Page 65 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 65

Eğer s z bu acı haber  vereb lecek durumda olmadığınızı h ssed yor-
 sanız çocuğunuzun çok güvend ğ  ba ka b r yet  k nden yardım
  stey n. Çocuğunuz kaç ya ında olursa olsun, o sırada h ssett ğ n z
 üzüntüyü saklamaya çalı mayın.  Çocuğunuza bu acı haber
 ver rken “öldü”   fades n   kullanın. Her  zaman  en   y   b lg , doğru
 b lg d r. Kısa, bas t, net: “Öldü” (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 “Uyuyor”  dersen�z  uykudan  korkmasına  ya  da  uyanacağı
 beklent�s�ne kapılmasına neden olab�l�rs�n�z. “Uzaklara g�tt�”
 dersen�z  terked�ld�ğ�,  vedalaşmaya  b�le  değer  bulunmadığı
 duygusu yaratab�l�r ya da ger� dönmes� beklent�s�ne g�rmes�ne
 neden olab�l�rs�n�z. “Cennete g�tt�” dersen�z ve o da “cennete
 g�tmeye” kalkışırsa ne yapacaksınız? “Gökyüzünden, bulutla-
 rın  üzer�nden  b�ze  bakıyor”  dersen�z  fırtınalı  günlerde  ne
 yaptığına da�r açıklamanızı nasıl yapacaksınız? Ya da sürekl�
 tak�p  ed�ld�ğ�  düşünces�n�  nasıl  ortadan  kaldıracaksınız?
 “Allah çok sev�yordu yanına aldı” dersen�z ve o Allah tarafın-
 dan  sev�lmed�ğ�n�  düşünürse  ya  da  sevd�ğ�n�  kend�s�nden
 ayırdığı �ç�n kızarsa bu durumu nasıl düzelteceks�n�z? (Kuloğlu
 Türker ve Yüce; 2020).
 Çocukların Ölüm Konusundak  Soruları
 “Ölü”, “Ölüm” ne demekt�r?
 “Ölü, artık ya amayan demekt r. Tüm canlılar doğar, büyür ve ölür.
 Ölü b r  nsan konu amaz, oynayamaz, gülemez, ağlayamaz, nefes
 alamaz. Ölü  nsanların artık organları çalı madığı  ç n yemek
 yemes , uyuması ya da sıcak kalması da gerekmez.”
 Ölen �nsanlar nereye g�der?
 Cansız bedenler gömülür. B ze kalan  se ölen  nsanlarla  lg l
 hatıralarımızdır. Ölenlere ne olduğu konusunda  nsanlar farklı
  eyler dü ünürler. K m  ölenler n cennete g tt ğ ne  nanır  k m   se
 yok olduğuna  nanır, bazıları farklı bedenlerde tekrar dünyaya
 geld ğ ne  nanır ama k mse tam olarak ne olduğunu b lemez.
 B lg : Ölüm gerçekle meden önce süreğen b r hastalık ya da
 hastanede b r tedav  sürec  varsa çocuğu da dâh l ederek hazırlan-
 le olmadığının söylenmes  gerek r.  Yet  k nler, çocuğun olayın
 masını sağlayın. Vedala ması  ç n fırsat tanıyın.
 sorumlusu olarak kend s n  görmemes   ç n kullandıkları sözcükler
 özenle seçmel d r.
 Dedem neden hala hastanede? Ne zaman ger� gelecek?
 Pek�, bu b�r�n�n hatası mıdır?
 B l yorsun k  deden çok hasta doktorlar onu  y le t rmek  ç n eller n-
 den  gelen   yapıyorlar. Y ne  de  durumu   y   değ l.  Ne  zaman  ger
 “Hayır, genell kle b r n n ölümü, k msen n hatası değ ld r. Dü ünü-
 geleceğ n  ben de b lm yorum. Ne yazık k  h ç ger  gelmeyeb l r,
 len söylenen ya da yapılan  ey çok korkunç olsa da, bu b r n n
 etmes ,  ç nden gel yorsa ağlaması, öğrenc ler n duygularını
 Bütün canlılar ölürler. Çok çok ya landığın zaman d ğer bütün
 öleb l r. Bu yüzden çok üzgünüm (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 ölmes ne sebep olmaz.”(Jay, Thomas, 2021, 12).
 daha  da  fazla  payla masını  sağlayacaktır.  Bu  durum  hem yas
 canlılar g b  sen de öleceks n. Bu çok normal b r  ey ama o zamana
 B lg : Çocuklar genell kle olanlardan kend ler n  sorumlu tuttukları
 kadar kend ne çok  y  bakmanı  st yorum. Ya arken sağlıklı ve mutlu
 sürec ndek  öğrenc  hem de d ğer tüm öğrenc ler  ç n geçerl d r.
 Sen de ölecek m�s�n anne?
  ç n yet  k nler konu urken meydana gelenler n, onların söyled kle-
 olmamız  öneml d r. Bunun   ç nde  el m zden  gelen   yapmalıyız
 Yas tutmanın ne demek olduğunu açıklayın. Sevd ğ m z b r
               Öğretmenler n ölüm ve yasa da r deney mler n , öğrenc ler n
 Evet.  B r gün herkes g b   ben de  öleceğ m ama    md  değ l. O
 r  b r söz, yaptıkları b r davranı  ya da dü ündükler  b r  ey neden y-
 (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 öldüğünde üzülmen n, ağlamanın, b r süre h çb r  ey yapmak
               ya ına uygun b r b ç mde ve detaylı olmayacak  ek lde payla ı-
  ncelemek, çocukların ölümü somutla tırab lmeler  açısından
 zamana  daha  çok  var.  Sen  büyüyeceks n,  anne-baba  olacaksın,
 Ölüm, hayatın doğal b r parçasıdır ancak buna rağmen çocuılarla
  stememen n  normal olduğunu ama ger de kalanların en
               mı, onların ölümün ve ya anan yasın herkes n ba ına gelen b r
 Ölen  �nsanları  neden  mezara  koyuyoruz?  Burada  yatağında
 bu gerçeğ  nasıl konu mamız gerekt ğ  noktasında zaman zaman
 çocukların olacak, ben anneanne-babaanne olacağım, çok ya lana-
 yararlı olacaktır (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 sağlıklı  ek lde ya amaya devam etmeler n n gerekt ğ n , bu
 kalmaya devam edemez m�?
               durum olduğunu kabul etmes  açısından yararlı olacaktır.
 kend m z  yeters z h sseder z. Yapılan öğretmen ve vel  görü mele-
 cağım ancak ondan sonra öleceğ m (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 Hastane, cenaze törenler  ve mezarlık g b  yerlere z yaretler n
 yüzden b r süre sonra oyun oynamanın da s nemaya g tmen n
 r nde de yet  k nler n çocuklarla bu tür olaylar hakkında nasıl
               Kaybed len öğrenc   ç n okul ortamında tüm a les n n, tüm
 Ya sen de hastalanırsan?
 yapılab leceğ  en  y  zaman, kr z olmayan dönemlerd r. Çocuğunu-
 Hayır, edemez. Ölen k   ler n kaldığı yere mezarlık den r. B z de
 de doğal olduğunu vurgulayın.
 konu ulacağı, nasıl b r yakla ım  ç nde olunacağı konusunda “b lg
               öğrenc ler n,  öğretmenler n  ve  çalı anların  katılab leceğ   b r
 zun çok da  y  tanımadığı, duygusal b r bağı olmayan k   ler  ç n
 mezarlığa koymak zorundayız (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 Bazen ne yaparsak yapalım, bazı hastalıklara engel olamayız. Y ne
 yeters zl ğ nden” kaynaklı ted rg nl kler ya adıkları gözlemlenm  -
 Kaybett ğ n z yakınınızın özel e yalarını toplamak  ç n acele
 yapab leceğ  bu tarz z yaretler, sevd ğ  ve duygusal bağlarının
               anma tören  yapılab l r. Bununla b rl kte b r  nt har sonucu ölüm
 t r. Bu nedenle çocukların anne-babalarına ve öğretmenler ne
 de sağlığıma çok d kkat edeceğ mden ve uzun yıllar ya amaya
 Toprağın altında nefes alamaz, koymayalım.
 etmey n. E yaları toplama sürec  oldukça duygusal b r süreçt r.
 bulunduğu k   ler  le  lg l  gelecekte ya ama olasılığı bulunan
               söz konusu  se durum farklı değerlend r lmel  ve anma tören n n
 çalı acağımdan em n olab l rs n (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 sordukları sorulara daha somut ve tatm n ed c  cevapların yer aldığı
 Bu süreçle b rl kte ağlamaktan, e yaları ok amaktan, anılarınızı
               yapılıp yapılmayacağına karar ver lmel d r.  Tören n gerekl
 durumlarda, kültürünün gerekt rd ğ   ek lde ney , nasıl yapması
 Ölen k   ler nefes almazlar. Vücutlarındak  h çb r organ çalı maz. Bu
 b r çalı manın  lg l  k   lere katkı sağlayacağı dü ünülmü tür. Bu
 ve duygularınızı konu maktan çek nmey n.  S z ve çocuğunuz
 Ya b�r kaza geç�r�rsen?
 gerekt ğ ne da r b lg ler kazandırır (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
               olduğu dü ünülüyorsa kısa b r anma tören  yapılab l r. Tören
 nedenle o, toprağın altında olmaktan rahatsız h ssetmeyecek
 çalı mada; yapılan l teratür taramalarına dayanarak 0-10 ya  arasın-
 kend n z  hazır h ssett ğ n zde toplama    n  b rl kte yapab l rs -
               d ğer öğrenc ler  ç n kes nl kle özend r c  n tel ğe sah p olmama-
 Kaybı Olan Çocukla Konuşma
 (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 dak  çocuklarla konu urken kullanılması uygun olan  fadeler
 Ben m ölmemden korktuğunu b l yorum. Ben de sevd ğ m k   ler n
 n z. Bu sürece katılmak  stemezse onu zorlamayın, ele t rmey n.
               lıdır.
 ba ına b r  ey gel rse d ye korkuyorum. Ben her zaman çok d kkatl
 derlenm   ve çocukların duygularını rahatça  fade edecekler  b r
 Fakat önces nde ne zaman toplayacağınızı, topladığınız e yaları
 Mezarlığa z�yarete g�tmesek üzülür mü?
 Çocuğun kaybı varsa ölüm haber  ver rken çocuğun b ld ğ , sess z,
               Bazı çocuklar duygularını sözel  fade etmekte zorlanır. Ya larına
 davranacağım.  Sen n  de  öyle  yapmanı   st yorum.  Eğer  d kkatl
 ortamın nasıl hazırlanab leceğ  konusunda b lg lere yer ver lm  t r.
 nereye k me vereceğ n z , veremed ğ n z e yaları ne yapacağını-
 sak n ve kend n  güvende h ssett ğ  b r ortam seç n.
               ve gel   m düzeyler ne uygun b r b ç mde res m, oyun ve drama
 Hayır üzülmez. B z mezarlığa kend m z  ç n, onu özled ğ m z  ç n,
 Faydalı olması d leğ yle…
 davranırsak sağlıklı ve uzun b r süre ya ayab l r z (Kuloğlu Türker ve
 zı sak n, kısa ve olumlu b r tarzda anlatın.
               g b  etk nl kler kullanılab l r. Çocuğun duygularını  fade etme
 Ölüm haber n  vermeden önce “sana üzücü b r haber vereceğ m”
 yanında olmak  sted ğ m z ve mezarını görmek  sted ğ m z  ç n
 Yüce; 2020).
 Çocuklar İç n Hazırlık
 Çocuğunuza, “sen güçlü olmalısın” demey n o henüz b r çocuk
                ekl  (ağlayarak, tep nerek, vurarak, sözcüklerle vb.)  ne olursa
 g d yoruz (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020,242).
 d yerek çocuğu hazırlayın.
 Dedem çok yaşlı o zaman önce o ölecek!
 ve h çb r  ey  ç n güçlü olmak zorunda değ l. Böyle b r  fade
               olsun, duygularının farkında olması ve  fade etmes  çok öneml -
 Öğretmen Ve Vel lere Öner ler
 Ölüm  le  lg l  b lg y  olayın hemen arkasından ver n. Aradan zaman
 Ya amın doğal akı ı  ç nde  nsanlar kayıp ya da kayıp olu turacak
 omuzlarına altından kalkması zor b r yük b nd recekt r. Ergenl k
               d r. İz n ver c  olan bu yakla ım, çocuğun değerler n , duyguları-
 Deden n ya lı olduğu doğru ama herkes aynı ya ta ölmez. Bazı
 geçmes n  beklemey n. Bekleme süren z en fazla b rkaç saat olab l r
 b r tehd tle kar ı kar ıya kalab lmekted r. Duygusal bağlantımızın
 dönem n n sonunda b le olsa henüz hayatının ba ındadır,
               nı, güçlü ya da zayıf yönler n  ke fetmes n  sağlayacaktır.
 Bazı sorular cevapsızdır. “B lm yorum”  fades  bazen en  y  cevap
  nsanlar çok uzun süre ya arlar. B z de deden n çok uzun yıllar
 olmadığı durumlarda çocuklarla ölüm hakkında konu mak
 ama b r gün değ l (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020). Her çocuğun
 henüz b r yet  k n olmamı tır ve öğrenmes  gereken pek çok  ey
 olab l r.
 ya amasını  st yoruz (Kuloğlu Türker ve Yüce; 2020).
 genell kle daha kolaydır. Mesela ç çekler n, böcekler n, yakın
 duygularını  fade ed    ve duyguları  le nasıl ba a çıktığı kend s ne
               Çocuğun  duygularını  duymadan,  anlamadan  ölümü  normal
 vardır. Öğrenmes  gerekenler , kend  hızında öğrenmes   ç n ona
 Öğrenc   le konu urken sam m   ve dürüst  olmak öneml d r.
               olarak göstermek doğru değ ld r. Bu tutum çocuk  ç n  nandırıcı
 özgüdür, ona  ht yacı olan zamanı ver n, konu mak  sted ğ nde
 etk le  mde bulunmadığı hayvanların ölümü, konu mak açısından
 B�r gün bende öleceğ�m değ�l m�?
 fırsat vermeye çalı ın.
 saygıyla ve d kkatl ce d nley n.
 Öğretmen n sabırla d nlemes , üzüntüsünü sam m yetle  fade
               olmadığı g b  çocuğa kend s n   y  h ssett rmeyecek ve okulda
  y  b rer fırsattır. Konu manın yanı sıra yapab l rsen z ölen hayvanı
                                                                                                Öz Bakış
            gel  t r len logo-terap ; olumsuz ko ullara rağmen ya amı   mak  ç n destek vermekte ve bu nedenle kend ler ne  y  gelmek
            sürdüren k   ler n ya adıklarından anlam bularak  y le t kler n ,   anlamında çaba harcamak durumundadırlar. Özell kle 6  ubat
            kar ıla ılan durumlardak  tutum, davranı  ve kabullen   n fark   2023  tar h nde  meydana  gelen  Kahramanmara   merkezl
            yarattığını söylerken rez lyansdan bahseder.      depremler sonrasında gerek deprem bölges ne g derek gerek-
            Zorlu b r durumla kar ıla manın ardından bununla ba a   se burada yapılan çalı malara katılarak gel  eb lecek  k nc l
            çıkmak, üstes nden  geleb lmek  se ps koloj k sağlamlığın  en   travma etk ler , tükenm  l k, e  duyum yorgunluğu  le kar ıla ı-
            kısa özet d r. Ps koloj k sağlamlık aynı zamanda zorlayıcı ya am   lab l r.
            olaylarına uyum sağlanmasını da  fade eder. Ya anan zorlayıcı   Her ps koloj k danı manın bu süreçte ba  etmekte güçlük
            durum kar ısında durab lmek, var olan güçlü yönler n  değer-  ya atacak olası durumları göz ardı etmeyerek süregelen
            lend rerek çözeb lmek ya da yardıma  ht yaç duyduğunun   duygusal, bedensel, davranı sal ve b l  sel becer ler   le uyku
            farkında olmak ve  ht yaç duyduğu yardımı alab lmekt r.   beslenme düzen n  bell  per yodlarla d kkate alması gerek r.
            Ps koloj k sağlamlık; zorluğa uyum sağlamak değ l zorluğa   Duygularında farklılık olup olmadığını, end  el  ya da stresl
            rağmen hayata devam edeb lmek olarak n telend r l r. Ps kolo-  olup olmadığını sorgulamalı, vücudundak  duyumları, gerg nl -
            j k sağlamlık varolu tan gelen özell kler, bunların gel  t r l p   ğ  değerlend rmel , sıradan uyku düzen ndek  değ   kl kler
            güçlend r lmes   bunun  yanı  sıra  sosyal ve   let   msel  bağlar,   önemsemel , çevres yle  olan  l  k ler n  ve  tutumlarını değer-
            sah p olunan değerler  le  fade ed leb l r.  Varolu tan gelen   lend rmel d r.
            özell kler,  sosyal  ve  çevresel  faktörler  ps koloj k  sağlamlık
            üzer nde etk l d r. Bu faktörler n olumsuz etk ler  zorlayıcı,
            olumlu etk ler  de güçlend r c  olarak n telend r leb l r. Ya ama
 Ya am yolunda acı veren, korkutan, kaçındığımız olayları   Lat nce ger   zıplama anlamına  gelen ”res l re” sözcüğünden    l  k n sah p olunan kontrol düzey  kar ıla ılan r skl  durumları
 ya amak,  mücadele etmek  ya  da  pek  çoğuna   ah tl k  etmek   türeyen ve  ger  sıçrama ve esnekl k anlamına gelen b r İng l zce   azaltırken ps koloj k sağlamlığı arttırır. Bu noktada öz güven
 kaçınılmazdır. Neredeyse benzer olayları ya arken sonrası   sözcük olan “res l ence” Türkçe’de yaygın olarak rez lyans ya da   yüksek, otokontrol sah b , benl k saygısı olan, stres n  yöneteb -
 hep m z  ç n farklı olab lmekted r. Aynı durum kar ısında   esnekl k olarak kar ılanmaktadır. Aslında bambu b tk s    len b reyler n ps koloj k sağlamlıklarının yüksek olması bekle-
 k m ler  b r süre sonra ya am döngüsünü yakalarken k m ler    rez lyans  ç n kullanılab lecek en  y  metafordur çünkü   ddetl    n r.  Zorlu  ya am  olaylarına   l  k n  olumlu  sonuçların  artması
 bu konuda zamana ya da desteğe  ht yaç duymakta k m s  de   rüzgar ve yağmur sırasında sağlam kökler  ve esnek yapısı  le   ps koloj k sağlamlığın artmasıdır. Amaç sah b , poz t f yakla a-
 esk s  g b  olamamaktadır.   Yapılan ara tırmalar da gösterm  t r   yerlere  kadar  eğ len  bambu,  sonrasında   lk  hal ne  kavu up   b len, çözüm üreten,  let   m becer ler  olan b reyler  ç n
 k  ya anan benzer travmat k olaylar sonrasında k   ler n %15’    büyümeye devam eder. Rez lyans da hem ps koloj k hem de   ps koloj k sağlamlıktan bahsed l r.
 ya amlarına h çb r  ey olmamı  g b  devam edeb lmekte, %70’    f z ksel olarak daha öncek  güç deney mler  le yen  ve b r d ğer   Sah p olunan rez lyans ve ps koloj k sağlamlık pek çok yanıyla
 sosyal destek, yardım alma  ht yacı duymakta, %15’   se   zorlu ya antıya hazırlıklı olab lmey  sağlar.  örtü mekte; bu nedenle zorlu ya antıları anlamlandırmak, ba a
 post-travmat k semptomlar ya amaktadır.  Aslında  nsan olarak hep m z doğu tan  y  olmak  ç n b r m ktar   çıkmak  ve   ht yaç  duyulan  süreç  sonunda  toparlanab lmek
 Zorlu ya antıların ardından yoluna kes nt s z devam edeb len   becer ye sah b z. Sonradan öğrend kler m z ve deney mled kle-  açısından da değerl d r.
 ya da yardıma  ht yaç duyduğunun ayırdında olan, sah p   r m z  le öğreneb l r ve gel  eb l r z. Kend  stres yle ba a çıkma   Destek veren mesleklerden b r n  yürüten ps koloj k danı man-
 olduğu sosyal destekten yararlanan ve rut nler ne döneb len   becer ler ne sah p, kend s ne güvenen ve  nanan, a le ve sosyal   lar da yaptıkları    n  çer ğ  ve zorluğu neden yle olumsuz
 k   ler  farklı kılan ned r? Bu noktada son yıllarda sıklıkla   bağları kuvvetl , öz-değer sah b , payla ımcı, öz-kontrolü olan   ya am olaylarını deney mlemekte,  olumsuz duyguları sağalt-
 çalı ılan ps koloj k  sağlamlık ve rez lyansdan bahsedeb l r z.   k   ler  ç n rez lyansdan bahsed leb l r. V ktor Frankl tarafından
                                                                                                           65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70