Page 21 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 21
Öz Bakış
Okula g tmekten korkma veya okuldan kaçma, ve afet hakkında b�lg�lend�r�lmeler�n� hedeflemekted�r.
A leden uzakla ma kaygısı, Afet önces çalı malar:
Öfke kr zler , Çocuklar farklı afet türler hakkında b lg lend r l r,
İlet m sorunları, Sınıf ve okul çer s ndek tehl kel ve r skl alanlar bel rlen r,
Uyku ve tah sorunları, Uygulamalı afet eğ t mler le farkındalık kazandırılır,
Depresyon bel rt ler , ağlama nöbetler , Afetlerle lg l özel gün ve haftalarda okul bünyes nde
İçe kapanma, daha önce yaptığı akt v telere kar ı steks z yapılan etk nl kler le vel ve öğrenc ler b lg lend r l r.
olma, Afet durumunda yapılacaklar:
Gelecekler hakkında olumsuz tutumlar gel t rme, Uygulamalı afet eğ t mler sayes nde afet türler kar ısında
Madde kullanımı, doğru davranı kurallarını serg lemek,
Geç mler n sağlamak ç n çocukların gücüne katılması, İht yaç durumuna göre lk yardım uygulaması yapmak,
Akadem k ba arısızlık vb. g b tepk ler gel eb l r. Öğrenc ler sak nle t rmek,
Günün öneml� b�r kısmını okulda geç�ren öğrenc�ler�n Tahl ye planına uygun olarak öğrenc ler dı arıya almak,
okul ortamında da afet ve ac�l durumla karşılaşma olası- Vel ler le haberle mey sağlamak,
lıkları bulunmaktadır. Buna bağlı olarak da öğrenc�le- Vel ler ne tesl m ed nceye kadar öğrenc ler n güvenl l ğ n
r�n, öğretmenler�n ve okul çalışanlarının bu durumdan sağlamak amaçlanır.
etk�lenmemes� ya da en az düzeyde etk�lenmes� �ç�n her
okulun “Afet ve Ac�l Durum Planı” mevcuttur. Söz
konusu plan, okullarda çocuklar ve a�leler�n afet önce-
s�nde, sırasında ve sonrasında ps�koloj�k sağlamlıklarını
21
Sonuç olarak; AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El
K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml b rey ebeveynler ne
çocuklarının depremle ba etme becer ler ne l k n b lg ler Öngör, C. (2012). Engell B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-
vermey hede em olsak da, en ba ta unutulmaması gereken, acılık.
ster normal gel m gösteren ster özel gereks n ml b rey Tonak, H., A. ve K t , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
olsun, esasında tüm çocukların benzer gel m ve özell klere Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap ve Rehab l tasyon Derg s , 8(1),
sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak 77-84.
çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı, Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell B reylere Duyarlı Afet
yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı Yönet m Model . Afet ve R sk Derg s 5(1),61-77.
b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r. Varol, N., ve Gültek n, T. (2016). Afet Antropoloj s . Elektron k Sosyal
B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650
Deprem n beraber nde get rd ğ olumsuz sonuçların, dezavan-
tajlı gruplar çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında
konumundak özel gereks n ml b reyler d ğer b reylere kıyasla kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
daha fazla etk led ğ n b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle - https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
mes her zaman olası olan afet durumlarından; lg l hazırlık ve
planlamaları yaparak ve gerekl b lg , becer ve davranı ları
ed nerek korunab leceğ m z de b l yoruz. Bu derg n n yazarları
ve özel gereks n ml b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,
çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z
becer ler le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.
KAYNAKÇA
Açıkalın, O. (2017). Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl
toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen İnsan Yayınev .
AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n
Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD