Page 13 - özbakış subat-2025 - p
P. 13

Zorbalık sadece maruz kalan kurban için değil hem    kaynağını  oluşturabilmektedir  (Hamurcu,  2020).
        zorbalık davranışlarını gerçekleştiren hem de zorbalığa tanık   Yetişkinlik dönemi içerisinde değerlendirildiğinde zorbalık
        olan bireylerde okul yılları ve yaşanan zaman dilimiyle sınırlı   davranışlarındaki roller erken dönemde engellenmediğinde
        kalmayan ilerleyen yıllarda hem psikolojik hem de fizyolojik   zorba açısından suça karışma, aile içi şiddet gösterme, riskli
        olarak derin ve yıkıcı etkiler bırakabilmektedir. Örneğin   davranışları alışkanlık haline getirme gibi sorunlara yol
        kısa dönemde okuldan uzaklaşmak, okul devamsızlığı,    açarken kurban açısından ise düşük benlik saygısı, romantik
        akademik başarısızlık gibi toplumsal uyum sorunlarını; uzun   ilişki ve arkadaşlık ilişkilerinde iletişim zorlukları, toplumsal
        dönemde ise kaygı, depresyon, intihar gibi problemlerin   soyutlanma ve sosyal fobi gibi etkiler bırakabilmektedir.







                 Çocuklar  için  ailede  başlayan,  okul  ve  çevrenin  etkileşimiyle  de-
           vam  eden  ve  yaşam  boyu  süren  eğitim,  birçok  alanda  olduğu  gibi  sosyal
           becerilerin oluşmasında da temel faktör konumundadır (Samancı ve Diş, 2014).






           Çocukların bu dönemde kazanacağı sosyal beceriler   düzenleyip yıkıcı olmayan bir dille bu duyguları ifade
        ile öğrenecekleri etkili iletişim becerileri toplumsal   eden bireyler stresli durumlarda bile saldırgan davranışlar
        uyumunu  arttıracak,  “ideal  ben”  ile  “gerçek  ben”   yerine daha yapıcı bir dil kullanabilmektedir. Ebeveynlerin
        arasındaki farkı azaltacak ve böylece benlik saygısını   de, çocuklarla benzer olarak öfke ve üzüntü gibi yoğun
        arttıracaktır.  Yüksek  düzeyde  benlik  saygısına  sahip   duygular hissetmeleri elbette ki olağandır. Çocuklara
        olan çocuk ise kendini ve çevresini koşulsuz kabule    “ben dili” kullanılarak bu duyguların aktarılması onların
        sahip olurken maruz kaldığı zorbalık davranışlarının her   da  iletişim  kurma  yöntemlerini  şekillendirecektir.
        ne olursa olsun sebebinin kendisinin olmadığını ve bu
        durumla ilgili herhangi bir kusuru olamayacağını bilerek   Her birey gibi çocukların da en temel ihtiyacı kabul
        yıkıcı ve saldırgan davranışları içselleştirmeyecektir.   edilmek ve sevilmektir. Ebeveynleri tarafından her koşulda
                                                               kabul gördüğünü, sevildiğini bilerek büyüyen ve güven
            Sosyal beceri kazanımı konusunda çocukların en     temelli iletişim dilini öğrenen çocuklar öğrendikleri iletişim
        çok  etkilendiği  kişiler;  aile  üyeleri,  öğretmenler  ve   dilini kendi ilişkilerinde de kullanacak böylece farklılıklara
        çevrelerindeki diğer yetişkinlerdir. Özellikle ilkokul çağına   saygı duyan, empati düzeyi yüksek bireyler olacaklardır.
        kadar çocukların en yakınında olan aile bireylerinin, bu
        dönemde çocuklara iyi bir model olmaları, çocukların sosyal   Ebeveynlerin; çocuklarının okul, park, eğitici kurslar gibi dış
        gelişimi açısından önemlidir (Samancı ve Uçan, 2017).  dünya ile iletişim ve etkileşimde oldukları çevreleri tarafından
                                                               maruz kalacakları zorbalık davranışlarını engellemeleri
        Ebeveynlere Öneriler:                                  mümkün değildir ancak güçlü sosyal becerilere sahip

         En temelde yer alan yemek yeme, diş fırçalama, elleri   çocukların bu tür durumlarla başa çıkmada daha başarılı
        yıkama gibi yaşam becerilerinden sosyal yaşamda var    oldukları gözlemlenmiştir. Bu nedenledir ki bireyin akran
        olmayı sağlayan iletişim başlatma, atılganlık, duygu kontrolü   zorbalığına maruz kaldığı durumda kendini koruyabilmesi en
        sağlama gibi becerilere kadar tüm sonradan kazanılan   önemli adımdır. Kendini savunma becerisi akran zorbalığına
        istendik davranışlar eğitiminin temelinde aile yer almaktadır.   maruz kaldığında pasif davranışlar göstermeden etkili
        Bu nedenledir ki sosyal becerilerin çocuklara kazandırılarak   şekilde korunmayı sağlamaktadır. Bu tür davranışlara maruz
        akran zorbalığına karşı kendini koruyabilmesi ve empati   kaldığında zorba rolündeki kişiye basit ama net ifadelerle “Bu
        düzeyinin geliştirilerek zorba rolü almamasında ailenin yeri   davranışın doğru değil, bana gösterdiğin davranıştan rahatsız
        oldukça önemlidir. Ebeveynlerin yalnızca sosyal beceriler   oluyorum, tekrarlamanı istemiyorum.” gibi etkili cümleler
        değil tüm kazanılması gereken becerilerdeki en büyük işlevi   kullanarak engel olabileceği öğretilmelidir. Zorbalığa maruz
        rol model olmaktır. Ebeveynlerin çocukları ile kurdukları   kaldığında yalnız olmadığı, mutlaka bir yetişkinden yardım
        iletişimde öncelikle duygularını açık ve anlaşılır şekilde   talep etmesi gerektiği, özellikle okul psikolojik danışmanına,
        ifade etmeleri ve çocuklarına da kendi duygularını ifade   okul idaresine, güvendiği bir yetişkine anlatmasının doğru
        etmeleri için destekleyici bir ortam oluşturmaları önemlidir.   olduğu farkındalığı kazandırılmalıdır. Yardım istemenin
           Akran  zorbalığı  sıklıkla  öfke  ya  da  üzüntü  gibi   zayıflık  olmayıp  aksine  güçlü  bir  davranış  olduğu,
        yoğun duyguların kontrol edilerek doğru şekilde ifade   yalnızca kendisi zorbalık davranışına maruz kaldığında
        edilememesinden  kaynaklanmaktadır.  Duygularını       değil arkadaşının buna maruz kaldığını fark ettiğinde de

                                                                                                     Şubat  2025  13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18