Page 30 - özbakış subat-2025 - p
P. 30
2030’a kadar geçerliliğini sürdürecektir. çocuklara rehberlik ve araştırma merkezlerinde özel eğitim
II. Ulusal Otizm Eylem Planı’nın faaliyetleri, bir yıl gibi öğretmenleri tarafından, tanıya ve bireyin özelliklerine
kısa bir sürede hayata geçirilmeye başlanmış olup; 1-3 yıllık uygun ölçme araçları kullanılarak eğitsel tanılama
dönemlerde gerçekleşmesi beklenen orta vadeli, 3-6 yıllık yapılmakta, çocuk için en uygun eğitim tedbiri alınmakta
dönem içerisinde öngörülen uzun dönemli hedefler ve 7 ve yönlendirme yapılmaktadır (Diken, 2012).
yıla yayılan uzun vadede yapılacak çalışmalardan ayrıntılı
olarak bahsedilmiştir. (ASHB, 2023).
5. OSB’li Çocukların Tanılanması ve Eğitsel
Değerlendirmesi Türkiye’de OSB tanısı çocuk
2006 yılında Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde psikiyatrları ve nörologları tarafından
yapılan değişiklikle eklenen özel eğitime ihtiyacı olan belirlenmektedir. Tıbbi olarak OSB
öğrencilerin; ilkokul ve okul öncesi eğitimlerini, öncelikle tanısı alan çocuklara rehberlik
kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları kapsamında normal ve araştırma merkezlerinde özel
gelişim gösteren akranlarıyla beraber, aynı sınıfta veya özel
eğitim sınıflarında sürdürmesinin önemine değinilmiştir. eğitim öğretmenleri tarafından,
‘Eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecinde ise çocuğun tanıya ve bireyin özelliklerine
eğitsel alandaki yeterlilikleri ve tüm gelişim özellikleri uygun ölçme araçları kullanılarak
belirlenerek en az sınırlandırılmış eğitim ortamına ve özel eğitsel tanılama yapılmakta,
eğitim hizmetine karar verilir’ denilerek çocuğun ihtiyaçları çocuk için en uygun eğitim
doğrultusunda eğitim ortamının belirlenmesine ilişkin
önerilerde bulunulmaktadır (MEB, 2006a). tedbiri alınmakta ve yönlendirme
yapılmaktadır (Diken, 2012).
Türkiye’de OSB tanısı çocuk psikiyatrları ve nörologları
tarafından belirlenmektedir. Tıbbi olarak OSB tanısı alan
30 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi