Page 46 - özbakış subat-2025 - p
P. 46

• Çocuğunuzla yaptığınız etkinlikler esnasında çocuğunuz   • Her  ortama  çocuğunuzu  taşıyarak  dil  deneyimi
          işitme cihazı kullanıyorsa daha iyi duyan kulağının yanına,   yaşatmak tabii ki mümkün olmayacaktır. Örneğin
          implant kullanıyorsa implant takılan kulağının yanına   çocuğunuzu kutuplarla ilgili sohbet etmek için kutuplara
          oturarak sizi daha iyi işitmesini sağlamalısınız.       götüremezsiniz. Bunun için bolca görsel materyal
                                                                  kullanmalısınız. Günümüzde internette her türlü görsele
        • Konuşmalarınızın  doğal  ve  akıcı  olmasına  dikkat    ulaşmak mümkün olduğu gibi; kitap, dergi gibi basılı
          etmelisiniz. Aşırı yüksek sesle, bağırarak konuşma, yavaş   materyallerle de pek çok farklı dil deneyimini çocuğunuzla
          konuşma, heceleyerek konuşma gibi doğal akışından       paylaşabilirsiniz.
          sapan konuşmalar çocuğunuzu hem rahatsız edecek
          hem  de  konuşmaları  anlamasına  engel  olacaktır.   • Çocuğunuzun dil edinim sürecinde en çok dikkat etmeniz
          Konuşmalarınız açık, anlaşılır, normal ses tonunda ve   gereken konulardan biri de çocuğunuzla konuşurken ona
          normal yükseklikte olmalıdır.                           konuşma fırsatı verdiğinizden emin olmaktır.

        • Çocuğunuzla park, avm, çarşı gibi arka plan gürültüsünün   • Çocuğunuzla konuşmanız onun dili öğrenmesi için son
          fazla olduğu yerlerde olduğunuz zaman rahatça ve sizi iyi   derece önemlidir. Ancak iletişim esnasında ona fırsat
          anlayarak iletişim kurmasını sağlamak için eğer cihazınızın   verdiğinizden, onu yeteri kadar dinlediğinizden de emin
          kendisinde böyle bir özellik yoksa FM sistemlerinden    olmalısınız.
          yararlanmalı ve bununla ilgili odyoloğunuzdan bilgi
          almalısınız.                                         • Başlarda  çocuğunuz  konuşurken  yanlış,  eksik  ve
                                                                  anlaşılmaz konuşabilir. Bu durumda ilk olarak onu
        Çocuğunuzun konuşma ve dil gelişimini desteklemek         anlamaya çalışmalısınız. Anlamadığınız durumlarda
        için;                                                     bunu “Anlamadım” diye belirtin ve gerekirse göstermesini
        • Çocuğunuza dili öğretmek için günlük rutinlerinizi      isteyin. Tekrar tekrar söyletmek çocuğun gerilmesine
          kullanın. Sofra hazırlarken, makineye çamaşır atarken,   ve iletişimden kaçınmasına sebep olacaktır. Daha sonra
          giyinirken vs. Her durumda o an yapılan eylem, kullanılan   söylediği şeyi kabul etmelisiniz ve ardından doğru
          eşyalar ve özellikleri, sesler, yapılanlar çocukla paylaşılarak   söyleyişini tekrarlayarak çocuğunuzun söylemek istediği
          günlük sesleri ve günlük dili öğrenmesi sağlanabilir.   şeyin doğru söylenme şeklini öğrenmesini sağlamalısınız.


        • Çocuğunuzun odaklandığı bir şeyi fark edip onunla
          ilgili konuşursanız, kullandığınız sözcüklerin ne anlama
          geldiğini daha iyi anlayacaktır.                         gereken  şey  ise  “Hayır”  kelimesini
                                                                   hayatınızdan çıkarmaktır. Çocuğunuz
        • Çocuğunuza bir durumla ilgili dil girdisi sağlayabilmenin   “top” yerine “bop” dediğinde “Hayır
          yolu ilk olarak onun dikkatini çekmekten geçmektedir. Bu
          nedenle ilgilendiği ve merak ettiği durumlar konusunda   bop değil top diyeceksin.” demek yerine
          uyanık olmalı, bunu dil etkinliği olarak kullanmalısınız.   “Evet  kırmızı  bir  top.”  diyerek  hem
          Dikkatle baktığı bir yer, eline aldığı bir nesne ya da başını   çocuğunuzun konuşmasını desteklemiş
          çevirip baktığı bir ses, çocuğunuzla konuşmak için çok
          iyi bir fırsattır.                                       hem  de  onun  söylediği  sözcüğün
                                                                   özellikleri ile ilgili ayrıntı vererek kullandığı
        • Bu süreci katı bir öğrenme biçimine çevirmemeye dikkat   dili zenginleştirmiş olursunuz.
          edin. Çocuğu bir şeylere zorlayarak değil onun ilgilerini ve
          dikkatini takip ederek yapmak hem çocuğunuzla olumlu
          ilişkiler geliştirmenizi sağlayacak hem de eğlenceli bir
          öğrenme süreci gerçekleştirecektir.                  • Konuşmanın doğal akışına dikkat edin. Ona bir şey
                                                                  söylediğinizde bir süre bekleyin. Sizin söylediklerinizi
        • Çocuğunuzla farklı aktiviteler planlayarak farklı ortamlarda   tekrar etmesini ya da size cevap vermesini istiyorsanız
          dil deneyimleri yaratmalısınız.                         ona konuşma esnasında sıra alma davranışının nasıl
                                                                  olduğunu öğretmeniz gerekmektedir. Bu da bekleyerek
        • Günlük aktivitelerinizin içine müziği mutlaka katmalı   gerçekleşecektir.  Ona  bir  cümle  kurduktan  sonra
          ve birlikte şarkı dinleme, söyleme, çalma etkinlikleri   beş saniye kadar beklerseniz çocuk bu sürede hem
          yapmalısınız. Farklı müzik etkinlikleri onun konuşma    duyduğunu daha iyi kavrayacak hem de sonrasında
          gelişimine ve işitsel ayırt etme becerilerine son derece   ondan bir davranış beklediğinizi anlayabilecektir.
          faydalı olacaktır.


        46   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51