Page 6 - özbakış ekım-2024 -
P. 6
ERKEN ÇOCUKLUKTAOCUKLUKTA
ERKEN Ç
AİLE EĞİTİMİ
Nükhet SAYINER / Uzman Özel Eğitim Öğretmeni
Hazırlayan
Bergama Rehberlik ve Araştırma Merkezi
rken çocukluk dönemi, çocukların hayatında oynamaktadır (Diken, 2013; Kılıç, 2010; Şahin ve
Ebüyük öneme sahiptir. Bir çocuğun kişiliğinin Özbey, 2007).
temelini oluşturduğu, duygusal ve zihinsel gelişiminin
en hızlı olduğu dönem, erken çocukluk dönemidir. Ailelerin çocuklarına destek olabilmeleri için
Çocuğun, dünyaya geldiği andan itibaren en çok gelişim özelliklerini, ihtiyaçlarını bilmeleri ve
paylaşımda bulunduğu ortam aile ortamıdır. Aile, doğru şekilde destek olmayı öğrenmeleri ge-
çocuğun temel değerlerini, davranışlarını ve iliş- rekmektedir. Sağlam bir aile desteği, çocuğun
kilerini şekillendirir. Okula başlamadan önce çoğu hayatının ilerleyen dönemlerinde sağlıklı iliş-
beceri anne, baba ve diğer aile bireylerinden edinilir. kiler kurmasına, başarıya ulaşmasına ve so-
Bilişsel, sosyal-duygusal, fiziksel ve dil gelişiminin runları çözmesine yardımcı olur. Bu nedenle,
temellerinin atıldığı, özgüvenlerinin desteklendiği ailelerin çocuklarına bu kritik dönemde sağ-
ve ilk pekiştirildikleri aile ortamı, ilk eğitim ortamı lam bir destek ve rehberlik sunmaları önemli-
niteliğindedir. Erken çocukluk döneminde çocukların dir. Bunun için erken çocukluk döneminde aile
alacakları eğitim, edinecekleri deneyimler yaşamın eğitimi, çocuğun temel değerlerini, davranış-
diğer yıllarını etkilemektedir. larını ve ilişkilerini şekillendirmede büyük bir
Bu açıdan aile, çocuğun eğitiminde hayati rol rol oynar (Kılıç, 2010; Şahin ve Özbey, 2007).
6 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi