Page 8 - özbakış ekım-2024 -
P. 8

Türkiye’de farklı kurumların iş birliği ile uygulanan Ana Çocuk Eğitim Programı (AÇEP), MEB, SHÇEK ve AÇEV gibi farklı
        kurum ve kuruluşlar tarafından uygulanan “aile eğitimi programları, Sağlık Bakanlığı tarafından anne sütü ile beslenmenin
        önemini vurgulamak ve desteklemek için uygulanan “Bebek Dostu Hastane” ve çocuklarda hastalıkların önlenmesi/azal-
        tılması için uygulanan “aşılama” gibi uygulamalar ile çocuklarda sağlıklı yaşam, beslenme özellikleri ve eğitim konularında
        ailelere farklı programlar sunulmaktadır. Anne Çocuk Eğitimi Vakfı (AÇEV) iş birliği ile 5-6 Yaş Anne Çocuk Eğitimi Programı
        (AÇEP), AÇEV iş birliği ile Baba Destek Eğitimi Programı (BADEP), UNICEF iş birliği ile 0-6 Yaş “Benim Ailem Aile” ve “Çocuk
        Eğitimi Programı” Türkiye’de uygulanan aile eğitim programlarının en yaygın katılımlı olanlarıdır (Kılıç, 2010).






                       FARKLI GELİŞİM ALANLARININ DESTELENMESİNDE AİLENİN ROLÜ
        •  Sosyal Gelişim ve Kişilik Gelişiminin
        Desteklenmesinde Aile

        Çocukların duygularının farkında olmasını sağlamak, onlara   gözüyle bakarak iletişim sağlanmaya çalışılması önemlidir.
        kendilerini rahatça ve doğru bir şekilde ifade edebilecek-  Örneğin, çocuğun ilgi duyduğu veya o an baktığı bir araba
        leri ortamlar sunmak, onları bireysel yetenek ve istekleri   hakkında konuşmak, onun oynadığı şekilde oynamak ve
        doğrultusunda desteklemek, sosyal -kültürel ortamlara   çocukla iletişime girmek hem bilişsel hem de dil gelişimi
        uyum sağlamaları konusunda uygun ortamlara katılımlarını   anlamında çocuğu destekler. Aileler, zihinsel gelişime katkı
        sağlamak, sosyal ve duygusal gelişim için önemlidir.  Aileler,   sağlamak için legolar, hafıza oyunları, eşini bulma/hafıza
        günlük yaşam içinde evde bulunan eşyaları da kullanarak   kartları, parçalı oyuncaklar, yap-bozlar kullanabilir. Dil ge-
        çocuklarının motor gelişimlerini destekleyici uygun ortam-  lişimi için çeşitli hikâye kitapları birlikte okunarak sohbet
        lar yaratmalı  ve yapılacaklar konusunda cesaretlendirici   edilebilir, resimleri yorumlanabilir, müzik aletleri kullanı-
        olmalıdırlar.                                          larak veya ev eşyalarından müzik aletleri oluşturarak ritim
                                                               oluşturma veya şarkı tekrarlama yapılabilir, görüntülü ve
        •  Bilişsel-Dil Gelişiminin Desteklenmesinde Aile      sesli araçlardan yararlanılabilir. Çocukların kendilerini ifade
        Zihinsel gelişimin desteklenmesi için evde çocukla göz   edebilmelerini sağlamak amacıyla onlara fırsat sağlanmalı
        teması ile iletişim kurulması, ortak dikkat oluşturulması ve   ve ses çıkarmaya dayalı becerilerini geliştirmeleri destek-
        çocuğun ilgi duyduğu olay veya nesneler aracılığı ile onun   lenmelidir (Arslan, 2022).


        8    Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13