Page 8 - özbakış subat-2025 - p
P. 8

• İletişim  becerilerinin  geliştirilmesiyle  açık,  saygılı  ve   artırdığına  dikkat  çekmişlerdir.  Jones  ve  arkadaşları
        yapıcı iletişim kurma yolları öğretilebilir.           (2013),  ise  okulda  pozitif  davranış  destekleme  (PBIS)
                                                               programlarının, öğrenciler arasında olumlu etkileşimleri
          Açık iletişim sayesinde zorlayıcı duygular konuşulabilir   teşvik  ederek,  şiddet  davranışlarını  azalttığını  ve  okul
        hale gelir. Uzlaşmaya dayalı ve barışçıl iletişim yöntemleri   iklimini  iyileştirdiğini  ortaya  koymuşlardır.  Okullarda,
        aracılığıyla  problemler  şiddete  başvurmadan  çözüme   olumlu  davranışların  ödüllendirilmesine  örnek  olarak,
        kavuşturulabilir.  Johnson  ve  Johnson  (1995),  okullarda   “şefkatli öğrenci” ya da “nezaket” ödülleri, okul genelinde
        barış  eğitiminin,  öğrencilerin  çatışmaları  yapıcı  yollarla   haftanın  en  yardımseveri,  en  empatik  ya  da  şefkatli
        çözmelerine  yardımcı  olduğunu  ve  şiddet  içermeyen   olanın  seçilmesi  gibi  uygulamalar  gösterilebilir.  Pozitif
        çözüm  yollarını benimsemelerini sağladığını bulmuştur.   davranışların  sınıf  içinde  ödüllendirilmesi  ve  teşvikler
        Bununla  birlikte  sosyal  becerileri  geliştiren  sosyal   öğrencilerin şefkatli olma istekliliğini artırabilir
        duygusal  öğrenme  programlarının  ne  denli  önemli
        olduğu her geçen gün daha çok anlaşılmaktadır. Pandemi
        ile  birlikte  okulların  akademik  öğrenmeden  çok  sosyal
        duygusal  öğrenme  ihtiyaçlarını  karşılamadaki  önemi
        anlaşılmış;  tüm  dünyada  eğitime  ve  okullaşmaya  bakış
        açısı  değişmeye  başlamıştır.  Bu  konuyla  ilgili  yapılan
        araştırmalar  da  mevcuttur.  Örneğin  2004  yılında  Zins,
        Weissberg ve arkadaşları, sosyal-duygusal öğrenme (SEL)
        programlarının,  öğrencilerin  çatışmaları  şiddet  yerine,
        empati  ve  yapıcı  iletişimle  çözmelerini  sağladığını  ve
        genel  okul  iklimini  iyileştirdiğini  göstermiştir.  Aradan
        geçen 20 yıllık süreçte okulun sosyal becerileri geliştirme
        rolü daha da aydınlanmıştır. 2024-2025 Eğitim-Öğretim
        Yılında  uygulanmaya  başlanan  Türkiye  Yüzyılı  Maarif
        Modeli de okul ortamında sosyal ve duygusal becerilerin
        geliştirilmesini hedeflemektedir.

        • Duygusal    düzenleme    becerileri   desteklenen    • Dayanışma, işbirliği ve imece kültürünün inşa edilmesi
        öğrenciler  öfke,  hayal  kırıklığı  veya  stres  gibi  olumsuz   rekabete  dayalı  yarışmacı,  dışlayıcı  ve  kutuplaştırıcı
        duyguları  yönetme  becerileri  sayesinde;  kişiler  arası   dinamiklerin azalmasına yardımcı olur.
        ilişkilerde problem yaşadıklarında saldırgan davranışlara
        başvurmak yerine daha sakin ve barışçıl problem çözme
        yöntemleri  kullanabilir.  Gross  (2002)’un  çalışmaları,
        duygusal  düzenlemenin,  öfkenin  ve  şiddet  içeren
        davranışların  önlenmesinde  etkili  bir  strateji  olduğunu
        ortaya koymuştur.


        • Çözüm  odaklı  bakış  açısı  okul  kültürü  haline
        getirildiğinde   problemlere   değil   de   çözümlere
        odaklanmak ve kişiler arası ilişkilerde de etkili çözümler
        üretmek  mümkün  olur.  Yazar  Joseph  Morphy’  nin
        bir  sözünde  belirttiği  gibi:  “Aydınlık  karanlığı,  yapıcı
        düşünceler yıkıcı düşünceleri yok eder. Çözüm problemde
        saklıdır. Her sorunun cevabı kendi içindedir.”


        • Olumsuz davranışların cezalandırılmasındansa pozitif
        davranışların  pekiştirilmesi  ve  şefkatli  davranışların
        ödüllendirilmesi  olumlu  örnekler  aracılığıyla  olumsuz
        davranışların  yapıcı  şekilde  düzeltilmesini  mümkün   • Şükran   duygusu   pozitif   psikoloji   tarafından
        kılar.  Walker  ve  arkadaşları  (1998)  pozitif  pekiştirme   desteklenen  bir  duygudur  ve  şükranın  geliştirilmesi
        stratejilerinin,   öğrencilerin   olumlu   davranışlarını   iyilik  halini  de  besler.    Çocuklarda  şükran  duygusunu
        artırdığını  ve  okullarda  şiddet  oranlarını  düşürdüğünü   geliştirerek  olumlu  bir  bakış  açısı  kazandırılabilir.  Bu
        bulmuştur.  Ayrıca,  pekiştirilen  olumlu  davranışların   sayede  çocuklar  sahip  olduklarını  korumak  adına  daha
        öğrencilerde  benzer  davranışları  tekrarlama  olasılığını   çok çaba gösterme eğilimi içine girebilir.

        8    Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13