Page 23 - özbakış subat-2025 - p
P. 23

Okul Fobisine Bütüncül Yaklaşım                           Okul reddi yaşayan çocuk ve ergenler üzerinde bilişsel
                                                               davranışçı yaklaşıma dayalı müdahalelerin etkili olduğunu
          Kronik okul fobisinde hızlıca uzman desteği almak çocu-  ortaya koyan çok sayıda araştırma bulunmaktadır (Beidas
        ğun yaşamının tüm alanlarındaki iyi oluş halini korumak için   vd., 2010; Kearney, 2002; King vd., 1999; King vd., 2000;
        çok önemlidir. Okul fobisine etkin müdahale ebeveyn, okul   King vd., 2001; Moffitt vd., 2003; aktaran Lüleci, 2015).
        ve çocukla aynı anda üç yönlü çalışmayı içerir. Amacımız   Bilişsel davranışçı terapide çocuğun okulla ve kendi baş
        çocuğunuzun okula geri dönmesine yardımcı olmak için   etme kaynakları ile ilgili çarpıtılmış inançları üzerinde çalı-
        hızlı bir müdahale planını takip etmektir. Müdahalenin   şılarak; çocuğun okulla ilgili korkutucu düşüncelerini ve baş
        hızlı yapılması başarımızı artırır; çünkü çocukların okuldan   etme kaynakları ile ilgili yetersizlik inançlarını alternatif ve
        uzak kalma süreleri uzadıkça fobilerini yenmeleri ve geri   daha gerçekçi olanlarla değiştirmesi sağlanır. Çocuk okula
        dönmeleri o kadar zor olacaktır. Çoğu zaman, başlangıçta   aşamalı olarak maruz bırakılır ve okulla ilgili daha sağlıklı
        yoğun bir müdahale planı takip edilir; zaman ilerledikçe   yeni inançların pekişmesi sağlanır.
        yük azaltılır.
                                                                  Kısacası; bilişsel davranışçıterapi’nin kullanımıyla çocuk
          İlk olarak okul fobisi tedavisi, ebeveynleri sürece dahil et-  onu sıkışmış hissettiren korkularını ve yararsız düşünce
        meyi amaçlar. Ebeveynler kaygı döngüsü, çocuğun kaygısını   kalıplarını tanımlar, baş etme kaynaklarını fark eder, hem
        sürdüren davranışlar ve bu davranışları nasıl azaltacakları   okulla hem de kendisi ile ilgili değişen inançlarıyla ilgili eski
        hakkında bilgi sahibi olurlar. Tedavi sırasında, çocuğun okula   korkularıyla yüzleşir. Korkusuna neden olan düşüncelerin
        gidebilmesi için ortamı nasıl değiştireceklerini ve kaygı or-  çoğuna meydan okumayı ve onları yeniden çerçevelemeyi
        taya çıktığında nasıl tepki vermeleri gerektiğini öğrenirler.  öğrenir. Kaçınmanın ortadan kaldırılması ve maruz bırakma


          Amaç çocuğun tekrardan okula dönmesini sağlamak      sonucunda okula daha fazla gitmek okulla ilgili yeni ve sağ-
        için makul ve uygulanabilir bir tedavi planı oluşturmaktır.   lıklı inançları daha da pekiştirir ve kaygı nihayet çocuğun
        Örneğin çocuk haftalardır okula gitmediyse, tam bir gün   yönetebileceği bir seviyeye gelir.
        okula geri dönmekle başlamak mantıksız olabilir. Bunun    Müdahale edilmeyen okul fobisi hem çocuğun hem de
        yerine, bir derse katılması veya Okul Rehberlik Servisi ile   ailenin yaşamının her alanını derinden etkiler. Çocuğun,
        görüşmeye gitmesi önerilebilir. Okulda kaygı ortaya çık-  ebeveynlerin ve ailenin psikolojik iyi oluş haline çok ciddi
        tığında nasıl yanıt verileceği, çocuğun başarılı olmasına   zarar verebilir. Eğer sizin çocuğunuz da uzun süredir okul
        yardımcı olmak için faydalı olabilecek her türlü düzenleme   fobisi yaşıyorsa ve bu fobinin kronikleşmeye başladığını
        ile ilgili okul ile iş birliği içinde olunması kritik bir önem taşır.   düşünüyorsanız vakit kaybetmeden bir uzman desteği
                                                               (psikolojik danışman/rehber öğretmen, psikolog, çocuk
          Ebeveynle ve okulla iş birliği yaparken, bir yandan da   ve ergen psikiyatristi) alarak doğru adımlarla çocuğunuzun
        çocuğun okula gitmeyle ilgili korkuları üzerinde çalışmak   okulda mutlu olduğu o huzurlu günlere dönebileceğinizi
        müdahale planının en önemli ayağını oluşturur.         unutmayın.





















                  KAYNAKÇA


        •  Büküşoğlu, N., Aysan, F. ve Erermiş S. (2001). Okul fobisi olan   •  School Avoidance Community. (t.y.). School avoidance facts.
          çocukların davranışsal özellikleri, annelerinin ruhsal belirti   https://schoolavoidance.org/school-avoidance-facts/
          düzeyleri ve aile fonksiyonlarının incelenmesi. Ege Üniversitesi   •  The OCD and Anxiety Center. (t.y.). School phobıa treatment.
          Tıp Fakültesi Dergisi, 40(2), 99-104.                   https://theocdandanxietycenter.com/school-phobia-
        •  Lüleci, B. (2015). Bilişsel davranışçı müdahalelerin okul reddi   treatment/
          yaşayan çocuk ve ergenler üzerinde etkisine ilişkin bir inceleme.   •  Zorlu, A. (2023). Okul korkusu. https://www.adilzorlu.com/
          Ege Eğitim Dergisi, 16(2), 408-421.                     okul-korkusu


                                                                                                     Şubat  2025  23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28