Page 43 - özbakış subat-2025 - p
P. 43

toplumsal değerleri daha iyi kavraması hedeflenmektedir.   kabulünün sağlanması en önemli konuların başında
        Ancak tüm bu hedeflere ulaşılabilmesi için uygun eğitim   gelmektedir. İlk olarak işitme engelli öğrenci sınıfa gelmeden
        öğretim ortamı planlamalarının yapılması önem arz      önce öğrenciler konu ile ilgili ayrıntılı bilgilendirilmelidir.
        etmektedir.                                            Öğrencilere arkadaşlarının durumu, kullandığı cihaz, o
                                                               cihazla nasıl duyduğu ve nasıl konuştuğu, uygun koşullar
        Kaynaştırma eğitiminde sınıf öğretmeninin dikkat       sağlandığında tıpkı diğer bireyler gibi derslerini öğrenebildiği,
        etmesi gereken hususlardan bazıları şöyledir:          bunun için de uygun koşulları sağlamada sınıftaki her
                                                               öğrencinin davranış ve yaklaşımının çok önemli olduğu
        • Öncelikle özel gereksinimli çocuğun öğretmeninin     dikkatlice anlatılmalıdır. Süreç içerisinde de takip edilerek
                                                               öğrencilerin kaynaşması desteklenmelidir.
           bu konuda bilgilendirilmesi son derece önemlidir.
           Öğrencisinin işitme kaybının türü, derecesi ve bunun   Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı
           anlamı  konusunda  öğretmene  bilgi  verilmelidir.
           Sonrasında öğrencinin kullandığı cihaz ve özellikleri   Kaynaştırma  eğitiminin  başarıya  ulaşması  için
           öğretmene anlatılmalıdır. Ayrıca aile de öğrenci için   öncelikle öğrenciye bireyselleştirilmiş eğitim programı
           mutlaka (eğer cihazının böyle bir özelliği yoksa) bir FM   hazırlanmalıdır. Bunun ilk aşaması öğretmenin öğrenciyi
           sistemi temin etmeli, aileye bu konuda gerekiyorsa   çok iyi tanımasıdır. Öğrencinin eğitim alacağı her alanda
           yardımcı olunmalıdır. Öğretmenin derslerde FM sistemini   seviye tespitinin yapılması gerekmektedir. Öğrencinin
           minik bir mikrofon gibi yakasına takıp aktif hale getirmesi   desteklenmesi gereken konular belirlenmelidir. Programda
           yeterli olacaktır. Bu cihaz sayesinde konuşan ile öğrenci   öncelikli olarak öğrencinin günlük yaşamı için en gerekli olan
           arasındaki mesafe ortadan kalkacak, öğrenci konuşmaları   beceri ve kavramlara yer verilmelidir. Tüm bu belirlemeler
           direkt cihazı ile algılayabilecek ve geri plan gürültülerden   yapıldıktan sonra öğrencinin sınıf arkadaşlarından gerilik
           etkilenmeden derse odaklanabilecektir.              gösterdiği ana başlıklar programa eklenerek bu ana
                                                               başlıklar kısa dönemli hedeflerle ayrıntılandırılarak eğitim
        • Sınıf içerisinde işitme engelli öğrencinin yeri mutlaka   içeriği belirlenmiş olur. Bunun yanında öğretmen işitme
           en ön sıra olacak şekilde belirlenmeli ve öğretmen dersi   engelli öğrencisinin en kolay öğreneceği şekilde eğitim
           öğrencilere sırtını dönerek yahut sınıf içerisinde gezinerek   programlaması yapmalı, bununla ilgili geliştirilen öğretim
           anlatmaktan kaçınmalıdır. Öğrencinin konuşmaları görsel   yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olmalıdır. Bu
           olarak da takip etmesine olanak sağlanmalı ve konuşma   teknikler de bireyselleştirilmiş eğitim programında yer
           kaybını minimumda tutma çabası gösterilmelidir. Ayrıca   almalıdır. Ayrıca işitme engelli bireyler için görsel temelli
           akran yardımı da sağlanarak öğrencinin dikte çalışmaları   öğrenme önem taşıdığından, öğretmenin her beceri için
           gibi durumlarda kaçırdığı sözcükleri takip edebilmesi için   uygun eğitim materyali belirlemesi, eğitim öğretimde bu
           ona destek olabilecek bir arkadaşıyla birlikte oturtulması   materyallerden mutlaka destek alması gerekmektedir. Bu
           faydalı olacaktır.                                  destek materyalleri öğrencinin konuyu hem daha kolay hem
                                                               de daha kalıcı öğrenmesini sağlayacaktır. Bunun yanında
        • Öğretmen konuşmalarını ne hızlı ne de yavaş, en      öğrencinin davranışsal olarak desteklenmesi gereken
           doğal akıcı haliyle sürdürmeli, çok uzun ve karmaşık   durumlar varsa bunlar belirlenmelidir. Öncelikli olarak aile
           cümlelerden kaçınarak açık ve anlaşılır konuşmalıdır.   ile ayrıntılı bir görüşme sağlanmalı, okulun rehberlik servisi
           Bunun dışında normalden sapan bağırarak konuşma,    ile de iş birliği yapılarak bu davranışların düzeltilmesi ile
           çok yavaş ve heceleyerek konuşma, dudak hareketlerinin   ilgili bir planlama yapılmalıdır.
           abartıldığı konuşmalar öğrenciye yarardan çok zarar
           vermekte ve konuşmaları anlamasını zorlaştırmaktadır.

        • Ayrıca işitme engelli çocukların çoğunda konuşmalarının   Bunun için davranış değiştirme yöntem ve
           anlaşılamayacağı gibi bir düşünce yerleşmiş olup bundan
           kaynaklanan konuşma çekimserliği mevcuttur. Bununla   teknikleri belirlenerek süreç hem aile hem
           baş etmenin iki yolu vardır: Birincisi öğrenciyi konuşmaya   de rehberlik servisi ile eşgüdümlü şekilde
           teşvik edici davranılmalı, sık iletişim kurulmalı ve böylelikle   yürütülmeli ve yine bu süreçte öğrencinin
           öğrencinin konuşma şekline aşinalık kazanılmalı; ikincisi   arkadaşları ile olan ilişkileri de gözlenerek
           ise, öğrencinin sözcüklerinin anlaşılmadığı noktada bunun
           çok doğal olduğu belirtilerek tekrarlaması istenmeli,   gerekli  düzenleme  ve  müdahalelerin
           gerekirse yazılı ya da görsel olarak söylediği anlaşılmaya   zamanında ve etkin biçimde yapılması
           çalışılmalıdır. Bu konuda öğrenci rencide edilmemelidir.   sağlanmalıdır.


         • Öğrencinin sınıf içerisinde diğer arkadaşları tarafından


                                                                                                     Şubat  2025  43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48