basamak değildir. Sorumluluk alma, kendi eyleminden mesul
olma, yaptığının arkasında durma, hatasını fark edip düzeltme vb. davranışların da kazandırıldığı ya da
pekiştirildiği aşamadır. Onun sorumluluğunu siz yerine getirirseniz, bu sürece büyük bir darbe
indirmiş olursunuz.
“Ağlama silahına izin vermeyin”
Birinci sınıf hem öğrenci hem de ebeveyn açısından zorludur. Hem sizi hem de çocuğunuzu
sonraki yıllarda rahat ettirecek sorumluluk vb. davranışların yerleşmesi için kararlılığınızı korumanız,
ödün vermemeniz gerekmektedir. Aksi takdirde, çocuğunuzun sizin zayıf yanınızı kullanmasına izin
vermiş olursunuz.
“Uyku zamanına riayet edin”
Taviz vermemeniz gereken konulardan birisi de uyku saatidir. Çocuğunuzun uykusunu almış bir
şekilde okula gelmesi, hem çocuğunuz hem de öğretmen açısından çok önemlidir. Sınıfta uyuklayan
öğrenci için o gün verimsiz geçecektir.
Yatış saatini aile içinde küçük bir toplantıyla belirleyebilirsiniz. İlle de saat 20.00’da yatakta
olunacak diye bir kural yoktur. Çocuğunuzun da katıldığı ve fikir beyan ettiği bir toplantıda karar alıp
bu kararın uygulaması konusunda sorumluluğu çocuğunuzla da paylaşabilirsiniz. Bazı durumlarda
çocuğunuz adına karar almanız gerekebilir, ama bu onlardan biri değildir.
Ayrıca çocuğunuzun gönül rahatlığıyla yatağına gidebilmesi için, uyumak zorunda olmayan
kişilerin, TV izlemek gibi çocuğunuza cazip gelecek şeyleri yapmaması uyku sürecini hızlandıracaktır.
“Kardeşler arasındaki tutumlarınızı gözden geçirin”
Birinci sınıfa ikinci çocuğunu veren aileler pek çok açıdan şanslı sayılır ama talihsiz oldukları bir
yön varsa o da budur ve maalesef bu talihsizliği kendileri yaratır. İlk çocuğunuzu üzerinde baskı kurup,
onu sürekli takip edip, sürekli sorgulayıp sorumluluk abidesi olarak yetiştirmiş olabilirsiniz. Ancak
birinci sınıfa başlayan çocuğunuzun yerine getirmesi gereken sorumlulukları “sen abisin/ablasın”
deyip büyük çocuğunuza yüklerseniz, kardeşine antipati beslemesine neden olursunuz.
“Başka çocuklar ile kıyaslamayın”
Her çocuk birbirinden farklıdır. Nasıl ki yürümeye başladıkları, diş çıkardıkları ya da tuvalet
ihtiyaçlarını dile getirdikleri zamanlar farklıysa okumaya tam anlamıyla geçtikleri zamanlar ve okuma
hızları da farklılık arz edecektir; bu da çok normaldir. Bu konuda çocuğunuzu başka çocuklarla
karşılaştırmayın. Böyle hassas bir süreçte, ona yapacağınız büyük bir kötülük olacaktır. İlle de bir
karşılaştırma yapmak istiyorsanız, çocuğunuzu kendi süreçleri içinde karşılaştırın.
“Ev yaşantısı mahremiyetine uyun”
52