Page 7 - akademi 2 e dergisi
P. 7

ZAMAN VE
                                  ŞİİRDE ANLAM                 48         GERÇEKLİK ÜZERİNE
                       46         ÜRETİMİ                                 Dr. H. Gökhan BAKIR
                                  Dr. Kaan TANYERİ




                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Travma sonrası iyileşme
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Travmatik olay, temel ihtiyaçlarımızı tehdit eden bir durum   ettiğimiz stres
                                                                         SİNİR SİSTEMİNDEN                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     veya olaydır. Deprem, güvende olma ihtiyacımızı derinden   lerin ortaya çıkma
                                                                         OKUL SİSTEMİNE                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        sarsmıştır. Maruz kalanların evlerini, işlerini, sevdiklerini   rın karşılanm
                       50         Prof. Dr. Sinan CANAN       54         GÜVEN İHTİYACI:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       kaybetmesine neden olup alışık oldukları rutinlerini baştan   odaklayamama, s
                                                                         GÜVENLİ BAĞLANMA
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 gösteren çocuğun tırnağını
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               sona bozarken; tanık olanların “Benim de başıma gelir mi?
                                  Röportaj: Yayın Kurulu
                                                                         ÖĞRENMENİN TEMELİDİR                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  Gelirse ne yaparım?” gibi kaygılarını tetiklemiştir. Travma-  ması değil; bu
                                                                         Dr. Ezgi DENİZEL GÜVEN                                                                                                                                                                                                                                                                                                                tik olay sonrasında öğrencimizin gösterdiği söz konusu   me korkusu ve güvend
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               stres belirtileri ve baş etme tepkilerini yaklaşık 30-40 gün   ihtiyaçları el
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               boyunca olağan kabul edebiliriz (APA, 2013). Yoğun alarm   miyorsa güvende ol
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               durumundan vücudun ve beynin görece mantıklı hareket   dır.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               etmeye başlaması için bu süre kabul edilebilirdir. Bu
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               süreden sonra artık yavaş yavaş toparlanma sürecinin   Öğretmenlerimiz öğrenc
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               başlaması, stres belirtilerinin görece yoğunluğunun   Görüldüğü üzere çocuk v
                                  OKUL DIŞI ÖĞRENME                      COĞRAFYA ÖĞRETİMİNDE                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  azalması ve günlük yaşamdaki rol ve sorumluluklarımızı   sı gösterdiği belirt
                       58         ORTAMLARI VE EĞİTİMDE       62         YENİLİKÇİ YAKLAŞIMLAR                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 yerine getirir hale gelmemiz beklenir (Bu noktada yoğun   baş etme tepkileri
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               şekilde yukarıda sözü edilen belirtileri ve tepkileri gözlemli-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 sını arında bulunan öğrenci
                                  YARATICI DRAMA YÖNTEMİ
                                                                         Uzm. Onur NİGÂR
                                  Öğr. Gör. Erdem EREM                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         yorsak bir ruh sağlığı uzmanından destek alınması gerekti-  dan neyin beklene
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ğini düşünebiliriz.).                             bilmelerine destek olacaktı
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 stres belirtilerini ve baş
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               Bununla birlikte, önemli bir konuya dikkat edilmesi gerek-  olmanızı” sağlaya
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               mektedir. Bu konu, deprem sonrası stres belirtilerinin iyileş-  neler yapabil
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               tirilmesidir. Travmatik olaydan sonra gözlemlenen davra-
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               nışlar aslında birer belirti veya semptom olarak nitelendiri-  Öğrenciler açı
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               lebilir. Bir başka deyişle, bu davranışlar buzdağının   ortaya çıkmaktadır. B
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               görünen kısmıdır. Oysaki travmatik olay sonrasında bireyin   kalan öğrenciler
                                  ÖĞRENME DÖNGÜSÜ                         GÜNEŞ LEKELERİ VE                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    temel güvenlik ve kontrol algısı zedelenmiştir; dolayısıyla   (doğrudan maruz
                       68         YAKLAŞIMI VE                 72         GÜNEŞ PATLAMALARI                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    birey karşılanmayan güvende olma ve kontrolde olma   Her iki grubun üzerinde
                                  FEN ÖĞRETİMİ
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 gözlemlemeniz mümkündür. Te
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ihtiyacının bir sonucu olarak söz konusu “savaş, don, kaç”
                                  Uzm. Damla Dilara ÇİÇEK                 Dr. Öğr. Ezgi YOLDAŞ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 tepkilerini vermektedir. Bunun devamında karşılanmayan   daki zedelenmedir. D
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ihtiyaçlar kaygı, üzüntü, korku, hayal kırıklığı, gerginlik,   maruz kalan öğ
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               huzursuzluk gibi duyguları beraberinde getirmektedir. O   ve güvenlik ihtiyac
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               halde, buzdağının altındaki büyük kısım travmatik olayın   görece daha fazla
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               tehdit ettiği ihtiyaçlarımız ve duygularımızdır. Bu doğrultu-  rarak öğrencil
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               da, deprem sonrasında amacımız öğrencilerimizde fark   vermemiz gerekmektedir

                                  21. YÜZYIL BECERİLERİ                   ÇEVRE BİLİNCİNE SAHİP
                       76         AÇISINDAN ÖĞRETMEN           78         BİR DALGIÇ OLMAK
                                  NİTELİKLERİ
                                  Dr. Sibel TAŞCI                         Uzm. Çağatay TOPÇU








                                  ÇOCUK, KÖSTEBEK,
                       80         TİLKİ VE AT
                                  Dr. Sevil KALIPÇI SÖYLER



































































 -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR
 lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
 aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
 konuşma başlatılabilir.  edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.
 -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,
 için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of
 PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
 “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.  Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
 -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
 gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
 duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
 Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
 kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.
 şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
 duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.
 akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde
 ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.  Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
 ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
 -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).
 lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
 sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
 sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.  Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress
 disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal
 -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.
 öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,
 içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after
 görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.
 bilgilendirme toplantıları yapılabilir.  Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social
 Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological
 Science, 4(3), 94–98.
 travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu
 duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999
 menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-
 vica, 108(3), 232-238.
 çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici
 olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-
 mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
 malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   Environment and Behavior, 28(2), 163–182.
 dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir
 ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological
 outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
 öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.  Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12