Page 18 - özbakış subat-2025 - p
P. 18

Üstelik bunu haklı bir neden olarak görür. Bu durumda
            Ailelere; zorbalık tanımı, belirtileri, sebepleri   hızlı hareket etmek, tedbir almak ve zorbalık yapan
          ve zorbalık davranışı ve tutumları hakkında bilgi    çocuğun  ailesini  de  sürece  dâhil  etmek  önemlidir.
          vermek bile önleyici olması bakımından son derece
          önemlidir. Bu, ailenin bilinçlendirilmesi ve olumlu     Zorbalığa  maruz  kalan  çocuğunu,  zorba  olması
          akran  ilişkilerinin  teşvik  edilmesi  ile  sorunun   konusunda telkin eden eğitimli birçok ailenin, çocuğunu
          çözülmesi bakımından ileriye doğru gidilen bir yoldur.  koruma güdüsüyle ‘‘o sana vuruyorsa sen de ona vur’’,
                                                               ‘‘alay ediyorsa sen de onunla alay edecek bir şey bul’’
                                                               gibi nesnel gerçekliği olmayan çözümler üreterek aslında
          Çocuğun davranışları ile ilgili sorunların varlığı, anne   var olan sorunu derinleştirmek ve zorlaştırmak gibi bir
        baba için zorlayıcı bir durumdur ve ailelerin birçoğu ilk defa   davranış sergilediklerine sıkça rastlanır. Bu tutum zorba olan
        bu durumla karşılaştığında kabullenmek istemezler. Diğer   çocuğun ailesel özelliklerinden farklı olmamakla beraber,
        tüm olumsuz durumlarda olduğu gibi zorbalık davranışı   benzer şekilde zorlayıcı aile tanımına uyan bir yaklaşımdır.
        gösteren çocuğun ebeveynlerinin durumu kabul etmesi
        ve iş birliğine açık olması genellikle zor olmaktadır. Bu   Zorbalık yapan çocuğun bireysel özelliklerini
        bakış açısı elbette çözüme ulaşma konusunda zorlukları   incelediğimizde;
        da beraberinde getirmektedir. Zorbalık davranışı gösteren   • Başkaları  üzerinde  otorite  kurmayı  ve  otoriteyi
        çocuğun davranışları aile tarafından fark edilip uygun   sağlamak  için  zarar  vermeyi  benimser,  saldırgan
        müdahalede bulunulmadığında, çocuklar bu davranışlarını   davrandığı için gururlanır.
        ailesinin onayladığını düşünerek zorbalık davranışlarına   • Empati  kurma  becerisi  zayıf  olduğu  için  mağdurun
        devam edebilir. Zaten olumsuz tutum ve davranışların hâkim   duygularına karşı duyarsızdır. Empati, vicdan duygusunun
        olduğu ailede yetişen çocuğun ailesi inkâr etme, reddetme,   gelişmesinin en önemli belirleyicisidir.
        mağdur çocuğu, öğretmeni, okulu suçlama gibi reaksiyonlar   • Vicdani olarak gelişiminin zayıf olduğu söylenebilir.
        da gösterebilir. Ebeveynlerini model alan ve sağlıklı olmayan   • Sosyal becerilerde ve duygusal ilişkilerde başarısızdır.
        tutum ve davranışlara maruz kalmış çocuk zorbalığı da   • Tepkisel  davranan,  ani  kararlar  alan  çocuk  öfkesini
        kendi dünyasında normalleştirir. Bu davranışı okula,   kontrol etme konusunda genellikle başarısızdır.
        hayatındaki sosyal ortamlara taşırken bir yandan duygusal,   • Okul  içinde  ve  dışında  saldırganca  davranma  eğilimi
        psikolojik ve sosyal ihtiyaçlarını da tatmin etme yoluna   yüksektir.
        gider. Baskıcı ve otoriter, ihmal edilmiş veya aşırı korumacı   • Karşı gelme davranışı olan çocuklardır.
        aile tutumları karşısında bir süre sonra sosyal ortamlarda
        akran zorbalığı yapan çocuk, ergenlik dönemlerinde     Bu çocuklar genellikle benzer ailesel özellikler
        sosyal ilişkilerdeki başarısızlığını, dışlanmışlığını ve   gösterir;
        mutsuzluğunu bastırmak için zorbalık yapmaya devam     • Genellikle anne ile baba arasında çatışma vardır.
        eder. Okuldaki bir arkadaşının dış görünüşünü, farklılığını,   • Aile içinde fiziksel/psikolojik/ duygusal şiddet, ihmal ve
        zekâsını zayıflık gibi algılayarak, kendisini ondan güçlü   istismar gözlenir.
        hisseder. Tekrarlayan bir şekilde zarar verme amacıyla,   • Ebeveynleri  şefkat,  sevgi  ve  yakınlık  göstermez,
        gücünü kendisinden zayıf olan çocuğa karşı kullanır.   çocuğun ihtiyaçlarına karşı duyarlı değildir.
                                                               • Cezalar  genellikle  acı  vericidir  ve  fiziksel  olarak
                                                               uygulanır.
                                                               • Çocuk  saldırgan  davrandığında  aile  içinde  istediğini
                                                               alır, ödüllendirilir veya görmezden gelinir.
                                                               • Aile içinde iletişim kopuk ve zayıftır.
                                                               • Küfürlü,  olumsuz  konuşmalar,  aile  üyeleri  arasında
                                                               gerilim sıklıkla görülür ve çocuk bunu rol model alır.
                                                               • Saldırgan  davranış  onay  görür  ve  aile  içinde
                                                               normalleştirilir.
                                                               • Zorba  olan  çocuklar  aynı  zamanda  potansiyel  olarak
                                                               zorbalığa maruz kalan çocuklar olduğu için, bu çocukların
                                                               ailesi genellikle her iki davranış kalıbına uygun bir ortam
                                                               yaratmıştır.

                                                                  Çocuğu akran zorbalığı davranışı gösteren ailenin; ilk önce
                                                               iletişim kanallarını işleterek çocuğu dinleme, anlayış göster-
                                                               me, yaşadığı zorluğu fark ederek yargılamadan, eleştirme-
                                                               den duygularını anlamaya çalışması veya bu mesajı vermesi


        18   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23