Page 31 - özbakış subat-2025 - p
P. 31

OSB’Lİ ÇOCUKLARIN KAYNAŞTIRMA                              sosyal, psikolojik ortam düzenlemeleri yapılır. Ayrıca
        SÜRECİNDE YAŞADIKLARI ZORLUKLAR                            bu okul ve kurumlarda öğrenciye daha nitelikli bir
                                                                   eğitim verilmesi amacıyla öğrenciye uygun araç-gereç
          Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı olan çocuklar okul       ile eğitim materyalleri sağlanıp ve destek eğitim odası
        öncesi ve ilköğretim kurumlarında eğitim alırken çeşitli   açılması gerekir.
        sorunlarla karşı karşıya gelmektedirler. OSB’li çocukların   f.  Kaynaştırma yoluyla eğitim alacak öğrencinin bulunduğu
        doğasında  var  olan  tekrarlı  davranışları,  takıntıları,   sınıflarda en fazla iki kaynaştırma öğrencisi olacak
        rutinlerindeki ısrarcılıkları, sosyal temastan kaçınmaları,   şekilde eşit olarak dağılımı sağlanır.
        sözel dili kullanma ve anlamakta zorluklar çekmeleri, öfke   g.  Kaynaştırma öğrencilerinin yetersizlik türüne göre,
        nöbetleri geçirebilmeleri, dil ve iletişim becerilerinde   eğitsel  değerlendirmesi  yapılmalı  ve  öğrencinin
        zorlukların yaşanması sebebi ile akranlarıyla sosyal ilişki   ihtiyaçları  doğrultusunda  araç-gereç,  eğitim
        kurmakta zorlanmaktadırlar. Aynı zamanda bu durum iş       materyalleri, öğretim yöntem ve teknikleri seçilerek
        birliği gerektiren etkinlikler ve oyunlara katılmakta güçlükler   ölçme ve değerlendirmesi yapılmalıdır (MEB, 2006a).
        yaşamalarına neden olmaktadır (ASPB, 2016).
                                                                  Özetle OSB’li çocukların kaynaştırmasında şu hususlara
        OSB’Lİ ÇOCUKLARDA BAŞARILI BİR                         dikkat edilmesi önem taşımaktadır:
        KAYNAŞTIRMA UYGULAMASI İÇİN                             • Okul  BEP  biriminin,  OSB’li  çocukların  öğrenme
                                                                   özelliklerini dikkate alan bir eğitim planlaması yapması,
        GEREKLİLİKLER                                           • Öğretmenlere, çocukların bireysel özelliklerine göre

          OSB’li çocuklarda kaynaştırma uygulamalarının başarılı   programı düzenleme becerisi kazandırılması,
        olması için gereken bazı faktörler bulunmaktadır:       • Öğretmenlerin düzenli zaman aralıklarında uzman
         • OSB’li çocuğun zihinsel düzeyinin yaşıtlarına yakın     kişilerce eğitilmesi,
            olması,                                             • Öğretmenlere BEP hazırlama eğitimi verilmesi,
         • İletişim ve dil becerilerini 5 yaş ya da öncesinde   • Yardımcı (gölge) öğretmenlere otizmi de kapsayan
            kazanmış olması,                                       hizmet içi programlarının uygulanması,
         • 3 yaş ve öncesinde tanı almış olmasının yanında ailenin   • Okul idarecilerinin ve diğer okul personellerinin otizm
            erken müdahale programına katılmış olması,             hakkında farkındalık çalışmaları içeren eğitim almaları,
         • Çocuğun yerleştirilmesi yapılırken mevcudu az sınıfların   • Kaynaştırma okullarında destek eğitim sınıfında görev
            tercih edilmesi,                                       alan öğretmenlerinin bu süreçteki önemi nedeniyle
         • Okul öncesi/sınıf öğretmeninin anne-baba ile iş birliği   daha iyi eğitilmelerini sağlayacak eğitim programlarının
            yaparak sınıfa gelecek otizmli çocuğun yeterli ve      hazırlanması,
            yetersizlikleri hakkında bilgi sahibi olması,       • Öğretmenlere ve yardımcı personelin daha verimli
         • Uygulamalı Davranış Analizi ve Resimlerin Değiş-        çalışabilmeleri  için  hizmet  içi  eğitim  yapılması
            Tokuşuna Dayanan İletişim Sistemi (Picture Exchange    önerilmektedir (MEB, 2017b).
            Communication System [PECS]) gibi OSB’li çocukların
            eğitiminde kullanılan yöntemlerle ilgili özel eğitim   BAŞARILI BİR KAYNAŞTIRMA
            öğretmenlerinden destek alması kaynaştırma başarısını   UYGULAMASININ ÖNÜNDEKİ
            olumlu yönde etkilemektedir (Tekin-İftar, 2014).
                                                               ENGELLER
          Ayrıca 2006 yılında yürürlüğe giren Özel Eğitim Hizmetleri   • Kaynaştırma uygulamasına yönelik olarak okul yönetimleri,
        Yönetmeliği’nde kaynaştırma uygulamasında dikkat edilmesi   öğretmenler, tüm okul/kurum personeli, öğrenciler
        gereken hususlar şu şekilde sıralanmıştır:                ve velilerin olası olumsuz tutumları uygulamanın
        a.  Bireylerin  eğitimleri,  öncelikli  ihtiyaçları  ve   başarıya ulaşmasının önünde bir engel olarak karşımıza
            performansları dikkate alınarak planlanır.            çıkabilmektedir.
        b.  Kaynaştırma/bütünleştirme kararı alınan öğrenciler tipik   • Genel eğitim okullarında görev yapan öğretmenlerin
            gelişim gösteren akranlarıyla aynı sınıfta eğitimlerine   mezun olduğu programların içeriklerinde kaynaştırmaya
            devam ederler ve kayıtlı oldukları okulun eğitim      ilişkin derslerin yetersiz olduğu görülmektedir. Gerekli
            programını takip ederler.                             bilgi ve donanımla mezun olamayan öğretmenlerin
        c.  Öğrencilerin devam ettiği okulun eğitim programı temel   kaynaştırma ortamında OSB’li çocukların davranış
            alınarak, öğrencinin eğitim performansı ve ihtiyaçları   problemlerini çözebilmeleri için yeterli hizmet içi
            doğrultusunda BEP hazırlanır.                         programlarıyla bu eksiklikleri giderilmelidir.
        d.  Kaynaştırma  yoluyla  eğitim  verilen  tüm  okul  ve   • Özel  gereksinimli  öğrenciler  özelliklerine  uygun
            kurumlarda, BEP geliştirme birimi oluşturulur.        olarak çevre düzenlemesine ihtiyaç duymaktadırlar.
        e.  Kaynaştırma  yoluyla  eğitim  verilen  tüm  okul  ve   Merdivenlerin eğimi, ışıklandırmanın seviyesi, tuvaletlerin
            kurumlarda öğrencinin yetersizliğine uygun fiziksel,

                                                                                                     Şubat  2025  31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36