Page 20 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 20
Öz Bakış
Afetlerden Sonra Ya anılan afetlerden sonra nsanların ve çocukların normal
hayata dönü ler n hızlandırmak travmanın etk s n azaltma
Okulların Önem� konusunda çok öneml d r. Depremden sonra hem yet k nlerle
hem de çocuklarla yaptığım b reysel görü melerde b r an önce
esk hayatlarına, ya antılarına dönmek sted kler n belirtmiş-
Öğretmen ve lerdir.Saha çalı ması ç n g tt ğ m Malatya l n n Battalgaz
lçes nde yaptığım çalı malarda çocuklar her gün ne zaman
Vel� Rehber� okul açılacak d ye sordular. Yet k nlerle yaptığım görü meler-
de de b r an önce e dönmek sted kler n bel rtt ler. Vel ler
okulların açılmasını dört gözle bekled kler n , çocuklarının
normale dönmeler ç n buna ht yaçları olduğunu söyled ler.
Gülf dan ULABA / Rehber Öğretmen
Çe me Atatürk Anadolu L ses Ancak çocukların okula dönüş sürec� öneml� b�r �şley�ş�
de beraber�nde get�r�yor ve bu konuda toplumdak� herke-
se öneml� �şler düşüyor. Deprem�n hemen ardından
Ülkem zde, 6 ubat 2023 tar h nde ya anan ve 11 ilde hissedilen gerek depremden etk�lenen �llerde gerekse ülke genel�n-
Kahramanmara merkezl deprem doğrudan ve/veya dolaylı de yapılan ps�kososyal destek çalışmalarının amaçların-
olarak hep m z der nden etk led . Afetler n sıklığı ve ddet n- dan b�r tanes� de okula dönüş süres�nde çocuklara,
dek yoğun artı göz önünde bulundurulduğunda; savunmasız vel�lere yaklaşımın nasıl olması gerekt�ğ� ve bu süreçtek�
gruplar arasında yer alan çocuklar, yet k nlere göre daha zorluklarla baş etme yöntemler� hakkında b�lg� vermed�r.
yüksek sev yelerde z h nsel, duygusal ve bedensel stres ya aya-
b l rler (Benevolenza & DeR gne, 2019:266; Ersoy ve Koçak, Okullar afetlerden sonra normall ğ tems l eden yerlerd r.
2016:1316). Deprem, b rçok çocuğu hem f z ksel hem de Okulda bulunmak, akranlarıyla b r arada olmak, etk nl klere
ps koloj k olarak etk ler. Ancak bu g b afetler, yalnızca k sel katılmak ve öğretmenler n n yanlarında olduğunu b lmek
kayıp ya ayan b reyler ç n değ l, toplumun genel ç n de stresl çocuklara y gelecekt r. Normall k h ss n n tekrardan kazanıl-
olaylardır (Khankeh vd., 2011; Norr s vd., 1999). Ya anılan bu ması yen den y olu hal n n hızlanmasını sağlayacaktır.
deprem ve önces ndek salgın hastalık sürec afetlerden sonra Deprem sonrasında okula dönü lerde b r takım zorlukların
okulların önem n daha fazla vurgulamamız gerekt ğ n göster- ya anması normald r. Bu süreçte çocuklarda;
d .
20