Page 21 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 21

Öz Bakış
















































               Okula g tmekten korkma veya okuldan kaçma,     ve afet hakkında b�lg�lend�r�lmeler�n� hedeflemekted�r.

               A leden uzakla ma kaygısı,                     Afet önces  çalı malar:
               Öfke kr zler ,                                   Çocuklar farklı afet türler  hakkında b lg lend r l r,

               İlet   m sorunları,                              Sınıf ve okul  çer s ndek  tehl kel  ve r skl  alanlar bel rlen r,

               Uyku ve   tah sorunları,                         Uygulamalı afet eğ t mler   le farkındalık kazandırılır,


               Depresyon bel rt ler , ağlama nöbetler ,         Afetlerle  lg l  özel gün ve haftalarda okul bünyes nde

               İçe  kapanma,  daha  önce  yaptığı  akt v telere kar ı  steks z   yapılan etk nl kler  le vel  ve öğrenc ler b lg lend r l r.
               olma,                                          Afet durumunda yapılacaklar:

               Gelecekler  hakkında olumsuz tutumlar gel  t rme,  Uygulamalı afet eğ t mler  sayes nde afet türler  kar ısında



               Madde kullanımı,                                 doğru davranı  kurallarını serg lemek,

               Geç mler n  sağlamak  ç n çocukların    gücüne katılması,  İht yaç durumuna göre  lk yardım uygulaması yapmak,



               Akadem k ba arısızlık vb. g b  tepk ler gel  eb l r.  Öğrenc ler  sak nle t rmek,

            Günün öneml� b�r kısmını okulda geç�ren öğrenc�ler�n   Tahl ye planına uygun olarak öğrenc ler  dı arıya almak,
            okul ortamında da afet ve ac�l durumla karşılaşma olası-  Vel ler  le haberle mey  sağlamak,

            lıkları bulunmaktadır. Buna bağlı olarak da öğrenc�le-  Vel ler ne tesl m ed nceye kadar öğrenc ler n güvenl l ğ n

            r�n, öğretmenler�n ve okul çalışanlarının bu durumdan   sağlamak amaçlanır.
            etk�lenmemes� ya da en az düzeyde etk�lenmes� �ç�n her
            okulun  “Afet  ve  Ac�l  Durum  Planı”  mevcuttur.  Söz
            konusu plan, okullarda çocuklar ve a�leler�n afet önce-

            s�nde, sırasında ve sonrasında ps�koloj�k sağlamlıklarını
                                                                                                            21





































































            Sonuç olarak;                                     AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El
                                                              K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
            Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml  b rey ebeveynler ne
            çocuklarının depremle ba  etme becer ler ne  l  k n b lg ler   Öngör, C. (2012). Engell  B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-
            vermey  hede em   olsak da, en ba ta unutulmaması gereken,   acılık.
             ster normal gel   m gösteren  ster özel gereks n ml  b rey   Tonak, H., A. ve K t  , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
            olsun,  esasında  tüm  çocukların  benzer  gel   m ve  özell klere   Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap  ve Rehab l tasyon  Derg s , 8(1),
            sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak   77-84.
            çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı,   Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell  B reylere Duyarlı Afet
            yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı   Yönet m  Model . Afet ve R sk Derg s  5(1),61-77.
            b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r.   Varol, N., ve  Gültek n, T. (2016). Afet  Antropoloj s . Elektron k  Sosyal
                                                              B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650
            Deprem n beraber nde get rd ğ  olumsuz sonuçların, dezavan-
            tajlı gruplar  çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız   Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında
            konumundak  özel gereks n ml  b reyler  d ğer b reylere kıyasla   kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
            daha fazla etk led ğ n  b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle -  https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
            mes  her zaman olası olan afet durumlarından;  lg l  hazırlık ve
            planlamaları yaparak ve gerekl  b lg , becer  ve davranı ları
            ed nerek korunab leceğ m z  de b l yoruz. Bu derg n n yazarları
            ve özel gereks n ml  b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,
            çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z
            becer ler  le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.

            KAYNAKÇA
            Açıkalın, O. (2017).  Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl
            toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen  İnsan Yayınev .
            AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m  Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n
            Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26