Page 29 - özbakış subat-2025 - p
P. 29

tüm paydaşlara müşavirlik hizmeti sunulması ile özel
        gereksinimli öğrencilere genel eğitim sınıflarında eğitim   4. Türkiye’de Okul Öncesi ve İlköğretimde
        verilmesi şeklinde açıklanabilir. Tanımda da bahsedildiği   OSB  Alanında  Uygulanan  Kaynaştırma
        üzere;
                                                               Uygulamaları
                                                                  Ülkemizde kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları;
           Kaynaştırma hiçbir düzenleme yapılmaksızın öğrencinin   1980’li yıllarda 2828 sayılı “Sosyal Hizmetler ve Çocuk
          kaynaştırma uygulamasına dâhil edilmesi demek        Esirgeme Kanunu” ile düzenlenmiş olup bu yasayla birlikte
          değildir.                                            engelli bireyin tanımı yapılmıştır. 1983 yılında yürürlüğe
                                                               giren 2916 sayılı “Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Kanunu”
          Bu uygulamanın doğru bir şekilde yürütülebilmesi için,   ilk kez özel gereksinimli çocukların eğitimlerini kaynaştırma
        genel eğitim sınıflarında eğitim alan özel gereksinimli   yoluyla alabileceklerinden bahsetmesi nedeniyle önemlidir.
        öğrencilerin, özel eğitim hizmetleri ile desteklenmesi   Fakat bu kanunda kimlerin kaynaştırma eğitimi alacağıyla
        gerekmektedir (Sucuoğlu ve Kargın, 2006).              ilgili belirsizlik bulunmaktadır. 1997 yılında yürürlüğe giren
                                                               573 sayılı “Özel Eğitim ile ilgili Kanun Hükmünde  Kararname”
        3. Dünyada Okul Öncesi ve İlköğretimde                 özel gereksinimli çocukların tanılanması, değerlendirilmesi

        OSB  Alanında  Uygulanan  Kaynaştırma                  ve eğitimlerine yönelik en kapsamlı düzenlemelerin yapıldığı
        Uygulamaları                                           kararname olarak karşımıza çıkmaktadır (Sucuoğlu ve
                                                               Kargın, 2006).
          Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) kaynaştırma/
        bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları 1970’li yıllarda   2000 yılında yürürlüğe giren Özel Eğitim Hizmetleri
        çıkarılan kaynaştırma/bütünleştirme yasası ile başlamıştır.   Yönetmeliği’nin 68. maddesinde özel eğitim gerektiren
        Amerika’da 1997 senesinde “Engelli Kişilerin Yeniden   her bireyin akranlarıyla birlikte aynı ortamda eğitim
        Değerlendirilmesi Yasası” ile özel gereksinimli öğrencilerin   görebileceğini, hizmetlerin her kişinin yetersizliğine
        örgün eğitim sınıflarına dâhil edilmesi kararlaştırılmıştır.   göre değil eğitim ihtiyacına göre planlanması gerektiğini,
        Otizm Spektrum Bozukluğu olan öğrencilerin yaşadıkları   hizmetlerin okulu merkez aldığını, karar verme sürecinde
        temel gelişimsel sorunlar kaynaştırmaya uyum sağlamalarını   aile -okul-eğitsel tanılama izleme ve değerlendirme ekibiyle
        zorlaştırmıştır. “Otizm Spektrum Bozukluğu Kaynaştırma İş   işbirliği içinde yürütülmesini vurgular. Yönetmeliğin
        birliği Modeli” ile öğretmenlere OSB olan öğrencilerin başarılı   özel gereksinimli bireyi merkeze aldığı ve ekip çalışması
        bir şekilde örgün eğitime dahil edilmesini kolaylaştıracak   bilincinin yerleştirilmesini hedeflediği görülmektedir.
        eğitimler verilmiştir (Çakıcı, 2020; Simpson vd., 2003).  Yine aynı yönetmeliğin 72. maddesinde ise kaynaştırma
          ABD Ulusal Araştırma Konseyi Davranışsal ve Sosyal   uygulamasında rol alanların görev ve sorumluluklarına
        Bilimler  ve  Eğitim  Bölümü’nün  oluşturduğu  Otistik   detaylı olarak yer verilmiştir. 2006 yılında yenilenen
        Çocuklara Eğitsel Müdahale Komitesi ‘‘Otistik Çocukların   Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nde ise kaynaştırma
        Eğitimi’’  başlıklı bir rapor hazırlamıştır. Hazırlanan bu   uygulamasında dikkat edilmesi gereken hususların yanı
        raporda yalnızca iki program Otistik ve Benzer İletişim   sıra kaynaştırma öğrencilerinin başarıya ulaşmasında okul
        Güçlüğü Olan Çocuklar İçin Eğitim Programı (Treatment   BEP biriminin ve BEP planı hazırlamanın öneminden de
        And Education Of Autistic And Related Communication    bahsedilmiştir.
        Handicapped Children [TEACCH]) ve Okul Öncesi Çocuklar
        ve Ebeveynleri için Öğrenme Deneyimleri ve Alternatif     Türkiye’de ilk kez Prof. Dr. Gönül Kırcaali-İftar tarafından
        Programı (Learning Experiences and Alternate Program for   2006’da “Otistik Çocuklar için Davranışsal Eğitim Programı”
        Preschoolers and their Parents [LEAP]) hakemli dergilerde   (OÇİDEP) uygulanmaya başlanmıştır. Yoğun, sürekli ve
        yayınlanmış ve uygulanabilmiştir. TEACCH; 1972 yılından   birebir davranışsal eğitim vermeyi amaçlayan OÇİDEP’te
        itibaren ABD’de OSB olan çocuklara uygulanan çocuğun   asıl amaç çocuğa göre uyarlanan öğrenme ortamında
        bireysel özellikleri, ilgileri, gereksinimleri ve öğrenme   eğlenerek/oyunla öğrenmesidir. Anadolu Üniversitesi
        stillerini belirleyip ailenin beklentilerini dikkate alarak her   Engelliler Araştırma Enstitüsü’nde 0-6 yaş arasında OSB’li
        çocuğa özel bireysel eğitim programı hazırlanmasını sağlayan   çocuklar için geliştirilen OÇİDEP Türkiye’de yürütülen ilk
        ilk resmi programdır. LEAP ise 1982 yılından itibaren OSB   araştırma olması açısından önemlidir (Güleç-Aslan vd.,
        tanısı almış çocuklara yönelik hem okul öncesi eğitim   2009).
        programı, hem de Uygulamalı Davranış Analizi yöntem ve
        tekniklerini öğretmeyi hedefleyen bir aile programına yer   Diğer önemli bir gelişme ise Aile ve Sosyal Hizmetler
        vermektedir. LEAP, ABD’de OSB çocukların kaynaştırılmasını   Bakanlığı [ASHB]’nın OSB olan bireylere yönelik 2016-2019
        başlatarak akran ve sosyal beceri öğretimini de içine alan ilk   tarihleriini kapsayan Otizm Spektrum Bozukluğu Olan
        program olması nedeniyle önemlidir. (Kırcaali-İftar, 2003)  Bireylere Yönelik I. Ulusal Eylem Planı’dır. II. Ulusal Eylem
                                                               Planı ise 2 Nisan 2023 tarihinde uygulamaya konulmuş ve

                                                                                                     Şubat  2025  29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34