Page 14 - özbakış ekım-2024 -
P. 14
Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı;
0- 6 yaş aralığındaki gelişimsel geriliği veya gelişimsel riski 3. Kitap: İletişim Becerileri
bulunan çocuklar ile ailelerine yönelik eve dayalı uygula- Çocuğun iletişim, dil ve oyun gelişim alanlarına ilişkin du-
nan bir erken müdahale programıdır. Program başında rumunu ve buna yönelik amaçlarını belirleme ile öğretimi
uzmanlar tarafından ön değerlendirmeye alınan aileler, gerçekleştirme becerileri sunulmaktadır.
gerçekleştirilen oturumlar ile programın içeriğine ilişkin 4. Kitap: Büyük Kas Becerileri
bilgilendirilir ve bu oturumların sonunda kendilerine 8 ki- Çocuğun oturma, emekleme, yürüme ve koşma gibi bü-
taptan oluşan eğitim setleri verilerek programın eğitimini yük/kaba kaslarına ilişkin beceriler yer almaktadır.
alan uygulayıcılarıyla tanışmaları sağlanır. Uygulayıcılar
program dâhilinde belli aralıklarla aileleri evlerinde ziya- 5. Kitap: Küçük Kas Becerileri
ret edip çocukların eğitimiyle ilgili ailelere bilgilendirme- Çocuğun küçük kas becerileri ile karalama yapması, kitap
lerde bulunurlar. Ailelere verilen eğitimler ile eve dayalı sayfası çevirmesi, bul-tak oyunları oynaması, nesneleri
yürütülen bu programda, çocuğun ev ortamında kolayca eşlemesi, sınıflama yapması, renk ve şekil gibi basit kav-
uygulanabilen eğitimler ile desteklenmesi amaçlanır. Ni- ramları ayırt etmesi gibi kavram ve becerileri öğrenmesi
tekim uygulayıcılar tarafından verilen bu eğitimler ile ai- yer almaktadır.
lelerin çocuklarının gelişimsel alanlarını desteklemeleri ve 6. Kitap: Alıcı Dil Becerileri
izlemeleri sağlanmaktadır (https://anabilgi.anadolu.edu. Çocuğun çevresinde konuşulanlara dikkatini vermesi, an-
tr/?contentId=18405). laması, söylenen yönergeleri yerine getirmesi gibi dil be-
Aşağıda Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı’nda cerileri ele alınmaktadır.
yer alan 8 kitaba ilişkin bilgiler verilmiştir: 7. Kitap: Kişisel ve Toplumsal Beceriler
1. Kitap: Küçük Adımlar Erken Eğitim Programına Giriş Çocuğun iletişim, sosyal ve yeme içme, giyinme soyunma
Programın nasıl, nerede ve hangi amaçlara ilişkin geliştiril- ve tuvalet gibi öz-bakım becerileri gibi bağımsızlaşmasını
sağlayan beceriler yer almaktadır.
diği ve uygulama sürecine yönelik öneriler yer almaktadır.
2. Kitap: Çocuğunuzun Programı 8. Kitap: Gelişim Becerileri Envanteri
Ailelerin çocuklarına yönelik amaç belirlemede ve bu Çocuğun gelişimini değerlendirmek ve gelişimine uygun
amaçları belirlemek amacıyla kontrol listeleri yer almak-
amaçlara ulaşmada nasıl bir yol izleyecekleri ve çocukları- tadır (Kobal, 2001; Sucuoğlu vd., 2001).
nın davranış sorunlarıyla nasıl baş edecekleri anlatılmak-
tadır.
KAYNAKÇA
• Birkan, B. (2002). Erken özel eğitim hizmetleri. Ankara intervention to enhance the social-emotionational functioning
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 3(2), of young children with autism spectrum disorders. Topic in Early
99-109. Childhood Special Education, 23(2), 74-86.
• Cengiz, S., G. ve Yaşar-Ekici, F. (2022). Portage erken Eğitim • Pekçağlıyan, N., Bütün, İ., Talaş, T., ve Özsüllü, Ş. (2015).
programı. D. Yalman-Polatlar (Ed.). Erken çocukluk döneminde İletişime dayalı çok yönlü etkileşim programı. Uluslararası Katılımlı
alternatif eğitim modelleri ve yaklaşımları içinde (s.191-258). III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi “Erken Müdahale”. Ankara:
İstanbul: Efeakademi. Hacettepe Üniversitesi Kültür Merkezi.
• Kobal, G. (2001). Küçük adımlar erken eğitim projesi: Küçük • Sazak-Pınar, E. (2006). Dünyada ve Türkiye’de erken çocukluk
Adımlar Erken Eğitim Programı. Zihinsel Engelliler Destek Derneği özel eğitiminin gelişimi ve erken çocukluk özel eğitim uygulamaları.
Yayınları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi,
• Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı. Erişim Adresi: 7(02), 71-83.
https://anabilgi.anadolu.edu.tr/?contentId=18405 • Sucuoğlu, B., Küçüker, S., Kobal, G., Özenmiş, P., Kaygusuz,
Y., ve Bakkaloğlu-Ceber, H. (2001). Küçük adımlar erken eğitim
• Mahoney, G., ve MacDonald, J., D. (2007). Autism and
developmental delays in young children: The Responsive Teaching programı. Cümle Yayınları.
curriculum for parents and professionals: Curriculum guide. • Tomris, G., ve Çelik, S. (2021). Erken çocukluk özel eğitimi:
Austin, TX: Pro-ed. Kuramsal ve yasal temeller, Dünya’daki ve Türkiye’deki son eğilimler.
Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi,
• Mahoney, G., ve Perales, F. (2003). Using relationship-focused
23(1), 243-269
14 Özel Eğitim ve Rehberlik Dergisi