Page 43 - özbakış subat-2025 - p
P. 43
toplumsal değerleri daha iyi kavraması hedeflenmektedir. kabulünün sağlanması en önemli konuların başında
Ancak tüm bu hedeflere ulaşılabilmesi için uygun eğitim gelmektedir. İlk olarak işitme engelli öğrenci sınıfa gelmeden
öğretim ortamı planlamalarının yapılması önem arz önce öğrenciler konu ile ilgili ayrıntılı bilgilendirilmelidir.
etmektedir. Öğrencilere arkadaşlarının durumu, kullandığı cihaz, o
cihazla nasıl duyduğu ve nasıl konuştuğu, uygun koşullar
Kaynaştırma eğitiminde sınıf öğretmeninin dikkat sağlandığında tıpkı diğer bireyler gibi derslerini öğrenebildiği,
etmesi gereken hususlardan bazıları şöyledir: bunun için de uygun koşulları sağlamada sınıftaki her
öğrencinin davranış ve yaklaşımının çok önemli olduğu
• Öncelikle özel gereksinimli çocuğun öğretmeninin dikkatlice anlatılmalıdır. Süreç içerisinde de takip edilerek
öğrencilerin kaynaşması desteklenmelidir.
bu konuda bilgilendirilmesi son derece önemlidir.
Öğrencisinin işitme kaybının türü, derecesi ve bunun Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı
anlamı konusunda öğretmene bilgi verilmelidir.
Sonrasında öğrencinin kullandığı cihaz ve özellikleri Kaynaştırma eğitiminin başarıya ulaşması için
öğretmene anlatılmalıdır. Ayrıca aile de öğrenci için öncelikle öğrenciye bireyselleştirilmiş eğitim programı
mutlaka (eğer cihazının böyle bir özelliği yoksa) bir FM hazırlanmalıdır. Bunun ilk aşaması öğretmenin öğrenciyi
sistemi temin etmeli, aileye bu konuda gerekiyorsa çok iyi tanımasıdır. Öğrencinin eğitim alacağı her alanda
yardımcı olunmalıdır. Öğretmenin derslerde FM sistemini seviye tespitinin yapılması gerekmektedir. Öğrencinin
minik bir mikrofon gibi yakasına takıp aktif hale getirmesi desteklenmesi gereken konular belirlenmelidir. Programda
yeterli olacaktır. Bu cihaz sayesinde konuşan ile öğrenci öncelikli olarak öğrencinin günlük yaşamı için en gerekli olan
arasındaki mesafe ortadan kalkacak, öğrenci konuşmaları beceri ve kavramlara yer verilmelidir. Tüm bu belirlemeler
direkt cihazı ile algılayabilecek ve geri plan gürültülerden yapıldıktan sonra öğrencinin sınıf arkadaşlarından gerilik
etkilenmeden derse odaklanabilecektir. gösterdiği ana başlıklar programa eklenerek bu ana
başlıklar kısa dönemli hedeflerle ayrıntılandırılarak eğitim
• Sınıf içerisinde işitme engelli öğrencinin yeri mutlaka içeriği belirlenmiş olur. Bunun yanında öğretmen işitme
en ön sıra olacak şekilde belirlenmeli ve öğretmen dersi engelli öğrencisinin en kolay öğreneceği şekilde eğitim
öğrencilere sırtını dönerek yahut sınıf içerisinde gezinerek programlaması yapmalı, bununla ilgili geliştirilen öğretim
anlatmaktan kaçınmalıdır. Öğrencinin konuşmaları görsel yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalıdır. Bu
olarak da takip etmesine olanak sağlanmalı ve konuşma teknikler de bireyselleştirilmiş eğitim programında yer
kaybını minimumda tutma çabası gösterilmelidir. Ayrıca almalıdır. Ayrıca işitme engelli bireyler için görsel temelli
akran yardımı da sağlanarak öğrencinin dikte çalışmaları öğrenme önem taşıdığından, öğretmenin her beceri için
gibi durumlarda kaçırdığı sözcükleri takip edebilmesi için uygun eğitim materyali belirlemesi, eğitim öğretimde bu
ona destek olabilecek bir arkadaşıyla birlikte oturtulması materyallerden mutlaka destek alması gerekmektedir. Bu
faydalı olacaktır. destek materyalleri öğrencinin konuyu hem daha kolay hem
de daha kalıcı öğrenmesini sağlayacaktır. Bunun yanında
• Öğretmen konuşmalarını ne hızlı ne de yavaş, en öğrencinin davranışsal olarak desteklenmesi gereken
doğal akıcı haliyle sürdürmeli, çok uzun ve karmaşık durumlar varsa bunlar belirlenmelidir. Öncelikli olarak aile
cümlelerden kaçınarak açık ve anlaşılır konuşmalıdır. ile ayrıntılı bir görüşme sağlanmalı, okulun rehberlik servisi
Bunun dışında normalden sapan bağırarak konuşma, ile de iş birliği yapılarak bu davranışların düzeltilmesi ile
çok yavaş ve heceleyerek konuşma, dudak hareketlerinin ilgili bir planlama yapılmalıdır.
abartıldığı konuşmalar öğrenciye yarardan çok zarar
vermekte ve konuşmaları anlamasını zorlaştırmaktadır.
• Ayrıca işitme engelli çocukların çoğunda konuşmalarının Bunun için davranış değiştirme yöntem ve
anlaşılamayacağı gibi bir düşünce yerleşmiş olup bundan
kaynaklanan konuşma çekimserliği mevcuttur. Bununla teknikleri belirlenerek süreç hem aile hem
baş etmenin iki yolu vardır: Birincisi öğrenciyi konuşmaya de rehberlik servisi ile eşgüdümlü şekilde
teşvik edici davranılmalı, sık iletişim kurulmalı ve böylelikle yürütülmeli ve yine bu süreçte öğrencinin
öğrencinin konuşma şekline aşinalık kazanılmalı; ikincisi arkadaşları ile olan ilişkileri de gözlenerek
ise, öğrencinin sözcüklerinin anlaşılmadığı noktada bunun
çok doğal olduğu belirtilerek tekrarlaması istenmeli, gerekli düzenleme ve müdahalelerin
gerekirse yazılı ya da görsel olarak söylediği anlaşılmaya zamanında ve etkin biçimde yapılması
çalışılmalıdır. Bu konuda öğrenci rencide edilmemelidir. sağlanmalıdır.
• Öğrencinin sınıf içerisinde diğer arkadaşları tarafından
Şubat 2025 43