Page 14 - özbakış subat-2025 - p
P. 14
doğrudan olmasa da müdahale etmesi gerektiği, yine
bir yetişkine durumu anlatarak destek talep edebileceği
mutlaka ebeveynler tarafından çocuklara aktarılmalıdır.
Ebeveynlerin çocuklarıyla düzenli olarak konuşması,
onun zorbalığa maruz kalıp kalmadığını anlamanın en
etkili yollarından biridir. Çocuğun ebeveynine güvenle
açılabileceği bir ortam yaratmak, ona zorbalıkla başa
çıkmada yardımcı olacaktır. Özellikle “günün nasıl geçti?”
gibi sorular sormak yerine, “bugün seni rahatsız eden
bir şey oldu mu?”, “gün içinde yaşadığın en üzücü ve
en sevindirici olay neydi?” gibi daha net sorularla
duygularını ifade etmesine olanak sağlamak, duygularını
ifade ettiğinde ise “kafana takma, üzülme” gibi ifadelerle
duygularını küçümseyici bir yaklaşım göstermek yerine
duygularını önemseyerek ve anlaşıldığını hissettirerek
destekleyici bir tutum sergilemek oldukça önemlidir.
Bitirirken: Bir Deneyim Paylaşımı
“ZORBA OLMA, KANKA OL!”
Okulun önleyici adımlar atması konusuna değinirken,
Okul Psikolojik Danışmanı olarak görev aldığım Güzelbahçe
Şehit Abdullah Tayyip Olçok Anadolu İmam Hatip Lisesi bün-
yesinde bulunan ortaokul öğrencileri ile tarafımca yürütülen
bir çalışmadan söz etmek istiyorum. Akran zorbalığını önle-
yici okul olmayı hedefleyen bu çalışmada öğrencilere akran
zorbalığının ne olduğu ve maruz kalındığında ne yapılması
gerektiği aktarıldıktan sonra “nezaketli davranışlar” listesi
sınıf panosuna asılmış ve aylık periyotlarla en çok nezaket
içeren davranış gösteren öğrenciler okulda düzenlenen
törenle “ayın kankası” belgesini almaya hak kazanmış-
lardır. Okuldaki tüm öğretmen ve öğrenciler tarafından
alkışlanarak, sosyal pekiştireçlerle desteklenerek teşvik
edilmişlerdir. Böylece olumsuz davranışlar cezalandırılarak
değil örnek doğru davranışlar ödüllendirilerek pekiştirilmiş
ve akran zorbalığı konusunda önleyicilik hedeflenmiştir.
Ebeveyn, çocuğunun okulda akran
zorbalığına maruz kaldığını fark
ettiğinde okul yönetimi ile işbirliği
yapmaktan çekinmemeli ve zorbalık
davranışını bildirmelidir. Okul
yönetiminin ve öğretmenlerin bu
konuda önleyici ve engelleyici adımlar
atması çocuğun güvenli bir ortamda
eğitim almasını sağlayacaktır.
14 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi