Page 23 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 23
Öz Bakış
Okullarda yapılan ps kososyal destek eğ t mler n uygun KAYNAKÇA
ek lde sınıf rehber öğretmenler tarafından uygulanmalıdır. eğ t m.com. (2023, 02 27). eg t m.com. eg t m.com: https://eg t m.-
Nak l durumundan dolayı sını arda deprem bölges nden com/deprem-sonras -okula-donus-zorluklar-ve-asma-yollar adres n-
gelen çocuklar da bulunmaktadır. O yüzden öğretmen den alındı
öncel kle sınıf ç uyumun sağlanmasına yönel k çalı malar ERGÜNAY, O. (2009). Afet Yönet m : Genel İlkeler, Tanımlar, Kavramlar.
yapab l r. Ankara.
Uyum çalı maları yapılırken yalın b r d l kullanılmalı ve olay KADIOĞLU, P. D. (2011). Afet Yönet m Beklen lmeyen Beklemek, En
travmat ze ed lmeden,gelen öğrenc�n�n depremzede olduğu Kötüsünü Yönetmek. İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
vurgulanmadan çalı ma yapılmalıdır. K dsgourmet. (2023, 02 12). k dsgourmet.com.tr. k dsgourmet.com.tr:
https://www.k dsgourmet.com.tr/deprem-sonras -cocukla-
r n-ruh-sagl g n -korumak- c n-neler-yap lab l r/ adres nden alındı
Öğrenc ler n deprem sonrası akadem k dü ü göstermes Kolej , G. (2023, 04 18). https://ekonom knokta.com. https://ekono-
normald r. D kkat süreler ya anılan olaya bağlı olarak m knokta.com: https://ekonom knokta.com/afetlerde-travmalar-son-
kısalmı olab l r. Bu yüzden derslerde mot ve ed c etk nl kle- ras nda-okul-
re yer ver leb l r. lar n-rolu-ve-onem -h11795.htm#:~:text=Okulda%20bulunmak%20ve
%20etk nl klere%20kat%C4%B1lmak,normall k%20h ss n n%20olu%C
Öğrenc ler n duyguları anlamaya çalı ılır. D nlemek, bu 5%9Fmas%C4%B1na%20yard%C4%B1mc%C4%B1%20olur.
süreç çer s nde çok öneml d r. Konuşmak �stemeyen öğren- adres nden alındı
c�ler farklı yollarla konuşmaya teşv�k ed�leb�l�r ama asla
konuşmaya zorlanmamalıdır. ÖZMEN, B., GERDAN, S., & ERGÜNAY, O. (tar h yok). Okullar İç n Afet ve
Ac l Durum Yönet m Planları.
Tıpkı evlerde olduğu g b okullarda da normale dönmek TANHAN, F., & KARDA , F. (N san 2014). Van Deprem n Ya ayan Ortaöğ-
öneml d r. O yüzden çocuklara küçük görevler ver leb l r ve ret m Öğrenc ler n n Travmadan Etk lenme ve Umutsuzluk Düzeyler -
derslere katılımları ç n etk nl klere dah l ed leb l r. n n İncelenmes . Sakarya Un vers ty Journal of Educat on, 4/1, 102-115.
Travmat k olaylar sonrası ver len tepk ler n normal olduğu TURAN, M. (2021). Afetlerde Eğ t m Kurumları Güvenl ğ Kapsamında
anlatılmalıdır. Duygularını ya amaları ve anlatmaları Öğretmen Yönet c ler n Rol ve Sorumlulukları le İlg l Çıkarımlar.
konusunda te v k ed lmel d r. Gümü hane Ün vers tes Sosyal B l mler Enst tüsü Elektron k Derg s ,
1270-1282.
Okul rehberl k serv s ve a leler le b rl ğ ç nde olunmalı,
gerek rse profesyonel destek almaları ç n yönlend rme
yapılmalıdır.
23
Sonuç olarak; AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El
K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml b rey ebeveynler ne
çocuklarının depremle ba etme becer ler ne l k n b lg ler Öngör, C. (2012). Engell B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-
vermey hede em olsak da, en ba ta unutulmaması gereken, acılık.
ster normal gel m gösteren ster özel gereks n ml b rey Tonak, H., A. ve K t , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
olsun, esasında tüm çocukların benzer gel m ve özell klere Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap ve Rehab l tasyon Derg s , 8(1),
sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak 77-84.
çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı, Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell B reylere Duyarlı Afet
yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı Yönet m Model . Afet ve R sk Derg s 5(1),61-77.
b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r. Varol, N., ve Gültek n, T. (2016). Afet Antropoloj s . Elektron k Sosyal
B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650
Deprem n beraber nde get rd ğ olumsuz sonuçların, dezavan-
tajlı gruplar çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında
konumundak özel gereks n ml b reyler d ğer b reylere kıyasla kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
daha fazla etk led ğ n b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle - https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
mes her zaman olası olan afet durumlarından; lg l hazırlık ve
planlamaları yaparak ve gerekl b lg , becer ve davranı ları
ed nerek korunab leceğ m z de b l yoruz. Bu derg n n yazarları
ve özel gereks n ml b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,
çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z
becer ler le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.
KAYNAKÇA
Açıkalın, O. (2017). Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl
toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen İnsan Yayınev .
AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n
Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD