Page 22 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 22

Öz Bakış




            Afet sonrası çalı malar:                          Çocukların depremle  lg l  görsellere, sosyal medyaya, haber
                                                              kanallarına ula ımı sınırlandırılab l r çünkü çocuklar olumsuz
               Okul tekrar açıldığında, öğrenc ler  d nlemek, anlamak,   eylere maruz kaldıkça ps koloj k sağlamlıkları dü eb l r.
               Ps kososyal destek çalı maları uygulamak,      Çocukların yanında depremle  lg l  olarak konu mamak,
               İht yaç durumuna göre öğrenc ler n yönlend rmes n    yakınmamak, olayı daha fazla travmat ze etmemek çok öneml -
               yapmak,                                        d r. Konuyla  lg l  herhang  b r b lg  ver lecekse ya larına uygun
                                                              ve yalın b r d lle ver lmel d r.
               Afet türüne göre doğru davranı ları öğretmek, öğrenc lere
               doğal afetler n olu umu hakkında b lg  vermek,   Duygularını  fade etmeler ne  z n ver lmel d r. Depremden
                                                              sonra korkmu , kızgın, üzgün ya da kafaları karı mı  olab l r.
               Okul  ç nde afet sırasında tehl kel  olab lecek yerler hakkın-
               da b lg lend rmek,                             Mümkün olduğunca esk  hayattak  rut n korunmalıdır.
               Afete uğramı  k   lere yardımın önem n  anlatmak,  İht yaç hal nde profesyonel destek alınmalıdır.

               Afet sonrası yardım konusunda toplum b l nc  olu turmak   Öğretmenler çocukların depremden etk lenme düzeyler  ve
                                                              verd kler  tepk lere göre  u tutumları serg leyeb l r;
            planın ana hede er ndend r.
                                                                Ülkem zde ya anan Kahramanmara  deprem  11  l  etk led -
            Okulların tüm bu hazırlıklarının yanında okula dönü lerde   ğ   ç n o bölgelerde ya ayan öğrenc ler n ba ka  eh rlere
            vel lere ve öğretmenlere dü en görevler vardır çünkü öğrenc -  nak ller  yapıldı. O yüzden depremden sadece bel rl  b r
            n n normale dönmes   ç n öncel kle kend  sosyal çevres n n   kes m değ l, ülken n tamamı c dd  anlamda etk lend . Öğret-
            normalle mes  öneml d r. Vel ler n ve öğretmenler n tutumu   men sınıfta öğrenc lerle konu urken bu durumu göz önünde
            bu a amada çok öneml  yere sah pt r.  Vel ler çocukların   bulundurmalıdır.
            depremden etk lenme düzeyler  ve verd kler  tepk lere göre  u
            tutumları serg leyeb l r.
            Çocuklar depremden sonra a leler nden ayrılmak  stemeyeb l r

            ve bu yüzden okula g tmekte çok  steks z davranab l r. Bu süre
             çer s nde a leler çocuklara arkada   l  k ler n n ona  y  geleb le-
            ceğ n , onlarla vak t geç rmen n  y  h ssett receğ n  anlatab l r.
            Okul  b nasının  sağlamlığından  ted rg n  olab l rler.  Onlara
            ya larına uygun olarak okulun güvenl  b r yer olduğu anlatıla-
            b l r.










































              22








































































 Sonuç olarak;   AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El
 K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
 Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml  b rey ebeveynler ne
 çocuklarının depremle ba  etme becer ler ne  l  k n b lg ler   Öngör, C. (2012). Engell  B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-
 vermey  hede em   olsak da, en ba ta unutulmaması gereken,   acılık.
  ster normal gel   m gösteren  ster özel gereks n ml  b rey   Tonak, H., A. ve K t  , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
 olsun,  esasında  tüm  çocukların  benzer  gel   m ve  özell klere   Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap  ve Rehab l tasyon  Derg s , 8(1),
 sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak   77-84.
 çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı,   Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell  B reylere Duyarlı Afet
 yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı   Yönet m  Model . Afet ve R sk Derg s  5(1),61-77.
 b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r.   Varol, N., ve  Gültek n, T. (2016). Afet  Antropoloj s . Elektron k  Sosyal
 B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650
 Deprem n beraber nde get rd ğ  olumsuz sonuçların, dezavan-
 tajlı gruplar  çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız   Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında
 konumundak  özel gereks n ml  b reyler  d ğer b reylere kıyasla   kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
 daha fazla etk led ğ n  b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle -  https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
 mes  her zaman olası olan afet durumlarından;  lg l  hazırlık ve
 planlamaları yaparak ve gerekl  b lg , becer  ve davranı ları
 ed nerek korunab leceğ m z  de b l yoruz. Bu derg n n yazarları
 ve özel gereks n ml  b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,
 çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z
 becer ler  le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.

 KAYNAKÇA
 Açıkalın, O. (2017).  Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl
 toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen  İnsan Yayınev .
 AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m  Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n
 Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27