Page 10 - özbakış ekım-2024 -
P. 10
Erken Çocukluk Özel Eğitimi
MÜDAHALE PROGRAMLARI
Sezgin ÖZAN / Uzman Özel Eğitim Öğretmeni
Gazi Umurbey Ortaokulu
Hazırlayanlar
Özgür DEMİRCİ / Psikolojik Danışman
Çiğli AOSB Özel Eğitim Uygulama Okulu 3.Kademe
rken Çocukluk Özel Eğitimi (EÇÖE); yetersizliği veya için geliştirilmiş sistematik eğitim programlarıdır (Bir-
Egelişimsel gecikmesi/geriliği veya gelişimi risk altında kan, 2002).
olan sıfır ve sekiz yaş aralığındaki çocuklar ile ailelerine sağ- Ülkemizde bu çocuklara ve ailelerine yönelik; Portage
lanan eğitim hizmetleridir. Bu eğitim hizmetleri; erken eğitim Erken Eğitim Programı (PEEP), Küçük Adımlar Erken Eği-
(0-3 yaş), okul öncesi özel eğitim (3-5 yaş) ve ilköğretimin ilk tim Programı (KAEEP), Etkileşim Temelli Erken Çocukluk-
kademesinde (6-8 yaş) sunulan hizmetleri kapsamaktadır. ta Müdahale Programı (ETEÇOM) ve İletişime Dayalı Çok
Söz konusu eğitim hizmetlerinde, çocukların gelişimlerinin Yönlü Etkileşim Programı (İDÇEP) gibi EÇÖE müdahale
en iyi biçimde desteklenmesi ve yaşıtlarıyla olan gelişimsel programları uygulanmaktadır.
farklarının azaltılması amaçlanmaktadır (Birkan, 2002; Sa-
zak-Pınar, 2006; Tomris ve Çelik, 2022) Bu programlar, uzmanın düzenli aralıklarla ailenin evi-
Pek çok alanın birlikte çalışmasını gerektiren EÇÖE, çocuk ne gitmesiyle tümüyle eve dayalı; uzmanın ara ara ailenin
ve ailelerin gereksinimlerine göre; aile eğitimi, ev ziyaretleri, evine gitmesi, ailenin de zaman zaman kuruma gelme-
danışmanlık, özel eğitim, fizyoterapi, dil ve konuşma terapisi siyle eve ve kuruma dayalı; ailenin rutin olarak kuruma
gibi farklı disiplinlerin aile merkezli bir yaklaşımla bir arada gelmesiyle de kuruma dayalı olarak yürütülebilmektedir.
çalışmasını ve iş birliği yapmasını gerekli kılan bir alandır. Eve dayalı erken özel eğitim hizmetleri, çocuk ve ailenin
gereksinimlerinin kendi mikro sistemlerinde belirlenmesi
EÇÖE Müdahale Programları ise, yetersizliği veya ve programın çocuk ve ailenin bulunduğu bağlamla bir-
gelişimsel gecikmesi/geriliği/riski bulunan bebek ve likte yapılandırılması, ailenin de müdahale sürecinde ço-
çocukların gelişimlerini değerlendirmek, desteklemek cuğuna yönelik yeterlik geliştirmesi bakımından avantajlı
veya bir üst eğitim programına geçişlerini hazırlamak
10 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi