Page 7 - özbakış subat-2025 - p
P. 7

Bu açıdan ele alındığında diğerinin duygusunu anlama   kendisi olarak kabul edileceğini bilir.
        olarak  tanımlanan  “empati”den  daha  geniş  kapsamlı    Bulunduğu ortamda aidiyet duygusunu geliştirir.
        olduğu  söylenebilir.  Çünkü  şefkat  diğerinin  acısını
        dindirmeye, sıkıntısını gidermeye yönelik bir davranıştır.
        Dolayısıyla  empatiyi  de  doğal  olarak  kapsamaktadır.   Güvenin  olduğu  ortamlarda  bireyler  birbirine
        Şefkat, Tasavvuf ehli Yunus Emre’nin “Yaradılanı severiz,   inanır, dolayısıyla gerçekleri çarpıtma ya da kendi
        Yaradan’dan  ötürü”  sözünün  insanda  vücut  bulmuş     ihtiyaçları  doğrultusunda  gerçekleri  değiştirme
        halidir.                                                 eğilimi göstermez.


          Bir   anne-babanın   çocuğuna   yaklaşımı   şefkat
        barındırdığı  ölçüde  aradaki  bağı  güçlendiren  bir  nitelik    İletişimi bir manipülasyon aracı olarak kullanmak ya da
        kazanır. Aynı şey eğitim ortamında öğretmen – öğrenci   gücünü göstererek kendini korumak zorunda hissetmez.
        ilişkisi  söz  konusu  olduğunda  da  geçerli  olmaktadır.   Psikolojik oyunlara ya da güç oyunlarına başvurma gereği
        Çocuklar, kırılgan yapıları ve yetişkinlere bağımlı doğaları   duymaz.  Şefkat;  empati,  dayanışma,  çözüm  odaklılık,
        gereği şefkat temelli ilişkiye daha çok ihtiyaç duyar ve bu   duygusal  ve  bilişsel  esneklik,  açık  iletişim,  iş  birliği
        ihtiyacı  karşılayan  yetişkinlerle  bağ  kurarlar.  Dr.  Gabor   gibi  sosyal  becerileri  geliştirir.  Bu  becerileri  gelişmiş
        Mate “Bağlanmanın başardığı en önemli şey insanda iyi   bireyler  problem  çözme  ya  da  kendini  güvende  tutma
        biri olma arzusu oluşturmasıdır.” derken yetişkin- çocuk   yöntemi olarak şiddete başvurma gereği hissetmez. Bu
        arasındaki güvenli bağın önemine işaret eder.          konuda yapılan araştırmalar mevcuttur. Örneğin Cohen
                                                               ve  arkadaşlarının  2006  yılında  yaptığı  bir  araştırmada,
          Okulda şefkat kültürü, öğrencilerin ve öğretmenlerin   okullarda  empati  ve  şefkat  becerilerinin  artırılmasının,
        birbirlerine  destek  sağladığı,  olumlu  sosyal  bağlar   öğrenciler arasında daha az şiddetli çatışmalar ve daha
        kurduğu  ve  problem  çözme  becerilerini  barışçıl    fazla  işbirliği  ile  sonuçlandığı  aktarılmıştır.  Bununla
        yollarla geliştirdiği bir ortamı ifade eder. Şefkat; sadece   birlikte  Graziano  ve  arkadaşlarının  2007  yılında  yaptığı
        duygusal  bir  özellik  değil,  aynı  zamanda  bireylerin   bir  araştırmada  da,  duygusal  zekâ  eğitiminin,  empatiyi
        sosyal becerilerini geliştirebileceği bir yaklaşımdır. Okul   ve  şefkati  artırarak,  öğrencilerin  daha  sağlıklı  sosyal
        ortamında şefkat kültürünün gelişmesi travmaya duyarlı   ilişkiler  geliştirmelerini  sağladığı  gösterilmiştir.  Ayrıca
        bir yaklaşımla mümkündür. Bu yaklaşımın gelişmesi için   şefkatli davranışlar üzerine yapılan müdahalelerin, hem
        başta  okul  sisteminde  otoriteyi  temsil  eden  yönetim   akademik hem de sosyal başarıyı artırdığı bulunmuştur.
        kademesinin  şefkatin  onarıcı  gücüne  inanması  gerekir.
        Yönetimin;  eğitim  ve  idareden  sorumlu  kadrolarıyla   Okulda şefkat kültürünün inşa edilmesi için;
        uyum içine olması, okuldaki kuralların herkes tarafından   • Empatik  becerilerin  desteklenmesi  önemlidir.  Bu
        benimsenmesi konusunda düzenleyici rolünü üstlenmesi
        ve adaleti tesis etmesi önemlidir. Bununla birlikte sistemin   sayede  öğrencilerin  başkalarının  duygularını  anlama
        işleyişinden sorumlu kadroların ihtiyaçlarını gözetmesi ve   ve bu duygulara uygun şekilde tepki verme becerisinin
        güvende hissetmesi konusunda kaynakların doğru şekilde   artırılması sağlanmış olur. Araştırmalar, empati düzeyinin
        yönetilmesi  de  yönetimin  sorumluluğundadır.  İşleyişle   yüksek  olduğu  bireylerin,  diğerlerine  zarar  verme
        ilgili  kararların  demokratik  şekilde  alınması  konusunda   olasılığının daha düşük olduğunu göstermektedir. Karniol
        sistemin  paydaşlarıyla  işbirliği  içinde  olması  güven  ve   ve  arkadaşları  (2003),  şefkatli  eğitimlerin,  öğrencilerin
        aidiyeti geliştiren bir yaklaşım olarak kabul edilmektedir.    empatik  tepkilerini  geliştirdiğini  ve  böylece  şiddete
                                                               başvurma  eğilimlerini  azalttığını  bulmuşlardır.  Carlo  ve
                                                               arkadaşları  ise  2010  yılında  gerçekleştirdiği  çalışmada
          Böyle  bir  sistemin  içinde  kendini  güvende  hisseden
        eğitimci  ve  destek  hizmetlerden  sorumlu  personelin   empati  eğitiminin,  öğrencilerde  prososyal  davranışları
        çocuklarla  kurduğu  ilişki  de  ilgili,  samimi  ve  kapsayıcı   (başkalarına  yardım  etme,  destek  olma  vb.)  artırdığını
        olacaktır. Kendi ihtiyaçları okul sistemi içinde karşılanan   ve olumsuz davranışların azalmasına yardımcı olduğunu
        eğitimciler  öğrencilerin  fiziksel,  duygusal  ve  akademik   bulmuşlardır.  Prososyal  (diğerkam)  davranışlar  özellikle
        ihtiyaçları konusunda daha özenli ve özverili davranma   erken  çocukluk  döneminden  itibaren  desteklenir.
        eğiliminde  olacaklar,  bu  da  öğrencilerin  okul  kültürü   Paylaşma, dayanışma, yardımlaşma, işbirliği içinde olma
        içinde kendilerini güvende hissetmesini destekleyecektir.  gibi değerler ön planda tutulursa böyle bir sosyal çevre
                                                               içinde yaşayan çocuklar ortama uyum sağlamak için bu
          Güven en temel yaşamsal ihtiyaçtır. İster aile ister okul   değerlerle  ilişkili  davranışlara  daha  çok  yönelecektir.
        olsun güvenin sağlandığı ortamlarda bireyler ihtiyaçlarını,   Çünkü  insan  hayatta  kalma  motivasyonu  nedeniyle
        duygu ve düşüncelerini samimi bir şekilde dile getirebilir.   çevresine uyum sağlama becerisi en yüksek canlı türüdür.
                                                                  Bu nedenle bir becerinin içselleştirilmesi için çevresel
                                                               koşulların da uygun olması gerekir.
          Farklılıklarını  bastırmak  zorunda  hissetmez.  Çünkü

                                                                                                      Şubat 2025  7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12