Page 12 - özbakış ekım-2024 -
P. 12
İletişime Dayalı Çok Yönlü Etkileşim becerileri ile davranış örüntüleri değerlendirilir. Anneler
ile gerçekleştirilen görüşmelerle de annelerin kendileri ve
Programı (İDÇEP); bir özel eğitim ve rehabilitasyon çocuklarıyla ilgili gereksinimleri ve programdan beklentileri
merkezindeki özel eğitim öğretmeni, çocuk gelişim uz- belirlenir. Bu doğrultuda programın içeriği oluşturulur.
manı ve psikolog tarafından, 0-6 yaş aralığındaki iletişim Böylece anne ve çocukla çalışılacak hedef ve etkinlikler ile
sınırlılıkları olan çocuklar ve ebeveynleri için geliştirilmiş materyaller belirlenmiş olur.
erken çocukluk özel eğitim müdahale programıdır.
İDÇEP ile
İDÇEP; ebeveynlerin çocuk ile etkileşimini artıran ve
çocuğun akranlarıyla etkileşim kurma becerilerini des- » Sosyal etkileşimi talep etme, isteme,
tekleyen etkinlik temelli erken müdahale programıdır. » Beceri ve deneyimlerini paylaşmak için istekli olma,
Program, çocukla birlikte ailenin de gereksinimlerini ve » Uyum sağlama ve sürece dâhil olma, aktif katılım,
karşılıklı yararlanmalarını odağa aldığı için çok yönlüdür. » Anlamlı sosyal iletişimin artması,
Programda, ebeveynler (özellikle anneler) ve çocuk için » Kişiler arası etkileşim ve diğer kişilerle ortak şeyler
hazırlanan hedefler, program liderinin rehberliği ile bece- yapma isteğinde artış amaçlanmakta ve etkinliklerle bun-
ri öğretimleri şeklinde gerçekleştirilmektedir. Program ile lar annelere ve çocuklara kazandırılmaktadır (Pekçağlıyan,
anne ve çocuğun etkileşiminin artırılması, çocuğun taklit Bütün, Talaş ve Özsüllü, 2015).
ve oyun becerileri ile dil ve konuşma becerilerinin gelişti-
rilmesi ve davranış kontrolünün sağlanması hedeflenmek- Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta
tedir. Müdahale Programı (ETEÇOM); gelişimi risk
İDÇEP; iki bölümden oluşmaktadır; bölümlerin ilki dört, altında olan veya gelişimsel geriliği bulunan çocukların
ikincisi de dört oturum olmak üzere toplam sekiz oturum- ebeveynlerine yönelik geliştirilmiş bir erken çocukluk özel
dur. Program, haftada bir saatlik oturumlar ile iki lider eğitim müdahale programıdır. Programda; ebeveynlere,
rehberliğinde, en az üç çocuk ve ebeveynleri ile birlikte on çocuklarıyla günlük rutin etkileşimleri sırasında gelişimlerini
hafta boyunca bir oyun ortamına yönelik düzenlenen bir desteklemede kullanabilecekleri çeşitli yanıtlayıcı etkileşim
mekânda sürdürülmektedir. davranışlarının kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu yolla
Program, seçilen çocuklara ilişkin gerçekleştirilen gözlemler ebeveynlerin çocuklarıyla olan rutin etkileşimlerinin daha
ve anneleri ile yapılan görüşmelerle şekillendirilir. Çocuklar nitelikli hale getirilmesi ve gelişimlerinin desteklenmesi
oyun ortamında gözlemlenir ve kameraya alınır. Gözlem- sağlanmaktadır. (Mahoney ve MacDonald, 2007).
ler ve çekimler ile çocukların etkileşim, iletişim ve oyun
12 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi