Page 9 - akademi 2 e dergisi
P. 9

MAKALE



















 Kahramanmaraş depremi böylesi belirsiz ve yoğun yaşantı-
 ların ortaya çıkmasına neden olan travmatik bir olaydı.
 Depremle birlikte, çoğumuz alarm durumuna geçtik. Bu                                                                                        Travma sonrası iyileşme
 alarm, travmatik olaydan sonra bireyin hayatta kalmak için                                                                                  Travmatik olay, temel ihtiyaçlarımızı tehdit eden bir durum   ettiğimiz stres belirtilerinin tedavi edilmesi değil; bu belirti-
 kullandığı alarm olarak nitelendirilebilir. Alarm çalmaya                                                                                   veya olaydır. Deprem, güvende olma ihtiyacımızı derinden   lerin ortaya çıkmasına neden olan karşılanmayan ihtiyaçla-
 başladığında çeşitli yaş gruplarında ortaya çıkan bazı stres                                                                                sarsmıştır. Maruz kalanların evlerini, işlerini, sevdiklerini   rın karşılanması olmalıdır. Örneğin tırnak yeme, dikkatini
 belirtileri şunlar olabilir:
                                                                                                                                             kaybetmesine neden olup alışık oldukları rutinlerini baştan   odaklayamama, sürekli ağlama, uyuyamama vb. belirtileri
                                                                                                                                             sona bozarken; tanık olanların “Benim de başıma gelir mi?   gösteren çocuğun tırnağını yememesi, ağlamasının azaltıl-
                                                                                                                                             Gelirse ne yaparım?” gibi kaygılarını tetiklemiştir. Travma-  ması değil; bu belirtileri ortaya çıkaran yakınlarını kaybet-
                                                                                                                                             tik olay sonrasında öğrencimizin gösterdiği söz konusu   me korkusu ve güvende hissetmeme temelindeki duygu ve
                                                                                                                                             stres belirtileri ve baş etme tepkilerini yaklaşık 30-40 gün   ihtiyaçları ele alınmalıdır. Çocuk, kendini güvende hisset-
                                                                                                                                             boyunca olağan kabul edebiliriz (APA, 2013). Yoğun alarm   miyorsa güvende olduğunu hissettirecek adımlar atılmalı-
                                                                                                                                             durumundan vücudun ve beynin görece mantıklı hareket   dır.
                                                                                                                                             etmeye başlaması için bu süre kabul edilebilirdir. Bu
                                                                                                                                             süreden sonra artık yavaş yavaş toparlanma sürecinin   Öğretmenlerimiz öğrencileri için neler yapabilirler?
                                                                                                                                             başlaması, stres belirtilerinin görece yoğunluğunun   Görüldüğü üzere çocuk ve ergenlerin travmatik olay sonra-
                                                                                                                                             azalması ve günlük yaşamdaki rol ve sorumluluklarımızı   sı gösterdiği belirtiler değişebilmektedir. Bu belirtiler ve
                                                                                                                                             yerine getirir hale gelmemiz beklenir (Bu noktada yoğun   baş etme tepkileri ile ilgili eğitimcilerin bilgi birikimi,
                                                                                                                                             şekilde yukarıda sözü edilen belirtileri ve tepkileri gözlemli-  sını arında bulunan öğrencilerde gözlemlenen davranışlar-
                                                                                                                                             yorsak bir ruh sağlığı uzmanından destek alınması gerekti-  dan neyin beklenen, neyin beklenmeyen olduğunu anlaya-
                                                                                                                                             ğini düşünebiliriz.).                             bilmelerine destek olacaktır. Dolayısıyla, travma sonrası
                                                                                                                                                                                               stres belirtilerini ve baş etme tepkilerini bilmek “farkında
                                                                                                                                             Bununla birlikte, önemli bir konuya dikkat edilmesi gerek-
 6 Şubat 2023…                                                                                                                               mektedir. Bu konu, deprem sonrası stres belirtilerinin iyileş-  olmanızı” sağlayacaktır. Bu farkındalıkla “Öğrencilerim için
 Kahramanmaraş depremi…                                                                                                                      tirilmesidir. Travmatik olaydan sonra gözlemlenen davra-  neler yapabilirim?” sorusu eş zamanlı olarak ilerleyecektir.
 Depremin doğrudan etkilediği şehirlerimiz…                                                                                                  nışlar aslında birer belirti veya semptom olarak nitelendiri-  Öğrenciler açısından bakıldığında, burada iki temel grup
 Depremin etkilerine maruz kalanlar ve tanık olanlar…                                                                                        lebilir. Bir başka deyişle, bu davranışlar buzdağının   ortaya çıkmaktadır. Birinci grup, depreme doğrudan maruz
 Depremin psikolojik etkilerini görmeye devam edeceği-  Bu belirtiler, bireyin depreme doğrudan maruz kalıp kalma-  vermektedir. Bir başka baş etme tepkisi; ceylan, aslanı   görünen kısmıdır. Oysaki travmatik olay sonrasında bireyin   kalan öğrencilerdir. Diğer grup ise depremin etkilerine
 miz önümüzdeki yıllar…  masına, bu olay nedeniyle sevdiği birini kaybedip kaybet-  gördüğünde kaskatı kesilip kımıldamayabilir; bu tepki    temel güvenlik ve kontrol algısı zedelenmiştir; dolayısıyla   (doğrudan maruz kalmayan ancak) tanık olan öğrencilerdir.
            memesine (örn. Armenian vd., 2000; Başoğlu vd., 2004),   ceylanın “don” tepkisidir. Ceylan, baş edemeyeceği
 Depremin, özellikle de bu boyutta etkili olan bir depremin   evinden ve sevdiklerinden ayrılmak zorunda kalıp kalma-  travmatik  olaya  teslim olmaktadır.  Başka  bir  olasılıkta  ise   birey karşılanmayan güvende olma ve kontrolde olma   Her iki grubun üzerinde de depremin benzer etkilerini
 yaralarının bugünden yarına sarılması zordur. Önümüzdeki   masına (örn. Edinsel ve Elçi, 2015; Riad ve Norris, 1996),   ceylan, hızla ormanın içine doğru koşmaya başlayabilir; bu   ihtiyacının bir sonucu olarak söz konusu “savaş, don, kaç”   gözlemlemeniz mümkündür. Temel etki, güvenlik algısın-
 birkaç yıl öğretmenlerimiz sını arında depremden etkile-  önceden böylesi yoğunlukta bir deneyimi olup olmamasına   tepki ceylanın “kaç” tepkisidir. Ceylan, travmatik olayla baş   tepkilerini vermektedir. Bunun devamında karşılanmayan   daki zedelenmedir. Diğer yandan, depreme doğrudan
 nen çocuklarımızla ilgilenmeye ve onlara şefkatle destek   (örn. Geonjian vd., 1994; Kılıç ve Ulusoy, 2003; Şalcıoğlu   etmek için kaçarak kurtulmayı seçmektedir.  ihtiyaçlar kaygı, üzüntü, korku, hayal kırıklığı, gerginlik,   maruz kalan öğrencilerde depremin etkilerinin yoğunluğu
 olmaya devam edeceklerdir. Bu noktada, öğretmenlerimi-  vd., 2003) ve çevresinden destek alıp almamasına (Eker ve                           huzursuzluk gibi duyguları beraberinde getirmektedir. O   ve güvenlik ihtiyacının karşılanmasına duyulan gereksinim
 zin temel olarak üç şeye ihtiyacı olacağı söylenebilir:    Arkar, 1995; Kaniasty ve Norris, 1995) göre şiddetini ve   Tıpkı bu örnekte olduğu gibi, deprem olduğunda bazıları-  halde, buzdağının altındaki büyük kısım travmatik olayın   görece daha fazla olabilir. Bu noktayı göz önünde bulundu-
 farkındalık, bilgi, beceri. Çocuklarımızın duygularını ve   yoğunluğunu değiştirebilir. Bununla birlikte, travmatik olay   mız hızla dışarı çıkarken bazılarımız olduğu yerde donup   tehdit ettiği ihtiyaçlarımız ve duygularımızdır. Bu doğrultu-  rarak öğrencilerimizin ihtiyaçlarına uygun nitelikte destek
 ihtiyaçlarını fark etmek, bu ihtiyaçlarını karşılamak için   sonrasında çocukların duygularını ifade etmeleri sağlan-  kalmıştır.  Bazılarımız  hızla  diğerlerine  yardım  etmenin   da, deprem sonrasında amacımız öğrencilerimizde fark   vermemiz gerekmektedir.
 temel bilgilere sahip olmak ve bu bilgileri şefkatle sını a-  mazsa yetişkinlere göre yaşlarına bağlı olarak daha yoğun,   yollarını ararken bazılarımız saatlerce haberleri izlemiş,
 rında kullanmak. Bu doğrultuda, deprem sonrasında   şiddetli ve uzun vadede ortaya çıkan tepkiler verdikleri de   bazılarımız ise ekrandan veya deprem bölgesinden gelen
 görülebilecek olası belirtilerden başlanarak sını arda   bilinmektedir (Epstein vd., 1998).  haberlerden  uzak kalmaya  çalışmıştır.  Öğrencilerimizin
 yapılabilecek çalışmalar aşağıdaki gibi sıralanabilir.       bazıları deprem hakkında yoğun olarak konuşmayı tercih
            Söz konusu tepkileri veren, bir başka deyişle, alarm   ederken; bazıları hiç olmamış gibi davranarak konuşmak-
 Deprem  sonrası  ortaya  çıkan  stres  belirtileri  ve  baş   durumundaki beynimizin ve vücudumuzun öncelikli hede ,   tan kaçınmıştır. Bu tepkiler aslında bizim ve çocuklarımızın
 etme tepkileri  travmatik olay/deprem karşısında hayatta kalmak ve bu   “savaş, don, kaç” tepkileridir.
 Travmatik olay, bireyin yaşamını tehdit edici nitelikteki   doğrultuda temel ihtiyaçlarını (güvenlik, barınma, beslen-  Depreme maruz kalanlar, doğrudan maruz kalmayıp ekran-
 olaylardır (APA, 2013). Bu olaylar, insan eliyle (tecavüz,   me vb.) karşılayabilmektir. Hayatta kalmak isteyen organiz-  dan ve haberlerden izleyenler veya bölgeye sonrasında
 şiddet, terör, savaş, gasp, rehin alınma, aldatma, boşanma   ma (çocuk veya yetişkin) “savaş, don, kaç” tepkilerinden   giderek tanık olanlar da bu ve buna benzer tepkiler verebi-
 vb.) veya doğal afetlerle (deprem, yangın, sel vb.) meydana   birini/birkaçını verebilir. Bu tepkilerin daha iyi anlaşılabil-  lirler. Bu doğrultuda yetişkinler ve çocuklar benzer problem
 gelebilir (örn. Calhoun ve Tedeschi, 1999). Söz konusu   mesi için bir örnek verilebilir. Bir ceylanın ormanda aslanla   durumlarında birbirinden farklı baş etme tepkileri geliştir-
 olaylara hem maruz kalanlarda hem de tanık olanlarda   karşı karşıya geldiğini hayal edelim. Buradaki travmatik   miş olabilir. Hayatta kalmak için geliştirilen bu baş etme
 travmatik olay karşısında şok tepkileri gözlemlenir. Bu şok   olay,  ceylanın  yaşamının  tehlikede  olması durumu,  yani   biçimleri “o an” için işe yarasa da ilerleyen süreçte daha
 beraberinde, daha önce baş etmek zorunda kalmadıkları   aslandır; ceylan ise, travmatik olaya maruz kalandır. Ceylan,   işlevsel ve sağlıklı baş etme yollarına ihtiyaç olduğunu
 dolayısıyla nasıl baş edecekleriyle ilgili belirsizliğin hâkim   aslanı fark ettiğinde ve kaçacak yeri olmadığını gördüğün-  söylemek mümkündür. Peki, öğretmenler olarak yaşanan
 olduğu yoğun acı verici olaylar sonrası bireylerde bazı stres   de onunla dövüşebilir; bu tepki ceylanın “savaş” tepkisidir.   travmatik olaylarla nasıl sağlıklı şekilde baş edeceğiz?
 belirtileri gözlenmesini getirir.  Burada ceylan, yaşamını kurtarmak için  ziksel olarak savaş   Çocuklarımıza nasıl destek olacağız?


                                                                                                            7





























































 -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR
 lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
 aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
 konuşma başlatılabilir.  edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.
 -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,
 için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of
 PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
 “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.  Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
 -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
 gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
 duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
 Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
 kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.
 şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
 duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.
 akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde
 ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.  Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
 ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
 -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).
 lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
 sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
 sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.  Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress
 disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal
 -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.
 öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,
 içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after
 görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.
 bilgilendirme toplantıları yapılabilir.  Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social
 Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological
 Science, 4(3), 94–98.
 travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu
 duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999
 menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-
 vica, 108(3), 232-238.
 çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici
 olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-
 malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
 Environment and Behavior, 28(2), 163–182.
 dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir
 ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological
 outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
 öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.  Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14