Page 24 - özbakış subat-2025 - p
P. 24
OTİZM
FARKINDALIK HAFTASI
BENİM GÖZÜMDEN BAK VE
BENİ GÖR!
Hazırlayanlar Dr. Ömer YAHŞİ / İl Milli Eğitim Müdürü
Hasan VERMEZ / İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı
Funda SEL - Yelda ATAN - Suat DİLEK
Mihrican EROL - Osman MERZE - Samet KASAP
İl Milli Eğitim Müdürlüğü
tizm Spektrum Bozukluğu, doğuştan gelen ya da Öğrenme güçlüğü çeken çocuklarda müzik etkinliklerini ve
Oyaşamın ilk yıllarında ortaya çıkan karmaşık bir teknolojilerini uyarlayarak kullanan McCord’un 2008 yılında
nöro-gelişimsel farklılıktır (Tohum Otizm Vakfı [TOV], t.y.). yürüttüğü çalışmasında belirttiği üzere, müzik ve resim gibi
Günümüzde rastlanan en yaygın nörolojik bozukluktur ve etkinlikler çocuğun kendine olan güvenini artırmakta, otizm
Amerika Hastalık Kontrol Etme ve Önleme Merkezi [CDS]’nin tanısı almış olan çocukların en çok ihtiyacı olan sosyal ve
verilerine göre 2006 yılında her 150 çocuktan 1’inin otizm iletişim becerilerinin gelişmesini sağlamaktadır (McCord,
tanısı aldığı tahmin edilirken, son verilere göre her 36 2008, aktaran Ünlü, 2015). Otizm Spektrum Bozukluğu
çocuktan 1’nin otizm tanısı aldığı tahmin edilmektedir (CDS, tanısı almış çocuklarla yapılan çalışmalar sonucunda bazı
2006, aktaran Cebeci ve Yenen, 2022). Otizmin hızlı bir çocukların akranları ile karşılaştırıldığında, müzik ve dans
şekilde artmasından dolayı, hem bu artışa dikkat çekmek gibi sanatsal etkinliklere daha yatkın oldukları görülmüştür.
hem de bir arada yaşamakla ilgili toplumsal farkındalığın Yapılan aynı çalışmalar, bu çocukların dinledikleri müzik
artırılmasına çok ihtiyaç vardır. parçalarındaki ses tonlarını ve ritim kalıplarını akranlarından
Otizm Spektrum Bozukluğu tanısı almış veya öğrenme daha iyi ayırt edebildiklerini de ortaya koymuştur. Müzik
güçlüğü çeken çocuklarda sanat etkinlikleri çok değerlidir. ile zenginleştirilmiş dersler; çocuğun sabrını, gönüllü
Bu etkinlikler, çocuğun zihnine ve bedenine olumlu etkisi katılımını, belleğini, sosyal etkileşimini, göz kontağını
olan duyusal girdi ve uyaranlar sağlar. Müzik ve resim gibi arttırır ve öğrenme sürecinden keyif almasını sağlar (Evans,
sanatsal etkinlikler, çocuğun bazı becerileri yerine getirmesi 2007, aktaran Ünlü, 2015). Örneğin şarkı söylemek ve
için gerekli fiziksel ve zihinsel yoğunlaşmayı mümkün kılar. dans etmek; çocuğun sesini doğru kullanmasında, el göz
24 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi