Page 20 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 20

Öz Bakış
























































            Afetlerden Sonra                                  Ya anılan afetlerden sonra  nsanların ve çocukların normal
                                                              hayata dönü ler n  hızlandırmak travmanın etk s n  azaltma
            Okulların Önem�                                   konusunda çok öneml d r. Depremden sonra hem yet  k nlerle
                                                              hem de çocuklarla yaptığım b reysel görü melerde b r an önce
                                                              esk  hayatlarına, ya antılarına dönmek  sted kler n  belirtmiş-
            Öğretmen ve                                       lerdir.Saha çalı ması  ç n g tt ğ m Malatya  l n n Battalgaz
                                                               lçes nde yaptığım çalı malarda çocuklar her gün ne zaman
            Vel� Rehber�                                      okul açılacak d ye sordular. Yet  k nlerle yaptığım görü meler-
                                                              de  de b r  an  önce    e  dönmek  sted kler n   bel rtt ler. Vel ler
                                                              okulların açılmasını dört gözle bekled kler n , çocuklarının
                                                              normale dönmeler   ç n buna  ht yaçları olduğunu söyled ler.
            Gülf dan ULABA / Rehber Öğretmen
            Çe me Atatürk Anadolu L ses                       Ancak çocukların okula dönüş sürec� öneml� b�r �şley�ş�
                                                              de beraber�nde get�r�yor ve bu konuda toplumdak� herke-
                                                              se  öneml�  �şler  düşüyor.  Deprem�n  hemen  ardından
            Ülkem zde, 6  ubat 2023 tar h nde ya anan ve 11 ilde hissedilen   gerek depremden etk�lenen �llerde gerekse ülke genel�n-
            Kahramanmara  merkezl  deprem doğrudan ve/veya dolaylı   de yapılan ps�kososyal destek çalışmalarının amaçların-
            olarak hep m z  der nden etk led . Afetler n sıklığı ve   ddet n-  dan  b�r  tanes�  de  okula  dönüş  süres�nde  çocuklara,
            dek  yoğun artı  göz önünde bulundurulduğunda; savunmasız   vel�lere yaklaşımın nasıl olması gerekt�ğ� ve bu süreçtek�
            gruplar arasında yer alan çocuklar,  yet  k nlere göre daha   zorluklarla baş etme yöntemler� hakkında b�lg� vermed�r.
            yüksek sev yelerde z h nsel, duygusal ve bedensel stres ya aya-
            b l rler (Benevolenza & DeR gne, 2019:266; Ersoy ve Koçak,   Okullar afetlerden sonra normall ğ  tems l eden yerlerd r.
            2016:1316).  Deprem, b rçok çocuğu hem f z ksel hem de   Okulda bulunmak, akranlarıyla b r arada olmak, etk nl klere
            ps koloj k olarak etk ler. Ancak bu g b  afetler, yalnızca k   sel   katılmak ve öğretmenler n n yanlarında olduğunu b lmek
            kayıp ya ayan b reyler  ç n değ l, toplumun genel   ç n de stresl    çocuklara  y  gelecekt r. Normall k h ss n n tekrardan kazanıl-
            olaylardır (Khankeh vd., 2011; Norr s vd., 1999). Ya anılan bu   ması yen den  y  olu  hal n n hızlanmasını sağlayacaktır.
            deprem ve önces ndek  salgın hastalık sürec  afetlerden sonra   Deprem sonrasında okula dönü lerde b r takım zorlukların
            okulların önem n  daha fazla vurgulamamız gerekt ğ n  göster-  ya anması normald r. Bu süreçte çocuklarda;
            d .


              20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25