Page 12 - akademi 2 e dergisi
P. 12

RÖPORTAJ


             RÖPORTAJ




            MİLLİ EĞİTİM BAKAN

            YARDIMCISI

 -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR  Prof. Dr. Petek AŞKAR
 lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu
 aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th
 konuşma başlatılabilir.  edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.  Doç.Dr. Özden ÖLMEZ CEYLAN - Dr. Feriha Hande İDİL

 -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,   Dr. Sevil KALIPÇI SÖYLER - Dr. Veli DOMBAYCI
            Dr. Serdal ÖZGÖZGÜ - Dr. Nilgün CİVAŞ
 için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of   Dr.Öğr. Üyesi Kadriye Filiz BALBAL
 PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
 “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.  Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.
 -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of
 gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake
 duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:
 Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
 kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.
 şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A
 duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.
 akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde
 ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.  Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-
 ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.

 -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).
 lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin
 sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.
 sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.  Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress   1957 yılında Ankara'da doğdu. İlk ve ortaöğretimini TED   kurdu  ve yürüttü.1995 yılında ODTÜ'de profesör oldu.
 disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal   Ankara Kolejinde, lisans eğitimini ODTÜ Fen ve Edebiyat   ODTÜ’de Bilgisayar Öğretmenliği Anabilim Dalının
 -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.
 öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,   Fakültesi Eğitim Bölümünde Matematik (anadal), Fizik   kurulmasına öncelik etti.1999 yılında Hacettepe Üniversite-
 içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after   (yandal) Öğretmenliğinde tamamladı. Hacettepe Üniver-  si Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitim Bölümüne
 görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.  sitesi Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme alanında bilim   geçti ve 2010 yılına kadar Bölüm Başkanlığını yürüttü.
 bilgilendirme toplantıları yapılabilir.  Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social   uzmanlığı ve doktora dereceleri aldı.1979 yılında ODTÜ   2010-2011 yılları arasında İzmir Ekonomi Üniversitesinde
            Eğitim Bölümünde asistan olarak göreve başladı. 1983-1985

                                                              Sosyoloji Bölüm Başkanlığı olarak görev yaptı. Yayınları,
 Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological   yılları arasında Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezinde   e-öğrenme, yayılım ve yenileşme, bilişsel süreçler, matema-
 Science, 4(3), 94–98.
 travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu   test uzmanı olarak çalıştı. 1985 yılında ODTÜ'de yardımcı   tik eğitimi ile ölçme ve değerlendirme üzerine yoğunlaş-
 duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999   doçent, daha sonraki yıllarda Eğitim Bilimleri Bölümü,   maktadır. Yurt dışı ve yurt içinde yayımlanmış çok sayıda
 menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-  Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalında ve   makalesi ve bildirisi bulunmaktadır.6 Ağustos 2021 tarihli
 vica, 108(3), 232-238.
 çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici   Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Matematik Eğitiminde   ve 31560 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan 2021/397 sayılı
 olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-  doçent oldu.1989-1990 yılları arasında IBM Bilgisayar   Atama Kararı ile Millî Eğitim Bakanlığı Bakan Yardımcılığı
 mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
 malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   Environment and Behavior, 28(2), 163–182.  Destekli Eğitim Merkezi'nde araştırma koordinatörü   görevine atandı.
 dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir   olarak görev aldı.1992-1995 yılları arasında Milli Eğitim
 ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological   Bakanlığı Bilgisayar Eğitimi ve Hizmetleri Genel Müdürlü-  “ İzmir Akademi “ dergisi olarak sayın bakanımızla güzel bir
 outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
 öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.  Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.  ğünde Eğitimde Bilgi Teknolojileri Daire Başkanlığını   röportaj gerçekleştirdik.









                                                               yapmış, fakat bilginin oluşturulması ve paylaşımı konusuna                    gibi doğrudan sisteme müdahil kişiler yanında, dolaylı   Okullar tüm süreçlerinde bilgiyi elde eden, kullanan, okul
                                                               gerekli önemi vermemişlerdir (Fullan, 2002). Bilgi üretebil-                  olarak okulla ve okulun insan kaynağıyla etkileşim içinde   içi ve dışı unsurlarla paylaşan ve çeşitli düzeylerde depola-
                                                               mek bir eğitim gerektirir. Bunun için sadece bilgi teknolojisi                olan dış çevredeki kişi ve kurumların da okulla bilgi paylaşı-  yan örgütlerdir. Okullarda etkili bilgi yönetiminin olması
                                                               yatırımları değil, bilgi yönetiminde en önemli kaynak olan                    mı yapması, günümüz eğitim anlayışının vazgeçilmez   için etkili bir liderlik ile bilgiyi değerlendirme, kullanma ve
                                                               çalışan insana yatırım yapılmalıdır (Çınar, 2004). Çalışan                    parçası haline gelmiştir. Okullarda bilgi paylaşımını kolay-  sürekli geliştirmeyi hâkim kılan bir örgüt kültürünün benim-
                                                               katılımı üzerinde duran ve etkin iletişim kanalları oluşturan                 laştırılacak bir ortam yaratmak için öncelikle çalışanların,   senmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra yapısal birtakım
                                                               örgüt kültürleri bilgi yönetim sistemlerinin etkinliği için de                bilginin çok özel bir varlık olduğunu ve kendi kaynaklarını   değişikliklerle, karar verme mekanizmalarında çeşitli  kir ve
                                                               uygun bir ortam oluşturur (Çakar vd., 2010). Bununla                          azaltmadan başkalarına da verebilecekleri anlayışına sahip   uygulamaların ortaya çıkmasına zemin yaratacak esnek,
                                                               birlikte örgütteki insan ve madde kaynaklarının etkili                        olmaları, bilgi paylaşımının kendileri için bir tehdit değil,   katılımcı ve paylaşımlı işleyişleri hayata geçirmek zorunda-
                                                               kullanılması ise doğal olarak liderliğin konusudur. Dolayı-                   bir takdir ve tanınma yaratacağını da görmeleri gerekir   dır (Muratoğlu ve Özmen, 2006). Bu ortamı hayata geçire-
                                                               sıyla örgüt kültürü yanında liderlik de bilgi yönetiminin                     (Barutçugil, 2002).                               cek kişiler arasında yöneticiler önemli bir yer tutmaktadır.
                                                               temel unsurlarındandır.                                                                                                         Okullardaki yöneticiler kendilerini sadece insani,  ziksel ve
                                                                                                                                             Bilginin depolanması, saklanması; bilginin daha sonra    nansal kaynakların yöneticisi olarak değil, aynı zamanda
                                                               Örgüt kültürü ve liderlik yaklaşımının da etkili olduğu bilgi                 gerekli olduğunda örgütteki üyeler tarafından erişimine   bilginin yöneticisi olarak da düşünmelidirler (OECD, 2001).
                                                               yönetimi,  açık  ve  örtük  bilgi kaynaklarında  bulunan                      imkân verilecek bir biçime dönüştürülmesi demektir.   Okulun bir öğrenen örgüt haline gelmesini sağlayan, okul
                                                               bilginin,  örgütün  amacına  hizmet  edecek  şekilde  elde                    Bilginin depolanması çeşitli düzeylerde gerçekleştirilebilir.   ve çevresiyle birlikte bir okul topluluğu oluşturan, öğret-
                                                               edilmesi, üretilmesi, kullanılması, paylaşılması ve depolan-                  Örgütlerde hiyerarşik bir sorumluluk gözeterek depolanan   menlerin mesleki gelişimlerini ve öğrencilerin bilgi ve
                                                               ması aşamalarını içerecek şekilde yönetilmesidir. Bu                          ve erişimin sınırlandırılması gereken bilgiler olduğu gibi   becerilerini en üst düzeye çıkaracak ortamları oluşturan kişi
                                                               sürecin ayrıntılarına aşağıda değinilecektir.                                 sadece yazılı doküman veya teknolojik belleklerde depo-  liderlik nitelikleri taşıyan okul yöneticileridir. Okul yönetici-
                                                                                                                                             lanmayan, insanların zihinlerinde örtük bilgi halinde muha-  leri okullarda öğretmen, öğrenci ve diğer çalışanlarla
            formalize olmayı ve iletmeyi zor kılan kişisel bir nitelik taşır   Bilgi Yönetimi Süreci                                         faza edilen bilgiler de bulunabilmektedir. Önemli olan,   olduğu kadar okul çevresiyle de etkili iletişim ve iş birliği
            (akt. Nonaka, 1994). Açık bilgi resmi kurallar, araçlar ve   Bilgi yönetimi süreci hakkında farklı bakış açılarıyla çeşitli      depolanan bilginin gerektiğinde tekrar bilgi yönetimi   oluşturarak okulun gelişmesi ve etkili eğitim için bilginin
            süreçlerde saklıdır. Örtük bilgi ise bildiğimiz fakat açıklaya-  modeller öne sürülmüştür. Bhatt (2000), örgütsel bilginin       sürecine sokulmasıdır. Eğitim örgütlerinde elde edilen   etkili yönetimini sağlamalıdır (Muratoğlu ve Özmen, 2006).
            madığımız bilgilerdir (De Long & Fahey, 2000). Açık bilgi   gelişim döngüsünü dört bileşen üzerinden açıklamıştır.               veya üretilen bilgilerin daha sonra kullanılmak üzere muha-
            işlenebilir, iletilebilir ve kolaylıkla depolanabilir. Örtük bilgi,   Bunlar; bilginin üretilmesi, bilginin gözden geçirilmesi,   faza edilmesi, kurumsal hafızanın işlemesi açısından olduk-  Bilgiyi yönetebilen okullar sorunlarını çözmede önemli
            kişiseldir ve zor formülize edilir. Öznel anlayışlar, sezgiler ve   bilginin dağılımı ve bilginin benimsenmesidir. Gold ve       ça önemlidir. Gelişimin ölçülmesi ancak depolanan bilginin   adımlar atar. Bu sayede öğrenci, öğretmen ve toplumun
            önseziler bilginin bu kategorisi içine girer (Nonaka, Toyama   diğerlerine  (2001)  göre  ise  bilgi  yönetiminde  temel         kullanılması ile mümkündür. Bu anlamda eğitim örgütleri   öğrenmesi gerçekleşir. Okullar  bilginin önemini bilerek
            & Konno, 2000). Örgütler için açık ve örtük bilginin de   bileşenler; bilgiyi elde etme, elde edilen bilgiyi kullanılabi-        için sadece yazılı dokümanların değil, bunun yanında kişile-  teknolojik alt yapının yanı sıra daha önemli olan insan
            olduğu tüm bilgi kaynaklarının örgütsel süreçlerde yöneti-  lir bilgiye dönüştürme, elde edilen bilgiyi örgütsel uygula-         rin belleklerindeki bilgilerin de depolanması ve gerektiğin-  unsurunun yeterliğini artıracak şartları yaratmalıdır. Okul
            lebilmesi gerekmektedir.                           malarda kullanma ve elde edilen bilgiyi korumadır. Çınar’a                    de kullanılmak üzere açık bilgi haline getirilmesi gereke-  üyeleri iç ve dış tüm kaynaklardaki bilgiyi işe koşacak bir
                                                               (2004) göre ise bilgi yönetiminde yeterlik alanları olarak                    cektir.                                           anlayışa sahip olmalıdır. Açık ve örtük bilginin dolaşımını
            Bilgi Yönetimi
                                                               bilginin üretilmesi, paylaşılması, kullanılması ve depolan-                                                                     kolaylaştıracak, öğrenci, öğretmen ve velilerin bilgiden en
            Bilgi yönetimi bir disiplin olarak oldukça yeni sayılır. İlk   ması bilgi yönetiminin bileşenleridir.                            Bu bileşenler bilgi yönetimini oluşturan farklı fakat birbirine   yüksek yararı çıkarmalarını sağlayacak, dolayısıyla örgütsel
            olarak 1986 yılında Dr. Karl Wiig tarafından işletme alanına                                                                     bağımlı öğelerdir ve zaman içinde herhangi bir noktada bir   öğrenmeyi  gerçekleştirecek  anlayışa  ve  şartlara  sahip
            kazandırılmış, 1990’ların başında sözü geçmeye başlamış   Bilginin üretilmesi, okulun dış çevresinde gelişen ve okulu            örgüt ve üyeleri birden fazla bilgi yönetim süreci zincirlerin-  olmak, okulu etkili bir örgüt yapacaktır.
            ve ilk yapı taşları konulmuştur. Günümüzde ise önemi   ilgilendiren formal ve/veya informal bilgilerin okulda                    de yer alabilir. Bu nedenle bilgi yönetimi yekpare değil
            yoğun bir biçimde artmakta olan bir konu olarak dikkatleri   kullanıma dâhil edilmesi, bu bilgilerin okuldaki iç bilgi ve        fakat dinamik ve sürekli bir örgütsel olgudur (Alavi &
            çekmektedir. Bilgi yönetimi kişisel deneyimler ve bilinme-  deneyimlerle birleşip sentezinin yapılarak yeni bilgi ve             Leidner, 2001). Sözü edilen bilgi yönetimi bileşenleri   KAYNAKLAR
            yen uzmanlıklar da dâhil olmak üzere bir örgütün bilgi   düşüncelerin oluşturulmasını kapsar. Bilginin elde edilme-              birbirini izleyen veya izlemesi gereken hiyerarşik ve ardışık   Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge management and
            varlıklarının tümünün tanımlanması, kullanılması ve payla-  sinde ve üretilmesinde okul içinde ve çevresindeki kaynak-           aşamalar olarak düşünülmemelidir. Bu bileşenler örgütün   knowledge management systems: Conceptual foundations and research
                                                                                                                                                                                               issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
            şılmasını inceleyen bir disiplindir. Bilgi yönetimi, mevcut ve   lar  önemlidir. Okul  için  çevre,  okulu  etkileyen  tüm  dış   durumuna ve bilginin muhatabı kişilere göre farklılık göste-
            ihtiyaç duyulan bilginin tanımlanmasını, analizini ve örgüt-  unsurlardır (Çınar, 2004).                                         rebilir. Örneğin örgüte (okula) gelen bir bilgi elde edildik-  Bahar, E. (2011).   Konaklama işletmelerinde bilgi yönetimi: Altyapı,
                                                                                                                                                                                               uygulama ve karşılaşılan engeller. İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(2), 51-68.
            sel hede eri gerçekleştirmek amacıyla bilgi varlıklarını   Eğitim örgütleri bilgi kullanımının en yoğun olduğu örgüt-            ten sonra saklanıp paylaşılmayabilir. Bunun tersine bazı
            geliştirmek için yapılacak eylemleri planlama ve kontrol   lerdendir. Eğitim örgütlerinde, bilginin etkin kullanılması           bilgiler çok kapsamlıdır ve bu aşamaların tümü en geniş   Barutçugil İ. (2002). Bilgi yönetimi. Kariyer Yayıncılık.
            etmeyi kapsar (Kim, 2000). Bilgi yönetimi, bir örgütte   için okul  koşullarının elverişli  olmasının  yanında  bilgiyi          anlamda izlenebilir. Ayrıca bazen  bilgi, paylaşılmasına   Bhatt, G. D. (2000). Organizing knowledge in the knowledge development
            hemen hemen tüm çalışanların katıldığı bir örgütsel aktivi-  kullanacak kişi veya kişilerin bu konuda yeterli olması             karşın kullanılmayabilir veya depolanmayabilir. Buradaki bu   cycle. Journal of Knowledge Management, 4(1), 15-26.
            tedir. Bu nedenle bilgi yönetimi, öğrenmeyi, bilgi paylaşı-  gerekir. Yeni bir uygulama örneğini hayata geçirmek bazen           dört bileşen bize ideal bir bilgi yönetimi çerçevesi sunar.   Celep, C. ve Çetin, B. (2003). Örgütlerde bilgi paylaşım kültürü yaratma. Anı
            mını ve bilgi teknolojilerini kullanmayı cesaretlendiren bir   bazı düzenlemeler yapmayı gerektirebilir. Bunun dışında           Bunların hangi düzeyde ve ağırlıkta işleme sokulacağı   Yayıncılık.
            kurumsal kültüre gereksinim duyar (Gümüştekin, 2004). Bu   bilgiyi kullanacak kişilerin bilgiyi doğru özümsemesi ve              bilginin kendisine, örgüte sağlayacağı yararın önemine ve   Chase, R. L. (1997). The knowledge based organization: An international
            anlamda etkili bilgi yönetiminin belki de en önemli unsuru   eğitim sürecine doğru bir şekilde uygulaması beklenir.               ziksel şartlara göre değişmektedir.              survey. Journal of Knowledge Management, 1(1), 38-49.
            örgütsel kültürdür (Chase, 1997; Gold vd., 2001).                                                                                Okullarda açık ve örtülü bilginin okulun amaçlarına hizmet   Cheng,  E.  C.  K.  (2013).  Applying  knowledge  management  for  school
                                                               Wang ve Noe’ye (2010) göre bilgi yönetiminin başarısı                                                                           strategic planning. Korean Educational Development Institute KEDI Journal
            Bilgi yönetimi alan yazınında her ne kadar kurum kültürü-  bilgi paylaşımına bağlıdır. Bilgi paylaşımı, yöneticilere             edecek en etkin şekilde yönetilmesi gerekir. Bilgi yönetimi,   of Educational Policy, 10(2), 339-356.
            nün önemi vurgulansa da bundan farklı olarak birçok   örgütteki bireysel öğrenmeleri elde tutma ve bunları pratik                öğrenmenin  etkililiği  için  daha  güçlü  bir  kaynak  zemini   Çakar, N. D., Yıldız, S. ve Dur, S. (2010). Bilgi yönetimi ve örgütsel etkinlik
            alandaki örgüt için bilgi yönetimi çalışmalarının genellikle   uygulamalar için bütünleştirme imkânını sağlar. Buna ek           sağlamakta ve okulun öğrenmeye ilişkin amaçlarının yerine   ilişkisi: örgüt kültürü ve örgüt yapısının temel etkileri. Ege Akademik Bakış,
            bilgi teknolojileri eksenli geliştiği görülmektedir (Bahar,   olarak bir örgüt içinde insanlar, kendi düşünce, inanç, bilgi      getirildiği  krini güçlendirmektedir (Celep ve Çetin, 2003).   10(1), 71-93.
            2011). Fakat bilgisayarlar ve yazılımlar gibi teknolojik unsur-  ve deneyimlerini paylaşarak karşılıklı olarak ortak bir anlayış   Okullarda bilgi yönetimi uygulamaları, okul stratejik   Çınar,  İ. (2004,  Temmuz). Bilgi yönetiminde eğitim yöneticilerinin
            lar bilgi yönetim sürecinde, insan unsuruna göre ikinci   oluştururlar. Bu pratik uygulamalar ve ortak anlayışlar                planının yeterliğini, yönetimini, öğretmenlerin öğretme   yeterlikleri: Malatya örneği. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü
            sıradadır (Gupta vd.,  2000). Birçok  örgüt, ağırlıklı olarak   örgütsel  bilgiyi meydana  getirirler  (Yang,  2007). Eğitim     yetkinliğini, öğrenci desteğini ve öğrenmenin değerlendi-  Üniversitesi, Malatya.
            teknoloji ve büyük olasılıkla bunun eğitimine yatırım   örgütlerinde öğrenci, öğretmen, yönetici, personel ve veli               rilmesini geliştirmektedir (Cheng, 2013).         De Long, D. W.  & Fahey, L. (2000). Diagnosing cultural  barriers to
                                                                                                                                                                                               knowledge management. Academy of Management Executive, 14(4),
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17