Page 14 - özbakış subat-2025 - p
P. 14

doğrudan olmasa da müdahale etmesi gerektiği, yine
        bir yetişkine durumu anlatarak destek talep edebileceği
        mutlaka ebeveynler tarafından çocuklara aktarılmalıdır.
           Ebeveynlerin çocuklarıyla düzenli olarak konuşması,
        onun zorbalığa maruz kalıp kalmadığını anlamanın en
        etkili yollarından biridir. Çocuğun ebeveynine güvenle
        açılabileceği bir ortam yaratmak, ona zorbalıkla başa
        çıkmada yardımcı olacaktır. Özellikle “günün nasıl geçti?”
        gibi sorular sormak yerine, “bugün seni rahatsız eden
        bir şey oldu mu?”, “gün içinde yaşadığın en üzücü ve
        en  sevindirici  olay  neydi?”  gibi  daha  net  sorularla
        duygularını ifade etmesine olanak sağlamak, duygularını
        ifade ettiğinde ise “kafana takma, üzülme” gibi ifadelerle
        duygularını küçümseyici bir yaklaşım göstermek yerine
        duygularını önemseyerek ve anlaşıldığını hissettirerek
        destekleyici bir tutum sergilemek oldukça önemlidir.


                                                               Bitirirken: Bir Deneyim Paylaşımı

                                                               “ZORBA OLMA, KANKA OL!”

                                                                  Okulun önleyici adımlar atması konusuna değinirken,
                                                               Okul Psikolojik Danışmanı olarak görev aldığım Güzelbahçe
                                                               Şehit Abdullah Tayyip Olçok Anadolu İmam Hatip Lisesi bün-
                                                               yesinde bulunan ortaokul öğrencileri ile tarafımca yürütülen
                                                               bir çalışmadan söz etmek istiyorum. Akran zorbalığını önle-
                                                               yici okul olmayı hedefleyen bu çalışmada öğrencilere akran
                                                               zorbalığının ne olduğu ve maruz kalındığında ne yapılması
                                                               gerektiği aktarıldıktan sonra “nezaketli davranışlar” listesi
                                                               sınıf panosuna asılmış ve aylık periyotlarla en çok nezaket
                                                               içeren davranış gösteren öğrenciler okulda düzenlenen
                                                               törenle “ayın kankası” belgesini almaya hak kazanmış-
                                                               lardır. Okuldaki tüm öğretmen ve öğrenciler tarafından
                                                               alkışlanarak, sosyal pekiştireçlerle desteklenerek teşvik
                                                               edilmişlerdir. Böylece olumsuz davranışlar cezalandırılarak
                                                               değil örnek doğru davranışlar ödüllendirilerek pekiştirilmiş
                                                               ve akran zorbalığı konusunda önleyicilik hedeflenmiştir.


            Ebeveyn,  çocuğunun  okulda  akran

            zorbalığına  maruz  kaldığını  fark
            ettiğinde okul yönetimi ile işbirliği
            yapmaktan çekinmemeli ve zorbalık
            davranışını  bildirmelidir.  Okul

            yönetiminin  ve  öğretmenlerin  bu
            konuda önleyici ve engelleyici adımlar
            atması çocuğun güvenli bir ortamda
            eğitim  almasını  sağlayacaktır.












        14   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19