Page 42 - özbakış subat-2025 - p
P. 42

İŞİTME ENGELİNİ ANLAMAK





          Hazırlayan         Esin ŞENKAL   /   Özel Eğitim Öğretmeni

                             Çiğli Rehberlik ve Araştırma Merkezi



             ebekler doğumdan itibaren belirli aşamalardan       İşitme kayıplı çocuklarda; işitsel uyaranlar kendiliğinden
          Bgeçerek ana dillerini doğal yollarla öğrenmektedirler.   alınamamakta,  dinleme  ve  ayırt  etme  becerisi
        Çok karmaşık olan bu süreç bebeğin bedensel, zihinsel   gelişememekte ve sonuçta konuşma gelişimi kendi içsel
        ya da sosyal bir kısıtlılığı olmadığı durumda kendiliğinden   dinamikleriyle oluşamamaktadır. Özel eğitim alan çocukların
        gerçekleşir. Doğum anından başlayarak çocuklar pek çok   pek çoğunda işitme kalıntısı bulunmaktadır. İşitme kalıntısı,
        bilgiyi işitme duyularını kullanarak öğrenirler. Bebekler birkaç   işitme duyusunda sesleri analiz edip, işitme siniri yoluyla
        haftalık olduklarında eğer normal işitmeye sahipseler; anne   beyindeki işitme merkezine gönderen, hasar görmüş fakat
        babalarının seslerini tanıyabilmekte, yavaş sesleri ve kendi   canlı kalmış bir alan için kullanılmaktadır (Tüfekçioğlu,
        agulama seslerini dinleyebilmektedirler. Böylece işitme   1998). Bu durumda profesyonel yardım da kaçınılmaz bir
        duyuları yoluyla sürekli olarak çevrelerinde diğer kişilerin   gereklilik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sayede bireye
        konuşmalarını duymakta ve bu sesler ile o anda oluşan   en hızlı şekilde müdahale şansı doğmaktadır.
        olaylar, işler, oyunlar arasında bağlantı kurmaktadırlar.
        Bu seslere anlam vermekte ve insanların düşünce, duygu   Birey erken cihazlandırma ile birlikte, gerekli durumlarda
        ve bilgilerini konuşma ve işitme yoluyla aktardıklarını   cerrahi müdahale ile sesleri işitebilir hale gelebilmektedir. Bu
        öğrenmektedirler. ( Çocuklar okula başladıklarında, ana   süreçle eşzamanlı olarak aileye, özel eğitim ve danışmanlık
        dillerini yetişkinlere yakın bir düzeyde konuşabilmeyi   hizmetleri; bireye ise uygun eğitim olanakları sunulduğu
        öğrenmiş ve çok geniş bir sözcük dağarcığı edinmişlerdir)   takdirde erken dönemde konuşma gelişimi sağlanır. Böylece
        (Sağlam, 2015).                                        toplumla entegre olmaları kolaylaşır.


               Ülkemizde yenidoğan tarama uygulamaları         İşitme Engelli Çocukların Eğitimi
        sayesinde işitme kaybı doğumdan hemen sonra              İşitme engelli çocukların eğitimlerinde temel hedef
        fark edilerek tespiti sağlanmaktadır.                  kaynaştırma eğitimidir. Bu yolla bireyin dil becerilerini
                                                               akranları ile doğal iletişim halindeyken öğrenmesi ve

        42   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47