Page 47 - özbakış subat-2025 - p
P. 47
Onu konuşma konusunda cesaretlendirerek iletişime katılımını sağlayacaktır. İlk başlarda hızlıca olmasa bile bu davranışı
sürdürdüğünüzde çocuğunuz zamanla öğrenecektir.
Unutmayalım ki; Çocuklar dil öğrenme becerisini küçük yaşlarda
daha hızlı geliştirir. Bu yüzden, onlarla erken yaşlardan itibaren sık
sık anlamlı konuşmalar yapmaya özen gösterin. Bu iletişimi doğal
ve eğlenceli bir hale getirmek de öğrenme sürecini destekleyecektir.
SONSÖZ
Çocuğun sesi ve konuşmayı; tanıması, anlaması, ayırt et- almalıdır. Tanıyı koyan doktordan başlayarak, başta aile
mesi, nihayetinde dil geliştirebilmesi için mutlaka uzman bireyleri olmak üzere, cihazı takan odyolog, çocuğun özel
bir müdahaleye ihtiyacı vardır. Bu gereksinim çocuğun eğitim öğretmeni, dil terapisti, örgün eğitim hayatında
kaybının türüne, derecesine ve oluş zamanına göre kişiden karşısına çıkan eğitimciler, yöneticiler ve hayatında yer
kişiye oldukça farklılık gösterecektir. Doğumla birlikte ta- alan daha birçok kişi çocuğun bu önemli yolunda birer
nılandığında; uygun cihazlandırma, uygun tıbbi ve eğitsel belirleyicidir. Tüm bu belirleyiciler sayesinde bilinçli ve
müdahaleler sağlandığında çocuğun hayatında bir engel doğru adım attığı zaman toplumsal hayata tamamıyla
olmaktan çıkacaktır. Tüm bu müdahalelerin çocuk için entegre olmuş, tüm engellerini aşmış, bağımsız bir bireyin
hayati önem arz ettiği gerçeği ve sorumluluğu ile çocuğun yetişeceği unutulmamalıdır.
hayatında rol alan herkes zamanında ve etkin önlemler
KAYNAKÇA
• Sağlam, M. (2015). Bebeklik dönemi gelişiminde işitme algısı. eğitim içinde (ss. 107-128). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 26-31. Yayınları.
• Tüfekçioğlu, U. (1998). İşitme engelliler. S. Eripek (Ed.), Özel • Turan, Z. (1998). Koklear İmplant Ders Notları.
Şubat 2025 47