Page 32 - özbakış subat-2025 - p
P. 32

tüm özel gereksinimli bireylerin erişebilecekleri şekilde   bir nesneyi yanında getirmesini isteyebilir ya da ders
          tasarlanması, tavanların yüksekliği, ses yalıtımı vb. gibi   sırasında kısa süreliğine farklı bir etkinlik yapmasını
          koşullar OSB’li bireylerin özellik ve hassasiyetlerine uygun   sağlayabilir.
          olarak düzenlenmediği takdirde bu durum kaynaştırmanın   4.  Bireysel özelliklerine bağlı olarak bazı OSB’li öğrenciler
          önünde engel oluşturabilmektedir.                        çok düzenli iken bazıları ise aşırı dağınık olabilirler. Bu

                                                                   durumda öğretmen görsel ve yazılı uyaranları kullanarak
        KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARINDA                                eve götürülecek malzemeler listesi yaptırabilir ve eve
        OTİZMLİ  ÇOCUKLARLA  ÇALIŞAN                               gitmeden listeyi kontrol ederek çantalarına eşyalarını
        ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER                                      yerleştirmelerini isteyebilir. Sınıftan çıkmadan sesli
                                                                   olarak herkesin masasını kontrol etmesini söyleyerek
          Öğretmeler  sınıfına  gelecek  OSB’li  kaynaştırma       bunun için zaman verebilir.
        öğrencisi hakkında okul idaresinden, aileden ve daha   5.  Öğretmen  çocuğun  ilgilerini,  becerilerini,
        önceki öğretmeninden öğrencinin genel özellikleri, eğitsel   yapabildiklerini, yapamadıklarını bildiğinde çocuğun
        değerlendirmesi ve raporu hakkında bilgi alabilirler.      güçlü olduğu alanlarda onu destekleyerek sınıfa
        Öğretmen, çocukla ilgili sınıf içi gözlemler yaparak okuma   uyumunu kolaylaştırabilir. Böylece çocuğun hem sınıf
        yazma bilen ve konuşabilen öğrenciden kendini tanıtması    içindeki eğitimini hem de akranlarıyla olan ilişkilerini
        ya da kısa bir kompozisyon yazmasını isteyebilir. Okuma    olumlu olarak etkileyecektir.
        yazma bilmiyorsa resim çizdirilebilir. Çocukla hiçbir iletişim
        kurulamıyorsa anne ve babadan çocuk hakkında bilgiler   6.  Kaynaştırma sınıfında bulunan OSB’li öğrencilerin kendi
        alınabilir.                                                yaşıtlarının konuşmalarını, duygularını, davranışlarını
                                                                   taklit ederek sosyalleşebilmesi için ortak yapılan bütün
        1.  Tipik gelişim gösteren bireylerde olduğu gibi OSB’li   etkinliklere katılması sağlanmalıdır.
            öğrenciler için geçişler çok önemlidir. Bu durumlarda   7.  OSB’li öğrencilerin bazıları okuma yazmada sıkıntı
            öğrencinin sınıfa uyum sağlaması için zaman verilmeli,   yaşamazken bazı OSB’li öğrenciler için bu büyük bir
            görsel ve işitsel uyaranlarla çocuğun etkinliğin başlama-  sorun olabilmektedir. Bu durumda öğrenciye yazma
            bitişi ve sınıfa giriş-çıkış zamanları hatırlatılmalıdır.  konusunda küçük hedefler sunulup ulaşılan hedefler
        2.  OSB’li çocuklar için günlük rutinler çok önemlidir.    pekiştirilerek okuma-yazmaya karşı olumsuz algısı
            Günlük rutinleri bozulduğunda yeni ortama adapte       yıkılabilir.
            olmakta zorlanırlar. Öğretmen çocuk için günlük rutinler   8.  OSB’li öğrencileri sürekli yönlendirmek yerine onlara
            oluşturarak okula, sınıfa ve derslere adapte olmasını   seçim yapması için fırsatlar sunmak gerekir. Ne kadar
            kolaylaştırabilir. Düzen seven öğrenciler için sınıftaki   ödev yapabileceği, grup ya da bireysel çalışmak istemesi,
            eşyaların toplanması sorumluğunu verebilir.            ödevini hangi kaynaktan çalışacağı vs. öğrencinin seçimi

        3.  OSB’li çocuklar uzun zaman aynı yerde oturmakta        doğrultusunda eğitim amaçları şekillendirilirse öğrenci
            zorlanabilirler. Öğretmen; çocuğu çok iyi gözlemleyerek   kendini sınıfa daha ait hissedecek ve sınıfa daha hızlı
            hareketlenmeye başladığını fark ettiğinde hareket      adapte olacaktır (Tekin-İftar, 2014).
            etmesini sağlayacak küçük görevler verebilir, sevdiği

































        32   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37