Page 30 - özbakış subat-2025 - p
P. 30

2030’a kadar geçerliliğini sürdürecektir.               çocuklara rehberlik ve araştırma merkezlerinde özel eğitim
          II. Ulusal Otizm Eylem Planı’nın faaliyetleri, bir yıl gibi   öğretmenleri tarafından, tanıya ve bireyin özelliklerine
        kısa bir sürede hayata geçirilmeye başlanmış olup; 1-3 yıllık   uygun  ölçme  araçları  kullanılarak  eğitsel  tanılama
        dönemlerde gerçekleşmesi beklenen orta vadeli, 3-6 yıllık   yapılmakta, çocuk için en uygun eğitim tedbiri alınmakta
        dönem içerisinde öngörülen uzun dönemli hedefler ve 7   ve yönlendirme yapılmaktadır (Diken, 2012).
        yıla yayılan uzun vadede yapılacak çalışmalardan ayrıntılı
        olarak bahsedilmiştir. (ASHB, 2023).

        5. OSB’li Çocukların Tanılanması ve Eğitsel
        Değerlendirmesi                                                Türkiye’de  OSB  tanısı  çocuk

          2006 yılında Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde          psikiyatrları ve nörologları tarafından
        yapılan değişiklikle eklenen özel eğitime ihtiyacı olan        belirlenmektedir. Tıbbi olarak OSB
        öğrencilerin; ilkokul ve okul öncesi eğitimlerini, öncelikle   tanısı alan çocuklara rehberlik
        kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları kapsamında normal       ve araştırma merkezlerinde özel
        gelişim gösteren akranlarıyla beraber, aynı sınıfta veya özel
        eğitim sınıflarında sürdürmesinin önemine değinilmiştir.       eğitim öğretmenleri tarafından,
        ‘Eğitsel değerlendirme ve tanılama sürecinde ise çocuğun       tanıya  ve  bireyin  özelliklerine
        eğitsel alandaki yeterlilikleri ve tüm gelişim özellikleri     uygun ölçme araçları kullanılarak
        belirlenerek en az sınırlandırılmış eğitim ortamına ve özel    eğitsel  tanılama  yapılmakta,
        eğitim hizmetine karar verilir’ denilerek çocuğun ihtiyaçları   çocuk  için  en  uygun  eğitim
        doğrultusunda eğitim ortamının belirlenmesine ilişkin
        önerilerde bulunulmaktadır (MEB, 2006a).                       tedbiri alınmakta ve yönlendirme
                                                                       yapılmaktadır  (Diken,  2012).
          Türkiye’de OSB tanısı çocuk psikiyatrları ve nörologları
        tarafından belirlenmektedir. Tıbbi olarak OSB tanısı alan




















































        30   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35