Page 10 - akademi 2 e dergisi
P. 10

MAKALE






















            Travma sonrası iyileşme
            Travmatik olay, temel ihtiyaçlarımızı tehdit eden bir durum   ettiğimiz stres belirtilerinin tedavi edilmesi değil; bu belirti-
            veya olaydır. Deprem, güvende olma ihtiyacımızı derinden   lerin ortaya çıkmasına neden olan karşılanmayan ihtiyaçla-
            sarsmıştır. Maruz kalanların evlerini, işlerini, sevdiklerini   rın karşılanması olmalıdır. Örneğin tırnak yeme, dikkatini
            kaybetmesine neden olup alışık oldukları rutinlerini baştan   odaklayamama, sürekli ağlama, uyuyamama vb. belirtileri
            sona bozarken; tanık olanların “Benim de başıma gelir mi?   gösteren çocuğun tırnağını yememesi, ağlamasının azaltıl-
            Gelirse ne yaparım?” gibi kaygılarını tetiklemiştir. Travma-  ması değil; bu belirtileri ortaya çıkaran yakınlarını kaybet-
            tik olay sonrasında öğrencimizin gösterdiği söz konusu   me korkusu ve güvende hissetmeme temelindeki duygu ve
            stres belirtileri ve baş etme tepkilerini yaklaşık 30-40 gün   ihtiyaçları ele alınmalıdır. Çocuk, kendini güvende hisset-
            boyunca olağan kabul edebiliriz (APA, 2013). Yoğun alarm   miyorsa güvende olduğunu hissettirecek adımlar atılmalı-
            durumundan vücudun ve beynin görece mantıklı hareket   dır.
            etmeye başlaması için bu süre kabul edilebilirdir. Bu
            süreden sonra artık yavaş yavaş toparlanma sürecinin   Öğretmenlerimiz öğrencileri için neler yapabilirler?
            başlaması, stres belirtilerinin görece yoğunluğunun   Görüldüğü üzere çocuk ve ergenlerin travmatik olay sonra-
            azalması ve günlük yaşamdaki rol ve sorumluluklarımızı   sı gösterdiği belirtiler değişebilmektedir. Bu belirtiler ve
            yerine getirir hale gelmemiz beklenir (Bu noktada yoğun   baş etme tepkileri ile ilgili eğitimcilerin bilgi birikimi,
            şekilde yukarıda sözü edilen belirtileri ve tepkileri gözlemli-  sını arında bulunan öğrencilerde gözlemlenen davranışlar-
            yorsak bir ruh sağlığı uzmanından destek alınması gerekti-  dan neyin beklenen, neyin beklenmeyen olduğunu anlaya-
            ğini düşünebiliriz.).                             bilmelerine destek olacaktır. Dolayısıyla, travma sonrası
                                                              stres belirtilerini ve baş etme tepkilerini bilmek “farkında
            Bununla birlikte, önemli bir konuya dikkat edilmesi gerek-  olmanızı” sağlayacaktır. Bu farkındalıkla “Öğrencilerim için
            mektedir. Bu konu, deprem sonrası stres belirtilerinin iyileş-  neler yapabilirim?” sorusu eş zamanlı olarak ilerleyecektir.
            tirilmesidir. Travmatik olaydan sonra gözlemlenen davra-
            nışlar aslında birer belirti veya semptom olarak nitelendiri-  Öğrenciler açısından bakıldığında, burada iki temel grup
            lebilir. Bir başka deyişle, bu davranışlar buzdağının   ortaya çıkmaktadır. Birinci grup, depreme doğrudan maruz
            görünen kısmıdır. Oysaki travmatik olay sonrasında bireyin   kalan öğrencilerdir. Diğer grup ise depremin etkilerine
            temel güvenlik ve kontrol algısı zedelenmiştir; dolayısıyla   (doğrudan maruz kalmayan ancak) tanık olan öğrencilerdir.
            birey karşılanmayan güvende olma ve kontrolde olma   Her iki grubun üzerinde de depremin benzer etkilerini
            ihtiyacının bir sonucu olarak söz konusu “savaş, don, kaç”   gözlemlemeniz mümkündür. Temel etki, güvenlik algısın-
            tepkilerini vermektedir. Bunun devamında karşılanmayan   daki zedelenmedir. Diğer yandan, depreme doğrudan
            ihtiyaçlar kaygı, üzüntü, korku, hayal kırıklığı, gerginlik,   maruz kalan öğrencilerde depremin etkilerinin yoğunluğu
            huzursuzluk gibi duyguları beraberinde getirmektedir. O   ve güvenlik ihtiyacının karşılanmasına duyulan gereksinim
            halde, buzdağının altındaki büyük kısım travmatik olayın   görece daha fazla olabilir. Bu noktayı göz önünde bulundu-
            tehdit ettiği ihtiyaçlarımız ve duygularımızdır. Bu doğrultu-  rarak öğrencilerimizin ihtiyaçlarına uygun nitelikte destek
            da, deprem sonrasında amacımız öğrencilerimizde fark   vermemiz gerekmektedir.





            Yaşadığımız:

            Travmatik olay   İhtiyaçlarımıza yönelik tehdit algısı   Baş etmekte zorlanılan duygular



            İyileşme:



                           İhtiyaç                  Fark et ve anla         Semptom tedavisi değil
                           Duygu                                            Altta yatan ihtiyacın karşılanması





             8





























































 -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR
 lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
 aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
 konuşma başlatılabilir.  edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.
 -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,
 için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of
 PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
 “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.  Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
 -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
 gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
 duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
 Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
 kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.
 şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
 duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.
 akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde
 ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.  Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
 ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
 -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).
 lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
 sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
 sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.  Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress
 disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal
 -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.
 öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,
 içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after
 görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.
 bilgilendirme toplantıları yapılabilir.  Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social
 Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological
 Science, 4(3), 94–98.
 travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu
 duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999
 menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-
 vica, 108(3), 232-238.
 çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici
 olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-
 mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
 malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   Environment and Behavior, 28(2), 163–182.
 dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir
 ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological
 outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
 öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.  Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15