Page 15 - akademi 2 e dergisi
P. 15

RÖPORTAJ
 Sayın Bakanım, öncelikle bizi kırmayıp röportaj teklifimizi   Eğitim sistemlerinin temel amaçlarından biri öğrencileri
 kabul  ettiğiniz  için  çok  teşekkür  ederiz.  Dergimizde   çağın gereksinimleri ile donatmak, çağıyla uyum içerisinde
 akademiyle uygulama arasında bir köprü olabilmek   yaşayan bireyler yetiştirmektir. Sizce 21. yy. insanında
 amacıyla yüksek lisanslı ve doktoralı öğretmenlerimiz ile   bulunması gereken nitelikler nelerdir? Ve eğitim sistemi-
 öğretim üyelerimizin akademik çalışmalarına yer veriyo-  miz gençlerimize bu nitelikleri kazandırabilmek için hangi   Ayrıca somut materyallerle öğrencilerimizin etkileşim   hayat buluyor. Hem merkezdeki çalışmaların sahaya yansı-
 ruz. Hem bir akademisyen hem de Milli Eğitim Bakan   adım ya da argümanları tercih etmelidir?  sağlayarak hem eğlenmelerini hem öğrenmelerini sağla-  yabilmesi hem de yereldeki bir çalışmanın tüm Türkiye’ye
 Yardımcısı olarak sizin de bu tür dergilerin eğitime katkısı   Bilgiye çok hızlı ve kolay ulaşılan ve aynı zamanda çokça   mak istiyoruz. Ders Aletleri Yapım Merkezi üretim çalışma-  yayılması açısından bu çalışmaları oldukça önemli buluyo-
 hakkındaki görüşlerinizi öğrenmek isteriz.  yeni bilginin, büyük bir verinin üretildiği bir çağdayız. O   larına hızla devam ediyor, şu ana kadar 2000 ilkokul mater-  rum. Örneğin matematiğin somutlaştırılması, öğrencileri-
 Bu tür dergilerin, teori ile pratiği buluşturması ve meslek-  nedenle bir önceki çağa kıyasla bu dönemde sadece bilgi   yal seti dağıtımını yaptı. Umuyorum hızla sını arımızda da   mizin daha sık etkileşim içinde olabilmeleri için pek çok
                                                              okulumuzda öğretmenlerimiz ve müdürlerimiz imkanları
            kullanılmaya başlayacak. Bunun için okul öncesinden liseye
 taşların  birbirinden  öğrenmesini  sağlaması  anlamında   güçtür diyemeyiz. Bireyin mevcut sorununa göre ihtiyacını   tüm matematik materyalleriyle ilgili hem  ziksel hem dijital   doğrultusunda matematik koridorları veya matematik
 eğitime büyük katkı sunan kanallar olduğunu düşünüyo-  belirleyebilmesinin ötesinde farklı kaynaklardan ihtiyacına   ortamlarda faydalanılmak üzere kullanım kılavuzları, tanıtım   sını arı kurdular. İl milli eğitim müdürlüklerimiz bu kapsam-
 rum. Ulusal ve uluslararası alanda akademinin sahadan,   uygun bilgiyi derlemesi, eleştirel düşünerek işine yaraya-  videoları, örnek uygulama videoları hazırladık. Bu konuda   da illerindeki çalışmaları daha görünür hale getirmek ve
 sahanın akademiden haberdar olması ve beslenmesi,   cak bilgileri seçebilmesi gerekir. Bu noktada medya   Ortaöğretim ve Temel Eğitim Genel Müdürlüklerimiz   yaygınlaştırmak için gayret içine girdiler. Pek çok ilde farklı
 eğitim-öğretim süreçlerinin iyileşmesi, yapılan yayınlarla   okuryazarlığı, veri okuryazarlığı ve dijital okuryazarlık   çalıştaylar düzenledi,  öğretmenlerimize  eğitim  verdiler.   eğitim kademelerine yönelik matematik atölyeleri düzenle-
 uygulamalara dair istatistiksel geri bildirim alınması   kavramları karşımıza çıkıyor. Günümüzde birey bu becerile-  Yani ele aldığımız ana konulardan biri matematik materyal-  niyor, matematik odaklı çalıştaylar organize ediliyor. Sefer-
 açılarından oldukça önemli ve faydalı.  re sahip olmalı ve edindiği bilgileri sentezleyerek yenilikçi
 bir çözüm ortaya koyabilmelidir. Tüm bunların yanı sıra   leri oldu ve biz buna hem  ziksel hem dijital ortamlarda   berlik sayesinde öğretmenlerimizin yerelde kendi imkân ve
 Bir konuşmanızda, “Biz eğitimi bir gelecek mesaisi olarak   etkili iletişim, iş birliği içinde çalışmaya yatkınlık, esneklik   öğrenci, öğretmen ve velilerimizi destekleyecek şekilde   çabalarıyla yürüttükleri veya eTwinning gibi yurtdışı ortaklı
 görüyoruz.  Bu  geleceği  inşa  edecek  yegâne  unsur  da   gibi beceriler de kalabalık ve pek çok küresel problemin   her yönden yaklaşarak hareket ediyoruz.  matematik projeleri daha çok ses bularak farklı illerdeki
 öğretmenlerimizdir.” diyerek öğretmen niteliğinin artırıl-  yaşandığı dünyamızda büyük önem arz eden beceriler.   Bildiğiniz gibi matematik.eba.gov.tr adresiyle bir matema-  öğretmenlerimize örnek teşkil eder oldu. TÜBİTAK’ın 2022
 masının  son  derece  önemli  olduğunu  belirtiyorsunuz.   Bakanlığımızın UNICEF iş birliği ile yürüttüğü “K12 Beceri   tik eğitimi dijital platformu kurduk. EBA platformunda   yılında yayınladığı çağrı ile akademisyen ve öğretmenleri-
 Öğretmenlerin mesleki gelişimi için başka neler yapılabi-  Geliştirme Programı”, millî eğitim sistemimizin içinde yer   zaten ders anlatımına yönelik içerikler mevcut. Matematik   miz matematik eğitimi alanında proje ve araştırma yapma
 lir?  Öğretmeni  destekleme  ve  güçlendirme  stratejileri   platformunda amacımız branş özelinde bir alan kurarak   konusunda desteklendi.
 -Görece daha yoğun güven ihtiyacı olduğunu gözlemledik-  KAYNAKLAR  bağlamında neler yapmayı planlıyorsunuz?  alan tüm okul türleri ve eğitim kademelerinde eğitim gören
 lerimizle daha yakından temasta olunması gereklidir. “Bu   öğrencilerin  hızla  değişen  ve  dönüşen  dünyaya  uyum   şifreli bir giriş sistemi olmadan tüm öğrenci, öğretmen ve   Elbette  bazı uygulamaların  benimsenmesi, yerleşmesi
 aralar seni biraz üzgün görüyorum. Konuşalım mı?” diyerek   APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th   Öğretmenlerin mesleki gelişimini desteklemek   amacıyla   sağlayabilmelerine yardımcı olacak becerilerin belirlenme-  velilerimize yönelik destekleyici bir ortam oluşturmaktı.   zaman alıyor ancak şu ana kadar yapılanlarla ilgili olumlu
 konuşma başlatılabilir.  edition (DSM 5).  American Psychiatric Association.  atılan en önemli adımlardan biri Öğretmenlik Meslek   si, standart ve göstergelerinin oluşturulması ve bu beceri-  İçeriklerimiz kazanımlarla uyumlu oyunlar ve hayatımızda   geri dönüşler alıyoruz. Tüm çalışmalarımızı daha iyi hale

            matematiğin yerini gösteren eğlenceli animasyonlar ile
 -Konuşmaya istekliyse duygularını ve ihtiyaçlarını anlamak   Armenian, H. K., Morikawa, M., Melkonian, A. K., Hovanesian, A. P.,   Kanunu’nun çıkarılmış olması ve kariyer basamaklarının   lerin eğitim-öğretimin her alanında işe koşulabilmesini   akademik desteği sağlamak üzere etkileşimli konu özetleri,   getirmek için sahadan aldığımız geri bildirimleri de değer-
                                                              lendirerek iyileştirmeler ve geliştirmeler yapmaya devam
 hede eyen çok önemli bir proje. Proje kapsamında alanın-
 Kanunun
 düzenlenmesidir.
 kariyer
 6.maddesinde
 için “Neye ihtiyacın var?”, “Senin için ne yapabilirim?”,   Haroutunian, N., Saigh, P. A. & Akiskal, H. S. (2000). Loss as a determinant of   basamaklarında da belirtildiği gibi yüksek lisans veya   da uzman akademisyenler ve öğretmenler bir araya   pdf dosyaları, videoları ve materyallerden oluşmakta.   ediyoruz.
 PTSD in a cohort of adult survivors  of the 1988 earthquake in Armenia:
 “Sana ne iyi gelir?” diye sorulabilir.  Implications for policy. Acta Psychiatrica Scandinavica, 102(1), 58-64.  doktora derecesine sahip öğretmenlerimiz sınavdan muaf   gelerek “K12 Ulusal Beceri Ortak Referans Çerçevesi”ni   Öğretmenlerimiz tüm bu içerikleri sını arında öğrencileri-
 -Sorduğu sorulara açık, anlaşılır cevaplar verilmesi, çocuğun   Başoğlu, M., Kılıç, C., Şalcıoǧlu, E. ve Livanou, M. (2004). Prevalence of   oluyor. Burada amacımız öğretmenlerimizin yüksek lisans   oluşturdular. Oluşturulan haritada öğrencilerimizin üretken   mizin ilgisini çekmek, öğrendiklerini pekiştirmek gibi farklı   Yakın zamanda 20. Millî Eğitim Şûrası düzenlendi. İl milli
 gerçekleri yaşına uygun olacak şekilde öğrenmesi güven   posttraumatic stress disorder and comorbid depression in earthquake   veya doktora yaparak bilgilerini derinleştirmelerini ve   ve yeni yüzyılın gerekleriyle donanmış bireyler olmaları için   Eğitim sistemimizin öğrenci merkezli hale gelmesi, yaparak   “Yabancı Dil Eğitimi” mobil uygulaması üzerinde çalışma-  amaçlarla aktif şekilde kullanabilirler. İlgili genel müdürlük-  eğitim müdürlüklerinde çalışmalar yapıldı
 duygusunu onarmayı sağlayabilir. Bu noktada, konuyu   survivors in Turkey: An epidemiological study. Journal of Traumatic Stress:   bunu uygulamaya yansıtmalarını teşvik etmek. Derginizde   sahip olmaları gereken kavramsal becerilere, sosyal-duy-  yaşayarak öğrenme yaklaşımının yerleşmesi ve yaygınlaş-  larımızı yoğun şekilde sürdürüyoruz. Ayrıca Köy  Yaşam   lerimiz  yeni  içerikler üretmeye  devam ediyorlar.  Bunların   lar şûraya gönderildi. İzmir’de çalışma grupların
 Of cial Publication of The International Society for Traumatic Stress Studies,
 kapatmaya “yara bandı” olmaya çalışılması “Benden bir   17(2), 133-141.  yüksek lisanslı ve doktoralı öğretmenlerimizin yayınlarına   gusal becerilere, eğilimlere ve alan becerilerine yer verildi.  ması, okullarımızda ulusal ve uluslararası iş birlikleriyle   Merkezlerimizin sayısını da arttırarak atıl durumdaki köy   yanı sıra ülkemizin dört bir yanında yapılan matematik   ler de alındı, onlar da özgür bir şekilde görüş ve önerilerini
 şeyler gizleniyor” düşüncesini tetikleyerek çocuğun güven   Calhoun, L. G. & Tedeschi, R. G. (1999). Facilitating posttraumatic growth: A   yer verdiğinizi belirttiniz. Bu tür dergilerin artması, öğret-  Günümüz öğrenenlerinin ihtiyacı olan becerilerin eğitim   projelerin üretilmesi  aslında gençlerimize bu nitelikleri   okullarımızı, anaokulu ya da ilkokul ve halk eğitim merkezi   konulu eTwinning projelerinden örnekleri haftalık olarak   sundular. Öğrencilerin karar al
 duygusunu yine  zedeleme riski  taşımaktadır. İçindekini   clinician's guide. Routledge.  menlerimizin buralarda yayınlar yapması da hem onların   sürecine hızlı bir şekilde adapte edilmesi için başlatılan bu   kazandırabilmek adına atılan adımlardan sadece birkaçı.   haline getirerek çok yönlü hizmet götürmeye devam   sitemizde yayınlamaktayız. Bu iyi örneklerin diğer öğret-  hakkındaki düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
 akıtırsa,  acısını/duygusunu  boşaltırsa  iyileşme  yönünde   mesleki gelişimi açısından hem de bir nevi akran öğren-  çalışmalar, öğrenme-öğretme süreçlerinde kalıcı standart-  Dijital okuryazarlığın gelişmesi için teknolojiye erişimin   ediyoruz.  menlerimize sını arında uygulayabilecekleri farklı yaklaşım-  Geliştirmek için gayret ettiğimiz eğitim sisteminin merke-
 ilerleme şansı olduğunu bilmemiz önemlidir.  Edinsel, K. ve Elçi, Ö. (2015). Psychological distress among the non-reloca-  mesi alanı oluşturduğu için oldukça önemli.  ları oluşturup, ilerleyen zamanlarda eğitimin hangi alanın-  kolaylaştırılması oldukça önemli bir husustur. Okullarımızın   Sayın Bakanım, 11. Kalkınma Planı’nda yer alan “Tüm   ları ve teknikleri göstererek ilham olmasını umuyoruz.  zinde öğrenci yer alıyor. 21. yüzyıl becerilerini taşıyan bir
 ted and relocated survivors after the August 19th 1999 eathquake in Turkey.
 teknolojik donanımını artırmak ve fırsat eşitliği anlamında

 -Konuşmaya istekli değilse ara ara sormaya devam edilebi-  Journal of International Social Research, 8(38).  Öğretmenlerimizi desteklemenin ve güçlendirmenin yolu   da olursa olsun her çalışmaya kaynaklık edecek ve dayanak   daha da çok öğrencimizin bu teknolojileri etkili şekilde   eğitim kademelerinde öğrencilerin matematik yeterlilikle-  Öğretmen kalitesi bir eğitim sisteminin önemli unsurların-  bireyden  beklenen  şeylerden  biri  de kendisiyle ilgili
 lir,  akranlarından  destek  alması  için  akranları  devreye   Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği’ nin   onların taleplerini duymak ve bunlara en güncel metotlar-  olacak bir çerçeve oluşturma amacını taşımaktadır. Bu   kullanmalarını  sağlamak çağın  bir gerekliliği.  Bu noktada   rinin arttırılması” hedefi doğrultusunda bir Matematik   dan biri. Öğretmenlerimizin mesleki gelişimini destekle-  sistemlerde aktif rol alma bilincine s
 sokulabilir, güvenlik ihtiyacını karşılayabilecek oyunları   faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 17-25.  la cevap verebilmekten geçiyor. Şu an önceliğimiz dünya-  çalışmalar sonunda üst düzey becerilerin, sosyal ve duygu-  öğretmenlerimizin de dijital okuryazarlığını ve çevrim içi   Seferberliği, Milli Eğitim Bakanımız Sayın Mahmut Özer’in   mek adına da gerek Meslek Kanunu olsun gerek mesleki   le elbette öğrencilerimizin çalışma grup
 sını arımızda oynamaya öncülük edilebilir.  Epstein, R. S., Fullerton, C. S. & Ursano, R. J. (1998). Posttraumatic stress   daki örnekleri inceleyerek ülkemizin ihtiyaçlarına cevap   sal öğrenme becerilerinin, eğilimlerin Türk eğitim sistemi-  eğitim platformlarını verimli şekilde kullanabilmeleri için   tabiriyle bir Matematik Şenliği başlatıldı. Matematik   gelişimde yeni yaklaşımlar olsun pek çok yönden çalışma-  rı, ihtiyaçlarını, çözüm öneri ve  kirlerini özgürce if
 disorder following an air disaster: A prospective study. The American Journal   verebilecek şekilde tasarladığımız, Okul Temelli Mesleki   nin özgün ve vazgeçilmez bir parçası olması beklenmekte-  Bakanlık olarak mesleki gelişimi desteklemek yine bir diğer   eğitimi alanında birçok önemli çalışmalara imza atmış biri   lar yaptık, hala da sürdürüyoruz. 2022 yılı bahar dönemin-  edebilmeleri ve onlara bu fırsatın sunulmuş olması takdire
 -Burada bir diğer önemli nokta da deprem görüntülerinden   of Psychiatry, 155(7), 934–938.  dir. Aynı zamanda çağın gereği olan okuryazarlık becerile-  olarak Matematik Seferberliği sürecine önemli katkılarını-  den itibaren matematik alanında mesleki gelişim topluluk-  şayan. İçinde bulundukları sisteme eleştirel bakabilmeleri,
 öğrencilerimizi uzak tutmak konusunda velilerle iş birliği   Goenjian, A. K., Najarian, L. M., Pynoos, R. S., Steinberg, A. M., Petrosian, P.,   Gelişim, Öğretmen/Yönetici Hareketlilik ve Mesleki   rinden bilgi okuryazarlığı,  nans okuryazarlığı, veri okurya-  önemli adımdır.  zın olduğunu biliyoruz. Bu sürece bakış açınız nedir?   larının oluşturulmasına büyük önem verdik. Bu topluluklar-  artı eksilerini görerek problemlere çözüm üretebilmeleri bu
 içinde olunmasıdır. Velilerin, depremin travmatize edici   Setrakyan, S. & Fairbanks, L. A. (1994). Posttraumatic stress reactions after   Gelişim Toplulukları olarak gruplandırdığımız mesleki   zarlığı, vatandaşlık okuryazarlığı, sağlık okuryazarlığı;   Milli  Eğitim Bakanlığımız,  eğitim  adına  yoğun işlerle   Yapılan çalışmaları nasıl değerlendiriyorsunuz?  da akademisyenlerimiz  bizim en büyük destekçilerimiz   gençlerimizin gelecekte gerek özel sektör gerek kamuda
 görüntülerinden çocuklarımızı uzak tutmaları konusunda   single and double trauma. Acta Psychiatrica Scandinavica, 90(3), 214-221.  gelişim yaklaşımlarımızı yaygınlaştırmak. Öğretmenlerin    ziksel, görsel ve kültürel okuryazarlığının yanı sıra çevre ve   uğraşırken aynı zamanda ülkenin geleceğini de planla-  oldu. Çoğunlukla bir dönem boyu süren bu eğitimlerde   çeşitli meslek gruplarında iş hayatına atıldıklarında onların
 bilgilendirme toplantıları yapılabilir.  Kaniasty, K. & Norris, F. H. (1995). Mobilization and deterioration of social   kişisel ve mesleki gelişiminde hem yeni yaklaşımların işe   iklim değişikliği okuryazarlığı da program kapsamında ele   maktadır. Bu çalışmalar içerisinde Okul Öncesi Eğitimin   Hepimizin  bildiği  gibi  ulusal  ve  uluslararası  sınavlardaki   akademisyenlerimiz öğretmenlerimize teorik eğitimi  ve   çok işine yarayacaktır.
 koşulması hem de 1.2 milyon öğretmeni hede emesi bir
 sonuçlar matematik başarısının düşük olduğunu gösteriyor.

 Son olarak; dayanışma, birlik olma ve şefkatle ilgilenme   support following natural disasters. Current Directions in Psychological   bütçe de gerektirmekteydi. Bakanımız Sayın Mahmut   alınmıştır.  Yaygınlaştırılması, Okul Temelli Mesleki Gelişim ve Mate-  Bu seviyeyi yukarıya çekebilmek için yeterliliklerin artırılma-  uygulamaya dair örnekleri sunuyor, ardından öğretmenleri-  Sayın Bakanım, bu röportaj için değerli vaktinizi bize
 Science, 4(3), 94–98.
 travma sonrası iyileşmede temel bakış açısı olmalıdır. Bu   Özer, hizmet içi eğitim bütçesini 35 kat artırarak sürecin   Öğrencilerimizin akademik, sosyal ve duygusal yönü de   matik Seferberliği gibi çalışmaları gündeme alıp uygula-  sı, bunu sağlayabilmek için de öğrenciler arasında mate-  miz sını arında öğrendiklerini uyguluyor ve belirledikleri   ayırdığınız için teşekkür ederiz. Son olarak dergimiz
 duyguları öğrencilerimizin hissetmesi için öncelikle öğret-  Kılıç, C. ve Ulusoy, M. (2003). Psychological effects of the November 1999   amaçları doğrultusunda hızla ilerlemesini kolaylaştırdı. Şu   dâhil olmak üzere bir bütün olarak gelişimine destek olabi-  maya koydunuz. Peki bu bağlamda yeni planlamalarınız   matiğe karşı yaygın olan olumsuz algıyı ve tutumu değiştir-  süre sonunda tekrar akademisyenlerimizle bir araya   aracılığıyla eğitim camiasına iletmek istediğ
 menlerimizin göstererek model olmaları, sonrasında ise   earthquake in Turkey: An epidemiological study. Acta Psychiatrica Scandina-  ana kadar sahadan aldığımız dönütler olumlu yönde. Bu   lecek becerileri kazanmaları amacıyla hazırlanan K12 Ulusal   nelerdir?  mek çok önemli. Biz de bu amaçla seferberlikteki çalışma-  gelerek ve geri bildirim alarak gerekirse uygulamalarında   nız var mı?
 vica, 108(3), 232-238.
 çocuklarımızın birbirlerine göstermeleri için destekleyici   çalışmalar yaygınlaştıkça öğretmen ve yöneticilerimizden   Beceri Ortak Referans Çerçevesi’nin bir ilk olması bakımın-  Saymış olduğunuz  çalışmalarımız hız kesmeden  devam   larımızı planladık. Her şeyden önce kalıcı öğrenme için   iyileştirmeler yapıyorlar. Akademisyenlerimize  sahayla iç
 olmamız önemlidir. Öğrencilerin duyguları içinde kaybol-  Riad, J. K. ve Norris, F. H. (1996). The in uence of relocation on the environ-  aldığımız geri bildirimlerle iyileştirilebilir. Bu arada öğret-  dan da Türk eğitim sistemine önemli katkılar sağlayacağı   ederken “Türkçe ve Yabancı Dil” seferberlikleriyle ilgili   özellikle küçük yaşlarda somut materyalin önemini biliyo-  içe olma fırsatı sunmuş olurken öğretmenlerimiz için de   Millî Eğitim Bakanlığı olarak tüm i
 mental, social, and psychological stress experienced by disaster victims.
 malarının yalnızlığı  ve çaresizliği  tetiklediğini bilerek ve   Environment and Behavior, 28(2), 163–182.  men yeterliliklerinin yenilenmesi  ile  ilgili  olarak  da   düşünülmektedir. Projenin ikinci aşaması, hazırlanan çerçe-  planlarımıza ağırlık verdik. Onlarla ilgili yaptığımız çalışma-  ruz. Bu doğrultuda biz de Bakanlığımızca üretilen matema-  hem teori hem pratik bir arada çift yönlü bir gelişim sağla-  sağladığımız kurum ve kuruluşların da destekleriyle eğitim
 dayanışmanın umut verici olduğunu düşünerek şefkatli bir   çalışmalara başladık. Çevre ve iklim değişikliği, kapsayıcı-  ve kapsamında öğretmenlerin becerileri işe koşabilmesini   ları da bir an evvel eğitim camiamızla buluşturmak istiyo-  tik materyallerinin bilinirliğini artırmak ve öğretmenlerimi-  mış oluyoruz.  camiamızdaki her bir öğrencinin ve öğretmenin yanındayız.
 ilişki içinde destek vermek en temel sorumluluğumuz ve   Şalcıoğlu, E., Başoğlu, M. ve Livanou, M. (2003). Long-term psychological   lık ve dijital yetkinlik bileşenlerini de ekleyerek güncelle-  kolaylaştıracak bir kılavuzun hazırlamasıdır. Bu kılavuz   ruz. Yakın zamanda öğretmen ve öğrencilerimizin kullanı-  zin de bu materyalleri daha yaygın ve etkili şekilde kullan-  Merkezde yürüttüğümüz çalışmaların yanı sıra illerimizde   Bakanlığımız kapsamındaki tüm alanlarda d
 outcome for non-treatment-seeking earthquake survivors in Turkey. The
 öğretmenliğin en doyum verici tarafıdır.  Journal of Nervous and Mental Disease, 191(3), 154-160.  meleri sürdüreceğiz.  üzerinde çalışmalar sürmektedir.  mına sunacağımız Türkçe ve İngilizce platformlarımız ile   malarını istedik.  de çok güzel faaliyetlerle “Matematik Seferberliği” yerelde   iyileştirme çalışmalarımıza devam edeceğiz.

 yapmış, fakat bilginin oluşturulması ve paylaşımı konusuna   gibi doğrudan sisteme müdahil kişiler yanında, dolaylı   Okullar tüm süreçlerinde bilgiyi elde eden, kullanan, okul
 gerekli önemi vermemişlerdir (Fullan, 2002). Bilgi üretebil-  olarak okulla ve okulun insan kaynağıyla etkileşim içinde   içi ve dışı unsurlarla paylaşan ve çeşitli düzeylerde depola-
 mek bir eğitim gerektirir. Bunun için sadece bilgi teknolojisi   olan dış çevredeki kişi ve kurumların da okulla bilgi paylaşı-  yan örgütlerdir. Okullarda etkili bilgi yönetiminin olması
 yatırımları değil, bilgi yönetiminde en önemli kaynak olan   mı yapması, günümüz eğitim anlayışının vazgeçilmez   için etkili bir liderlik ile bilgiyi değerlendirme, kullanma ve
 çalışan insana yatırım yapılmalıdır (Çınar, 2004). Çalışan   parçası haline gelmiştir. Okullarda bilgi paylaşımını kolay-  sürekli geliştirmeyi hâkim kılan bir örgüt kültürünün benim-
 katılımı üzerinde duran ve etkin iletişim kanalları oluşturan   laştırılacak bir ortam yaratmak için öncelikle çalışanların,   senmesi gerekmektedir. Bunun yanı sıra yapısal birtakım
 örgüt kültürleri bilgi yönetim sistemlerinin etkinliği için de   bilginin çok özel bir varlık olduğunu ve kendi kaynaklarını   değişikliklerle, karar verme mekanizmalarında çeşitli  kir ve
 uygun bir ortam oluşturur (Çakar vd., 2010). Bununla   azaltmadan başkalarına da verebilecekleri anlayışına sahip   uygulamaların ortaya çıkmasına zemin yaratacak esnek,
 birlikte örgütteki insan ve madde kaynaklarının etkili   olmaları, bilgi paylaşımının kendileri için bir tehdit değil,   katılımcı ve paylaşımlı işleyişleri hayata geçirmek zorunda-
 kullanılması ise doğal olarak liderliğin konusudur. Dolayı-  bir takdir ve tanınma yaratacağını da görmeleri gerekir   dır (Muratoğlu ve Özmen, 2006). Bu ortamı hayata geçire-
 sıyla örgüt kültürü yanında liderlik de bilgi yönetiminin   (Barutçugil, 2002).  cek kişiler arasında yöneticiler önemli bir yer tutmaktadır.
 temel unsurlarındandır.   Okullardaki yöneticiler kendilerini sadece insani,  ziksel ve
 Bilginin depolanması, saklanması; bilginin daha sonra    nansal kaynakların yöneticisi olarak değil, aynı zamanda
 Örgüt kültürü ve liderlik yaklaşımının da etkili olduğu bilgi   gerekli olduğunda örgütteki üyeler tarafından erişimine   bilginin yöneticisi olarak da düşünmelidirler (OECD, 2001).
 yönetimi,  açık  ve  örtük  bilgi kaynaklarında  bulunan   imkân verilecek bir biçime dönüştürülmesi demektir.   Okulun bir öğrenen örgüt haline gelmesini sağlayan, okul
 bilginin,  örgütün  amacına  hizmet  edecek  şekilde  elde   Bilginin depolanması çeşitli düzeylerde gerçekleştirilebilir.   ve çevresiyle birlikte bir okul topluluğu oluşturan, öğret-
 edilmesi, üretilmesi, kullanılması, paylaşılması ve depolan-  Örgütlerde hiyerarşik bir sorumluluk gözeterek depolanan   menlerin mesleki gelişimlerini ve öğrencilerin bilgi ve
 ması aşamalarını içerecek şekilde yönetilmesidir. Bu   ve erişimin sınırlandırılması gereken bilgiler olduğu gibi   becerilerini en üst düzeye çıkaracak ortamları oluşturan kişi
 sürecin ayrıntılarına aşağıda değinilecektir.  sadece yazılı doküman veya teknolojik belleklerde depo-  liderlik nitelikleri taşıyan okul yöneticileridir. Okul yönetici-
 lanmayan, insanların zihinlerinde örtük bilgi halinde muha-  leri okullarda öğretmen, öğrenci ve diğer çalışanlarla
 formalize olmayı ve iletmeyi zor kılan kişisel bir nitelik taşır   Bilgi Yönetimi Süreci  faza edilen bilgiler de bulunabilmektedir. Önemli olan,   olduğu kadar okul çevresiyle de etkili iletişim ve iş birliği
 (akt. Nonaka, 1994). Açık bilgi resmi kurallar, araçlar ve   Bilgi yönetimi süreci hakkında farklı bakış açılarıyla çeşitli   depolanan bilginin gerektiğinde tekrar bilgi yönetimi   oluşturarak okulun gelişmesi ve etkili eğitim için bilginin
 süreçlerde saklıdır. Örtük bilgi ise bildiğimiz fakat açıklaya-  modeller öne sürülmüştür. Bhatt (2000), örgütsel bilginin   sürecine sokulmasıdır. Eğitim örgütlerinde elde edilen   etkili yönetimini sağlamalıdır (Muratoğlu ve Özmen, 2006).
 madığımız bilgilerdir (De Long & Fahey, 2000). Açık bilgi   gelişim döngüsünü dört bileşen üzerinden açıklamıştır.   veya üretilen bilgilerin daha sonra kullanılmak üzere muha-
 işlenebilir, iletilebilir ve kolaylıkla depolanabilir. Örtük bilgi,   Bunlar; bilginin üretilmesi, bilginin gözden geçirilmesi,   faza edilmesi, kurumsal hafızanın işlemesi açısından olduk-  Bilgiyi yönetebilen okullar sorunlarını çözmede önemli
 kişiseldir ve zor formülize edilir. Öznel anlayışlar, sezgiler ve   bilginin dağılımı ve bilginin benimsenmesidir. Gold ve   ça önemlidir. Gelişimin ölçülmesi ancak depolanan bilginin   adımlar atar. Bu sayede öğrenci, öğretmen ve toplumun
 önseziler bilginin bu kategorisi içine girer (Nonaka, Toyama   diğerlerine  (2001)  göre  ise  bilgi  yönetiminde  temel   kullanılması ile mümkündür. Bu anlamda eğitim örgütleri   öğrenmesi gerçekleşir. Okullar  bilginin önemini bilerek
 & Konno, 2000). Örgütler için açık ve örtük bilginin de   bileşenler; bilgiyi elde etme, elde edilen bilgiyi kullanılabi-  için sadece yazılı dokümanların değil, bunun yanında kişile-  teknolojik alt yapının yanı sıra daha önemli olan insan
 olduğu tüm bilgi kaynaklarının örgütsel süreçlerde yöneti-  lir bilgiye dönüştürme, elde edilen bilgiyi örgütsel uygula-  rin belleklerindeki bilgilerin de depolanması ve gerektiğin-  unsurunun yeterliğini artıracak şartları yaratmalıdır. Okul
 lebilmesi gerekmektedir.  malarda kullanma ve elde edilen bilgiyi korumadır. Çınar’a   de kullanılmak üzere açık bilgi haline getirilmesi gereke-  üyeleri iç ve dış tüm kaynaklardaki bilgiyi işe koşacak bir
 (2004) göre ise bilgi yönetiminde yeterlik alanları olarak   cektir.  anlayışa sahip olmalıdır. Açık ve örtük bilginin dolaşımını
 Bilgi Yönetimi
 bilginin üretilmesi, paylaşılması, kullanılması ve depolan-  kolaylaştıracak, öğrenci, öğretmen ve velilerin bilgiden en
 Bilgi yönetimi bir disiplin olarak oldukça yeni sayılır. İlk   ması bilgi yönetiminin bileşenleridir.  Bu bileşenler bilgi yönetimini oluşturan farklı fakat birbirine   yüksek yararı çıkarmalarını sağlayacak, dolayısıyla örgütsel
 olarak 1986 yılında Dr. Karl Wiig tarafından işletme alanına   bağımlı öğelerdir ve zaman içinde herhangi bir noktada bir   öğrenmeyi  gerçekleştirecek  anlayışa  ve  şartlara  sahip
 kazandırılmış, 1990’ların başında sözü geçmeye başlamış   Bilginin üretilmesi, okulun dış çevresinde gelişen ve okulu   örgüt ve üyeleri birden fazla bilgi yönetim süreci zincirlerin-  olmak, okulu etkili bir örgüt yapacaktır.
 ve ilk yapı taşları konulmuştur. Günümüzde ise önemi   ilgilendiren formal ve/veya informal bilgilerin okulda   de yer alabilir. Bu nedenle bilgi yönetimi yekpare değil
 yoğun bir biçimde artmakta olan bir konu olarak dikkatleri   kullanıma dâhil edilmesi, bu bilgilerin okuldaki iç bilgi ve   fakat dinamik ve sürekli bir örgütsel olgudur (Alavi &
 çekmektedir. Bilgi yönetimi kişisel deneyimler ve bilinme-  deneyimlerle birleşip sentezinin yapılarak yeni bilgi ve   Leidner, 2001). Sözü edilen bilgi yönetimi bileşenleri   KAYNAKLAR
 yen uzmanlıklar da dâhil olmak üzere bir örgütün bilgi   düşüncelerin oluşturulmasını kapsar. Bilginin elde edilme-  birbirini izleyen veya izlemesi gereken hiyerarşik ve ardışık   Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001). Review: Knowledge management and
 varlıklarının tümünün tanımlanması, kullanılması ve payla-  sinde ve üretilmesinde okul içinde ve çevresindeki kaynak-  aşamalar olarak düşünülmemelidir. Bu bileşenler örgütün   knowledge management systems: Conceptual foundations and research
 issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
 şılmasını inceleyen bir disiplindir. Bilgi yönetimi, mevcut ve   lar  önemlidir. Okul  için  çevre,  okulu  etkileyen  tüm  dış   durumuna ve bilginin muhatabı kişilere göre farklılık göste-
 ihtiyaç duyulan bilginin tanımlanmasını, analizini ve örgüt-  unsurlardır (Çınar, 2004).  rebilir. Örneğin örgüte (okula) gelen bir bilgi elde edildik-  Bahar, E. (2011).   Konaklama işletmelerinde bilgi yönetimi: Altyapı,
 uygulama ve karşılaşılan engeller. İşletme Araştırmaları Dergisi, 3(2), 51-68.
 sel hede eri gerçekleştirmek amacıyla bilgi varlıklarını   Eğitim örgütleri bilgi kullanımının en yoğun olduğu örgüt-  ten sonra saklanıp paylaşılmayabilir. Bunun tersine bazı
 geliştirmek için yapılacak eylemleri planlama ve kontrol   lerdendir. Eğitim örgütlerinde, bilginin etkin kullanılması   bilgiler çok kapsamlıdır ve bu aşamaların tümü en geniş   Barutçugil İ. (2002). Bilgi yönetimi. Kariyer Yayıncılık.
 etmeyi kapsar (Kim, 2000). Bilgi yönetimi, bir örgütte   için okul  koşullarının elverişli  olmasının  yanında  bilgiyi   anlamda izlenebilir. Ayrıca bazen  bilgi, paylaşılmasına   Bhatt, G. D. (2000). Organizing knowledge in the knowledge development
 hemen hemen tüm çalışanların katıldığı bir örgütsel aktivi-  kullanacak kişi veya kişilerin bu konuda yeterli olması   karşın kullanılmayabilir veya depolanmayabilir. Buradaki bu   cycle. Journal of Knowledge Management, 4(1), 15-26.
 tedir. Bu nedenle bilgi yönetimi, öğrenmeyi, bilgi paylaşı-  gerekir. Yeni bir uygulama örneğini hayata geçirmek bazen   dört bileşen bize ideal bir bilgi yönetimi çerçevesi sunar.   Celep, C. ve Çetin, B. (2003). Örgütlerde bilgi paylaşım kültürü yaratma. Anı
 mını ve bilgi teknolojilerini kullanmayı cesaretlendiren bir   bazı düzenlemeler yapmayı gerektirebilir. Bunun dışında   Bunların hangi düzeyde ve ağırlıkta işleme sokulacağı   Yayıncılık.
 kurumsal kültüre gereksinim duyar (Gümüştekin, 2004). Bu   bilgiyi kullanacak kişilerin bilgiyi doğru özümsemesi ve   bilginin kendisine, örgüte sağlayacağı yararın önemine ve   Chase, R. L. (1997). The knowledge based organization: An international
 anlamda etkili bilgi yönetiminin belki de en önemli unsuru   eğitim sürecine doğru bir şekilde uygulaması beklenir.   ziksel şartlara göre değişmektedir.  survey. Journal of Knowledge Management, 1(1), 38-49.
 örgütsel kültürdür (Chase, 1997; Gold vd., 2001).  Okullarda açık ve örtülü bilginin okulun amaçlarına hizmet   Cheng,  E.  C.  K.  (2013).  Applying  knowledge  management  for  school
 Wang ve Noe’ye (2010) göre bilgi yönetiminin başarısı   strategic planning. Korean Educational Development Institute KEDI Journal
 Bilgi yönetimi alan yazınında her ne kadar kurum kültürü-  bilgi paylaşımına bağlıdır. Bilgi paylaşımı, yöneticilere   edecek en etkin şekilde yönetilmesi gerekir. Bilgi yönetimi,   of Educational Policy, 10(2), 339-356.
 nün önemi vurgulansa da bundan farklı olarak birçok   örgütteki bireysel öğrenmeleri elde tutma ve bunları pratik   öğrenmenin  etkililiği  için  daha  güçlü  bir  kaynak  zemini   Çakar, N. D., Yıldız, S. ve Dur, S. (2010). Bilgi yönetimi ve örgütsel etkinlik
 alandaki örgüt için bilgi yönetimi çalışmalarının genellikle   uygulamalar için bütünleştirme imkânını sağlar. Buna ek   sağlamakta ve okulun öğrenmeye ilişkin amaçlarının yerine   ilişkisi: örgüt kültürü ve örgüt yapısının temel etkileri. Ege Akademik Bakış,
 bilgi teknolojileri eksenli geliştiği görülmektedir (Bahar,   olarak bir örgüt içinde insanlar, kendi düşünce, inanç, bilgi   getirildiği  krini güçlendirmektedir (Celep ve Çetin, 2003).   10(1), 71-93.
 2011). Fakat bilgisayarlar ve yazılımlar gibi teknolojik unsur-  ve deneyimlerini paylaşarak karşılıklı olarak ortak bir anlayış   Okullarda bilgi yönetimi uygulamaları, okul stratejik   Çınar,  İ. (2004,  Temmuz). Bilgi yönetiminde eğitim yöneticilerinin
 lar bilgi yönetim sürecinde, insan unsuruna göre ikinci   oluştururlar. Bu pratik uygulamalar ve ortak anlayışlar   planının yeterliğini, yönetimini, öğretmenlerin öğretme   yeterlikleri: Malatya örneği. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü
 sıradadır (Gupta vd.,  2000). Birçok  örgüt, ağırlıklı olarak   örgütsel  bilgiyi meydana  getirirler  (Yang,  2007). Eğitim   yetkinliğini, öğrenci desteğini ve öğrenmenin değerlendi-  Üniversitesi, Malatya.
 teknoloji ve büyük olasılıkla bunun eğitimine yatırım   örgütlerinde öğrenci, öğretmen, yönetici, personel ve veli   rilmesini geliştirmektedir (Cheng, 2013).   De Long, D. W.  & Fahey, L. (2000). Diagnosing cultural  barriers to
 knowledge management. Academy of Management Executive, 14(4),
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20