Page 9 - özbakış subat-2025 - p
P. 9
• Boş zamanların sanat, spor ve kültürel
etkinliklerle zenginleştirildiği okul sistemlerinde
öğrenciler kendi ilgilerine yönelmeye ve onları
geliştirmeye odaklanır. Bu sayede potansiyel
enerjilerini diğerlerini yönetmek için değil
kendilerini yönetmek için kullanırlar.
• Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerinin keşfedilerek
desteklendiği okul ortamlarında yeterlilik inancı
ve başarma güdüsü sayesinde öğrenciler kendi iç
potansiyellerini ortaya koyma fırsatı bulur.
Şefkatli bir okul kültürü, sadece öğrencilerle sınırlı kalmaz. Öğretmenler ve okul
personeli de bu kültürü benimsemelidir.
Yazının başında belirtildiği üzere; öğretmenlerin, şiddetli çatışmaların azalmasına, duygusal zekânın
öğrencileriyle kurduğu ilişki, okulda şefkatli bir iklimin artmasına ve daha sağlıklı sosyal ilişkilerin kurulmasına
oluşmasında önemli bir rol oynar. Öğretmenlerin yardımcı olur. Bu nedenle, okullarda şefkat kültürünün
öğrencilerle empatik, anlayışlı ve destekleyici bir şekilde yaygınlaştırılması, şiddeti önlemede önemli bir strateji
iletişim kurmaları, adil ve katılımı teşvik edici yaklaşımları olarak değerlendirilebilir
okulun genel iklimini şekillendirir. Pianta ve arkadaşları
(2002), öğretmen-öğrenci ilişkilerinin, öğrencilerin
akademik ve sosyal başarısını doğrudan etkilediğini,
öğretmenlerin şefkatli tutumlarının okul iklimini pozitif
yönde geliştirdiğini göstermiştir. Rimm-Kaufman ve Sonuç olarak okul ortamında şefkat kültürünün
arkadaşları da (2014), öğretmenlerin duygusal zekâyı inşası, uzun vadeli bir süreçtir ve çeşitli stratejilerin
geliştirmeye yönelik şefkatli davranışlarının öğrencilerin bir arada uygulanmasını gerektirir. Şefkat, sadece
duygusal güvenliğini sağladığını ve sınıfta daha sağlıklı öğretilebilir bir beceri değil, aynı zamanda
ilişkilerin oluşmasına zemin hazırladığını bulmuşlardır. okullarda sosyal ve duygusal gelişimin merkezinde
Bu bağlamda öğretmenlere yönelik şefkatli iletişim yer almalıdır.
ve liderlik eğitimleri düzenlemek, pozitif psikoloji
yaklaşımlarını aktarmak ve öğretmenlerin iyi oluşuna
yönelik programlar uygulamak okulda pozitif bir atmosfer
yaratır. Bu kültürün inşa edilmesi, öğrenciler arasındaki şiddetin
azalmasına, olumlu sosyal ilişkilerin güçlenmesine ve
Okullarda şefkat kültürünün oluşturulması, daha sağlıklı bir okul ikliminin oluşmasına katkı sağlar.
şiddetin önlenmesine yönelik etkili bir yaklaşımdır. Eğitimciler, empati, duygusal düzenleme ve barışçıl
Empati, duygusal düzenleme, iletişim becerileri ve çözüm becerilerini geliştirmeye yönelik programlarla bu
barışçıl çözüm yolları gibi şefkat kültürünün öğeleri, kültürü sağlam temeller üzerine kurabilirler.
öğrencilerin birbirlerine karşı duyarlı ve saygılı bir şekilde
davranmalarını sağlar. Şefkatin güçlendirilmesi,
Şubat 2025 9