Page 47 - İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ E-DERGİ SAYI:1
P. 47
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ SAYI: 1
Birlikte evden çıktığınızda, çocuğunuza sakin, gerginlikten uzak ve mutlu görünmeye çalışın.
Çocuk, kaygı duyduğu, canı sıkıldığı her durumda ne kadar endişelendiğinizi anlamak için size bakabilir
ve endişeli olduğunuzu gördüğünde korkmakta haklı olduğunu düşünebilir.
Vedalaşmayı uzun sürdürmeyin. Sınıf önünde beklemeniz çocuğunuzu daha fazla kaygılandırıp
uyum süresini uzatabilir. Çocuğunuz üzgün görünse bile sınıf ortamından ayrılmanız iyi olacaktır.
Ağladığında, yanından ayrılacağınızı sevgi dolu, yumuşak ama bir o kadar da kararlı ve net bir
iletişim dili ile anlatmanız çocuğunuzun stresi ile basa çıkabilmesini sağlayacak ve birkaç dakika içinde
ağlaması duracaktır.
Okul çıkısı onu tam zamanında okuldan ya da servisten alacağınızı, siz olmasanız bile evde
mutlaka karşılayacak bir kişinin olacağını ona açıklayın. Özellikle kaygılı çocuk, annesinin evde
kendisini karşılamayacağı düşüncesiyle okula gitmek istemeyebilir.
Çocuk eve geldiğinde;
Gününün nasıl geçtiğiyle ilgili onunla sohbet ederken anladığınızı ona hissettirmeniz
çocuğunuza onun okul yaşamına ilgi duyduğunuzu yansıtır. Böylece, okula karşı ilgisini
pekiştirebilirsiniz.
Çocuğunuzun gününün nasıl geçtiğine yönelik konuşmasını destekleyebilirsiniz. Ancak okul
çıkışında hem fiziksel hem de duygusal olarak yorgun olabileceği için sizinle sohbet etmek
istemeyebilir, dinlenmesi için zaman tanıyıp gününün nasıl geçtiğini kendisinin anlatması için fırsat
tanıyabilirsiniz.
Çocuğunuz eve geldiğinde “Sıkıldın mı?”, “Korkma” vb. ifadeleri kullanmanız kaygıyı
pekiştirebilir.
Evde çocuğu, öğretmeni ile tehdit etmeniz öğretmenine karsı olumsuz duygular hissetmesine
neden olabilir (Yemeğini yemezsen öğretmenine söyleyeceğim vb.).
Çocuğunuzun okulda olacağı zaman içinde olan planlarınızı çocuğun yanında yapmanız okula
uyum sürecinin uzamasına neden olabilir.
Çocuğunuzun bir sonraki gün için giysilerini, çantasını aksam hazırlaması, ertesi sabahın telaşlı
geçmesini önler. Çocuk birkaç hafta içinde bu düzene uyum sağlayacak ve zamanla, sabahları okula
hazırlanması daha az zaman alacaktır. Uyku saatlerinin düzenli oluşu ve zamanında yatıp kalkması
sabah hazırlıklarını gerginlikten uzak tutması için bir önlem olabilir.
Çocuğunuzla konuşurken aşağıdaki ifadeleri kullanmanız iletişiminizi olumsuz yönde
etkileyecektir.
Eğer ağlarsan giderim.
Okula gitmek zorundasın, evde yalnız kalamazsın.
Şımarıklık yapıyorsun. Her gün geldiğin yer, şimdi ne oldu?
Şimdi sınıfına git, akşama ne alayım, ne istersin?
Ağlarsan akşama gelip seni almam.
Sen çok akıllı bir çocuksun.
47