Page 42 - özbakış subat-2025 - p
P. 42
İŞİTME ENGELİNİ ANLAMAK
Hazırlayan Esin ŞENKAL / Özel Eğitim Öğretmeni
Çiğli Rehberlik ve Araştırma Merkezi
ebekler doğumdan itibaren belirli aşamalardan İşitme kayıplı çocuklarda; işitsel uyaranlar kendiliğinden
Bgeçerek ana dillerini doğal yollarla öğrenmektedirler. alınamamakta, dinleme ve ayırt etme becerisi
Çok karmaşık olan bu süreç bebeğin bedensel, zihinsel gelişememekte ve sonuçta konuşma gelişimi kendi içsel
ya da sosyal bir kısıtlılığı olmadığı durumda kendiliğinden dinamikleriyle oluşamamaktadır. Özel eğitim alan çocukların
gerçekleşir. Doğum anından başlayarak çocuklar pek çok pek çoğunda işitme kalıntısı bulunmaktadır. İşitme kalıntısı,
bilgiyi işitme duyularını kullanarak öğrenirler. Bebekler birkaç işitme duyusunda sesleri analiz edip, işitme siniri yoluyla
haftalık olduklarında eğer normal işitmeye sahipseler; anne beyindeki işitme merkezine gönderen, hasar görmüş fakat
babalarının seslerini tanıyabilmekte, yavaş sesleri ve kendi canlı kalmış bir alan için kullanılmaktadır (Tüfekçioğlu,
agulama seslerini dinleyebilmektedirler. Böylece işitme 1998). Bu durumda profesyonel yardım da kaçınılmaz bir
duyuları yoluyla sürekli olarak çevrelerinde diğer kişilerin gereklilik olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sayede bireye
konuşmalarını duymakta ve bu sesler ile o anda oluşan en hızlı şekilde müdahale şansı doğmaktadır.
olaylar, işler, oyunlar arasında bağlantı kurmaktadırlar.
Bu seslere anlam vermekte ve insanların düşünce, duygu Birey erken cihazlandırma ile birlikte, gerekli durumlarda
ve bilgilerini konuşma ve işitme yoluyla aktardıklarını cerrahi müdahale ile sesleri işitebilir hale gelebilmektedir. Bu
öğrenmektedirler. ( Çocuklar okula başladıklarında, ana süreçle eşzamanlı olarak aileye, özel eğitim ve danışmanlık
dillerini yetişkinlere yakın bir düzeyde konuşabilmeyi hizmetleri; bireye ise uygun eğitim olanakları sunulduğu
öğrenmiş ve çok geniş bir sözcük dağarcığı edinmişlerdir) takdirde erken dönemde konuşma gelişimi sağlanır. Böylece
(Sağlam, 2015). toplumla entegre olmaları kolaylaşır.
Ülkemizde yenidoğan tarama uygulamaları İşitme Engelli Çocukların Eğitimi
sayesinde işitme kaybı doğumdan hemen sonra İşitme engelli çocukların eğitimlerinde temel hedef
fark edilerek tespiti sağlanmaktadır. kaynaştırma eğitimidir. Bu yolla bireyin dil becerilerini
akranları ile doğal iletişim halindeyken öğrenmesi ve
42 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi