Page 12 - özbakış ekım-2024 -
P. 12

İletişime Dayalı Çok Yönlü Etkileşim                   becerileri ile davranış örüntüleri değerlendirilir. Anneler
                                                               ile gerçekleştirilen görüşmelerle de annelerin kendileri ve
        Programı (İDÇEP); bir özel eğitim ve rehabilitasyon    çocuklarıyla ilgili gereksinimleri ve programdan beklentileri
        merkezindeki  özel  eğitim  öğretmeni,  çocuk  gelişim  uz-  belirlenir. Bu doğrultuda programın içeriği oluşturulur.
        manı ve psikolog tarafından, 0-6 yaş aralığındaki iletişim   Böylece anne ve çocukla çalışılacak hedef ve etkinlikler ile
        sınırlılıkları olan çocuklar ve ebeveynleri için geliştirilmiş   materyaller belirlenmiş olur.
        erken çocukluk özel eğitim müdahale programıdır.
                                                                 İDÇEP ile
           İDÇEP; ebeveynlerin çocuk ile etkileşimini artıran ve
        çocuğun  akranlarıyla  etkileşim  kurma  becerilerini  des-    » Sosyal etkileşimi talep etme, isteme,
        tekleyen  etkinlik  temelli  erken  müdahale  programıdır.     » Beceri ve deneyimlerini paylaşmak için istekli olma,
        Program,  çocukla  birlikte  ailenin  de  gereksinimlerini  ve     » Uyum sağlama ve sürece dâhil olma, aktif katılım,
        karşılıklı yararlanmalarını odağa aldığı için çok yönlüdür.     » Anlamlı sosyal iletişimin artması,
        Programda,  ebeveynler  (özellikle  anneler)  ve  çocuk  için     » Kişiler  arası  etkileşim  ve  diğer  kişilerle  ortak  şeyler
        hazırlanan hedefler, program liderinin rehberliği ile bece-  yapma isteğinde artış amaçlanmakta ve etkinliklerle bun-
        ri öğretimleri şeklinde gerçekleştirilmektedir. Program ile   lar annelere ve çocuklara kazandırılmaktadır (Pekçağlıyan,
        anne ve çocuğun etkileşiminin artırılması, çocuğun taklit   Bütün, Talaş ve Özsüllü, 2015).
        ve oyun becerileri ile dil ve konuşma becerilerinin gelişti-
        rilmesi ve davranış kontrolünün sağlanması hedeflenmek-  Etkileşim Temelli Erken Çocuklukta
        tedir.                                                 Müdahale Programı (ETEÇOM); gelişimi risk

        İDÇEP; iki bölümden oluşmaktadır; bölümlerin ilki dört,   altında olan veya gelişimsel geriliği bulunan çocukların
        ikincisi de dört oturum olmak üzere toplam sekiz oturum-  ebeveynlerine yönelik geliştirilmiş bir erken çocukluk özel
        dur. Program, haftada bir saatlik oturumlar ile iki lider   eğitim müdahale programıdır. Programda; ebeveynlere,
        rehberliğinde, en az üç çocuk ve ebeveynleri ile birlikte on   çocuklarıyla günlük rutin etkileşimleri sırasında gelişimlerini
        hafta boyunca bir oyun ortamına yönelik düzenlenen bir   desteklemede kullanabilecekleri çeşitli yanıtlayıcı etkileşim
        mekânda sürdürülmektedir.                              davranışlarının kazandırılması amaçlanmaktadır. Bu yolla
        Program, seçilen çocuklara ilişkin gerçekleştirilen gözlemler   ebeveynlerin çocuklarıyla olan rutin etkileşimlerinin daha
        ve anneleri ile yapılan görüşmelerle şekillendirilir. Çocuklar   nitelikli hale getirilmesi ve gelişimlerinin desteklenmesi
        oyun ortamında gözlemlenir ve kameraya alınır. Gözlem-  sağlanmaktadır. (Mahoney ve MacDonald, 2007).
        ler ve çekimler ile çocukların etkileşim, iletişim ve oyun

        12   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17