Page 11 - özbakış ekım-2024 -
P. 11

iken; kuruma dayalı erken özel eğitim hizmetleri, uygula-  Aşağıda  yetersizliği  veya  gelişimsel  gecikmesi/gerili-
        macıların tüm program etkinliklerini ev ziyareti yapmadan   ği/riski olan çocuklara yönelik Türkiye’de uygulanan bazı
        kurumda sürdürmeleri ve çocuğun gelişimi için uygun öğ-  EÇÖE Müdahale Programlarına yer verilmiştir:
        retim programını uygulamacılar arasında işbirliği kurarak   Portage  Erken  Eğitim  Programı;  dezavantajlı
        geliştirmeleri açısından pratiktir (Birkan, 2002).     bölgelerde yaşayan 0-6 yaş aralığındaki özel gereksinimli
          Söz konusu programların; ev, kurum veya ev ile ku-   çocukların  ebeveynlerine  yönelik  geliştirilmiş  eve  daya-
        rumda uygulanmasının ötesinde, aile merkezli bir yak-  lı bir müdahale programıdır. Bu müdahale programında,
        laşımla  yürütülmesi  çocuk  ve  ailenin  programdan  en   uzmanlar  tarafından  ebeveynlerin  özel  gereksinimli  ço-
        üst  düzeyde  yararlanmasında  oldukça  büyük  önem    cuklarının  gelişimlerini  desteklemeleri  amacıyla  bireysel
        arz etmektedir. Nitekim aile merkezli bir yaklaşımda,   beceri  öğretimleri  gerçekleştirmeleri  sağlanmaktadır.
        uzmanlar,  ailenin  karar  verme  becerileri,  yetenekleri   Programda, ebeveynlerin çocuklarının davranışlarını nasıl
        ve yeterliliklerini de en üst seviyede desteklemeye ça-  gözlemleyip değerlendirecekleri ve buna göre neyi nasıl
        lışmaktadırlar. Böylece yetersizliği veya gelişimsel ge-  öğretecekleri  ve  pekiştirecekleri,  kısacası  çocuklarının
        cikmesi/geriliği/riski olan çocuğun içerisinde yer aldığı   eğitimlerine nasıl dâhil olacakları öğretilmektedir.
        aile sistemi de güçlenmektedir. Aile merkezli bir yakla-  Program; Portage Ev Ziyaretçisinin haftada bir ailenin
        şımda; aktif katılımına değer verilen, saygı gösterilen,   evinde buluşması ve çocuğun gelişimine ilişkin etkinlikleri
        güçlü yönlerine odaklanılan ve karar verme sürecinde   aileyle  birlikte  yapılandırması  ve  değerlendirmesi  üzeri-
        eşit  ortaklar  olarak  görülen  aileler,  çocuklarının  geli-  ne gerçekleşir. Aile ile uzman, çocuğun gelişimi ve ailenin
        şimsel olarak ilerlemelerine de şüphesiz katkı sağlama   davranımıyla ilgili bir dizi eylemi birlikte pratik eder ve de-
        gücüne sahip olacaklardır.
                                                               ğerlendirir. Böylece program doğrultusunda ailenin çocu-
                                                               ğunun  gelişimini  desteklemesinde  yeterlikler  kazanması
                                                               sağlanır.
                                                                 Sonuç olarak;
                                                                  » Temelini anne, baba ve ailenin diğer üyelerinin eğiti-
                                                               minden alan bu programda, öğretim çocuğun birincil mik-
                                                               ro sistemi olan ev ortamında yürütülür.
                                                                  » Öğretim  süreci;  Portage  Erken  Eğitim  Programı’nda
                                                               yer alan kontrol listesi, öğretim yönergeleri, eğitim kartla-
                                                               rı ve etkinlik çizelgelerine göre gerçekleştirilir. Örneğin her
                                                               becerinin öğretilmesi için öneriler sunan eğitim kartlarıyla
                                                               birlikte bir gelişimsel kontrol listesi, Portage Ev Ziyaretçisi
                                                               tarafından yazılı bir rehber olarak kullanılır, aynı zamanda
                                                               aile üyelerinin de kullanımına sunulur.

                                                                  » Öğretim sürecinde desteklenmesi gereken beceriler,
                                                               küçük ve kolayca ulaşılabilecek hedeflere bölünür ve ço-
                                                               cukta  gözlemlenen  gelişmeler  düzenli  olarak  kaydedilir.
                                                               Hedeflenen beceride ilerleme kaydedilemediğinde, öğre-
                                                               tim programı çocuğa göre tekrar gözden geçirilir ve yeni-
                                                               lenir.
                                                                  » Program  kapsamında  hiçbir  çocuk,  özel  gereksinim
                                                               durumu  veya  ailesinin  sosyal  veya  eğitim  durumundan
                                                               dolayı dışlanmaz.
                                                                  » Program ailenin gereksinim ve özelliklerine göre yü-
                                                               rütülür. Ailelerin beklentileri, çocuklarına ayırabilecekleri
                                                               zaman ve eğitsel performanslarına göre program değişik-
                                                               lik gösterebilir. Ancak genellikle öğretim, her gün ihtiyaç
                                                               duyulacak kadar kısa süreli oturumlarla gerçekleştirilir. Bu
                                                               sayede aile üyelerinin zamanı gereksiz yere işgal edilme-
                                                               miş olur (Cengiz ve Yaşar-Ekici, 2022).




                                                                                                      Eylül 2024  11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16