Page 23 - izmir meb ozbakıs dergi deprem özel sayısı456
P. 23

Öz Bakış










































               Okullarda yapılan ps kososyal destek eğ t mler n  uygun   KAYNAKÇA
                ek lde sınıf rehber öğretmenler  tarafından uygulanmalıdır.  eğ t m.com. (2023, 02 27). eg t m.com.  eg t m.com: https://eg t m.-

               Nak l durumundan dolayı sını arda deprem bölges nden   com/deprem-sonras -okula-donus-zorluklar-ve-asma-yollar  adres n-

               gelen çocuklar da bulunmaktadır. O yüzden öğretmen   den alındı
               öncel kle sınıf  ç  uyumun sağlanmasına yönel k çalı malar   ERGÜNAY, O. (2009). Afet Yönet m : Genel İlkeler, Tanımlar, Kavramlar.
               yapab l r.                                     Ankara.
               Uyum çalı maları yapılırken yalın b r d l kullanılmalı ve olay   KADIOĞLU, P. D. (2011). Afet Yönet m  Beklen lmeyen   Beklemek, En
               travmat ze ed lmeden,gelen  öğrenc�n�n  depremzede  olduğu  Kötüsünü Yönetmek. İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
                   vurgulanmadan çalı ma yapılmalıdır.        K dsgourmet. (2023, 02 12). k dsgourmet.com.tr. k dsgourmet.com.tr:
                                                              https://www.k dsgourmet.com.tr/deprem-sonras -cocukla-
                                                              r n-ruh-sagl g n -korumak- c n-neler-yap lab l r/ adres nden alındı
               Öğrenc ler n deprem sonrası akadem k dü ü  göstermes    Kolej , G. (2023, 04 18). https://ekonom knokta.com. https://ekono-


               normald r. D kkat  süreler  ya anılan olaya bağlı  olarak   m knokta.com: https://ekonom knokta.com/afetlerde-travmalar-son-
               kısalmı  olab l r. Bu yüzden derslerde mot ve ed c  etk nl kle-  ras nda-okul-
               re yer ver leb l r.                            lar n-rolu-ve-onem -h11795.htm#:~:text=Okulda%20bulunmak%20ve
                                                              %20etk nl klere%20kat%C4%B1lmak,normall k%20h ss n n%20olu%C
               Öğrenc ler n duyguları anlamaya çalı ılır. D nlemek, bu   5%9Fmas%C4%B1na%20yard%C4%B1mc%C4%B1%20olur.
               süreç  çer s nde çok öneml d r. Konuşmak �stemeyen öğren-  adres nden alındı
               c�ler  farklı  yollarla  konuşmaya  teşv�k  ed�leb�l�r  ama  asla
               konuşmaya zorlanmamalıdır.                     ÖZMEN, B., GERDAN, S., & ERGÜNAY, O. (tar h yok). Okullar İç n Afet ve
                                                              Ac l Durum Yönet m  Planları.

               Tıpkı evlerde olduğu g b  okullarda da normale dönmek   TANHAN, F., & KARDA , F. (N san 2014). Van Deprem n  Ya ayan Ortaöğ-

               öneml d r. O yüzden çocuklara küçük görevler ver leb l r ve   ret m Öğrenc ler n n Travmadan Etk lenme ve Umutsuzluk Düzeyler -
               derslere katılımları  ç n etk nl klere dah l ed leb l r.  n n İncelenmes . Sakarya Un vers ty Journal of Educat on, 4/1, 102-115.
               Travmat k olaylar sonrası ver len tepk ler n normal olduğu   TURAN, M. (2021). Afetlerde Eğ t m Kurumları Güvenl ğ  Kapsamında


               anlatılmalıdır. Duygularını ya amaları ve anlatmaları   Öğretmen  Yönet c ler n Rol ve Sorumlulukları  le İlg l  Çıkarımlar.
               konusunda te v k ed lmel d r.                  Gümü hane Ün vers tes  Sosyal B l mler Enst tüsü Elektron k Derg s ,
                                                              1270-1282.
               Okul rehberl k serv s  ve a leler  le   b rl ğ   ç nde olunmalı,
               gerek rse profesyonel destek almaları  ç n yönlend rme
               yapılmalıdır.


                                                                                                            23








































































 Sonuç olarak;   AKUT - Arama Kurtarma Derneğ . (2011). Engell ler İç n Deprem El
 K tabı. Yılmaz, M. (Ed.). İstanbul: Marmara Beled yeler B rl ğ .
 Her ne kadar bu yazıda özel gereks n ml  b rey ebeveynler ne
 çocuklarının depremle ba  etme becer ler ne  l  k n b lg ler   Öngör, C. (2012). Engell  B reylere Afet Eğ t m . İzm r: Kanyılmaz Matba-
 vermey  hede em   olsak da, en ba ta unutulmaması gereken,   acılık.
  ster normal gel   m gösteren  ster özel gereks n ml  b rey   Tonak, H., A. ve K t  , A. (2020). Deprem ve Yangın Afetler nde Engell :
 olsun,  esasında  tüm  çocukların  benzer  gel   m ve  özell klere   Anlatımsal B r Derleme. Ergoterap  ve Rehab l tasyon  Derg s , 8(1),
 sah p ve aynı zamanda her b r n n e s z olduğudur. Ancak   77-84.
 çocukların bazı özel gereks n m durumlarından dolayı,   Türk, A. (2022). Deprem Özel nde Engell  B reylere Duyarlı Afet
 yakla ım ve müdahale yöntemler nde, akranlarına göre farklı   Yönet m  Model . Afet ve R sk Derg s  5(1),61-77.
 b reyselle t rme ve uyarlamalarda bulunmamız gerekeb l r.   Varol, N., ve  Gültek n, T. (2016). Afet  Antropoloj s . Elektron k  Sosyal
 B l mler Derg s , 15(59), 1431-1436. do : 10.17755/esosder.89650
 Deprem n beraber nde get rd ğ  olumsuz sonuçların, dezavan-
 tajlı gruplar  çer s nde yer alan kırılgan ve savunmasız   Yılmaz, A., Kokmaz, S. Z., ve Korur, S. (2011). Depremler ve sonrasında
 konumundak  özel gereks n ml  b reyler  d ğer b reylere kıyasla   kar ıla ılan çevre sorunları. Eng neer ng Sc ences, 6(4), 1212-1223.
 daha fazla etk led ğ n  b l yoruz (Türk, 2022). Ancak gerçekle -  https://www.youtube.com/watch?v=yRlWmTEYBOo
 mes  her zaman olası olan afet durumlarından;  lg l  hazırlık ve
 planlamaları yaparak ve gerekl  b lg , becer  ve davranı ları
 ed nerek korunab leceğ m z  de b l yoruz. Bu derg n n yazarları
 ve özel gereks n ml  b reylerle çalı an alan uzmanları olarak,
 çocuklarınızı özell kle deprem sonrası süreçte sözünü ett ğ m z
 becer ler  le koruyab lmen z d leğ yle. Sevg yle kalın.

 KAYNAKÇA
 Açıkalın, O. (2017).  Yüzyılın hesabı: Deprem bağlamında d rayetl
 toplumun neres ndey z? İstanbul: Yen  İnsan Yayınev .
 AFAD - Afet ve Ac l Durum Yönet m  Ba kanlığı. (2011). Engell ler İç n
 Depremde İlk 72 Saat. Kadıoğlu, M. (Ed.). İstanbul: AFAD
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28