Page 24 - özbakış subat-2025 - p
P. 24

OTİZM

                                       FARKINDALIK HAFTASI


                               BENİM GÖZÜMDEN BAK VE

                                                 BENİ GÖR!



           Hazırlayanlar          Dr. Ömer YAHŞİ  /  İl Milli Eğitim Müdürü

                                  Hasan VERMEZ  /  İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
                                  Funda SEL - Yelda ATAN - Suat DİLEK
                                  Mihrican EROL - Osman MERZE - Samet KASAP
                                  İl Milli Eğitim Müdürlüğü



              tizm Spektrum Bozukluğu, doğuştan gelen ya da    Öğrenme güçlüğü çeken çocuklarda müzik etkinliklerini ve
          Oyaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan karmaşık bir    teknolojilerini uyarlayarak kullanan McCord’un 2008 yılında
        nöro-gelişimsel farklılıktır (Tohum Otizm Vakfı [TOV], t.y.).   yürüttüğü çalışmasında belirttiği üzere, müzik ve resim gibi
        Günümüzde rastlanan en yaygın nörolojik bozukluktur ve   etkinlikler çocuğun kendine olan güvenini artırmakta, otizm
        Amerika Hastalık Kontrol Etme ve Önleme Merkezi [CDS]’nin   tanısı almış olan çocukların en çok ihtiyacı olan sosyal ve
        verilerine göre 2006 yılında her 150 çocuktan 1’inin otizm   iletişim becerilerinin gelişmesini sağlamaktadır (McCord,
        tanısı aldığı tahmin edilirken, son verilere göre her 36   2008, aktaran Ünlü, 2015). Otizm Spektrum Bozukluğu
        çocuktan 1’nin otizm tanısı aldığı tahmin edilmektedir (CDS,   tanısı almış çocuklarla yapılan çalışmalar sonucunda bazı
        2006, aktaran Cebeci ve Yenen, 2022). Otizmin hızlı bir   çocukların akranları ile karşılaştırıldığında, müzik ve dans
        şekilde artmasından dolayı, hem bu artışa dikkat çekmek   gibi sanatsal etkinliklere daha yatkın oldukları görülmüştür.
        hem de bir arada yaşamakla ilgili toplumsal farkındalığın   Yapılan aynı çalışmalar, bu çocukların dinledikleri müzik
        artırılmasına çok ihtiyaç vardır.                      parçalarındaki ses tonlarını ve ritim kalıplarını akranlarından
           Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı almış veya öğrenme   daha iyi ayırt edebildiklerini de ortaya koymuştur. Müzik
        güçlüğü çeken çocuklarda sanat etkinlikleri çok değerlidir.   ile zenginleştirilmiş dersler; çocuğun sabrını, gönüllü
        Bu etkinlikler, çocuğun zihnine ve bedenine olumlu etkisi   katılımını, belleğini, sosyal etkileşimini, göz kontağını
        olan duyusal girdi ve uyaranlar sağlar. Müzik ve resim gibi   arttırır ve öğrenme sürecinden keyif almasını sağlar (Evans,
        sanatsal etkinlikler, çocuğun bazı becerileri yerine getirmesi   2007, aktaran Ünlü, 2015). Örneğin şarkı söylemek ve
        için gerekli fiziksel ve zihinsel yoğunlaşmayı mümkün kılar.   dans etmek; çocuğun sesini doğru kullanmasında, el göz


        24   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29