Page 37 - özbakış subat-2025 - p
P. 37

ünlük  yaşamımızda  diğer  bireylerle  iletişim   kavrama becerileri üzerinde etkili olabilir. Dil ve konuşma
          Gkurabilmenin yolu bazı becerilere sahip olmaktan    güçlüklerinin diğer bir türü ise konuşma bozukluklarıdır.
        geçmektedir.  Bu  beceriler  toplumsal  ve  akademik   Konuşma bozuklukları; bireyin sesleri çıkarma, heceleme,
        başarılarımızı da önemli ölçüde etkilemektedir. İnsan,   doğru telaffuz gibi becerilerinde görülen zorluklardır. Bu
        iletişim kurma becerisiyle diğer canlılardan ayrılır ve bu   bozukluklar, dinleyiciler tarafından anlamanın güçleşmesine
        becerinin temeli dil ve konuşma yeteneğidir. Dil, yalnızca   neden olabilir.
        kelimelerden oluşan bir araç değil; düşünceleri, duyguları
        ve bilgiyi paylaşmanın en güçlü yoludur. Konuşma ise bu
        dilin hayata geçirilmesi, bireylerin birbirini anlaması ve   Dil ve konuşma güçlükleri, bireylerin iletişim
        bağ kurması için bir köprüdür. Kültürlerin aktarımından   kurmasını zorlaştıran ve gelişimlerini
        toplumsal ilişkilerin inşasına, bireysel ifade özgürlüğünden
        bilimsel gelişmelere kadar her alanda dil ve konuşma, insan   etkileyen farklı türlerde görülebilir. Bu
        yaşamının vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu nedenle, dilin   güçlükler, dilin anlama ve ifade etme
        ve konuşmanın önemi, yalnızca iletişimle sınırlı kalmayıp   becerilerinde ya da konuşmanın ritmi,
        insanlık tarihinin şekillenmesinde kritik bir rol oynamıştır.
                                                                  sesi ve netliği ile ilgili zorluklar olarak
           Dünyada ve ülkemizde dil ve konuşma bozukluğu olan     sınıflandırılabilir.
        kişilerin sayısı her geçen gün artmaktadır.

                                                               Dil ve konuşma güçlüklerinin başlıca türleri
          Dil  ve  konuşma  güçlüğünün  ilk  ve                şunlardır:

          ortaöğrenimdeki öğrencilerin yüzde 12 ila            • Artikülasyon Bozuklukları: Artikülasyon bozuklukları,
          13’ünü etkilediği düşünülmektedir (McLeod              seslerin doğru şekilde çıkarılamaması veya yanlış telaffuz
          ve McKinnon, 2007). Dil ve konuşma                     edilmesi durumudur. Bu bozukluk, seslerin yerine
          güçlükleri,  bireylerin  iletişim  kurma               başka seslerin kullanılması, seslerin atlanması veya
                                                                 yanlış bir şekilde çıkarılması şeklinde görülür. Örneğin,
          yeteneklerini etkileyen ve gelişimlerini               çocuklar “r” sesini çıkaramayıp “y” sesiyle değiştirebilir
          sınırlayabilen  önemli  sorunlardır.  Bu               (örneğin, “araba” yerine “ayaba”). Türkçede konuşma
          güçlükler çocukluk döneminde ortaya                    seslerinin edinimi 4-5 yaşına kadar sürse de yetişkinlerin
                                                                 çıkardığı seslere erişme 6 ya da 7 yaşlarına kadar devam
          çıkabilir ve sosyal, akademik, duygusal                edebilmektedir. Bu süreç devam ederken çocukların henüz

          gelişim üzerinde ciddi etkiler yaratabilir.            telaffuz edemedikleri ya da kendilerine zor gelen seslerin
                                                                 yerine çeşitli sesler getirerek oluşturdukları konuşma
                                                                 dilindeki çeşitli basitleştirmeler olağandır. Bu sesbilgisel
          Bu makalede, dil ve konuşma güçlüklerinin tanımı, türleri,   işlemler 4-5 yaşlarında azalarak baskılanmaya ve zamanla
        ailelere ve öğretmenlere yönelik öneriler ele alınacaktır.  yerlerini uygun sesletimlere bırakmaya başlamaktadır.
                                                                 Bu durumdaki gecikmeler ya da yanlış sesletimler
          Dil ve konuşma güçlüğü; bireylerin yaşlarına uygun dil   artikülasyon bozukluğu olarak değerlendirilmektedir
        becerilerini kazanamaması, kelimeleri veya cümleleri doğru   (Diken, 2010a). Artikülasyon bozukluğu dört değişik
        telaffuz edememesi, düşüncelerini anlaşılır bir şekilde   türde görülür. Bunlar; sesin düşürülmesi veya atlanması,
        ifade edememesi ya da söylenenleri anlamada zorluk       ses eklemesi, sesin değiştirilmesi ve sesin bozulmasıdır
        yaşaması olarak tanımlanabilir. Bu güçlükler, iletişim kurma   (Özgür, 2003).
        ve öğrenme süreçlerinde aksamalara yol açabilir. Dil ve
        Konuşma Güçlüğü; konuşmanın akıcılığında, ritminde, ses   • Fonolojik Bozukluklar:  Fonolojik bozukluk dilin
        tonunda ve şiddetinde, seslerin çıkış yerlerinde, ses, hece   kurallarına ait bilgiyi edinmede güçlük olarak tanımlanabilir
        veya sözcüklerin oluşumunda ve kelimelerin anlamlarında   ve dilin ses kurallarının yanlış kullanılmasına bağlı olarak
        bir sorun olması halinde ortaya çıkar (Balcı ve Çelen, 2023).   ortaya çıkar. Çocukların, belirli bir desende sesleri yanlış
                                                                 bir sırada veya tutarsız bir şekilde kullanmaları şeklinde
          Dil ve konuşma güçlüklerini genellikle iki ana başlık altında   gözlemlenir. Fonolojik bozukluk, daha çok bir dili nasıl
        incelemek mümkündür. Bunlardan ilki, dil bozuklukları    kullandıkları ile ilgilidir ve çocukların konuşmaları dinleyici
        ya da diğer bir ifadeyle dil gelişimi gecikmesidir. Dil   için zor anlaşılır olabilir. Bu bozukluk türünde çocuğun
        bozuklukları; bireyin dilin kurallarını öğrenme, anlama   anlaşılır düzeyde bir konuşması bulunmamaktadır. Aileler
        veya kullanma konusunda yaşadığı zorluklardır. Bu tür    genel olarak bu süreci “bebeksi” bir konuşma olarak
        bozukluklar, bireyin konuşma sürecinden çok, anlam ve    tanımlamaktadırlar.


                                                                                                     Şubat  2025  37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42