Page 25 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 25

Öz Bakış







































            k   ler n temel  ht yaçları g der lmekte ve bu k   lere yönel k   gelen kr t k ve ac l b r durumun sonrasında öğrenc lere, a leler -
            ps koloj k  lk yardım ver lmekted r. Bunu orta vadede daha   ne, okul personel ne ve d ğer k    ve kurumlara yardımcı olmayı       Okul ps kososyal müdahale ek b   le b rl kte çalı ılmalıdır.  Doğruluğu kes nle m   b lg ler, gel   m düzeyler ne uygun
            kapsamlı ps kososyal müdahaleler ve uzun vadede  se uzman   amaçlar. PİY, kanıta dayalı b r müdahale model d r. PİY; okulda                                                           ek lde ver lmel d r.
            desteğ  vb. basamaklar tak p etmekted r (Housley ve Beutley   ortaya çıkan  travma ve  kr z  durumlarının hemen  sonrasında        Olaydan etk lenenler gözlemlenmel d r.
            2007’den akt. Dem rc oğlu vd., 2019).             ortaya  çıkan  sorunları  azaltmak  ve  etk l   ba a  çıkmayı  te v k                                                              Söylenenler  anlamaya  ve nasıl  yardımcı olunab leceğ ne
                                                              etmek  ç n tasarlanan b r modeld r (MEB, 2021).                                  B rey  rahatsız etmeden  let   m kurulmalıdır. Prat k yardım   odaklanılmalıdır.
            Kr z durumunda yetk l ler n açıklamaları tak p ed lmel , ac l                                                                      sunulmalıdır (bes n alerj s  yapmayacak y yecek, su vb.).
            müdahale organ zasyonu ve yardım kaynakları öğren lmel ,   Okul temell� PİY, gen�şlet�lm�ş b�r ps�koloj�k tedav� olma-                                                               Çocuklara, onları korumak ve güvende tutmak  ç n güvence
            arama-kurtarma veya ac l tıbb  personel engellenmemel ,   dığı �ç�n okulda çalışan b�r personel dah� PİY çerçeves�n-               Saygı çerçeves nde bas t sorular sorulmalıdır. Bas t ve somut   ver lmel d r.
            görev ve görev n sınırları b l nmel d r (Türk Ps koloj k Danı ma   de katkı vereb�l�r (MEB, 2021).                                 b ç mde yava  konu ulmalı; kısaltmalar veya jargon kullanıl-  Öğrenc lere;  düzenl   olarak  okula  g deb lmeler ,  öğrenme
            ve Rehberl k Derneğ , 2014).                                                                                                       mamalıdır. PİY dı ında ba ka b r konuya g r lmemel d r.  çalı malarını tamamlamaları ve güvende kalab lmeler   ç n
                                                              Okul Temell  PİY uygularken a ağıdak  yönergelere uyulması
            K   n n PİY sunmak  ç n ayrıntılı ps kososyal donanıma sah p   gerekmekted r (Brymer ve d ğerler , 2006; 2012’den akt. MEB,        Esnek, sak n, sabırlı ve duyarlı olunmalıdır.     neye  ht yaçları olduğunu sorulmalıdır.
            olmasına gerek yoktur. PİY çoğunlukla etk lenen bölgede   2021; NCTSN, 2023; WHO, 2011):                                           K   sel sınırlara saygılı olunmalı, uygun b r f z ksel mesafe-  Kültürel farklılıklara duyarlı olunmalıdır.
            uygulanır. Uygulama yer   ç n, g zl l ğ n ve güvenl ğ n sağlana-                                                                   den, rahatsız etmeyen b r göz teması  le  let   m kurulmalı-                                                                                                                                                                                                    İnsanlık, geçm  ten bugüne çe  tl  felaket ve yıkımlara neden   çocuklarının
            b ld ğ , k   n n kend s n  rahat h ssedeb leceğ  ortam bulunma-                                                                    dır.  Çocukla  let   mde,  çocuğun göz  h zasında durulmalı,   K   n n tepk ler ne patoloj k b r durum g b  davranılmamalı-                                                                                                                                     olan b rçok afetle kar ı kar ıya kalmı tır (Tonak ve K t  , 2020).   prat k b
            lıdır (Dem rc oğlu vd., 2019).                                                                                                     ona  haf f  gülümsenmel ,  çocuk  selamlanmalı,  adı kullanıl-  dır. Afete maruz kalan  nsanlarda çoğu akut tepk ler normal-                                                                                                                                    Nasıl, nerede ve ne zaman gerçekle eceğ  b l nmeyen afet   odağında özel gere
            Ps�koloj�k İlk Yardımda 3 Eylem İlkes�: “İzle, D nle ve Bağ Kur”                                                                   malı ve sak n konu ulmalıdır.                     d r. Bu tepk ler "bel rt ler" olarak et ketlenmemel  veya                                                                                                                                                     durumları;  nsan ya amında b yoloj k, ekonom k, sosyal ve   yararlı olmasını
                                                                                                                                                                                                 "te h sler", "durumlar", "patoloj ler" veya "bozukluklar"
 Dünyada sava ,  doğal  afet, yangın, kaza  ve   ddet  g b   farklı   etmek ve b reyler n yardım ve kaynaklara er  mes n  sağlama   (WHO, 2011):   Eğer  öğrenc   yardım tekl f n   reddederse kararına  saygı   ter mler yle konu ulmamalıdır.                                                                                                                                                                ps koloj k yönden b rçok kayba neden olab lmekte ve  nsanla-
  ek llerde acı veren olaylar ya anab lmekted r. İnsanlar evler n    amaçlı b r  lk afet müdahales d r. PİY; etk lenen b reylere ruh           göster lmel d r.                                                                                                                                                                                                                                                rın olağan ya amlarını kes nt ye uğratab lmekted r (Arama   Depremle Ba  Etme
 veya sevd kler n  kaybetmekte, tanıdıklarından ayrı kalmakta   sağlığı uzmanları  ve d ğer  lk  müdahale ek pler   tarafından   İzle: Ya anan kr z durumuna d kkat ed n. (Neler olup b tt ğ ,   PİY’�n  sonlandırılması  aşamasında,  öğrenc�ler  ve                                                                                                                                                          Kurtarma Derneğ  [AKUT], 2011; Öngör, 2012; Varol ve Gülte-
 veya   ddet/ölüm olaylarına tanık olmaktadır. Bu tür olaylardan   gerçekle t r l r. PİY’�n  amacı;  afet  sonrasında  b�reyler�n   yardıma  ht yacı olanlar, güvenl k r skler , f z ksel yaralanma-  Dokunmadan önce  z n  stenmel d r. “El ndek /ayağındak    yardım sunanların �ht�yaçları en �y� şek�lde değerlend�-                                                                                       k n, 2016).  üphes z b r afet durumunda nasıl ve ne derece   Özel gereks n ml
 her b rey farklı etk len p farklı tepk ler vereb lmekted r. B rçok   ac�l  end�şeler�n�  ve  �ht�yaçlarını  değerlend�rmekt�r.   lar, ac l temel  ht yaçlar bel rlenmel  ve duygusal tepk lere   yaraya bakab l r m y m, sandalyeye  oturmana yardımcı   r�lmel�d�r.  Yardım  edenler  oradan  ayrıldığında  yardım                                                                                           etk leneceğ m z ve bu etk lere ne tepk ler vereceğ m z b reysel   ve yaralanm
  nsan bu  durumda  bazı  travmat k  tepk ler (yoğun   a kınlık,   Bununla beraber PİY yer�nde terap� sağlamak değ�ld�r   bakılmalı)           olmamı  ster m s n?” g b  sorular sorulab l r.   ed�len  öğrenc�lere  durum  açıklanmalı  ve  mümkünse                                                                                                                                                          anlamda değ  mekle b rl kte, en yoğun etk lenecek kes mler-  b reyler  de, ya
 anlam verememe, güvens zl k veya bel rs zl k) vereb lmekted r   (APA, 2023).   D nle: Travmaya maruz kalan k   ye d kkat ed n. (Kend n z                                                      yardım  konusunda  başka  b�r�  tanıştırılmalıdır.  Her  ne                                                                                                                                                     den b r n n dezavantajlı gruplar arasında yer alan özel gereks -  felaket n ,
 (Türk Ps koloj k Danı ma ve Rehberl k Derneğ , 2014). Travma;   tanıtın, d kkatl  d nley n, duyguları kabul ed n, tehl kedek                  Konu ulmak  sten ld ğ nde d kkatl ce d nlenmel d r. K   n n                                                                                                                                                                                                     n ml  b reyler n olduğu söyleneb l r (Açıkalın, 2017; Afet ve Ac l   deney ml
 ölüm tehd d n n bulunduğu, k   n n f z ksel ve ya amsal bütün-  PİY; travmat k olayların hemen ardından çocuklara, yet  k nlere   k   y  sak nle t r n, gereks n mler n  ve end  eler n  sorun,   durumu hakkında yorum yapılmamalı, neler ya adıkları   deney�m yaşanırsa yaşansın, �y� b�r şek�lde vedalaşılmalı                                                                                            Durum  Yönet m  Ba kanlığı [AFAD], 2011). Bu nedenle özel   zorunda kaldılar.
 lüğüne dönük b r tehd d n ortaya çıktığı, k   n n kend s n n   ve a lelere yardım etmek amacıyla gerçekle t r len kanıtlara    ht yaçlarını kar ılamalarına ve sorunlarına çözüm bulmala-  hakkında varsayımlarda bulunulmamalıdır.  ve onlara �y� d�lekler �let�lmel�d�r (WHO, 2011)                                                                                                                         gereks n ml  b reyler n ebeveynler n n veya bakımından   rut nler  ve düzenle
 ya adığı ya da tanık olduğu sarsıcı deney mlerd r (APA,   dayalı modüler b r yakla ımdır. PİY  le travmat k b r olayı tak p   rına yardımcı olun)  Yaptıkları, yapmadıkları ya da nasıl h ssett ğ  yargılanmama-                                                                                                                                                                                              sorumlu b reyler n afet durumlarına kar ı hazırlıklı olmaları ve   düzende he
 2013’den akt. MEB, 2021).   eden günler  ç nde erken yardım sağlanır (NCTSN, 2018).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           aynı zamanda afet sonrası süreçle de ba  edeb lecek b lg  ve   m  olmayan b r
              Bağ Kur: Yardımcı olmak  ç n harekete geç n. (B lg  ver n,                                                                       lıdır örneğ n  u  fadeler kullanılmamalıdır; “Böyle h ssetme-                                                                                                                                                                                                                                                    olmakta zorlandık ve her b r
 Travmat k olaylarda k   lere yapılacak  lk desteklerden b r    PİY öneml  zorlu ya am olaylarının hemen ardından uygulanan   k   n n sevd kler yle ve sosyal desteğ yle bağlantı kurun,   mel s n.” veya “Hayatta kaldığın  ç n kend n   anslı h ssetme-                                                                                                                                                      becer lere sah p olmaları büyük önem arz etmekted r (Türk,   tepk ler verd k.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               2022).
 Ps koloj k İlk Yardım h zmet d r. Ps koloj k İlk Yardım (PİY); afet,   b r  destek müdahales d r  (NCTSN, 2023).  Sphere (2011)  ve   çözümü prat k sorunları bel rley n ve çözmeye çalı ın,   l s n.”                                                                                                                                                                                                                                                         b r deprem kar ısında özel g
   ddet, terör saldırısı, kaza g b  b reysel ya da toplumsal anlam-  IASC’e (2007) göre, PİY; desteğe ve yardıma  ht yaç duyanlara   sunulan h zmetler  ve yardımları kullanın)  Mağdur  küçümsenmemel  veya  tepeden  bakılmamalıdır.                                                                                                                                                                         N tek m 6  ubat 2023 tar h nde ülkem zde meydana gelen   durumu anlamlandırma
 da olumsuz etk lere neden olan b r olay anında ya da sonrasın-  sunulan   nsan  destekt r.  PİY; öneml  zorlayıcı ya am olayları   Okul Temell  Ps koloj k İlk Yardım  K   n n güçlü yönler  ve ba a çıkma stratej ler  desteklenmel                                                                                                                                                                          deprem felaket nden sonra, Öz Bakı  Derg s n n yazarları ve   karma ık duygu
 da gerçekle t r len,  lk ps kososyal müdahale yakla ımıdır (MEB,   sonrası  uygulanan  ps kososyal  h zmetler n   lk  a aması  olarak         ve pek  t r lmel d r.                                                                                                                                                                                                                                           öncel kle özel eğ t m alanında çalı an uzmanları olarak Deprem
 2021). PİY; güvenl ğ  artırmak, afetlerden kurtulanları stab l ze   konumlanmaktadır. Akut dönemde olaylardan etk lenen   Okul temell  PİY; okul ortamında veya okulun dı ında meydana                                                                                                                                                                                                                        özel sayımızda, özel gereks n ml  b reyler n ebeveynler ne,


                                                                                                            25








































































 Sonuç olarak;   AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El
 K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
 Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml  b rey ebeveynler ne
 çocuklarının depremle ba  etme becer ler ne  l  k n b lg ler   Öngör, C. (2012). Engell  B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-
 vermey  hede em   olsak da, en ba ta unutulmaması gereken,   acılık.
  ster normal gel   m gösteren  ster özel gereks n ml  b rey   Tonak, H., A. ve K t  , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
 olsun,  esasında  tüm  çocukların  benzer  gel   m ve  özell klere   Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap  ve Rehab l tasyon  Derg s , 8(1),
 sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak   77-84.
 çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı,   Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell  B reylere Duyarlı Afet
 yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı   Yönet m  Model . Afet ve R sk Derg s  5(1),61-77.
 b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r.   Varol, N., ve  Gültek n, T. (2016). Afet  Antropoloj s . Elektron k  Sosyal
 B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650
 Deprem n beraber nde get rd ğ  olumsuz sonuçların, dezavan-
 tajlı gruplar  çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız   Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında
 konumundak  özel gereks n ml  b reyler  d ğer b reylere kıyasla   kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
 daha fazla etk led ğ n  b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle -  https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
 mes  her zaman olası olan afet durumlarından;  lg l  hazırlık ve
 planlamaları yaparak ve gerekl  b lg , becer  ve davranı ları
 ed nerek korunab leceğ m z  de b l yoruz. Bu derg n n yazarları
 ve özel gereks n ml  b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,
 çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z
 becer ler  le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.

 KAYNAKÇA
 Açıkalın, O. (2017).  Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl
 toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen  İnsan Yayınev .
 AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m  Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n
 Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30