Page 32 - özbakış subat-2025 - p
P. 32
tüm özel gereksinimli bireylerin erişebilecekleri şekilde bir nesneyi yanında getirmesini isteyebilir ya da ders
tasarlanması, tavanların yüksekliği, ses yalıtımı vb. gibi sırasında kısa süreliğine farklı bir etkinlik yapmasını
koşullar OSB’li bireylerin özellik ve hassasiyetlerine uygun sağlayabilir.
olarak düzenlenmediği takdirde bu durum kaynaştırmanın 4. Bireysel özelliklerine bağlı olarak bazı OSB’li öğrenciler
önünde engel oluşturabilmektedir. çok düzenli iken bazıları ise aşırı dağınık olabilirler. Bu
durumda öğretmen görsel ve yazılı uyaranları kullanarak
KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARINDA eve götürülecek malzemeler listesi yaptırabilir ve eve
OTİZMLİ ÇOCUKLARLA ÇALIŞAN gitmeden listeyi kontrol ederek çantalarına eşyalarını
ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER yerleştirmelerini isteyebilir. Sınıftan çıkmadan sesli
olarak herkesin masasını kontrol etmesini söyleyerek
Öğretmeler sınıfına gelecek OSB’li kaynaştırma bunun için zaman verebilir.
öğrencisi hakkında okul idaresinden, aileden ve daha 5. Öğretmen çocuğun ilgilerini, becerilerini,
önceki öğretmeninden öğrencinin genel özellikleri, eğitsel yapabildiklerini, yapamadıklarını bildiğinde çocuğun
değerlendirmesi ve raporu hakkında bilgi alabilirler. güçlü olduğu alanlarda onu destekleyerek sınıfa
Öğretmen, çocukla ilgili sınıf içi gözlemler yaparak okuma uyumunu kolaylaştırabilir. Böylece çocuğun hem sınıf
yazma bilen ve konuşabilen öğrenciden kendini tanıtması içindeki eğitimini hem de akranlarıyla olan ilişkilerini
ya da kısa bir kompozisyon yazmasını isteyebilir. Okuma olumlu olarak etkileyecektir.
yazma bilmiyorsa resim çizdirilebilir. Çocukla hiçbir iletişim
kurulamıyorsa anne ve babadan çocuk hakkında bilgiler 6. Kaynaştırma sınıfında bulunan OSB’li öğrencilerin kendi
alınabilir. yaşıtlarının konuşmalarını, duygularını, davranışlarını
taklit ederek sosyalleşebilmesi için ortak yapılan bütün
1. Tipik gelişim gösteren bireylerde olduğu gibi OSB’li etkinliklere katılması sağlanmalıdır.
öğrenciler için geçişler çok önemlidir. Bu durumlarda 7. OSB’li öğrencilerin bazıları okuma yazmada sıkıntı
öğrencinin sınıfa uyum sağlaması için zaman verilmeli, yaşamazken bazı OSB’li öğrenciler için bu büyük bir
görsel ve işitsel uyaranlarla çocuğun etkinliğin başlama- sorun olabilmektedir. Bu durumda öğrenciye yazma
bitişi ve sınıfa giriş-çıkış zamanları hatırlatılmalıdır. konusunda küçük hedefler sunulup ulaşılan hedefler
2. OSB’li çocuklar için günlük rutinler çok önemlidir. pekiştirilerek okuma-yazmaya karşı olumsuz algısı
Günlük rutinleri bozulduğunda yeni ortama adapte yıkılabilir.
olmakta zorlanırlar. Öğretmen çocuk için günlük rutinler 8. OSB’li öğrencileri sürekli yönlendirmek yerine onlara
oluşturarak okula, sınıfa ve derslere adapte olmasını seçim yapması için fırsatlar sunmak gerekir. Ne kadar
kolaylaştırabilir. Düzen seven öğrenciler için sınıftaki ödev yapabileceği, grup ya da bireysel çalışmak istemesi,
eşyaların toplanması sorumluğunu verebilir. ödevini hangi kaynaktan çalışacağı vs. öğrencinin seçimi
3. OSB’li çocuklar uzun zaman aynı yerde oturmakta doğrultusunda eğitim amaçları şekillendirilirse öğrenci
zorlanabilirler. Öğretmen; çocuğu çok iyi gözlemleyerek kendini sınıfa daha ait hissedecek ve sınıfa daha hızlı
hareketlenmeye başladığını fark ettiğinde hareket adapte olacaktır (Tekin-İftar, 2014).
etmesini sağlayacak küçük görevler verebilir, sevdiği
32 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi