Page 22 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 22
Öz Bakış
Afet sonrası çalı malar: Çocukların depremle lg l görsellere, sosyal medyaya, haber
kanallarına ula ımı sınırlandırılab l r çünkü çocuklar olumsuz
Okul tekrar açıldığında, öğrenc ler d nlemek, anlamak, eylere maruz kaldıkça ps koloj k sağlamlıkları dü eb l r.
Ps kososyal destek çalı maları uygulamak, Çocukların yanında depremle lg l olarak konu mamak,
İht yaç durumuna göre öğrenc ler n yönlend rmes n yakınmamak, olayı daha fazla travmat ze etmemek çok öneml -
yapmak, d r. Konuyla lg l herhang b r b lg ver lecekse ya larına uygun
ve yalın b r d lle ver lmel d r.
Afet türüne göre doğru davranı ları öğretmek, öğrenc lere
doğal afetler n olu umu hakkında b lg vermek, Duygularını fade etmeler ne z n ver lmel d r. Depremden
sonra korkmu , kızgın, üzgün ya da kafaları karı mı olab l r.
Okul ç nde afet sırasında tehl kel olab lecek yerler hakkın-
da b lg lend rmek, Mümkün olduğunca esk hayattak rut n korunmalıdır.
Afete uğramı k lere yardımın önem n anlatmak, İht yaç hal nde profesyonel destek alınmalıdır.
Afet sonrası yardım konusunda toplum b l nc olu turmak Öğretmenler çocukların depremden etk lenme düzeyler ve
verd kler tepk lere göre u tutumları serg leyeb l r;
planın ana hede er ndend r.
Ülkem zde ya anan Kahramanmara deprem 11 l etk led -
Okulların tüm bu hazırlıklarının yanında okula dönü lerde ğ ç n o bölgelerde ya ayan öğrenc ler n ba ka eh rlere
vel lere ve öğretmenlere dü en görevler vardır çünkü öğrenc - nak ller yapıldı. O yüzden depremden sadece bel rl b r
n n normale dönmes ç n öncel kle kend sosyal çevres n n kes m değ l, ülken n tamamı c dd anlamda etk lend . Öğret-
normalle mes öneml d r. Vel ler n ve öğretmenler n tutumu men sınıfta öğrenc lerle konu urken bu durumu göz önünde
bu a amada çok öneml yere sah pt r. Vel ler çocukların bulundurmalıdır.
depremden etk lenme düzeyler ve verd kler tepk lere göre u
tutumları serg leyeb l r.
Çocuklar depremden sonra a leler nden ayrılmak stemeyeb l r
ve bu yüzden okula g tmekte çok steks z davranab l r. Bu süre
çer s nde a leler çocuklara arkada l k ler n n ona y geleb le-
ceğ n , onlarla vak t geç rmen n y h ssett receğ n anlatab l r.
Okul b nasının sağlamlığından ted rg n olab l rler. Onlara
ya larına uygun olarak okulun güvenl b r yer olduğu anlatıla-
b l r.
22
Sonuç olarak; AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El
K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml b rey ebeveynler ne
çocuklarının depremle ba etme becer ler ne l k n b lg ler Öngör, C. (2012). Engell B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-
vermey hede em olsak da, en ba ta unutulmaması gereken, acılık.
ster normal gel m gösteren ster özel gereks n ml b rey Tonak, H., A. ve K t , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
olsun, esasında tüm çocukların benzer gel m ve özell klere Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap ve Rehab l tasyon Derg s , 8(1),
sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak 77-84.
çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı, Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell B reylere Duyarlı Afet
yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı Yönet m Model . Afet ve R sk Derg s 5(1),61-77.
b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r. Varol, N., ve Gültek n, T. (2016). Afet Antropoloj s . Elektron k Sosyal
B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650
Deprem n beraber nde get rd ğ olumsuz sonuçların, dezavan-
tajlı gruplar çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında
konumundak özel gereks n ml b reyler d ğer b reylere kıyasla kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
daha fazla etk led ğ n b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle - https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
mes her zaman olası olan afet durumlarından; lg l hazırlık ve
planlamaları yaparak ve gerekl b lg , becer ve davranı ları
ed nerek korunab leceğ m z de b l yoruz. Bu derg n n yazarları
ve özel gereks n ml b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,
çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z
becer ler le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.
KAYNAKÇA
Açıkalın, O. (2017). Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl
toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen İnsan Yayınev .
AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n
Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD