Page 14 - özbakış ekım-2024 -
P. 14

Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı;

        0- 6 yaş aralığındaki gelişimsel geriliği veya gelişimsel riski   3.  Kitap: İletişim Becerileri
        bulunan çocuklar ile ailelerine yönelik eve dayalı uygula-  Çocuğun iletişim, dil ve oyun gelişim alanlarına ilişkin du-
        nan  bir  erken  müdahale  programıdır.  Program  başında   rumunu ve buna yönelik amaçlarını belirleme ile öğretimi
        uzmanlar  tarafından  ön  değerlendirmeye  alınan  aileler,   gerçekleştirme becerileri sunulmaktadır.
        gerçekleştirilen  oturumlar  ile  programın  içeriğine  ilişkin   4.  Kitap: Büyük Kas Becerileri
        bilgilendirilir ve bu oturumların sonunda kendilerine 8 ki-  Çocuğun oturma, emekleme, yürüme ve koşma gibi bü-
        taptan oluşan eğitim setleri verilerek programın eğitimini   yük/kaba kaslarına ilişkin beceriler yer almaktadır.
        alan  uygulayıcılarıyla  tanışmaları  sağlanır.  Uygulayıcılar
        program dâhilinde belli aralıklarla aileleri evlerinde ziya-  5.  Kitap: Küçük Kas Becerileri
        ret edip çocukların eğitimiyle ilgili ailelere bilgilendirme-  Çocuğun küçük kas becerileri ile karalama yapması, kitap
        lerde bulunurlar. Ailelere verilen eğitimler ile eve dayalı   sayfası  çevirmesi,  bul-tak  oyunları  oynaması,  nesneleri
        yürütülen bu programda, çocuğun ev ortamında kolayca   eşlemesi, sınıflama yapması, renk ve şekil gibi basit kav-
        uygulanabilen eğitimler ile desteklenmesi amaçlanır. Ni-  ramları ayırt etmesi gibi kavram ve becerileri öğrenmesi
        tekim uygulayıcılar tarafından verilen bu eğitimler ile ai-  yer almaktadır.
        lelerin çocuklarının gelişimsel alanlarını desteklemeleri ve   6.  Kitap: Alıcı Dil Becerileri
        izlemeleri  sağlanmaktadır  (https://anabilgi.anadolu.edu.  Çocuğun çevresinde konuşulanlara dikkatini vermesi, an-
        tr/?contentId=18405).                                  laması, söylenen yönergeleri yerine getirmesi gibi dil be-
          Aşağıda Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı’nda      cerileri ele alınmaktadır.
        yer alan 8 kitaba ilişkin bilgiler verilmiştir:        7.  Kitap: Kişisel ve Toplumsal Beceriler

        1.  Kitap: Küçük Adımlar Erken Eğitim Programına Giriş  Çocuğun iletişim, sosyal ve yeme içme, giyinme soyunma
        Programın nasıl, nerede ve hangi amaçlara ilişkin geliştiril-  ve tuvalet gibi öz-bakım becerileri gibi bağımsızlaşmasını
                                                               sağlayan beceriler yer almaktadır.
        diği ve uygulama sürecine yönelik öneriler yer almaktadır.
        2.  Kitap: Çocuğunuzun Programı                        8.  Kitap: Gelişim Becerileri Envanteri
        Ailelerin  çocuklarına  yönelik  amaç  belirlemede  ve  bu   Çocuğun gelişimini değerlendirmek ve gelişimine uygun
                                                               amaçları belirlemek amacıyla kontrol listeleri yer almak-
        amaçlara ulaşmada nasıl bir yol izleyecekleri ve çocukları-  tadır (Kobal, 2001; Sucuoğlu vd., 2001).
        nın davranış sorunlarıyla nasıl baş edecekleri anlatılmak-
        tadır.




                  KAYNAKÇA


        •  Birkan, B. (2002). Erken özel eğitim hizmetleri. Ankara   intervention to enhance the social-emotionational functioning
        Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 3(2),   of young children with autism spectrum disorders. Topic in Early
        99-109.                                                Childhood Special Education, 23(2), 74-86.
        •  Cengiz, S., G. ve Yaşar-Ekici, F. (2022). Portage erken Eğitim   •  Pekçağlıyan, N., Bütün, İ., Talaş, T., ve Özsüllü, Ş. (2015).
        programı. D. Yalman-Polatlar (Ed.). Erken çocukluk döneminde   İletişime dayalı çok yönlü etkileşim programı. Uluslararası Katılımlı
        alternatif eğitim modelleri ve yaklaşımları içinde (s.191-258).   III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi “Erken Müdahale”. Ankara:
        İstanbul: Efeakademi.                                  Hacettepe Üniversitesi Kültür Merkezi.
        •  Kobal, G. (2001). Küçük adımlar erken eğitim projesi: Küçük   •  Sazak-Pınar, E. (2006). Dünyada ve Türkiye’de erken çocukluk
        Adımlar Erken Eğitim Programı. Zihinsel Engelliler Destek Derneği   özel eğitiminin gelişimi ve erken çocukluk özel eğitim uygulamaları.
        Yayınları.                                             Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi,
        •  Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı. Erişim Adresi:  7(02), 71-83.
         https://anabilgi.anadolu.edu.tr/?contentId=18405      •  Sucuoğlu, B., Küçüker, S., Kobal, G., Özenmiş, P., Kaygusuz,
                                                               Y., ve Bakkaloğlu-Ceber, H. (2001). Küçük adımlar erken eğitim
        •  Mahoney, G., ve MacDonald, J., D. (2007). Autism and
        developmental delays in young children: The Responsive Teaching   programı. Cümle Yayınları.
        curriculum for parents and professionals: Curriculum guide.   •  Tomris, G., ve Çelik, S. (2021). Erken çocukluk özel eğitimi:
        Austin, TX: Pro-ed.                                    Kuramsal ve yasal temeller, Dünya’daki ve Türkiye’deki son eğilimler.
                                                               Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi,
        •  Mahoney, G., ve Perales, F. (2003). Using relationship-focused
                                                               23(1), 243-269



        14   Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19